Min man är död

Jaha, hörrni. Tack för fina svar, sedan sist, som alltid :heart .

Jag har givit det lite tid och vi försöker hitta en vardag tillsammans, jag och barnen. Med fin och ovärderlig hjälp av mamma och min syster som härbärgerar lilla v när jag jobbar natt. Vilken tur att jag har dem!
Nästa vecka är det tänkt att jag ska ta klivet från 75% tjänstgöring upp till 100 %. Och vet ni, jag tror att det kommer att gå bra. DET kunde jag inte föreställa mig, där i slutet av juli, när jag blev helt hjärntrött och snurrig av att öppna datorn och logga in i systemen... Jag har börjat göra bedömningar igen och det rullar på helt okej.

Jag mår nog ganska bra. Känner mig stark. Och glad i kärnan, liksom.
Sorgen är mer stillsam nu, allestädes närvarande, men inte så mycket tornado längre, utan mer som en vibrerande, dov och smärtsam ton i hjärtat. Jag antar att det kommer vara så för resten av livet. Och jag tänker att vi får införliva sorgen, leva med den, men inte låta oss definieras av den. Jag vägrar bära min sorg som en krona! Men den kommer alltid att vara en del av mig... när jag nattar mina barn, mockar åt mina hästar, promenerar med hunden, rycker upp ogräs, åker till jobbet... J kommer alltid att fattas mig -oss... Men livsglädje, hopp och nyfikenhet kan vi ha ändå. Vi har ju haft honom i vårt liv. Han har älskat oss och vi har älskat honom. Vilken oerhörd skatt att bära inom oss!

Jag har skaffat en daghund och ska få hjälp att starta ett litet företag, där jag kan ha häst- och hundtjänster som en liten sidoinkomst.
Fortfarande inte klart med det ekonomiska och huruvida jag får ta över huslånen, men det ska bara gå! Framåt är enda vägen! Betar av listorna lite i taget. Syster hjälpte mig med blanketter till några av försäkringarna i helgen och mamma kommer på fredag förmiddag och är lite boendestöd så vi får iväg lite fler papper. Idag ska jag nog bara ringa om ägarbyte på bilarna...

Vår äldste son ryckte in för snart tre veckor sedan. Det känns så märkligt att vi plötsligt är fyra stycken vid middagsbordet istället för sex stycken. Jag saknar honom enormt, men det är bra. Han följer sin väg, lever sitt liv. Min fina pojke. Han, som när han kom, gav mig den sista pusselbiten till mig själv, den som jag inte visste att jag saknade... den som gjorde mig komplett. Gud, vad jag älskar att vara mamma!

Nu ska jag njuta av min lediga dag med att mocka ur bäddarna i boxarna. Har hämtat bilen från verkstaden och haft hovslagaren här redan.

Kram/Tualma
 
Jaha, hörrni. Tack för fina svar, sedan sist, som alltid :heart .

Jag har givit det lite tid och vi försöker hitta en vardag tillsammans, jag och barnen. Med fin och ovärderlig hjälp av mamma och min syster som härbärgerar lilla v när jag jobbar natt. Vilken tur att jag har dem!
Nästa vecka är det tänkt att jag ska ta klivet från 75% tjänstgöring upp till 100 %. Och vet ni, jag tror att det kommer att gå bra. DET kunde jag inte föreställa mig, där i slutet av juli, när jag blev helt hjärntrött och snurrig av att öppna datorn och logga in i systemen... Jag har börjat göra bedömningar igen och det rullar på helt okej.

Jag mår nog ganska bra. Känner mig stark. Och glad i kärnan, liksom.
Sorgen är mer stillsam nu, allestädes närvarande, men inte så mycket tornado längre, utan mer som en vibrerande, dov och smärtsam ton i hjärtat. Jag antar att det kommer vara så för resten av livet. Och jag tänker att vi får införliva sorgen, leva med den, men inte låta oss definieras av den. Jag vägrar bära min sorg som en krona! Men den kommer alltid att vara en del av mig... när jag nattar mina barn, mockar åt mina hästar, promenerar med hunden, rycker upp ogräs, åker till jobbet... J kommer alltid att fattas mig -oss... Men livsglädje, hopp och nyfikenhet kan vi ha ändå. Vi har ju haft honom i vårt liv. Han har älskat oss och vi har älskat honom. Vilken oerhörd skatt att bära inom oss!

Jag har skaffat en daghund och ska få hjälp att starta ett litet företag, där jag kan ha häst- och hundtjänster som en liten sidoinkomst.
Fortfarande inte klart med det ekonomiska och huruvida jag får ta över huslånen, men det ska bara gå! Framåt är enda vägen! Betar av listorna lite i taget. Syster hjälpte mig med blanketter till några av försäkringarna i helgen och mamma kommer på fredag förmiddag och är lite boendestöd så vi får iväg lite fler papper. Idag ska jag nog bara ringa om ägarbyte på bilarna...

Vår äldste son ryckte in för snart tre veckor sedan. Det känns så märkligt att vi plötsligt är fyra stycken vid middagsbordet istället för sex stycken. Jag saknar honom enormt, men det är bra. Han följer sin väg, lever sitt liv. Min fina pojke. Han, som när han kom, gav mig den sista pusselbiten till mig själv, den som jag inte visste att jag saknade... den som gjorde mig komplett. Gud, vad jag älskar att vara mamma!

Nu ska jag njuta av min lediga dag med att mocka ur bäddarna i boxarna. Har hämtat bilen från verkstaden och haft hovslagaren här redan.

Kram/Tualma
Härligt att höra att det går framåt för dig och att livet fortsätter. För det gör det ju, ni som blev kvar har era liv att leva även utan er älskade make och pappa. Och du beskriver det så fint - hur både sorg och glädje får plats igen och hur J finns med dig även när han inte fysiskt finns kvar. Tror att du fixar även det praktiska, att få ta över huslånen och få allt att rulla vidare, du verkar vara en ytterst kapabel person. Allt gott!
 
Vad skönt att höra från dig och att det låter som ni ändå hittar vägar att gå vidare, vägar att känna glädje fast sorgen finns med i bakgrunden.

Jag tror och hoppas det löser sig med allt praktiskt, så att ni kan lägga det åt sidan.

Kram ❤️
 
Härligt att höra att det går framåt för dig och att livet fortsätter. För det gör det ju, ni som blev kvar har era liv att leva även utan er älskade make och pappa. Och du beskriver det så fint - hur både sorg och glädje får plats igen och hur J finns med dig även när han inte fysiskt finns kvar. Tror att du fixar även det praktiska, att få ta över huslånen och få allt att rulla vidare, du verkar vara en ytterst kapabel person. Allt gott!
Tack, jag blir stärkt av dina ord :heart .
 
Fick precis ett samtal från J
:s chef. Han vill hämta datorn och telefon i eftermiddag. Det går bra sa jag. Men har jobbat natt pch är visst lite skör. Blev sittandes på köksgolvet. Mår illa. Hästarna väntar på att få komma ut och hundarna är i hundgården och vill ut i skogen... tror jag lägger mig här på golvet en stund...
 
Ok. Upp med sig och få lite sol, skog och djur i själen. Sorgen finns kvar att bada i sedan.
Tänker på lilla v:s existentiella filosoferande över middagen igår. Hon berättade för mormor att: "Det finns tre saker som gör att man gråter; när man får ett litet barn, när man får en vigselring och när någon man älskar dör." Så sant, min skatt, så sant....
 
Solljus, blåbär, tallar, mossa och glada hundar lenar och läker.
Det känns bättre, men ändå skört idag. Sprött och skirt i själen.
20221006_104242.jpg
 
Ok. Upp med sig och få lite sol, skog och djur i själen. Sorgen finns kvar att bada i sedan.
Tänker på lilla v:s existentiella filosoferande över middagen igår. Hon berättade för mormor att: "Det finns tre saker som gör att man gråter; när man får ett litet barn, när man får en vigselring och när någon man älskar dör." Så sant, min skatt, så sant....
Vad trevligt med en rapport från dig. Jag tänkte på dig bara häromdagen.

Min första tanke var, vad bra gjort att du tog dig ut i skogen trots att dagen började med en sådan påminnelse.
 
Fick precis ett samtal från J
:s chef. Han vill hämta datorn och telefon i eftermiddag. Det går bra sa jag. Men har jobbat natt pch är visst lite skör. Blev sittandes på köksgolvet. Mår illa. Hästarna väntar på att få komma ut och hundarna är i hundgården och vill ut i skogen... tror jag lägger mig här på golvet en stund...


Fint att få en uppdatering från dig. Förstår att det är tufft fortfarande men vad bra att du ändå kan ta dig ut, skogen kan vara en läkande plats även om jag förstår att det inte tar bort sorgen så hoppas jag att du kan få vila lite ifrån den. När min pappa gick bort så ägnade jag mig i princip att fotografera blommor och annat i naturen de närmaste månaderna jag mådde bra av det.
 
Solljus, blåbär, tallar, mossa och glada hundar lenar och läker.
Det känns bättre, men ändå skört idag. Sprött och skirt i själen.
Visa bifogad fil 102342
Så fint i skogen! Skönt att höra från dig❤ Kan så väl tänka mig att själen känns skör och spröd. Den har ju för inte så länge sedan krossats och försöker som bäst lappa ihop sig. Så kom en till synes liten påminnelse iom J:s chef men då märktes genast det bräckliga nya.
 
Idag är det min födelsedag.
Idag är själen spröd likt isen på vattenpölarna i skogen var igår morse.
Skalet till kärnan är skirt och genomskinligt. Likt de tunna tyget i sommargardinerna, fladdrar mitt inre i vinden.
Tacksamheten för allt jag har och har haft uppfyller mig.
All kärlek jag får och som jag känner sprakar som en lägereld i natten.
Men idag är en dag för att gömma sig i lyan. En dag för att låta sorgen skölja över mig och stilla slicka mina sår i mörkret.

Mina kollegor skickade hem mig tidigare i morse, så jag kunde krypa ner under täcket och bli uppvaktad av barnen. Och SOM jag blev uppvaktad. Lillebror J och Stora V hade bakat VARSIN tårta. Och de hade köpt så fina och omtänksamma presenter.
Vi bestämde att min mamma skulle åka hem till sig efter att ha nattat lilla v igår kväll. Vi behövde få vara bara vi, i vårt nya, lilla sammanhang. Det kände vi så starkt, både de stora barnen och jag.
Att vi behövde hitta något välbekant och ändå nytt i vår tradition. Jag tror att det är bra för barnen. Att få ta ansvaret och göra det fint för mig. Det är läkande och ger dem självkänsla och stolthet. Mina underbara, fina ungar, som jag älskar dem.
I söndagskväll var vi till graven en liten stund. Det var fint. Som ett litet andetag av stillhet innan vardagen drar igång...
20221009_201009.jpg


.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
644
Senast: miumiu
·
Kultur Reflekterar lite har besökt Gripsholms slott, Livrustkammaren och Stockholms slott och tidigare har jag också gått guidad tur på...
Svar
5
· Visningar
575
Senast: CaisaCax
·
Kropp & Själ Ok varning för triggande ämne kanske, men känner att jag behöver bolla mina tankar. Har nog alltid eller iaf sedan väldigt ung ålder...
2
Svar
20
· Visningar
1 992
Senast: miumiu
·
Hemmet Okej, om några timmar måste jag bestämma mig! Jag bor i nuläget i en nyproducerad lägenhet som är är snordyr. 43% av min lön går till...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 378
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur är processen
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp