Min man är död

Stort grattis på födelsedagen @Tualma vad fint dina barn har ordnat för dig. Förstår att saknaden är enorm en sån här dag du skriver så fint och uttrycker dig fantastiskt bra. Kram och hoppas ni hittar en ny fin tradition att vila i:heart.
 
Idag är det min födelsedag.
Idag är själen spröd likt isen på vattenpölarna i skogen var igår morse.
Skalet till kärnan är skirt och genomskinligt. Likt de tunna tyget i sommargardinerna, fladdrar mitt inre i vinden.
Tacksamheten för allt jag har och har haft uppfyller mig.
All kärlek jag får och som jag känner sprakar som en lägereld i natten.
Men idag är en dag för att gömma sig i lyan. En dag för att låta sorgen skölja över mig och stilla slicka mina sår i mörkret.

Mina kollegor skickade hem mig tidigare i morse, så jag kunde krypa ner under täcket och bli uppvaktad av barnen. Och SOM jag blev uppvaktad. Lillebror J och Stora V hade bakat VARSIN tårta. Och de hade köpt så fina och omtänksamma presenter.
Vi bestämde att min mamma skulle åka hem till sig efter att ha nattat lilla v igår kväll. Vi behövde få vara bara vi, i vårt nya, lilla sammanhang. Det kände vi så starkt, både de stora barnen och jag.
Att vi behövde hitta något välbekant och ändå nytt i vår tradition. Jag tror att det är bra för barnen. Att få ta ansvaret och göra det fint för mig. Det är läkande och ger dem självkänsla och stolthet. Mina underbara, fina ungar, som jag älskar dem.
I söndagskväll var vi till graven en liten stund. Det var fint. Som ett litet andetag av stillhet innan vardagen drar igång...
Visa bifogad fil 102859

.
Grattis på födelsedagen @Tualma ! Oj så fint du skriver❤ Jag kan riktigt känna genom din text att "sådär måste det nog kännas nu".

Låter klokt och fint att ni fokuserar på att hitta nån sorts ny tradition du och barnen. Något som både bär med sig det gamla trygga men också skapar hopp om framtiden. Hoppas ni får en fin dag tillsammans trots att sorgen är så nära❤
 
Grattis @Tualma ❣️ Hoppas ni får fina stunder av både nygjorda och gamla minnen idag. Att det är genomskinligt in till kärnan låter gott, mitt i alltihopa. Vilka barn du har!
 
Idag är det min födelsedag.
Idag är själen spröd likt isen på vattenpölarna i skogen var igår morse.
Skalet till kärnan är skirt och genomskinligt. Likt de tunna tyget i sommargardinerna, fladdrar mitt inre i vinden.
Tacksamheten för allt jag har och har haft uppfyller mig.
All kärlek jag får och som jag känner sprakar som en lägereld i natten.
Men idag är en dag för att gömma sig i lyan. En dag för att låta sorgen skölja över mig och stilla slicka mina sår i mörkret.

Mina kollegor skickade hem mig tidigare i morse, så jag kunde krypa ner under täcket och bli uppvaktad av barnen. Och SOM jag blev uppvaktad. Lillebror J och Stora V hade bakat VARSIN tårta. Och de hade köpt så fina och omtänksamma presenter.
Vi bestämde att min mamma skulle åka hem till sig efter att ha nattat lilla v igår kväll. Vi behövde få vara bara vi, i vårt nya, lilla sammanhang. Det kände vi så starkt, både de stora barnen och jag.
Att vi behövde hitta något välbekant och ändå nytt i vår tradition. Jag tror att det är bra för barnen. Att få ta ansvaret och göra det fint för mig. Det är läkande och ger dem självkänsla och stolthet. Mina underbara, fina ungar, som jag älskar dem.
I söndagskväll var vi till graven en liten stund. Det var fint. Som ett litet andetag av stillhet innan vardagen drar igång...
Visa bifogad fil 102859

.
Grattis :heart
 
Vardagssorg så grå och tung, så här sju månader in (idag).
En tung och blöt yllefilt över mig. Över allt.
Ibland en krigardrottning som kan klara allt, bring it on, livet! ibland en spillra, en liten geleklump som kravlar runt under den tunga blöta filten, framåt, framåt, sakta, sakta.

Barnen och djuren, det enda verkliga, det enda viktiga. Att de mår bra. Det går åt båda hållen. De får mig att må bra.

Släkt och vänner, omtanke, värme och kärlek. Ödmjuk blir man. Tacksam blir man.

De gamla går ur tiden. Livet som andas i närvaro av döden.

Jul. Så meningslöst det känns att fira den. Men dagarna läggs obönhörligt på varandra... Son har huggit julgran med grannarna när jag var förkyld och inte kunde följa med. Dotter har städat och gjort så fint och juligt i köket.
Julkärven är inköpt. Julprydnader likaså. Idag kommer A äntligen hem. Hoppas att det kan ge lite ork att rota fram julglädjen bland själens instuvade ikeakassar, fulla med känslor som borde infinna sig. I år får de tvingas fram.
Jag orkar inte sköta mig själv så bra. Hosta leder till dålig nattsömn. Skumtomtar och choklad varenda dag. Motståndskraft mot sötsaker och virus är likaledes noll.
Dock noga att komma ut i skogen varje dag. Andas tall och gran. Fota hundar i lingonris.

Fortsätta kravla. Fortsätta kriga. En dag kommer ljus och frisk luft att strömma in under filten. En dag.
 
20221222_084415.jpg


Morgonens frisyrfixning inför julavslutningen. ♥️🕯✨
 
20221216_124743.jpg

I fredags sa vi hejdå till svärfar i en vacker ceremoni i ett gammalt missionshus. Kaminen sprakade. 20 minus ute. Nu är de tillsammans, mor, far och son. Även ett litet treårigt barnbarn finns hos dem. Släkten har drabbats hårt. Lilla v var inte med. Hon proklamerade klokt att "Jag orkar inte med ledsna vuxna.". A fick permission från militärtjänsgöringen över dagen för att ta farväl av farfar. Han var förtvivlad när han skulle åka tillbaka. Alla fysiska ansträngningar gör så mycket ondare när man inte är i psykisk balans. Min lille, kära gosse!
 
Men visst har det hänt saker i bearbetningen också.
Jag har börjat lyssna på P1 igen, så smått (blev galet trött på p4 och p3 till slut och reklamradio kan jag till nöds stå ut med i bilen om barnen vill ha skval).
På Spåret såg jag första avsnittet tillsammans med en god vän. Fredagarna under vintern med På spåret var ju typ de nästa på hela året. Som vi såg fram emot de tillsammans! Jag kan inte med att titta ensam. Det är för sorgligt. Men det känns inte så jobbigt att inte titta alls, om ni förstår vad jag menar....
 
Förstår att det verkligen blir en fruktansvärd sorg i samband med familjehögtider @Tualma . Det går naturligtvis inte att jämföra att förlora en livspartner med att förlora en pappa men kan ändå dela med mig av min upplevelse med all respekt för att din upplevelse är en annan. När min pappa gick bort som jag stod väldigt nära och gjort hela uppväxten så tyckte jag första julen var absolut det värsta jag upplevt. Då hade jag ju inte heller någon egen familj även om jag var vuxen så blev väldigt påtagligt just då. Så jag tror inte det är konstigt att dina känslor är som dom är nu. Jularna har blivit bättre efterhand för mig hoppas dina kommande jular inte blir lika tunga som i år :heart. Beklagar sorgen med din svärfar förstår att det är tungt särskilt så kort tid efter det du går igenom. Skickar en stor kram.
 
@Tualma: Jag säger som @Ninnurur, det blir lättare med åren (även om jag inte förlorat något partner). Min far gick bort 8 oktober för nio år sedan och det var värst de första 2-3 åren. Mammas bortgång är lite för färsk ännu, imorgon är det två år sedan hon gick bort och det känns fortfarande.

Vår hjärna är ju så fantastiskt konstruerad att även om den inte glömmer de som saknas oss så blir smärtan mildare och vi tänker främst på de fina minnen vi har och inte saknaden :heart
 
Vardagssorg så grå och tung, så här sju månader in (idag).
En tung och blöt yllefilt över mig. Över allt.
Ibland en krigardrottning som kan klara allt, bring it on, livet! ibland en spillra, en liten geleklump som kravlar runt under den tunga blöta filten, framåt, framåt, sakta, sakta.

Barnen och djuren, det enda verkliga, det enda viktiga. Att de mår bra. Det går åt båda hållen. De får mig att må bra.

Släkt och vänner, omtanke, värme och kärlek. Ödmjuk blir man. Tacksam blir man.

De gamla går ur tiden. Livet som andas i närvaro av döden.

Jul. Så meningslöst det känns att fira den. Men dagarna läggs obönhörligt på varandra... Son har huggit julgran med grannarna när jag var förkyld och inte kunde följa med. Dotter har städat och gjort så fint och juligt i köket.
Julkärven är inköpt. Julprydnader likaså. Idag kommer A äntligen hem. Hoppas att det kan ge lite ork att rota fram julglädjen bland själens instuvade ikeakassar, fulla med känslor som borde infinna sig. I år får de tvingas fram.
Jag orkar inte sköta mig själv så bra. Hosta leder till dålig nattsömn. Skumtomtar och choklad varenda dag. Motståndskraft mot sötsaker och virus är likaledes noll.
Dock noga att komma ut i skogen varje dag. Andas tall och gran. Fota hundar i lingonris.

Fortsätta kravla. Fortsätta kriga. En dag kommer ljus och frisk luft att strömma in under filten. En dag.
Skickar en stor varm kram.
Det känns som jag inte riktigt finner ord, men jag hoppas en stor kram och medkänsla kan lindra i alla fall bråkdelen av en sekund.

Det suger ju att bli sjuk vid tillfällen när energin och glädjen redan innan var liksom slattar på botten av flaskan som man helst vill ska vara full..
 
Förstår att det verkligen blir en fruktansvärd sorg i samband med familjehögtider @Tualma . Det går naturligtvis inte att jämföra att förlora en livspartner med att förlora en pappa men kan ändå dela med mig av min upplevelse med all respekt för att din upplevelse är en annan. När min pappa gick bort som jag stod väldigt nära och gjort hela uppväxten så tyckte jag första julen var absolut det värsta jag upplevt. Då hade jag ju inte heller någon egen familj även om jag var vuxen så blev väldigt påtagligt just då. Så jag tror inte det är konstigt att dina känslor är som dom är nu. Jularna har blivit bättre efterhand för mig hoppas dina kommande jular inte blir lika tunga som i år :heart. Beklagar sorgen med din svärfar förstår att det är tungt särskilt så kort tid efter det du går igenom. Skickar en stor kram.
Tack för kramen. Jag tror inte på att jämföra sorg. Jag flrstår att sorgen egter drn pappa var förfärlig. ♥️
Jag tror och hoppas ju att det ska bli bättre efterhand och julen blev ändå fin. Men sorgen är öronbedövande...
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
644
Senast: miumiu
·
Kultur Reflekterar lite har besökt Gripsholms slott, Livrustkammaren och Stockholms slott och tidigare har jag också gått guidad tur på...
Svar
5
· Visningar
575
Senast: CaisaCax
·
Kropp & Själ Ok varning för triggande ämne kanske, men känner att jag behöver bolla mina tankar. Har nog alltid eller iaf sedan väldigt ung ålder...
2
Svar
20
· Visningar
1 992
Senast: miumiu
·
Hemmet Okej, om några timmar måste jag bestämma mig! Jag bor i nuläget i en nyproducerad lägenhet som är är snordyr. 43% av min lön går till...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 377
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp