Min sablans hovslagare!

Så här gjorde en av mina förra hovslagare, och det var pga att han var lat, klippte bara av tån om man ville ha kort tå...

Tror dock att det var mer en skönhetsfråga, hästen mådde inge sämre i hovarna för det men vackert är det ju inte...

Om det är en travhäst så kanske det är pga att man satt på tvärtåigt??? Då måste man ju korta tån endel...

Mvh Johanna

det är väl självklart att man verkar hoven i tån åxå, jag är inte född på mars!! men om man medvetet vill ha kort tå så tar man av dom i tån åxå, hur skulle du annars kunna lägga på en tvärtå till exempel??? lägger du den framför hoven eller???

med en låg trakt påfrestar du senor och ligament alldeles för mycket i onödan! på en häst som är skadedrabbad, speciellt fram, brukar man sko sk. korta tår och höga trakter. detta för att det inte sliter lika mycket som om du har låga trakter. sen ska du ju inte bryta vinklarna heller såklart...

Ja, då borde du flytta ännu högre upp och se hur en del skor här, låååånga tår (då galopperar de mindre) och kort käk, utan käk ser de inte roliga ut... :(

Men så länge hästar går så är alla nöjda verkar det som...
Och detta är proffstränare som drar in nån mille iaf...

Mvh Johanna

Jag skulle vilja säga att en bra hovslagare kapar tån om det behövs eller överhuvudtaget verkar som det behövs. Själv tycker jag att jag kan för lite för att påpeka för min hovslagare hur han ska verka men jag kan i frågasätta och ställa frågor så jag förstår varför han gör det.

Fråga din hovslagare så kanske han kommer med en bra förklaring på varför han kapade tån!

Låg trakt och kort tå är det hästar som sliter sina hovar själv genom mycket röreles har, menar du dessa hästar sliter sina hovar fel?

Nej då, men dessa hästar är inte under arbete, med kusk eller ryttare. Däri är skillnaden, att rida en häst med väldigt låga trakter utsätter benet och kotan för ett högt tryck och slitage. Vinkeln bli helt enkelt fel i många fall, och det klarar hästen i vilt tillstånd men inte under arbete.

Så du menar att hästens "fotkonstruktion", som utvecklats under miljoner år, är felaktig. Jag tror knappast att en häst kan röra sig flera mil per dag på fötter som är "felkonstruerade". Tycker att det är ganska förmätet att vi människor kommer och påstår oss veta bättre än naturen.

Det är stor skillnad på en hov med lång tå och kort trakt och en hov där tån är kort (och då räknas inte kapade tår) och trakt är låg. Det sistnämnda ger inte felaktiga vinklar, däremot det första.

Såväl stråle som sula och hovvägg ska bära vikt och då krävs det att hovväggen är i nivå med sulan (levande sula). Det är den inte i trakthörnen på en häst med höga trakter.

För att hovbenet ska vara vågrätt mot marken så måste man följa sulan, vilket automatiskt ger låga trakter.

Undantag finns som alltid, men det är ju som bekant dem som bekräftar regeln.

men är inte det bästa att ha en normal trakt :confused:

Jag menar nog som Boj säger....det är skillnad på naturlig förslitning och förslitning under arbete, dessutom går vilda häsatr på mycket olika underlag, vilket våra betesgående djur ytterst sällan har tillfälle till....

Det är väl därför vi verkar dem, eller?

Om de inte kan slita sina hovar får vi slita dem så som de skulle gjort om de kunnat.

Du får gärna förklara varför en kort tå (i nivå med sulan som resten av hovväggen) skulle påfresta senor och ligament alldeles för mycket. Vilka senor och ligament menar du?

Observera att jag menar en hov med kort tå, (som verkats dit den är antingen genom att den alltid blivit korrekt skött eller genom att man hållit efter en tå som varit för lång så att den gradvis kommit tillbaka till sitt ursprungliga läge.

ÅHÅ...Du är en sån där barfotadonna :eek:
Jag tror lucille menar LÅG trakt och inte kort tå....
ibland får man ju faktiskt improvisera lite då våra hästar är lite mer förädlade än vildhästen genom avel, och sen bör man nog också tänka på vad man skall ha hästen till....leka games i en paddock eller tävla på olika underlag....du kan aldrig ana hur många olika former det finns på en hästhov idag :crazy:

Du skrev ungefär att den hov som utvecklats "bara" fungerar när hästen får ströva fritt. När man sätter på en ryttare så är hoven helt plötsligt inte funktionsduglig längre utan behöver "specialvinklar" för att fungera?
Vad händer då när ett sto blir dräktigt? Måste hon då ha "specialvinklar" på hovarna för att hålla?

Med tanke på alla de barfotahästar som verkats enligt vildhästmodellen och som fungerar alldeles förträffligt som ridhästar så kan jag inte hålla med dig.

Med tanke på alla de barfotahästar som verkats enligt vildhästmodellen och som fungerar alldeles förträffligt som ridhästar så kan jag inte hålla med dig.

Intressant, har du sett alla? Eller är det fortfarande så att du anser att alla de som inte lyckas anpassa hästen till barfotagång per definition har verkat fel :angel:

Jag håller med dig om barfotagångens fördelar i mångt och mycket och skulle fungera för långt fler hästar än de som i dag slipper skor, men jag ogillar kulten kring fenomenet där man inte ser till att förhållandena kan variera och det inte funkar i alla situationer.

Jag håller med dig om barfotagångens fördelar i mångt och mycket och skulle fungera för långt fler hästar än de som i dag slipper skor, men jag ogillar kulten kring fenomenet där man inte ser till att förhållandena kan variera och det inte funkar i alla situationer.

Det finns en tråd om hur hästägare sköter sina hästars hover, vem som skor, hur ofta, verför osv.

Skrämmande många svarar att anledningen till att deras hästar har skor är att hästen ömmar för mycket, har för dålig hovkvalitet, rids på varierat underlag etc. Man använder allså helt normala reaktioner hos en hov som vartit skodd som ursäkt. Dessutom skriver många att det fungerat bra hittils så varför prova något annat.

Alla dessa svar visar bara på den enorma okunskap vad gäller hovar som råder i Sverige.
Jag tycker inte att man ska uttala sig om huruvuda ens häst kan gå barfota förrän man gjort ett seriöst försök att låta den vara det, och DET är det inte många som tar sig varken tid eller energi att göra.

Alla hästar kommer inte att kunna gå barfota men väldigt många, och de flesta av dessa får aldrig chansen pga okunniga och inkompetenta ägare.

så du skulle alltså med gott mod kunna rekommendera alla travare i sverige att gå skolösa :confused:
Är du medveten om hur mycket en travare tränas??och hur farten sliter på hovarna??

Det finns en tråd om hur hästägare sköter sina hästars hover, vem som skor, hur ofta, verför osv.

Skrämmande många svarar att anledningen till att deras hästar har skor är att hästen ömmar för mycket, har för dålig hovkvalitet, rids på varierat underlag etc. Man använder allså helt normala reaktioner hos en hov som vartit skodd som ursäkt. Dessutom skriver många att det fungerat bra hittils så varför prova något annat.

Alla dessa svar visar bara på den enorma okunskap vad gäller hovar som råder i Sverige.
Jag tycker inte att man ska uttala sig om huruvuda ens häst kan gå barfota förrän man gjort ett seriöst försök att låta den vara det, och DET är det inte många som tar sig varken tid eller energi att göra.

Alla hästar kommer inte att kunna gå barfota men väldigt många, och de flesta av dessa får aldrig chansen pga okunniga och inkompetenta ägare.

Det handlar långt ifrån alltid om okunskap, i många fall är det så att folk helt enkelt inte delar din syn på hovar, hovvård och har andra erfarenheter och värderingar än du. Är du säker på att dina kunskaper är så överlägsna att du bara kan slå bort andras kunskaper med att "jag vet bättre vad som funkar i din situation än du själv"?

Intressant, har du sett alla? Eller är det fortfarande så att du anser att alla de som inte lyckas anpassa hästen till barfotagång per definition har verkat fel :angel:

De flesta fall skulle jag tro beror på för lite rörelse i kombination med felaktig verkning.

Det går inte att sitta i solstolen och vänta på att ens fötter ska bli härdade så man kan gå på singel utan att ömma, man måste faktiskt just härda dem.

Allt för mycket fukt är inte bra, det förefaller som att det luckrar upp sulan något, många hästar ömmar då lite mer, det har märkts denna blöta sommar. Fast å andra sidan så bekymras inte min häst nämvärt av fukten medan de hästar i ex vårt stall (och andra som jag också sett) som har skor har lamellrandsröta som kommer i dagen vid omskoning, fukt som sugs upp under hovväggens nerdre kan etc.

Jag anser att de flesta som säger att deras häst inte kan gå barfota inte har försökt. Och så länge de inte kan redogöra för hur och varför så är inte deras åsikt mycket värd. Sen att man kan välja att ha hästen skodd är en annan sak, men då ska man åtminstone kunna motivera varför och ha kunskap om hur det påverkasr hoven. Att skylla på att hästen inte KAN gå barfota och rabbla upp nåt om att våra hästar minsann jobbas på svåra underlag, bär en tryttare etc avslöjar bara personen i frågas dåliga kunskaper i ämnet.

provar en gång till då....
så du skulle alltså med gott mod kunna rekommendera alla travare i sverige att gå skolösa
Är du medveten om hur mycket en travare tränas??och hur farten sliter på hovarna??

Farten sliter väl inte bara på hovarna...

Jag är inte så insatt i trav men det är väl inte direkt så att dessa hästar tränas med målet att de ska vara fräscha och högpresterande när de är 15 år, eller?

Nej, men det sliter oerhört på hovarna....har du en häst som går barfota i ett lopp så är man tvungen att sätta på skorna direkt efter loppet...banveterinärerna är stenhårda på att hovarna skall var fit for fight...nu pratar vi inte fräshör i övrigt...utan barfotagång....
...sen tränas dom under veckan också i snabbjobb och kondition.....men visst, det finns mycket att lära om hästars hovar, men från det att kunna säga att alla hästar kan gå barfota är lite väl kaxigt :crazy:

så frågan står.....menar du att alla travare skall gå skolösa???

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 550
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 656
Senast: super
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 220
Senast: Bison
·
Hästvård Varning för långt inlägg, det råkade bli en del. Idag kom hästen in med tre skor och en rejäl bit hov mindre igen, ena fram är det som...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
29 242

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Dressyrsnack nummer 18