Min kompis tycker jag är "naiv".

Det enda exempel jag sett på nära håll avseende hästägande i kombination med småbarn funkade enligt principen: modern var hemma på dagarna och skötte pappersarbetet i företaget vilket tog kanske en kvart per dag. Barnet var på dagis minst 8-17, vilket gav mycket utrymme för hästpyssel. Man var även hemma och hade semester med barnet på dagis, och barnet tillbringade mycket tid inne franför tv:n medan modern förverkligade sig själv. Katastrof enligt mig, och ett utnyttjande av systemet.

Jag skulle aldrig hinna ha häst på det sätt som jag vill, men den dag vi inte har hemmaboende barn så ska jag ta upp det om intresset finns kvar.

Det enda exempel jag sett på nära håll avseende hästägande i kombination med småbarn funkade enligt principen: modern var hemma på dagarna och skötte pappersarbetet i företaget vilket tog kanske en kvart per dag. Barnet var på dagis minst 8-17, vilket gav mycket utrymme för hästpyssel. Man var även hemma och hade semester med barnet på dagis, och barnet tillbringade mycket tid inne franför tv:n medan modern förverkligade sig själv. Katastrof enligt mig, och ett utnyttjande av systemet.

Jag skulle aldrig hinna ha häst på det sätt som jag vill, men den dag vi inte har hemmaboende barn så ska jag ta upp det om intresset finns kvar.
Vad tråkigt sätt de hanterar allt på. Man blir nästan lite ledsen av det. Jag kan dock medge att jag övervägt att se över möjligheterna att stuva in tösen på förskola när vi åker på återbesök på hästklinik då en dag där blir i tråkigaste laget för henne och inget roligt umgänge men förskola dagligen och dessa tider för ridning.. Mjae, inte riktigt.

Vad tråkigt sätt de hanterar allt på. Man blir nästan lite ledsen av det. Jag kan dock medge att jag övervägt att se över möjligheterna att stuva in tösen på förskola när vi åker på återbesök på hästklinik då en dag där blir i tråkigaste laget för henne och inget roligt umgänge men förskola dagligen och dessa tider för ridning.. Mjae, inte riktigt.

Allså, enstaka grejer ser jag inget problem med. Men dagligen och under sommaren för att man vill vara ledig utan barn- nej.
Umgänget har upphört sedan länge tack och lov.

Allså, enstaka grejer ser jag inget problem med. Men dagligen och under sommaren för att man vill vara ledig utan barn- nej.
Umgänget har upphört sedan länge tack och lov.
Jag tycker inte heller att enstaka grejer kan vara problem. Åtminstone inte om barnet trivs på fsk osv. Inte heller att ha barnet på fsk några timmar med sjukskrivning men fullt frisk och behöva barnledigt dagligen, då undrar man varför man skaffade barn alls.

Om min dotter vill vara på fsk några timmar varje dag kommer hon få lov att vara det - även om jag är ledig den dagen. På grund av hur vi bor är det mest hälsosamma för mig och barnet att jag jobbar halvtid, och att jag och sambon i stort sett jobbar omlott (han är på jobb 1v hemma 1v och vi bor långt från både jobb och släkt, och jag tänker inte ha mitt barn 10,5 timme / dag på förskola - om man ens får det). Om jag jobbar varannan vecka behöver vi alltså inte ha henne på förskola alls. Men jag tror att det kan vara bra för henne när hon blir lite äldre iaf, alla kompisarna kommer ju vara där på dagtid.

Gör det mig till en dålig mamma då om jag far till stallet? Även arbetslösa har ju rätt till 15h/v...

Om min dotter vill vara på fsk några timmar varje dag kommer hon få lov att vara det - även om jag är ledig den dagen. På grund av hur vi bor är det mest hälsosamma för mig och barnet att jag jobbar halvtid, och att jag och sambon i stort sett jobbar omlott (han är på jobb 1v hemma 1v och vi bor långt från både jobb och släkt, och jag tänker inte ha mitt barn 10,5 timme / dag på förskola - om man ens får det). Om jag jobbar varannan vecka behöver vi alltså inte ha henne på förskola alls. Men jag tror att det kan vara bra för henne när hon blir lite äldre iaf, alla kompisarna kommer ju vara där på dagtid.

Gör det mig till en dålig mamma då om jag far till stallet? Även arbetslösa har ju rätt till 15h/v...
I inlägget var det 8-17 vilket är hyfsat länge ändå och alla semestrar. Det är väl vettigt att lyssna in om barnet vill gå på fsk men att ha barnet på fsk för att man själv vill slippa vara förälder känns lite bakvänt.

Vi kommer att hålla kvar platsen när vi är föräldralediga med nummer två och låta henne gå när hon vill. När man orkar ta sig ut var vi även öppna förskolan.

Själv har vi planerad fsk-tid 7-17:30 de dagar jag jobbar och det handlar om 2-3 dagar i veckan. Långa dagar men inte så många och det funkar faktiskt över förväntan nu när hon är i gängorna. Snabblagat (matlådor..) när man kommer hem och direkt i säng så inte mycket kvalitet på tiden men hon tycker att det är roligt att gå dit fortfarande. Passar oss bra med långa och få dagar, hon hinner längta till fsk när hon är ledig så om du vill jobba mer än 50% behöver det inte vara dåligt om det funkar med fsk.

Det beror ju också på hur det ser ut med jobb för dig, om du kommer jobba halvtid eller inte alls, så tror inte jag det är några problem att hinna med barn och hästar, eller om du jobbar heltid men inte rider hästarna utan bara sköter dem. Två hästar i tävlingskondition och heltidsjobb annat än i stallet torde bara gå att kombinera om din familj är ok med att du bara tar hand om barnet i undantagsfall, och att barnet alltså framförallt är sambons och dina föräldrars ansvar (och sen att du kanske träffar barnet ibland när du har tid).

Alla har olika förutsättningar. Det betyder inte att man aldrig ser sitt barn eller lämnar över det till andra hela tiden.
Dina arbetstider gör det omöjligt med barn och hästägande. Mina gör det möjligt.
Med långa restider och att komma hem efter 18 varje dag skulle förmodligen få mig att ta en paus i hästägandet så länge barnen var små men det betyder inte att jag skulle säga att det vore omöjligt för andra att få det att fungera bra just för att alla har olika förutsättningar.

Jag har sju minuter till dagis. Jag har 5-15 minuter till arbetet beroende på vart jag ska. Barnet har en pappa som tillbringar ungefär lika mycket tid med honom som jag gör. Hästarna står just nu 500 meter bort, om en månad är det 30 steg när nya stallet står klart.
Ska vi åka till något av ridhusen för träning så ligger det 15 eller 25 minuter bort beroende på vilken av hästarna som ska åka.

Det är stora skillnader.

• Gilla
Reactions: Sar
Jag undrar lite hur barnen fixar att inte äta förrän kl 19?
Här stiger jag och minstingen upp kl 7.30, lämnar på förskolan 7.50 ( mittemot dörren), jag är på jobbet strax över 8, slutar ca 17 då jag hämtar de stora barnen medan sambon hämtar minsten och börjar med maten. Barnen lägger sig 20.30-21, jag vid kl 01. Hästen görs antingen efter kl 20 ( ca 10 min körning) eller under förlängd lunch om jag har tid att ta ut från representation och dyl. Häst står på lösdrift för att minimera tidsåtgången.
Vårt största problem är de dagar då barnen har sportaktiviteter som börjar kl 18, det är svårt att få till vettig mat då om vi inte gjort extraportioner att värma upp

Äta kl 19 är inga problem, vi har alltid ätit så. En period provade vi att äta tidigare, men det var värdelöst, då blev alla hungriga igen lagom till sängdags, och trötta hungriga barn vid niosnåret som är för trötta för att äta och för hungriga för att sova var ingen höjdare. De får mellanmål på dagis, och sen frukt eller yoghurt eller nånting när vi kommer hem.

Låter helt sjukt och eftersom det trots allt inte är helt ovanligt att ha barn och häst så lär det inte vara så de flesta gör... Det är ju bara att läsa här i tråden så ser man lätt att det inte är så gemene man löser det.

Senast ändrad:
Äta kl 19 är inga problem, vi har alltid ätit så. En period provade vi att äta tidigare, men det var värdelöst, då blev alla hungriga igen lagom till sängdags, och trötta hungriga barn vid niosnåret som är för trötta för att äta och för hungriga för att sova var ingen höjdare. De får mellanmål på dagis, och sen frukt eller yoghurt eller nånting när vi kommer hem.

Jo, men så är det ju, äter man tidigt så tar man ett litet kvällsmål innan läggdags typ frukt, fil, macka. Omvänt mot för er alltså. Det jag tänker på är ju sedan när de börjar med aktiviteter och behöver ha mer ordentligt i magen före.

Det är ju oxå så att barn får gå på förskola under föräldrars arbets/ studie- och restid, samt 15 h för barn till arbetslösa o föräldralediga med yngre syskon. Från hösten de fyller 3 erbjuds alla 15 h oavsett vad föräldrarna gör. Mamman i @Hyacinth s inlägg lurar ju förskolan grovt om hon jobbar så lite och har barnet på förskolan på heltid, det är absolut inte ok!

@skiesabove , kolla med förskolan innan så att hon verkligen får gå även de veckor nån av er är ledig . Motivera med kontinuitet etc. För det är inte säkert att ett barn under 3 år får det, det beror på kommun, förskoleledning etc.

Jo, men så är det ju, äter man tidigt så tar man ett litet kvällsmål innan läggdags typ frukt, fil, macka. Omvänt mot för er alltså. Det jag tänker på är ju sedan när de börjar med aktiviteter och behöver ha mer ordentligt i magen före.

Behöver de? Jag har själv aldrig ätit ordentligt innan träning eller liknande, däremot efteråt. Rider jag och kommer hem vid halv nio, så äter jag middag då. Det var likadant när jag var ung och hade aktiviteter, jag åt middag när jag kom hem efteråt. Efter middagen gör man inte så många fler knop i min värld, då är det dags att varva ner.

Det är ju oxå så att barn får gå på förskola under föräldrars arbets/ studie- och restid, samt 15 h för barn till arbetslösa o föräldralediga med yngre syskon. Från hösten de fyller 3 erbjuds alla 15 h oavsett vad föräldrarna gör. Mamman i @Hyacinth s inlägg lurar ju förskolan grovt om hon jobbar så lite och har barnet på förskolan på heltid, det är absolut inte ok!

@skiesabove , kolla med förskolan innan så att hon verkligen får gå även de veckor nån av er är ledig . Motivera med kontinuitet etc. För det är inte säkert att ett barn under 3 år får det, det beror på kommun, förskoleledning etc.

Sant, vi får kolla :-).

Behöver de? Jag har själv aldrig ätit ordentligt innan träning eller liknande, däremot efteråt. Rider jag och kommer hem vid halv nio, så äter jag middag då. Det var likadant när jag var ung och hade aktiviteter, jag åt middag när jag kom hem efteråt. Efter middagen gör man inte så många fler knop i min värld, då är det dags att varva ner.

Det fungerar kanske för vissa, i vår familj hade det dock inte alls fungerat, kraften tar liksom slut.

Det fungerar kanske för vissa, i vår familj hade det dock inte alls fungerat, kraften tar liksom slut.

I vår familj tar också kraften slut om äter sent, med grinighet och kort stubin som följd.
Vi äter oftast middag vid fem ungefär, då brukar treåringen vara jättehungrig och vi vuxna med.
Då orkar vi hålla igång några timmar till innan kvällsmat (macka eller fil med flingor) runt sju, halv åtta.

I vår familj tar också kraften slut om äter sent, med grinighet och kort stubin som följd.
Vi äter oftast middag vid fem ungefär, då brukar treåringen vara jättehungrig och vi vuxna med.
Då orkar vi hålla igång några timmar till innan kvällsmat (macka eller fil med flingor) runt sju, halv åtta.

Fem är ingen hemma hos oss, så det går inte att servera middag så tidigt. Men ni är hemma båda två halv fem då? Hur hinner ni jobba?

Hålla igång efter middagen, vad gör man då? Jag är nog väldigt van, sen barnsben, att efter middagen så har man jobbat färdigt för dagen, då tar man det lugnt och kopplar av lite.

Fem är ingen hemma hos oss, så det går inte att servera middag så tidigt. Men ni är hemma båda två halv fem då? Hur hinner ni jobba?

Hålla igång efter middagen, vad gör man då? Jag är nog väldigt van, sen barnsben, att efter middagen så har man jobbat färdigt för dagen, då tar man det lugnt och kopplar av lite.
Någon av oss är alltid hemma innan halv fem :)

Och jag är van sen barnsben att middagen mer är en tankningsstation inför kvällens aktiviteter.
Efter kvällsmaten är det däremot lugn och ro .

Det slår mig ofta hur färgad man (jag) är av sin uppväxt.

Har läst i tråden, men ej skrivit.
I vår familj har vi vuxna vanliga kontorstider. 8-17 med en timmes lunch. Men vi har också flextid. Därför försöker vi hålla schemat att börja jobba ca 7.15 - 7.30, ta en halvtimmes lunch och sluta strax efter 16. Det blir 8 timmars arbetsdag.
Sen hämtar vi barnen och åker hem; hemma vid halv fem- kvart i fem.

Vi äter sällan direkt (numera, när minsta var yngre fick vi laga mat direkt vi kom hem för att hon var hungrig), men vid kl 17.30-18 kanske. Sen lägger sig våra barn vid 19-19.30 - de ska ju upp igen vid kvart över 6 morgonen därpå.

Så nog kan man hinna jobba full dag även om man är hemma vid halv fem. Det beror ju på när arbetsdagen börjar.

Vi jobbar oftast till 17 men har korta avstånd ( 5-7 min med bil) mellan jobb och hem/ förskola. Vi börjar med maten direkt vi kommit hem. De gånger det blir jobbigt för oss är när barnen ska vara på aktivitet redan kl 18, då blir det svårt att få till bra mat om vi inte förberett sådant som bara går att värma. För mig som lägger mig vid 1-tiden finns ju oceaner av tid efter middag och läggdags. Allt ifrån barnlek, hushållsarbete, ridning,renovering sker på den tiden, det är bara orken som kan ställa till det.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Okej, på senaste har jag och mina kompisar börjat släppa att gå på ”random” fester asså hemmafester hos folk man känner till runt om i...
Svar
3
· Visningar
959
Senast: Otherside
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 172
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 748
Övr. Hund Jag känner mig helt knäckt och behöver input, om så bara av främmande människor på nätet... För att försöka göra en lång historia kort...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 426
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar