Min sablans hovslagare!

Har funderat massor på det här med barfotagång, dels för att mitt yngre sto (av flera anledningar) ännu ej har fått skor på sig (hon är sex år i år) och hon har väldigt bra hovkvalitet. Nu har iofs mitt andra sto haft på sig skor sen hon var tre och hon har också väldigt bra hovkvalitet (fått beröm av alla mina hovslagare, vi har flyttat runt en del så jag har haft flera).
MEN.. min gren är distansritt och där får man inte tävla hästen utan att ha den skodd. PUNKT!

Allteftersom jag läser mer och mer så verkar det ju som att de flesta hästars problem är att de INTE får röra på sig tillräckligt mycket och på tillräckligt olika underlag. Nå.. det är nu inte en distanshästs problem. :smirk:
Så - min fråga är om man kan ha en distanshäst barfota och träna sina 6-10 mil/vecka och även tävla (med allt vad det innebär av grusvägar och asfalt) om det nu inte vore för förbudet? :confused:

*lånar knapp*

för att återgå till ursprungsdiskussionen....

Under förutsättning att hästen har korrekta vinklar i förhållande till benet, vi talar alltså inte om någon burkfot med höga trakter och korta tår, vilket är då faran med att kapa en bit av tån för att få snabbare överrullning eller få tåkappan att sitta stadigare?

Tycker diskussionen mest handlat om korta/långa tår då i samband med motsatta trakter, vilket alltså ger felvinkling. Men om man bortser från det, vad händer av att bara kapa av tåspetsen lite? Hovbenet måste ju då vara i rätt läge i förhållande till kotben? Eller?

Svar ja. man kan visst skära till tån så att tåkappan sitter jämt, men det ska inte vara ett substitut för välverkade hovar. Vill man underlätta överrullningen så kan man rikta skon, inte hugga av tån.

Det är mycket möjligt att just distanshästar är de som får den bäst hovträning.

Naturligtvis kan man inte ge sig ut på en tvåmilsritt på grus när med en gång, men slitage är det enda sättet att härda hoven, i lagom mängd utifrån det hästen klarar av. Sen är det bra att hästen rör sig mycket även på mjukt underlag, det påskyndar läkningen genom ökad blodgenomströmning. Jag har också hört att hästen behöver röra sig i alla gångarter för att hovens vävnader behöver utsättas för de olika belastningsgrader som de skilda gångarterna innebär.

I sverige får man ju som du säger inte rida barfota. Jag tycker det är synd att man sätter upp begränsningar på det viset. Det borde vara upp till veterinärerna på tävlingen att avgöra om en häst slitit för mycket på hovarna.

jag håller helt enkelt inte med om att belastningen skulle bli felaktig "bara" för att hästen sätts i arbete.

Det är nog snarare så att människan ställer till med problem när hon ska försöka ändra på saker och ting.

Hästen är inte gjord för att ha ryttare på ryggen, men de är faktiskt gjorda för att bära upp sin kropp, det hade det inte kunnat göra flera mil om dagen ifall hoven inte varit funktionell.

Hästen är inte gjord för att ha ryttare på ryggen, men de är faktiskt gjorda för att bära upp sin kropp, det hade det inte kunnat göra flera mil om dagen ifall hoven inte varit funktionell.

Hoven måste vara funktionell utifrån de förutsättningar hästen skall arbeta efter, en frigående häst som inte utsätts för belastning kan ha en funktionell hov utifrån din beskrivning.

En häst som skall ridas eller köras, kommer garanterat få problem i kotor eller leder oavsett de är skodda eller inte men med nedverkad trakt och en orörd tå.

Hoven måste vara funktionell utifrån de förutsättningar hästen skall arbeta efter, en frigående häst som inte utsätts för belastning kan ha en funktionell hov utifrån din beskrivning.

En häst som skall ridas eller köras, kommer garanterat få problem i kotor eller leder oavsett de är skodda eller inte men med nedverkad trakt och en orörd tå.

Var någonstans har jag påstått att en häst ska ha nedverkade trakter och orörd tå??

Jag har hela tiden hävdat att det ska vara kort tå och låg trakt, båda i nivå med sulan, utan utflytningar etc.

Nyfiken fråga. Har din häst slutat ömma än? Slipper du ha boots på den? Fungerar han helt smärtfritt i alla ridning på sina "nakna" hovar?
Frågar för att jag hitills inte stött på nån som lyckas uppnå det. De säger att de gjort det men när man studerar deras häst så ser man att den går och småspänner sig på alla upptänkliga vis av rädsla för att trampa fel.
Det ger en massa onödiga spänningsproblem på hästar. Visst låter det så fint och bra med barfota gång i teorin men i verkligheten så håller det inte om man har lite krav på sin häst. Krav som tex att spänningslöst kunna ridas.
Inte ens min gamla fölmärr som gått barfota sen hon var 5 år och är 20 nu klarar av att gå barfota i Skånes vinterunderlag (dvs hård, knagglig mark utan snö på) så varje vinter i december så skor jag henne och sen får de sitta tills i februari när marken tinat. Min hovlsgare tycker att jag är för snäll mot henne, han påstår att de flesta gamla fölärrar får vackert lida pin under vintern..... (innan jag fick henne så var det aldrig nån som skodde henne om vintern så jag vågar påstå att hon haft tid att vänja sig, dessutom så har hon utmärkt hovkvalite).

Så du tycker allvarligt att just skräckexempel skall lägga grund för alla andra individer!!!!

Det tycker jag är dålig respect för en stor kår av hovslagare och för det svenska djurskyddet.

Att hästen en gång i tiden endå fick skor var just av den enkla anledningen att mäniskan ville låta hästen slippa smärta!

Hur många barfotahästar har du egentligen förstahandserfarenhet av. Hur många egna hästar har du haft.
Det är lätt att gå på enkelsidig propaganda om. man inte är tillräckligt erfaren för att vara kritisk.
PL

Under förutsättning att hästen har korrekta vinklar i förhållande till benet, vi talar alltså inte om någon burkfot med höga trakter och korta tår, vilket är då faran med att kapa en bit av tån för att få snabbare överrullning eller få tåkappan att sitta stadigare?

En fara med kortare tå är att steget blir brant i nedslaget, vilket sliter extra på ledytorna. Det gäller särskilt skodda hästar som har sämre stötdämpning i nedslaget. Kombinerar man med lite hög trakt så blir det ännu värre.

*lånar din knapp*

Varför tjatas det om höga o låga trakter??? Är det inte bättre med normala trakter? En kort tå och en normal trakt, sen finns ju hästar med genetiska låga trakter och platta fötter (fullblod?)
Kan det verkligen vara en häst att rekommendera barfotagång på??

*lånar knapp*

Jag har mina hästar barfota om det går, allt från shettisar till Halvblod. Har shettisar som går på trav och tränas hårt (ca 1 mil varannan dag) Den ena klarar sig helt utan skor den andra msåte jag i allafall sko fram nu då hon har börjat ömma. Min Welsh som är 5 år har gått barfot hela livet men har nu börjat slita ner sina hovar jätte mycket så nu har hon fått skor på sig ett tag (hovis rekomenderade det) och min hovslagare är utbildan och rekommenderar bara skor om det verkligen behövs. Det är klart att man tycker att det bästa är om man kan ha det så naturligt som möjligt men det är inte alltid det går.
Sen så kanske jag tycker det är värre när man ser hovslagare som klipper hela hoven lika mycket runt om, hur många normala barfota hästar sliter lika mycket på sina hovar (in och utsida på hoven).
Har ni någon gång sett en fånghäst med sina kapade tår sår slutas det nog prats om 2 cm kapning ;-). Många gånger kan det vara räddning för en fånghäst att tån kapas extremt mycke så de rullar över snabbt, har själv haft en fånghäst där hovbenet hade roerat mycket men med rätt kapning (verkning) blev helt frisk i sina hovar och tom kunde gå barfota de sista åren i sitt liv utan några problem alls , så en kapning då och då kanske inte är så fel ;) ;)

Men fråga du din hovslagare så får du svar och får du inte det så byt.

Han ömmar fram (msst på höger) på grusväg med mycket löst grus och så kan han ömma om han trampar på singel som ligger på ex asfalt. Det har dock blivit mycket bättre sen jag började behandla hans strålar för några veckor sedan. Mittstrålfåran har varit smal men torr så jag har inte fattat att han haft svamp. :smirk:

Han är helt ok på gårdsplanen som består av singel, ren asfalt, grusridstigar, fält, vägrenar etc och eftersom jag varit tvungen att ta det lugnt av andra anledningar än hovarna så är jag nöjd. Jag måste ju erkänna att hans hovar inte får röra sig tillräckligt.

Sen ser jag inget problem i att använda boots.

Hur använder du din fölmärr? Rids hon?

Så du tycker allvarligt att just skräckexempel skall lägga grund för alla andra individer!!!!

Det tycker jag är dålig respect för en stor kår av hovslagare och för det svenska djurskyddet.

Att hästen en gång i tiden endå fick skor var just av den enkla anledningen att mäniskan ville låta hästen slippa smärta!

Hästar fick skor för att människan tog ifrån dem möjlighetat att härda sina hovar.

Hästar fick skor för att människan tog ifrån dem möjlighetat att härda sina hovar

....det var inte för att människan utsatt hästen för högt slitage då?? t om Vikingarna skodde sina hästar.....

Jag tycker du är lite väl fanatisk i ditt barfota förespråkande....du måste ju kunna se till individen och hur man använder sin häst...

Mitt mål är att få till en diskussion, att nån börjar läsa, fundera, ifrågasätta. Mängder av hästar har hovar som mår urdåligt men det enda man gör är att dölja symtomen.

Jag skulle vilja jämföra det med att smärtlindra en häst för att kunna rida. Frisk kommer den aldrig att bli på det viset och det är nog de flesta överens om. Men det gäller liksom inte hovar av någon underlig anledning.

Det är bara att läsa diskussionerna här på Buke. Om man påpekar mängder av svenska hästars hovar kanske inte är i sådär jättebra skick så hamnar folk i försvarställning. Jag kan, jag vet, det har funkat hittills.

Men när man börjar fråga lite så visar det sig att de flesta inte har en aning om hur en hov fungerar, vilka strukturer som finns i den, hur belasningen sker, vilka delar som ska vara viktbärande etc etc.

Och det är ändå kunskap som man behöver för att kunna avgöra om hovslagaren/verkaren gör ett bra jobb. För i dagens Sverige så är det tyvärr så att man inte automatiskt kan lita på sin hovslagare, något som jag finner högst alarmerande. Borde det inte snarare bildas opinion för att hovslagaryrket rensas upp?
Hur kan duktiga hovslagare acceptera att deras yrkenamn besudlas av inkompetenta klåpare?
Jag anser att det är fel att man ska behöva vara expert på något själv om man ska anlita någon utbildad för ett jobb, så funkar det inte inom någon annan bransch. Men jag tycker också att hästägare, som ju ska kunna så mycket annat om hästar, räkna ut foderstat, hålla koll på sjukdomssymptom etc, borde ägna lite större intresse åt sina hästars hovar, de är trots allt en väldigt viktig del av det djur som man valt att ha ansvar för.

Muskler är viktiga att bygga, men att stärka hästens hovar behöver man inte lägga ner nåt arbete på, de ska bara fungera av sig själv, fast vi undergräver deras förutsättningar att göra just detta.

Om nu skor järnskor funkar så bra som många påstås, så undrar jag varför inte fler försöker visa upp dessa starka,friska och välmående hovar som skotts av deras kompetenta och utbildade hovslagare.

Som sagt, min avsikt är att människor ska börja intressera sig för sina hästars hovar, läsa, ifrågasätta, lära sig mer, gå ut i stallet och verkligen studera hovarna. Hur är vinklarna, hur ser trakterna ut, är traktstöden verkade, är trakterna kontrakterade, är strålen smal, finns det svamp, kan det finnas lamellrandsröta, når strålen till marken, vilken del är det som får bära upp hästens alla kilo mm mm.

Som alltid är det konsumenterna som bestämmer utbudet, kanske får vi skylla oss själva för att så många hästar är illa skodda och verkade.

en kort tå sliter inte som du undrar. du måste ha läst fel! jag skrev att LÅNG tå sliter på ligament och senor...
läs mitt inlägg en gång till!!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 550
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 656
Senast: super
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 220
Senast: Bison
·
Hästvård Varning för långt inlägg, det råkade bli en del. Idag kom hästen in med tre skor och en rejäl bit hov mindre igen, ena fram är det som...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
29 242

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka