Min man är död

@Tualma: Jag säger som @Ninnurur, det blir lättare med åren (även om jag inte förlorat något partner). Min far gick bort 8 oktober för nio år sedan och det var värst de första 2-3 åren. Mammas bortgång är lite för färsk ännu, imorgon är det två år sedan hon gick bort och det känns fortfarande.

Vår hjärna är ju så fantastiskt konstruerad att även om den inte glömmer de som saknas oss så blir smärtan mildare och vi tänker främst på de fina minnen vi har och inte saknaden :heart
Jag beklagar bortgången av din mor och far. ♥️
Tack för tröstande ord. ♥️
 
Skickar en stor varm kram.
Det känns som jag inte riktigt finner ord, men jag hoppas en stor kram och medkänsla kan lindra i alla fall bråkdelen av en sekund.

Det suger ju att bli sjuk vid tillfällen när energin och glädjen redan innan var liksom slattar på botten av flaskan som man helst vill ska vara full..
Tack för kramen. Den värmde ♥️.
Jag börjar äntligen må lite bättre, även om hostan hänger i....
Julen blev fin. Men var psykiskt ansträngande för barnen och för mig. Jag jobbade hela julhelgen, så det blev ganska lugnt.
Semesterveckan nu i mellandagarna har mestadels ägnats åt... ingenting... Tröttheten har suttit i huvudsätet.
Men helande att ha samtliga barn hemma ♥️. Det ger ro i själen.
Nyårsfirandet blev fint. Med kära vänner till J, mig och barnen.
Lite... speciell början på 2023... weird, men bra... tror jag...
Nattmänniskan är vaken som vanligt när morgonen gryr. Får väl sova någon gång under det kommande dygnet, hoppas jag I alla fall.
 
Det blir inte lättare.
Jag har så mycket ångest på kvällar och nätter.
Jag saknar honom så himla mycket!!! På alla plan.
Jag kommer aldrig mer få prata med honom, eller kyssa honom, eller älska med honom. Vi kommer aldrig mer utbyta en blick i samförstånd, aldrig mer diskutera något eller dela vardagens små och stora problem.
Hur många som än finns runt omkring finns det ingen som kan fylla tomrummet. Jag kommer för alltid vara halv, amputerad och jag har försökt förhålla mig till det, acceptera det, men jag orkar inte mer!
Jag är så trasig i själen, hjärnan brinner upp och alla nerver sitter utanpå. Kroppen längtar, värker efter en beröring, en omfamning, en varm andedräkt, en lugn röst som jag aldrig någonsin kommer att känna eller höra igen.
 
Det blir inte lättare.
Jag har så mycket ångest på kvällar och nätter.
Jag saknar honom så himla mycket!!! På alla plan.
Jag kommer aldrig mer få prata med honom, eller kyssa honom, eller älska med honom. Vi kommer aldrig mer utbyta en blick i samförstånd, aldrig mer diskutera något eller dela vardagens små och stora problem.
Hur många som än finns runt omkring finns det ingen som kan fylla tomrummet. Jag kommer för alltid vara halv, amputerad och jag har försökt förhålla mig till det, acceptera det, men jag orkar inte mer!
Jag är så trasig i själen, hjärnan brinner upp och alla nerver sitter utanpå. Kroppen längtar, värker efter en beröring, en omfamning, en varm andedräkt, en lugn röst som jag aldrig någonsin kommer att känna eller höra igen.
Åh, vad tungt du har det. Önskar jag kunde göra något för att underlätta men det kan jag inte.

Kram.
 
Det blir inte lättare.
Jag har så mycket ångest på kvällar och nätter.
Jag saknar honom så himla mycket!!! På alla plan.
Jag kommer aldrig mer få prata med honom, eller kyssa honom, eller älska med honom. Vi kommer aldrig mer utbyta en blick i samförstånd, aldrig mer diskutera något eller dela vardagens små och stora problem.
Hur många som än finns runt omkring finns det ingen som kan fylla tomrummet. Jag kommer för alltid vara halv, amputerad och jag har försökt förhålla mig till det, acceptera det, men jag orkar inte mer!
Jag är så trasig i själen, hjärnan brinner upp och alla nerver sitter utanpå. Kroppen längtar, värker efter en beröring, en omfamning, en varm andedräkt, en lugn röst som jag aldrig någonsin kommer att känna eller höra igen.
Så tufft för dig 💖
Tiden läker inga sår men det kommer att bli lättare.
Saknaden kommer alltid att finnas.
Varje högtid, varje årsdag osv.
Fortsätt ta ett steg till och ett steg till...
 
Det blir inte lättare.
Jag har så mycket ångest på kvällar och nätter.
Jag saknar honom så himla mycket!!! På alla plan.
Jag kommer aldrig mer få prata med honom, eller kyssa honom, eller älska med honom. Vi kommer aldrig mer utbyta en blick i samförstånd, aldrig mer diskutera något eller dela vardagens små och stora problem.
Hur många som än finns runt omkring finns det ingen som kan fylla tomrummet. Jag kommer för alltid vara halv, amputerad och jag har försökt förhålla mig till det, acceptera det, men jag orkar inte mer!
Jag är så trasig i själen, hjärnan brinner upp och alla nerver sitter utanpå. Kroppen längtar, värker efter en beröring, en omfamning, en varm andedräkt, en lugn röst som jag aldrig någonsin kommer att känna eller höra igen.
Så hemskt verkligen. Att förlora sin kamrat i livet❤. Det är så orättvist i världen. Verkligen.
Och den ångesten är sååå avgrundsdjup och så svår att finnas i. En fot framför den andra. Bara ta dig fram en liten stund i taget. Hur tufft det än är så bara en liten liten bit i taget. Kram!
 
Det blir inte lättare.
Jag har så mycket ångest på kvällar och nätter.
Jag saknar honom så himla mycket!!! På alla plan.
Jag kommer aldrig mer få prata med honom, eller kyssa honom, eller älska med honom. Vi kommer aldrig mer utbyta en blick i samförstånd, aldrig mer diskutera något eller dela vardagens små och stora problem.
Hur många som än finns runt omkring finns det ingen som kan fylla tomrummet. Jag kommer för alltid vara halv, amputerad och jag har försökt förhålla mig till det, acceptera det, men jag orkar inte mer!
Jag är så trasig i själen, hjärnan brinner upp och alla nerver sitter utanpå. Kroppen längtar, värker efter en beröring, en omfamning, en varm andedräkt, en lugn röst som jag aldrig någonsin kommer att känna eller höra igen.
Har du något samtalsstöd?
Tänker att det nog vore bra, för att kunna sortera dina tankar och känslor♥️
 
Så hemskt verkligen. Att förlora sin kamrat i livet❤. Det är så orättvist i världen. Verkligen.
Och den ångesten är sååå avgrundsdjup och så svår att finnas i. En fot framför den andra. Bara ta dig fram en liten stund i taget. Hur tufft det än är så bara en liten liten bit i taget. Kram!
Tack. Så är det ju. Kram ♥️
 
@Tualma
Det finns en bild som brukar dyka upp i nåt flöde nu och då. Den föreställer en rad med tre burkar och representanter tanken på att sorgen blir mindre med tiden. Alla tre burkar är lika stora och den första fylls helt av en svart boll, sorgen. För varje burk blir sorgen (bollen) mindre.

Sen finns det en rad till under med tre burkar till. Sorgen (bollen) är lika stor i alla dessa burkar, den ändras inte. Det som ändras är burkarna som vart efter blir större och större. Burken är människan som växer med sin sorg. Sorgen, saknaden och längtan efter den man förlorat går aldrig över men burken blir sakta större och med tiden finns det igen rum för något mer än sorg.

Det känns så orättvist att läsa om hur du inte fick behålla din man. Stor kram mitt I saknaden!❤
 
@Tualma
Det finns en bild som brukar dyka upp i nåt flöde nu och då. Den föreställer en rad med tre burkar och representanter tanken på att sorgen blir mindre med tiden. Alla tre burkar är lika stora och den första fylls helt av en svart boll, sorgen. För varje burk blir sorgen (bollen) mindre.

Sen finns det en rad till under med tre burkar till. Sorgen (bollen) är lika stor i alla dessa burkar, den ändras inte. Det som ändras är burkarna som vart efter blir större och större. Burken är människan som växer med sin sorg. Sorgen, saknaden och längtan efter den man förlorat går aldrig över men burken blir sakta större och med tiden finns det igen rum för något mer än sorg.

Det känns så orättvist att läsa om hur du inte fick behålla din man. Stor kram mitt I saknaden!❤
Vilken fin bild, du bjuder på, kloka @Exit. Den ska jag ta med mig. ♥️
 
Det blir inte lättare.
Jag har så mycket ångest på kvällar och nätter.
Jag saknar honom så himla mycket!!! På alla plan.
Jag kommer aldrig mer få prata med honom, eller kyssa honom, eller älska med honom. Vi kommer aldrig mer utbyta en blick i samförstånd, aldrig mer diskutera något eller dela vardagens små och stora problem.
Hur många som än finns runt omkring finns det ingen som kan fylla tomrummet. Jag kommer för alltid vara halv, amputerad och jag har försökt förhålla mig till det, acceptera det, men jag orkar inte mer!
Jag är så trasig i själen, hjärnan brinner upp och alla nerver sitter utanpå. Kroppen längtar, värker efter en beröring, en omfamning, en varm andedräkt, en lugn röst som jag aldrig någonsin kommer att känna eller höra igen.
Sitter I samma sits och känner igen varenda ord du skriver
För mig går det upp och ned. Alltid när kroppen är lite nedbruten blir det värre.

Gick igenom mobilen och hade en video som han filmade och i slutet hörde jag hans röst. Jag beast ut i rejäl ohejdad fulgråt.
Hur mycket folk man än har omkring sig är det inte samma.
Önskar det fanns något jag kunde göra för dig och mig själv för att lindra.

Finns här om du vill prata ❤️
 
Sitter I samma sits och känner igen varenda ord du skriver
För mig går det upp och ned. Alltid när kroppen är lite nedbruten blir det värre.

Gick igenom mobilen och hade en video som han filmade och i slutet hörde jag hans röst. Jag beast ut i rejäl ohejdad fulgråt.
Hur mycket folk man än har omkring sig är det inte samma.
Önskar det fanns något jag kunde göra för dig och mig själv för att lindra.

Finns här om du vill prata ❤️
Å, TACK @Diabetikern ♥️. Jag önskar ju innerligt detsamma för oss♥️! Känner så igen mig i din beskrivning. Hur det bara väller in över en som en jättevåg...
Jag kunde faktiskt sova sedan. Det känns bra att ha brutit iaf den nedåtgående spiralen.
Jag får nog inse att den där lilla tabletten gör nytta för mig just nu...
 
Jag fick lära mig att en sån här chock har samma effekt på hjärnan som när man blir utbränd. Skillnaden är att nu går det över en natt. Så det är inte bara hjärtat som behöver läka, ni måste acceptera att hjärnan också är skadad just nu. :heart
 
Jag har haft det här inlägget i huvudet nu ett tag och behöver få ner det på pränt...

Jag har skrivit tidigare, men jag minns inte om det var här eller på Facebook, om likheten mellan den allra första omtumlande tiden som förälder och den allra första tiden efter att ha drabbats av sorg. De största, det mest existentiella du får vara med om som människa...
Jag möter ju även döden som rutinärende i min profession. Men själva döden blir ALDRIG rutin eller slentrian. Jag är som sjuksköterska och individ ödmjuk inför det stora, det största. Förstår vad de närstående upplever. Stöttar i det jag kan. Alltid full av respekt och ömhet inför den personen jag möter efter att döden har inträffat. Och innan. När jag kommer i syfte av att lindra, se till att personen har det bra, är lugn, trygg och smärtfri. Beordrar extravak om det finns behov. Kontaktar anhöriga, läkare osv.
Döden är inte främmande för mig. Lika lite som det är främmande för mig att ha gett liv... att ha sett, rört vid mina barn för första gången efter att ha haft dem inom mig, i min kropp så länge....av det stora, det största...

Nu ska jag dra ännu en parallell...
De senaste, kanske två månaderna, har sorgen efter min man skiftat form. Den akuta sorgen har blivit den vardagliga, sega, utmattade, obarmhärtigt gråa, det har jag skrivit om redan.

Men jag visste inte att sorgen skulle te sig så sinnligt. Jag är på sätt och vis lika förvånad över detta faktum som jag var förvånad över hur sinnlig moderskärleken var, efter jag fått mitt första barn. Att det skulle vara DEN STÖRSTA KÄRLEKEN, hade jag ju givetvis någon uppfattning om. Något stort, större än en själv och allt igenom heligt. Men jag minns hur överraskad jag blev av sinnligheten. Hur jag inte kunde få nog av mitt lilla barn. Av att pussa, snosa, hålla.... Jag insåg i ett slag, jag minns det tydligt, att det var detta som moderskärleken innebar. Inget höviskt, utan snarare djuriskt. Instinktivt. Älska. Skydda. För alltid.

Sorgen är något liknande för mig, nu.
Jag tänker inte på J. Jag bara känner. Alla minnen. Från första gången han lånade ut sin jacka för att jag frös när vi satt på en bänk och pratade i flera timmar, hur vi kysstes första gången i hans pojkrum senare samma kväll, till att vi, efter vårt första trevande försök till ett förhållande, gjorde slut och sedan träffades på den konsert vi tidigare bestämt att vi skulle se tillsammans, inte kunde låta bli att röra vid varandra, höll varandras händer. Hur vi båda grät av sinnesrörelse sedan, i tältet, när vi fann varandra igen, famnade varandra igen. Hur vi båda då visste, att nu fanns det ingen återvändo... Nu var det vi.
När vårt andra barn blev till. Vi visste ju båda när det hände. Med ett barn under två år redan blev det inte så tätt mellan gångerna... Andra kärlekstunder. Många. Otaliga. Stora och viktiga. Små, men lika viktiga och betydelsefulla. Vardagsberöring. Älskog med sovande småbarn i sängen, sömnigt, ljudlöst, sådär så man nästan inte vet om man faktiskt älskar eller bara kramas. Man kanske somnar i småbarnsföräldrars utmattning mitt i närhetsförsöket. Ibland, efter sådana stunder, vaknade vi båda, mitt i natten, av att ha råkat röra vid varann i sömnen och lusten kom till oss som en nåd.

Även svåra tider fanns förstås, när amningshormoner och trötthet gjorde min lust tunn och skör som en sytråd. När jag var gravid och hade fullkomligt rasande aptit på sex och min man tyckte det var lite svårt att tackla då jag bar hans barn... Hur vi med åren, och med ökad rutin efter varje barn, lärde oss att jämka och finna vägar. Alltid med ömhet, samtycke, respekt och tillit.

All denna kärlek. Allt som var vi. Alla dessa kärleksstunder som går på repeat i min hjärna har gjort mig till en atombomb av lust, så smärtsam och så vemodig att jag inte vet var jag ska ta vägen. Ibland är min hud så känslig, att det gör ont av kläderna på kroppen.

I detta har jag även insett hur vi växte ihop i symbios. Mitt maniska jag, är inte bara pga min sorg. Det är mitt jag utan min andra hälft. Jing och jang. Vi blev vuxna tillsammans. Som två träd som växer lite för nära varandra, växte vi ihop. Formade oss efter varandra. Han lugnade mig med sin blotta närvaro, med sin energi. Jag tog upp honom, fick honom att orka lite mer, se ljus när det var mörkt, med min energi. Vi samexisterade. Blev våra bästa jag tillsammans.

Jag vill inte bearbeta det maniska nu heller, egentligen. Fan, jag jobbar SÅ hårt. Kämpar, sörjer, får självinsikter, är redig och vågar ta hjälp. Jag orkar inte ta det här också. Inte just nu iaf. Ge mig lite slack och låt mig vila i min insikt om hur jag är och bara vara så...

Jag söker efter andra som har den energin jag behöver. Som kan lugna mig, göra mig fokuserad och få mig att må bra...

Så får det vara nu. Tacksam för vänner som stöttar och som jag kan prata med. Tacksam för vän som ställer upp med mer än så... Så att jag kan finna fokus och lugn...
Hur nästa fas blir, det vet jag inte än. Här och nu. Är det enda jag vet.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
644
Senast: miumiu
·
Kultur Reflekterar lite har besökt Gripsholms slott, Livrustkammaren och Stockholms slott och tidigare har jag också gått guidad tur på...
Svar
5
· Visningar
575
Senast: CaisaCax
·
Kropp & Själ Ok varning för triggande ämne kanske, men känner att jag behöver bolla mina tankar. Har nog alltid eller iaf sedan väldigt ung ålder...
2
Svar
20
· Visningar
1 992
Senast: miumiu
·
Hemmet Okej, om några timmar måste jag bestämma mig! Jag bor i nuläget i en nyproducerad lägenhet som är är snordyr. 43% av min lön går till...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 377
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp