Min kompis tycker jag är "naiv".

Av nyfikenhet måste jag fråga er som äter sent (kl 19.00 eller senare) och har små barn. När går dom och lägger sig?

Min son är fyra år och han lägger sig kl sju på kvällen, vi skulle inte kunna äta så sent för då skulle han antingen inte få någon mat, eller vara för trött för att äta. Han går upp senast halv sju på morgonen för att vi ska hinna till jobb och dagis, så vi kanske går upp tidigare än ni som äter sent?

Vi är hemma innan fem på eftermiddagen och då är han hungrig, han blir inte nöjd med en macka eller frukt.

Av nyfikenhet måste jag fråga er som äter sent (kl 19.00 eller senare) och har små barn. När går dom och lägger sig?

Min son är fyra år och han lägger sig kl sju på kvällen, vi skulle inte kunna äta så sent för då skulle han antingen inte få någon mat, eller vara för trött för att äta. Han går upp senast halv sju på morgonen för att vi ska hinna till jobb och dagis, så vi kanske går upp tidigare än ni som äter sent?

Vi är hemma innan fem på eftermiddagen och då är han hungrig, han blir inte nöjd med en macka eller frukt.

BARNET gick och lade sig vid 20.00 fram till nu, nu har vi skjutit det en halvtimme framåt, eftersom Fadren jobbar kvällar och de vill hinna umgås och vi ska kunna äta middag ihop oftare. Går upp mellan 07 och 08, går till förskolan vid 09.

Min tanke är att maximera allt. Mycket tid med pappa, mycket tid med mamma, gott om tid för kompisar.

Att jag hinner göra stallet, dra av huset och handla ett par dagar i veckan är en bonus.

Men sen har jag ju ingen aning om vad vi får för barn eller om mitt jobb fortsätter erbjuda så fina tider som jag har idag.

Vi äter inte så sent som 19 men strax efter 18, mina barn äter inte så bra om vi serverar kvällsmat före dess. De somnar oftast 20-20.30, aldrig tidigare, och vaknar vid ca 07, är på förskolan 8.30. Jag tycker det hade varit tråkigt om mina barn somnade redan 19, då hinner man ju knappt umgås.

Sådär framåt kl 21 i den åldern. Läggning kl 19 känns hysteriskt stressigt. Jag ser hellre en längre middagsvila, så barn och vuxna hinner ses på kvällen.

Jag själv är ju ofta trött vid 21-22 på kvällen och ser gärna att barnet sover innan dess. Därför äter vi mellan 18-19 och lägger henne mellan 19-20 beroende på hur dagen sett ut. Hon sover inte så bra på dagarna (inte alls på hemmaplan) vilket gör att det är svårt att hålla henne uppe länge. kvaliteten på umgänget efter kl 19-19:30 är väldigt dålig. Sen vet jag individer i samma ålder som nattsuddar. Men det är ju så den här individen funkar. Man måste lite ta det som det kommer tror jag.

Vi äter inte så sent som 19 men strax efter 18, mina barn äter inte så bra om vi serverar kvällsmat före dess. De somnar oftast 20-20.30, aldrig tidigare, och vaknar vid ca 07, är på förskolan 8.30. Jag tycker det hade varit tråkigt om mina barn somnade redan 19, då hinner man ju knappt umgås.

Det beror väl på hur man jobbar? :)

Vi äter oftast någon gång mellan 17.30 o 19, lite olika på vad som passar. Äter vi sent får de något när de kommer hem om de är hungriga redan då o äter vi tidigt blir det kvällsmacka innan sovdags vilket väl är allt mellan 20 o 21.30 beroende på dagsstatus. 3-åringen somnar senast vid 20 om hon inte sovit på dagen - vilket oxå varierar med dagsformen. Man får borsta tänder i förebyggande syfte efter maten direkt för lika gärna som köra på till senare kan hon somna framför Bollibompa Upp nånstans strax efter 7.

Vi har också en fyraåring, han går och lägger sig vid 21 ungefär, och brukar ha somnat senast 21:30. Vi stiger upp 7-7:15 ungefär. Tolv timmar har han aldrig sovit i ett sträck på natten. Det andra barnet är 2, och har samma sovtider nattetid, men sover dessutom en timme på dagen.

Att ha barn som sover så mycket och länge låter skönt, det ger ju helt andra möjligheter till föräldrarna för avkoppling och återhämtning, men våra har egentligen aldrig sovit mer än 9-10 timmar nattetid. Lägger man dem tidigare, så vaknar de tidigare.

Vi har också en fyraåring, han går och lägger sig vid 21 ungefär, och brukar ha somnat senast 21:30. Vi stiger upp 7-7:15 ungefär. Tolv timmar har han aldrig sovit i ett sträck på natten. Det andra barnet är 2, och har samma sovtider nattetid, men sover dessutom en timme på dagen.

Att ha barn som sover så mycket och länge låter skönt, det ger ju helt andra möjligheter till föräldrarna för avkoppling och återhämtning, men våra har egentligen aldrig sovit mer än 9-10 timmar nattetid. Lägger man dem tidigare, så vaknar de tidigare.
Min lillebror var också sådär som liten. Han startade dagarna kl. 5 då mamma och pappa såg till att vi kom i säng tidigt.

Barnet i det här huset har sovtid efter dagens och morgondagens förutsättningar. Börjar jag jobba tidigt dagen efter så kommer väckning ske strax före 6. Då är det optimalt om hon sover vid 20. Idag blev det dock sovdags först vid 21 eftersom vi var i stallet till strax efter 20 och sen busade lite med kattungen.
Börjar jag senare så förskjuts sovtiden ytterligare till maximalt 21.30-22-tiden.

Rent allmänt tycker jag att det verkar himla jobbigt att vara styrd av mattider likt Skalman. Vi brukar äta när vi är hungriga. (Om inte något annat typ jobb eller annan sysselsättning kräver särskilda tider. Det är dock ytterst sällsynt.)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Okej, på senaste har jag och mina kompisar börjat släppa att gå på ”random” fester asså hemmafester hos folk man känner till runt om i...
Svar
3
· Visningar
959
Senast: Otherside
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 169
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 745
Övr. Hund Jag känner mig helt knäckt och behöver input, om så bara av främmande människor på nätet... För att försöka göra en lång historia kort...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 426
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar