Min sablans hovslagare!

[citat
Det handlar långt ifrån alltid om okunskap, i många fall är det så att folk helt enkelt inte delar din syn på hovar, hovvård och har andra erfarenheter och värderingar än du. Är du säker på att dina kunskaper är så överlägsna att du bara kan slå bort andras kunskaper med att "jag vet bättre vad som funkar i din situation än du själv"?

[/quote]

Men kom med fysiologiskt hållbara förklaringar då. Så länge man inte kan argumentera med annat än, "jag tror inte att min häst klarar det", "jag har alltid haft skodda hästar och de har aldrig haft problem", etc så går det ju inte att föra någon verklig diskussion i ämnet.

....hur skulle du bete dig om du bodde i värmland, har travare, och det är vinter?? slå ihjäl hästen direkt, eller sätta på sor med brodd??

Mina hästar har väldigt bra hovkvalitet, dom går barfota så länge det är möjligt, men skor åker på förr eller senare..

Nej alla travare kan säkert inte gå barfota, precis som alla ridhästar inte kan det. Men om man hade låtit travarnas hovar anpassa sig gradvis,låtit dem röra sig mycket på varierat underlag, haft massor med utevistelse i stora hagar etc så hade de nog klarat det bra mycket bättre. Sen vet jag inte om just travhästar i träning och tävlig är representativa för de hästar som finns över vårt land och som används inom andra (inte lika extrema) områden.

Fast det är klart att det finns barfotahästar som rids 100-miles distanslopp barfota utan att slita för mycket på hovarn.

Fast det är klart att det finns barfotahästar som rids 100-miles distanslopp barfota utan att slita för mycket på hovarn.

Fast det är ju inga farter att tala om :crazy: och dom har säkert noggranna veterinärkontroller och kan bli diskade om hovarna tar stryk

Då är det av nöden eftersom du måste kunna träna med brodd på vintern. Det är helt upp till dig, men då har du (förhoppningsvis) kunskap om hur och varför. Du känner till de negativa effekterna och du gör ett MEDVETET val. Det finns (som du märkt på diskutionsunderlaget här på buke tex) inte alltför stor del av hästägarna som gör jus MEDVETNA val.

En häst som måste skos, måste skos. Men det ska vara ett beslut fattat på riktiga grunder, inte nåt antagande eller nåt troende.

Det är KUNSKAP som saknas.

Hanna vad är det för kunskap du har? Vad har du för utbildning. Nu frågar jag vilken praktiska och teoretiska meriter du har eftersom du uttalar dej så kategoriskt.

Nej alla travare kan säkert inte gå barfota, precis som alla ridhästar inte kan det. Men om man hade låtit travarnas hovar anpassa sig gradvis,låtit dem röra sig mycket på varierat underlag, haft massor med utevistelse i stora hagar etc så hade de nog klarat det bra mycket bättre.

Men....varför funkar detta då inte på unghästarna?

Våra unghästar körs in som 1½ åringar, då har dom givetvis gått barfota hela tiden. Under somrarna är det utegång dygnet runt som gäller, och de flesta vet väl att unghästar knappast är det stillsammaste man kan ha i en hage. Men obönhörligen, så fort det fryser på blir dom så ömfotade så de knappt kan gå framåt, av gruset alltså. En del klarar sig inte ens tills det fryser på. Dom borde väl definitivt vara vana att gå barfota i alla fall efter 1½ år.

Jag håller med om att en barfota häst är det bästa för hästen och för hoven. Men som det stod på sidan som någon länkade (var det du), alla hästar passar inte att vara barfota, exempelvis de som går på ett underlag som sliter mer än hoven växer. Det tror jag nog att mina 4 mil i veckan på grusväg gör.

Ska man ha en häst barfota (jag vet dom travtränare som har det) så gäller det nog att man har ett bra material att träna på, sandvägar el dyl.

Hmmm... Jag bor ju också i Umeå och det låter som att vi har samma hovis. S.L. ? Jag har aldrig haft några problem med honom! Fråga så får du garanterat ett svar!

Mvh
Monika

Varför måste man komma med fysikaliska förklaringar?

Rimligen borde det räcka fullt ut med att man inte tror att hästen klarar det. För en häst med dålig hovkvalitet kan det vara både tidsödande och för hästen smärtsamt och det är inte säkert att det lyckas. Anser man sig sen behöva isbroddar vintertid, gräsbrodd sommartid och/eller man vill tävla då det är skokrav så borde det inte krävas mer. Den som har goda erfarenhet er av friska hållbara hästar är knappast motiverade att ägna månader eller år åt att försöka anpassa hästen för barfotagång, för att kanske misslyckas.

Jag är bara en rätt vanlig människa som råkat snöa in på hovar efter en massa strul (antagligen inte mer än de flesta har) med pållens hovar.

Jag läser allt jag kommer över och hinner med. Jag har tex böcker av Jamie Jackson och Pete Ramey (har faktiskt inte läst Strasser ;) ), jag läser allt jag hittar på nätet, diskuterar och frågar andra "barfotamänniskor" både i verkligheten och på nätet och följer deras hästars utveckling med stort intresse,
jag är på väg till USA i höst för att påbörja Certifiering, och jag har varit på kurs här hemma. Jag sköter flera hästar som är eller blivit skolösa. Jag har verkat min egen häst i stort sett helt själv sen han skoddes av för 1,5 år sedan och sett hur trasiga, flisiga hovar blivit starka och sunda.

Som barn och tonåring följde jag ofta med en vän till familjen som är hovslagare. Jag är uppväxt med hovar men det är inte förrän de senaste åren som jag vekligen börjat ifrågasätta det "självklara" vilket har gjort att det självklara för mig numera är något annat.

Jag är långt långt ifrån där jag skulle vilja vara när det gäller hovvård men jag har åtminstone kommit en bit på väg.
Eftersom jag själv inte har erfarenhet av tusentals barfotahästar så lyssnar jag på dem som som har, Och jag lyssnar väldigt noga på dem som kommer med hållbara fysiologiska förklaringar. Det är det allra viktigaste som jag ser det, att man kan motivera varför.

Alla hovar ska inte vara exakt likadana men de visar på samma sätt vad som behöver åtgärdas. Det finns inga exakta mått eller vinklar men det finns vissa riktlinjer som hjälper en att läsa av hoven och se vilka åtgärder man bör vidta för att hoven själv ska kunna läka och få den form och styrka den var avsedd att ha. :)

Varför måste man komma med fysikaliska förklaringar?

Rimligen borde det räcka fullt ut med att man inte tror att hästen klarar det. För en häst med dålig hovkvalitet kan det vara både tidsödande och för hästen smärtsamt och det är inte säkert att det lyckas. Anser man sig sen behöva isbroddar vintertid, gräsbrodd sommartid och/eller man vill tävla då det är skokrav så borde det inte krävas mer. Den som har goda erfarenhet er av friska hållbara hästar är knappast motiverade att ägna månader eller år åt att försöka anpassa hästen för barfotagång, för att kanske misslyckas.

Inte fysikaliska, fysiologiska...

För min del får folk gärna göra saker av vilken anledning som helst, det är bara trist när deras "tyckande" drabbar andra, människor eller djur. Men om man ska kunna föra en diskussion med någon så måste det ju båda sidorna framföra argument som stöder deras åsikter, annars kan man ju lägga ner med en gång.

För min del får folk gärna göra saker av vilken anledning som helst, det är bara trist när deras "tyckande" drabbar andra, människor eller djur. Men om man ska kunna föra en diskussion med någon så måste det ju båda sidorna framföra argument som stöder deras åsikter, annars kan man ju lägga ner med en gång.

Har det någon gång slagit dig att ditt tyckande (i mångas ögon är det just det) kanske också drabbar andra människor eller djur. Det finns i detta land folk som exprimenterar med barfotagång utan att ha tillräckliga kunskaper likväl som det finns felskodda hästar och okunniga ägare finns det på "båda sidor".

Jag tror faktiskt inte att det är så många som "experimenterar" med barfotagång så att hästen blir lidande. Min uppfattning är snarare att det är mycket medvetna människor som mer än gärna vill lära sig mer om hovar som låter sina hästar gå barfota. Genom att besöka vilket stall som helst så kan man konstatera att antalet hästar vars hovar inte mår bra av skor är väldigt stort.

Jag som inte kan låta bli att titta på hovarna när jag möter en ny häst vill ofta bara gråta när jag ser hur mängder av hästar har det.

Har inte läst allt ni diskuterat,men har gått in på sidan om Barfotahäst som du hänvisar till.

Där visas det ena skräckexemplet av dålig hovvård efter det andra,ganska enkelt att göra den okunnige frälst med ett sådant material.

Där finns hovar som är så vanskötta att vad som helst skulle få dem att se bättre ut!

Du skrev ungefär att den hov som utvecklats "bara" fungerar när hästen får ströva fritt.

När hästen sätts i arbete, måste hoven formas efter verkligheten. Dvs ökar man belastningen på hästen, bör man underlätta det arbetet för pållen genom att verka hoven på ett sätt så ben och kota klarar belastning bättre.

Precis på samma sätt som man använder sadel som tryckavlastare för ryggen, att man avpassar bettet efter munnnens storlek osv.

Då är det av nöden eftersom du måste kunna träna med brodd på vintern. Det är helt upp till dig, men då har du (förhoppningsvis) kunskap om hur och varför.

Men tränar/rider man då inte barfota hästar under vintern? Eller står de bara still och gör inget alls?

Det är ju på sina ställen ett väldigt isigt underlag, och en barfota häst i ridning klarar knappast sådan förhållanden. Nu vet jag iofs barfota hästar i norrland, men där är markunderlaget vintertid inte att jämställas med det vi utsätts för här i mellansvergie (barkis).

På ett sådan underlag rider ju ingen vettig människa, här är ju olycksrisken enorm för både folk och fä. Dessutom, om man skall ta hänsyn till djurvårdslagstiftningen skall alltså en sådan häst vara skodd med halkskydd vintertid.

Eller jag skall snarare skriva, en sådan pålle skall ha halkskydd detta måste ju inte nödvändigtvis sitta på en dojja.

Visst men just nu är det faktiskt du som slår i från dig, och generaliserar rakt av.

En oskodd häst, som borde ha skor på hovarna för det finns även dom också. Kan skapa en hel del fysiska problem i sin kropp, och det helt omedvetet. Så det är väl helt klart värt att diskutera.

Det finns mycket riktigt många ansvarsfulla hästägare som tar hand om sina barfotahästar på bästa vis liksom det finns gott om ägare med skodda hästar som gör det och vissa som har både och beroende på användningsområde. Helt klart är dock skoning en dyr historia, och en punkt som mindre nogräknade hästägare gärna sparar in på, om dessa helt sonika drar av skorna eller skor på billigast möjliga vis varierar säker, men bra för hovarna är det sällan.

Genom att besöka vilket stall som helst så kan man konstatera att antalet hästar vars hovar inte mår bra av skor är väldigt stort.
inte kan låta bli att titta på hovarna när jag möter en ny häst vill ofta bara gråta när jag ser hur mängder av hästar har det.

Enligt vems normer är dessa hästar felskodda? Dina, den gängse normen i Sverige eller barfota förespråkare?

Tror du att dessa hästar fått det bättre om de gått barfota och ägarna haft samma engagemang i barfotagången som vid skoningen?

Om tån är lång så kapar man tån! Vi var tvugna att kapa 4cm!!!!!! på ena cobbens tår! Fanns inget att verka utan bara en lång gräslig tå att kapa av. (Innan kapningen så röntgades hovarna). Vinkeln i tån gjorde så att hon fick kotledsinflammation.(innan kapning)

Svar till:
--------------------------------------------------------------------------------

Genom att besöka vilket stall som helst så kan man konstatera att antalet hästar vars hovar inte mår bra av skor är väldigt stort.

--------------------------------------------------------------------------------

Svar till:

inte kan låta bli att titta på hovarna när jag möter en ny häst vill ofta bara gråta när jag ser hur mängder av hästar har det.

Enligt vems normer är dessa hästar felskodda? Dina, den gängse normen i Sverige eller barfota förespråkare?

Tror du att dessa hästar fått det bättre om de gått barfota och ägarna haft samma engagemang i barfotagången som vid skoningen?
Jag vill bara inflika lite grann, jag har också öppnat ögonen för hur frisk en hästhov kan se ut, samt hur fel det kan bli både för barfota och skodda hästar.
INGA hästar mår bra av dåliga hovar och dåliga hovar får hästar med eftersatt hovvård oavsett om den går barfota eller har skor.
Men en häst som går barfota har mycket mer känsel i sina hovar eftersom blodcirkulationen inte är nedsatt. Om något är fel så markerar en barfota häst tidigare än en häst med skor.
Det är kanske därför det är accepterat med dålig skoning eftersom hästen inte blir halt direkt alltid?
Sedan måste jag även få inflika någonting som ni, som inte tycker att man skall få sko av sina hästar, kanske inte vet: ALLA hovar deformeras och/eller försvagas så småningom av att ha skor.
Vid bra skoning är skillnaderna förhoppningsvis små, men jag har än så länge inte sett någon häst med skor som haft riktigt fina hovar (enligt mina mått mätt).

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 550
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 656
Senast: super
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 220
Senast: Bison
·
Hästvård Varning för långt inlägg, det råkade bli en del. Idag kom hästen in med tre skor och en rejäl bit hov mindre igen, ena fram är det som...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
29 242

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Dressyrsnack nummer 18