Min kompis tycker jag är "naiv".

Och själv konstaterar jag när jag läser om er som de flesta dagar i veckan rider mm till framåt tio, halv elva på kvällen att jag är väldigt nöjd med min lösning med inackordering vid ridhus på kort avstånd från hemmet samt medryttare 4 dagar i veckan är lyckad för vår familj o passar oss bra :-). Ett par kvällar (hemma mellan 19 o 21) o en lite längre stund på söndagar känns lagom o stressfritt o passar mig.

Ja jag känner att om det blir för tufft så finns ju även möjligheten att enbart motionera häst ordentligt 2-3 dagar under veckorna och sen lördag och söndag :)

Ett annat alternativ jag också funderat över är att låta hästarna vara hagprydnader under de här tuffaste småbarnsåren.
Men jag mår ju så mycket bättre och blir en gladare, trevligare människa om jag får rida så jag tänker iallafall försöka få det att gå ihop :)

• Gilla
Reactions: ako
Alltså med det schemat fattar jag knappt hur du hinner rida på ridskola två gånger i veckan? Jag vet sedan tidigare trådar o diskussioner att ni har tuffa jobb, men att ett par dagar i veckan vara kvar på jobbet till framåt 22 (förutsatt att man inte har ett kvällsjobb, men då börjar man ju inte förrän tidigast efter lunch) är inte represenrativt för folk överlag och definitivt inte för småbarnsföräldrar- och dessutom har ni sådana jobb båda två. Ni har min fulla beundran att ni klarar det och trivs med livet och jag förstår verkligen att det inte finns mycket utrymme för annat.
Jag tycker Mabuses jobb låter helt normalt, då har jag inte själv ngt avancerad variant direkt. Om man går tidigare flera dagar måste man väl självklart jobba senare andra dagar. Reagerade snarare på att hon klarade att komma klockan 9 till jobbet (Jag måste vara där 8,30 för att inte dra på mig episk minusflex, helst 08:00, då har jag kört dit i en timma också. Barnet är den ende som äter frukost hemma, upp och iväg på 30 minuter blankt.). Mina föräldrar jobbade iofs så när jag var liten. Det är ju uppenbart vilka dagar hon hinner med ridskola, det stod på schemat (det var dag variant 2, när hon antingen jobbade över eller red eller kom hem beroende på behov.)

(Man kan ju jobba ännu mer också såklart, som min pappa tex och hans fru. Jobba 9-20 varje dag, inte ha fritidsintressen och sedan resa någon gång i månaden med jobbet medan partnern veckopendlar till närliggande land. Med småbarn.)

Och själv konstaterar jag när jag läser om er som de flesta dagar i veckan rider mm till framåt tio, halv elva på kvällen att jag är väldigt nöjd med min lösning med inackordering vid ridhus på kort avstånd från hemmet samt medryttare 4 dagar i veckan är lyckad för vår familj o passar oss bra :-). Ett par kvällar (hemma mellan 19 o 21) o en lite längre stund på söndagar känns lagom o stressfritt o passar mig.

Du är väldigt nöjd med ditt, jag är väldigt nöjd med mitt. Hade jag haft något emot att sitta i sadeln istället för i soffan kvart i 10 en onsdag när det kommer snöblandat regn från tre håll hade jag inte haft två tävlingshästar :)

Jag tycker också att arbetstiderna låter helt normala - men inte att ha 1h resväg till stallet. Det är kanske ok om man rider på ridskola en gång i veckan men det funkar ju inte att ha egen häst så. Då får man välja ett närmare stall, ett närmare boende, helinackordering eller kanske slopa det där med häst.

Vad gäller matlagning som diskuterades tidigare - även för dem som har väldigt energiska barn måste det väl ändå röra sig om en relativt kort period som man ständigt blir avbruten när man lagar mat? Köttfärssås t.ex. ska stå och puttra länge, men den aktiva matlagningsdelen är ju inte så betungande? Och måste man verkligen handla varje dag, som någon gjorde? Det verkar ju väldigt jobbigt i mina ögon att handla mat varje dag och sedan spendera minst en timme på matlagningen, mitt i veckan, när det är en massa aktiviteter och annat hela tiden. Om man nu inte har matlagning som sin passion och hobby förstås. Det hade jag aldrig fixat, häst eller inte...

Jag tycker Mabuses jobb låter helt normalt, då har jag inte själv ngt avancerad variant direkt. Om man går tidigare flera dagar måste man väl självklart jobba senare andra dagar. Reagerade snarare på att hon klarade att komma klockan 9 till jobbet (Jag måste vara där 8,30 för att inte dra på mig episk minusflex, helst 08:00, då har jag kört dit i en timma också. Barnet är den ende som äter frukost hemma, upp och iväg på 30 minuter blankt.). Mina föräldrar jobbade iofs så när jag var liten. Det är ju uppenbart vilka dagar hon hinner med ridskola, det stod på schemat (det var dag variant 2, när hon antingen jobbade över eller red eller kom hem beroende på behov.)

(Man kan ju jobba ännu mer också såklart, som min pappa tex och hans fru. Jobba 9-20 varje dag, inte ha fritidsintressen och sedan resa någon gång i månaden med jobbet medan partnern veckopendlar till närliggande land. Med småbarn.)
Min sambos jobb vill ha hans tjänst på plats 9-18 och de blir lite griniga om han är där 8-17 för att ta dagis egentligen. De har flex men lite oskriven bitterhet kring det.

@Ray Köttfärssås som är klar på 20 minuter är ju långt ifrån den godaste. Och med barn runt mig, tar även den mer än 20 minuter, så att säga.
Jag skulle på 20 minuter hunnit plocka upp kassen och sätta på spagettivattnet i kokaren. Sedan ska ju A skära grönsakerna... och knaprar i sig gurkan. För att inte tala om pannkakorna, när jag först hjälpt till med att hitta allt ritmaterial och har ritat en katt och hittat mjölken och barnet har knäckt äggen och hällt i mjölet och rört om i flera minuter så tja. Nej jag är då inte så effektiv, det tar en timma, minst, kommer jag på idiotidén att baka bullar samtidigt så blir det etter värre. Men å andra sidan får jag hjälp och ritar samtidigt så det är helt problemfritt eftersom det är det jag tänkte göra den kvällen. Å tredje sidan skulle ju inte det hjälpa hästen.

Jag tycker också att arbetstiderna låter helt normala - men inte att ha 1h resväg till stallet. Det är kanske ok om man rider på ridskola en gång i veckan men det funkar ju inte att ha egen häst så. Då får man välja ett närmare stall, ett närmare boende, helinackordering eller kanske slopa det där med häst.

Vad gäller matlagning som diskuterades tidigare - även för dem som har väldigt energiska barn måste det väl ändå röra sig om en relativt kort period som man ständigt blir avbruten när man lagar mat? Köttfärssås t.ex. ska stå och puttra länge, men den aktiva matlagningsdelen är ju inte så betungande? Och måste man verkligen handla varje dag, som någon gjorde? Det verkar ju väldigt jobbigt i mina ögon att handla mat varje dag och sedan spendera minst en timme på matlagningen, mitt i veckan, när det är en massa aktiviteter och annat hela tiden. Om man nu inte har matlagning som sin passion och hobby förstås. Det hade jag aldrig fixat, häst eller inte...

Vet inte om det är en kort period, hittills har den varat i 4 år och jag har en känsla av att barn som står och hänger eller sitter och ritar i köket eller gör läxor eller hjälper till med matlagning kan man ha i många år. Det är ju ganska trevligt också :D

Handlar nästan varje dag, så himla roligt att veckohandla och bestämma maten för en hel vecka framåt tycker jag inte det är. Sedan tycker jag nog mat blir lite sådär ganska kvickt. Men det är nog lite olika. Ibland handlar jag för två dagar. I nödfall brukar det ju finnas någonting i frysen också, men då tar det extra tid eftersom det är fryst.

Massa aktiviteter har vi inga och försöker hålla borta med en högaffel från vardagarna. Lite Friskis för mig på vintrarna (A får gå på friskis eller åka skridskor eller rida eller ngt på helgen) och ridning ett par-tre gånger på sommarhalvåret. Två dagar borta för min man. En dag hänga med mormor som hämtar en dag i veckan.

Jag skulle på 20 minuter hunnit plocka upp kassen och sätta på spagettivattnet i kokaren. Sedan ska ju A skära grönsakerna... och knaprar i sig gurkan. För att inte tala om pannkakorna, när jag först hjälpt till med att hitta allt ritmaterial och har ritat en katt och hittat mjölken och barnet har knäckt äggen och hällt i mjölet och rört om i flera minuter så tja. Nej jag är då inte så effektiv, det tar en timma, minst, kommer jag på idiotidén att baka bullar samtidigt så blir det etter värre. Men å andra sidan får jag hjälp och ritar samtidigt så det är helt problemfritt eftersom det är det jag tänkte göra den kvällen. Å tredje sidan skulle ju inte det hjälpa hästen.
Haha! Fantastiska barn <3 det är inte utan att man ler lite åt ditt inlägg :) men visst, det är inte ett dugg konstigt att man inte hinner med häst när man har mindre barn. Alla har inte förutsättningarna.

Du är väldigt nöjd med ditt, jag är väldigt nöjd med mitt. Hade jag haft något emot att sitta i sadeln istället för i soffan kvart i 10 en onsdag när det kommer snöblandat regn från tre håll hade jag inte haft två tävlingshästar :)

Det förstår jag! Och tänk vad bra att man kan göra olika! Själv är jag ju jätteglad att jag är så teamad med min gamla häst att jag kan ta vid där jag slutade på söndagen när jag sitter upp på torsdagen o medryttarna har ridit emellan. Trots att jag bara rider honom själv 2-3 dagar i veckan är han tränings o tävlingsbar (Msv C- nivå) o så skulle det nog inte vara med en häst man inte haft så länge.

Jag skulle aldrig vilja släppa ridning/"hästeri" men just nu med tre barn mellan 0 och 6 år känns detta lagom för mig :-)

Eftersom du hade svårt att föreställa dig det, så kommer här ett exempel på hur livet ser ut när man aldrig i livet skulle hinna med några hästar ;), har två barn, och hjälps åt med barnen:

Dag ett:

6:30-7:00: Uppstigning, ta det lite lugnt. Partner lämnar barnen. Framme på jobbet ungefär 9.
9-16: Jobba
16:30: Hämta på dagis. Barnen vill aldrig gå raka vägen hem, så antingen bråkar man med dem och tvingar dem att gå raka vägen ändå, eller så går man dem till mötes och stannar och leker.
17-17:30: Hemma. Barnen trötta, och vill ta det lite lugnt, kanske titta på TV, och vill att jag ska sitta bredvid. Om de är ok med att leka själva kan man fixa lite hushållsbestyr (tvätten, plocka undan...)
18:00-18:30. Börjar bli dags att dra igång maten.
19:00 Partner kommer eventuellt hem.
19-20: Middag
20-20:30: Mer hushållsarbete och barnlek, kanske sitta en stund i soffan själv.
20:30: Inleda pyjamasförhandlingar, göra barnen färdiga för sängen, inleda nattning.
21:30-22: Barnen sover.
22:00: Plocka undan efter barnens lek, ta fram kläder för morgondagen till barnen. Partnern kommer eventuellt hem.
22:30-23:30: Ledig tid för vuxna, eventuellt betala räkningar och liknande.
23:20-6:30: Alla sover, barnen vaknar minst ett par gånger och behöver flyttas/tröstas.

Dag två:
6:30-7:00: Uppstigning med barnen, frukost, dagis.
9-9:30: Framme på jobbet.
9:30- c:a 18:30: Jobba
Alt 1: 18:30-23: Kvar på jobbet för att jobba ikapp alt jobbaktivitet.
Alt 2: 18:30-22: Stallet eller annan privat aktivitet.

Dag 2 har man ju möjlighet att hinna med stallet, om man inte behöver jobba ikapp eller ska göra något annat, men om partnern ska ha någon chans att också få ihop jobb och intressen, så kan ju max 3 dagar i veckan vara dag 2. Då har man ändå maxat, och kommer tillbringa i princip ingen tid alls tillsammans allihop under arbetsveckorna, aldrig äta ihop och alltid vara en vuxen med barnen. Det handlar inte om att vara missnöjd med sitt liv eller bara ställa upp på alla andra, utan helt enkelt att dygnet inte har så många timmar att man kan klämma in en häst mer än ett par dagar i veckan.

Jag undrar lite hur barnen fixar att inte äta förrän kl 19?
Här stiger jag och minstingen upp kl 7.30, lämnar på förskolan 7.50 ( mittemot dörren), jag är på jobbet strax över 8, slutar ca 17 då jag hämtar de stora barnen medan sambon hämtar minsten och börjar med maten. Barnen lägger sig 20.30-21, jag vid kl 01. Hästen görs antingen efter kl 20 ( ca 10 min körning) eller under förlängd lunch om jag har tid att ta ut från representation och dyl. Häst står på lösdrift för att minimera tidsåtgången.
Vårt största problem är de dagar då barnen har sportaktiviteter som börjar kl 18, det är svårt att få till vettig mat då om vi inte gjort extraportioner att värma upp

@Badger,
Fast att regelbundet (minst en gång i veckan som jag tolkade det) behöva vara kvar på jobbet eller gå på någon mer eller mindre obligatorisk jobbaktivitet till klockan 22-23 tycker jag inte låter särskilt mainstream? Att jobba igen missade timmar - javisst, men tar hon 30 min lunch per dag så handlar det ändå om ca två timmar i veckan att ta igen- alltså till ca 20.30 en dag, inte 22-23. Men olika branscher ser olika ut, jag konstaterar bara att dagsschemat verkar tufft o har stor förståelse för att hon inte hinner med så mkt fritidsaktiviteter.

Jag undrar lite hur barnen fixar att inte äta förrän kl 19?
Här stiger jag och minstingen upp kl 7.30, lämnar på förskolan 7.50 ( mittemot dörren), jag är på jobbet strax över 8, slutar ca 17 då jag hämtar de stora barnen medan sambon hämtar minsten och börjar med maten. Barnen lägger sig 20.30-21, jag vid kl 01. Hästen görs antingen efter kl 20 ( ca 10 min körning) eller under förlängd lunch om jag har tid att ta ut från representation och dyl. Häst står på lösdrift för att minimera tidsåtgången.
Vårt största problem är de dagar då barnen har sportaktiviteter som börjar kl 18, det är svårt att få till vettig mat då om vi inte gjort extraportioner att värma upp

Med körning menar jag alltså körtid dit, inte att hästen tränas i körning;)

@Badger,
Fast att regelbundet (minst en gång i veckan som jag tolkade det) behöva vara kvar på jobbet eller gå på någon mer eller mindre obligatorisk jobbaktivitet till klockan 22-23 tycker jag inte låter särskilt mainstream? Att jobba igen missade timmar - javisst, men tar hon 30 min lunch per dag så handlar det ändå om ca två timmar i veckan att ta igen- alltså till ca 20.30 en dag, inte 22-23. Men olika branscher ser olika ut, jag konstaterar bara att dagsschemat verkar tufft o har stor förståelse för att hon inte hinner med så mkt fritidsaktiviteter.

Hmm räknade jag fel? Jag fick det till två timmar per dag. 9-16 där åker två timmar rakt av. Om man föredrar att jobba igen till 23 en dag i veckan framför att jobba kvar kortare tid flera dagar tycker jag inte det är något konstigt alls det är väl jättebra (det fanns en professor på institutionen där jag jobbade en gång som bara var där på nätterna. Jag jobbade admin men det var ganska skönt att sitta kvar tyst ett tag ibland och gå när han kom (nu kan jag tyvärr knappt jobba över). Min mamma när jag var liten glömde lätt tiden till 19 i alla fall och började masa sig hem när man ringt hungrigt några gånger :), hennes hm manvän åker till jobbet varje lördag (och de flesta övriga dagar) trots att han är pensionerad sedan 15 år tillbaka.)

Så det är möjligt att det inte är mainstream, men själv var jag ju lite förvånad när jag var liten och upptäckte att folk jobbade 8-17 när jag trodde att det normala var att jobba över några timmar varje dag.

Senast ändrad:
Nu pratar vi mestsmåbarn men jag tänker att det blir tufft är de blir äldre och har egna aktiviteter. Min syster och hennes man får ta hjälp är alla tre kidsen ska på varsin aktivitet på varsitt håll samtidigt på lördagen.

Jag vill inte att mitt barn försakar aktiviteter för att jag har häst och jag vill ha tid och kunna delta och vara fotbollsmorsa.

• Gilla
Reactions: ako
Just det där inser jag med kan hända :D vilken omställning om man får en unge man inte kan lämna i sandlådan när man snabbt springer på toa eller som inte tillåter att man dricker kaffe på altanen utan att det bär iväg någonstans eller att barnen slår ihjäl varandra innan man är tillbaka. Vi har ju haft tur med vår första. Sen får vi se vad det blir av henne om ett par år, idag anpassar jag ju det jag kan efter rådande förhållanden. Sen kan ju sambon lämna mig i morgon och då står man ju i ett helt annat läge vad gäller allt. Inte en möjlighet att jobbet funkar då t.ex och då har vi ett annat ekonomiskt läge, behöver flytta osvosv.
Mmm en kollega har ett barn som slutar förstöra/göra någonting när hon säger nej. Ojoj vilken grej Det hade varit! Mitt säger bara "men jag skulle bara" och fortsätter.

Skulle inte ens lämnat honom i sandlådan själv om jag kopplat honom (han skulle bara löst upp kopplet och gått sin väg, precis som medishästen förresten, hon petar upp ett påtat grimskaft medan man står med ryggen till och pratar med veterinären om hon har tråkigt. En vanlig löpknut hinner man inte ens knyta innan den är uppe igen.) han har förresten aldrig suttit i en sandlåda lägre tid än fem minuter i sträck (man hann inte ens placera ut filten och ta upp boken innan man måste resa sig upp och springa och lämna allt vind för våg).

Senast ändrad:
Mmm en kollega har ett barn som slutar förstöra/göra någonting när hon säger nej. Ojoj vilken grej Det hade varit! Mitt säger bara "men jag skulle bara" och fortsätter.

Skulle inte ens lämnat honom i sandlådan själv om jag kopplat honom (han skulle bara löst upp kopplet och gått sin väg, precis som medishästen förresten, hon petar upp ett påtat grimskaft medan man står med ryggen till och pratar med veterinären om hon har tråkigt. En vanlig löpknut hinner man inte ens knyta innan den är uppe igen.) han har förresten aldrig suttit i en sandlåda lägre tid än fem minuter i sträck (man hann inte ens placera ut filten och ta upp boken innan man måste resa sig upp och springa och lämna allt vind för våg).
Lite så som din kollegas barn är min tös med. Hon är väldigt.. "Lättagad", om det nu är en bra egenskap. Man behöver oftast bara säga till med lugn röst än så länge. Kanske ändrar det sig framöver men som sagt, man får ju anpassa livet efter rådande förhållanden som f.n är ganska goda måste jag säga. Åtminstone sett till hela barngrejen. Tösen är ju inga problem att ha med sig som regel och innan vi lämnade iväg hästen var hon enkel att ha med i stallet. Hon förstod regler efter hennes förutsättningar.

Hmm räknade jag fel? Jag fick det till två timmar per dag. 9-16 där åker två timmar rakt av. Om man föredrar att jobba igen till 23 en dag i veckan framför att jobba kvar kortare tid flera dagar tycker jag inte det är något konstigt alls det är väl jättebra (det fanns en professor på institutionen där jag jobbade en gång som bara var där på nätterna. Jag jobbade admin men det var ganska skönt att sitta kvar tyst ett tag ibland och gå när han kom (nu kan jag tyvärr knappt jobba över). Min mamma när jag var liten glömde lätt tiden till 19 i alla fall och började masa sig hem när man ringt hungrigt några gånger :), hennes hm manvän åker till jobbet varje lördag (och de flesta övriga dagar) trots att han är pensionerad sedan 15 år tillbaka.)

Så det är möjligt att det inte är mainstream, men själv var jag ju lite förvånad när jag var liten och upptäckte att folk jobbade 8-17 när jag trodde att det normala var att jobba över några timmar varje dag.
Som jag förstod det jobbade hon ordinarie arbetstid 9- 16 2-3 dagar per vecka och 9- 18.30 2-3 dagar, o om hon jobbar 3 dagar till 18.30 med 30 min lunch är hon i hamn med 40 h utan extratimmar, jobbar hon i stället 9-16 tre dagar (o till 18.30 två) behöver hon ta igen 2.5 h per vecka.

Och visst är det olika vad man är van vid! Men att få i hop familjeliv och fritidsintressen (o när barnen blir större högst troligt i alla fall en aktivitet var per vecka) borde vara tufft med hennes o som jag förstod det sambons schema. Vad jag tolkade det som var båda två hemma från ca kl 19 max en vardagskväll per vecka. Och , som sagt, jag fattar verkligen att egen häst vore alldeles otänkbart (vilket ju var trådens grund).

Och även om du växte upp så o ser det som helt okej så tycker jag att det låter lite sorgligt att ett hungrigt barn får ringa och tjata hem föräldern från jobbet :(

Senast ändrad:

Låter precis som vår äldsta när han var i tvåårsåldern ;)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Okej, på senaste har jag och mina kompisar börjat släppa att gå på ”random” fester asså hemmafester hos folk man känner till runt om i...
Svar
3
· Visningar
959
Senast: Otherside
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 172
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 748
Övr. Hund Jag känner mig helt knäckt och behöver input, om så bara av främmande människor på nätet... För att försöka göra en lång historia kort...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 426
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar