Min kompis tycker jag är "naiv".

Fast dygnet har ju 24 timmar hur man än vänder sig, och det är bra att sova nånstans mellan 6-9 timmar (varierar ju lite). Så jag ser faktiskt ingen fördel med att gå upp tidigt, komma hem kl 16.30 och sen lägga mig tidigt, jämfört med att ha senare vanor.

Många som har tidiga vanor verkar tro att det ger dem mer tid, men så kan det ju helt enkelt inte vara.
Inte mer tid men mer barntid. Vi vuxna lägger oss när vi önskar och klarar att sova för lite och sedan sova ikapp på ex.vis helgen rätt bra. Skulle jag nu börja jobba tidigare ( vilket tyvärr inte fungerar med mitt jobb) och sambon lämna barnen senare skulle jag få mer barntid då jag kunde hämta tidigare. Vi har ju inga extrema tider som jobbar till 17 men våra barn är alltid ensamma kvar på fritids/ förskolan...

[/QUOTE=Petruska, post:16870683,member: 22343"] Barn som går på dagis brukar väl inte ha så mycket till ordnade aktiviteter på kvällarna på vardagar? Min son gick på simskola och lärde sig åka skridskor med dagis, tex. Och sen spelade han gitarr i kommunala musikskolan, och det var på skolan där han gick. Inget av det behövde jag vara ledig för. Sådant var avklarat när jag kom hem.

Långt ifrån alla föräldrar skjutsar barn ideligen. Jag har aldrig gjort det, och barnen har trots det varit normalt aktiva med idrott, musik och annat.[/QUOTE]

Sonen som är fyra ( blir 5), har kompisumgänge 2-3 ggr per vecka, mellan 18-19. Våra flickor ( som blir 10) som har kompisar som ör engagerade i lagidrott tränar minst 2 ggr i veckan samt matcher på helgerna. Vi har turen att bara ha en veckoträning på kvällstid, resterande fixar de på fritidstid

@Sar Givet att man jobbar samma antal timmar, blir ju tiden i barnomsorgen densamma för barnen. Dvs samma tid över som barn och vuxna kan tillbringa tillsammans.

Snarare mer tid för barnen om man har senare vanor i familjen, för då kan de sova middag så länge de vill på dagis vilket ger mer tid med vakna barn hemma. Föräldrar med tidiga vanor brukar vilja förkorta middagsvilan för att få barnen i säng tidigare, enligt min erfarenhet.

Jag menade Björk och hennes familj, de kom ju tidigare än nödvändigt till jobbet. För egen del är jag inte människa om jag ska upp före sex, och åker jag till jobbet innan åtta så slutar det med att jag sitter där och stirrar tomt framför mig i en timme, mer eller mindre, så jag försöker inte ens. Jag är ingen morgonmänniska, helt enkel. Jag jobbar mycket hellre till midnatt, än börjar ett par timmar tidigare på morgonen.
Själv tycker jag att stanna på jobbet senare än 17 är senare än nödvändigt.
:p

Vi är väl helt enkelt olika. Jag är mest effektiv på förmiddagarna.

Jag har nog sett det helt annorlunda - dagen är till för att arbeta, så om man går från jobbet fast dagen inte är slut än så känns det för mig slött. Om dagen inte är slut när man är färdig med arbetet för dagen, så har man jobbat för lite.

Visst, jobbar man natt får man ju vara ledig och sova på dagen, men det är ju lite annorlunda.

hehe, jag vet om många arbetsplatser (inte min dock) där den mer allmänna underförstådda moralen är att man är en Duktig Person om man kommer vid 7 varje morgon. Sen att man inte jobbar mer än 8 timmar per dag; precis som den som kommer 8.30 är liksom oväsentligt. Kulturen är lite sån på de arbetsplatserna; tidigt på jobbet = duktig.

Och jag har mött betydligt fler människor i både arbets- och privatliv som ser det som något slags högre moral att vara tidig än jag mött människor som ser det som något slags högre moral att vara uppe sent.....

Jag blir förvånad att du inte mött det mönstret någon gång?

Tänker på min farsa som kom och väckte oss när jag var i sen tonår vid 10-tiden en söndag för att vi höll på att "sova bort hela dagen". Han fick veta att han levde då kan jag säga! Själv brukade han somna vid 21 framför tv-n medan vi varit uppe till framåt 03 natten innan....

Hur tidig eller sent man kommer till eller åker från jobbet säger ingenting om hur Duktig man är. (Eller hur "slött" det är för att använda din benämning).

I vår familj tar också kraften slut om äter sent, med grinighet och kort stubin som följd.
Vi äter oftast middag vid fem ungefär, då brukar treåringen vara jättehungrig och vi vuxna med.
Då orkar vi hålla igång några timmar till innan kvällsmat (macka eller fil med flingor) runt sju, halv åtta.

Om det är helg äter man väl ngt slags mellanmål vid 15. På dagis brukar de äta mellanmål 15 och så får de en frukt runt 16:30

.
Något annat jag funderade om var om det är fler som har samma tider som er med så sen middag? Hade mina barn följt med era hem efter skola/ förskola hade jag blivit hemskt förvånad och irriterad över att de inte fått någon middag ( och att ställa mig och laga en till hade inte varit lockande). Hur gör ni där?

Har man ens rätt att vara irriterad över en sådan sak som att barnet inte fick middag. Får de inte bara lära sig att folk gör olika i så fall? Barnet som bor där lever ju uppenbarligen. Jag tror aldrig en kompis fick middag hemma hos mig när jag gick i skolan och tog hem vänner. Mamma kom inte hem förrän kompisen hade gått oftast. Men däremot fick de så mycket mellanmål som de ville, eftersom vi fixade det själva. Deras föräldrar kanske var irriterade, vem vet, inte jag. Det hände ibland att man åt middag med vänner men inte så ofta.

• Gilla
Reactions: ako
@Petruska många uppskattar ju att hinna få lite fritid i dagsljus, oavsett pm man vill använda den till barnlek eller uteritt, och slutar man tidigare finns den tiden kvar (kommer ju från rätt käft när jag är ridlärare och på vintern åker till jobbet i skymningen allt som oftast ;)).

Men återigen det finns ju faktiskt inget rätt eller fel- bara olika prioriteringar!

@Sar Givet att man jobbar samma antal timmar, blir ju tiden i barnomsorgen densamma för barnen. Dvs samma tid över som barn och vuxna kan tillbringa tillsammans.

Snarare mer tid för barnen om man har senare vanor i familjen, för då kan de sova middag så länge de vill på dagis vilket ger mer tid med vakna barn hemma. Föräldrar med tidiga vanor brukar vilja förkorta middagsvilan för att få barnen i säng tidigare, enligt min erfarenhet.
Inte om man går omlott, då blir tiden mindre för barnen. Vi har ju tur med kvällspigga barn, hade de varit morgonpigga med kvällströtta föräldrar känns det som att barntiden blivit betydligt mindre än jag önskat.

Har man ens rätt att vara irriterad över en sådan sak som att barnet inte fick middag. Får de inte bara lära sig att folk gör olika i så fall? Barnet som bor där lever ju uppenbarligen. Jag tror aldrig en kompis fick middag hemma hos mig när jag gick i skolan och tog hem vänner. Mamma kom inte hem förrän kompisen hade gått oftast. Men däremot fick de så mycket mellanmål som de ville, eftersom vi fixade det själva. Deras föräldrar kanske var irriterade, vem vet, inte jag. Det hände ibland att man åt middag med vänner men inte så ofta.

Har inte våra barn blivit mätta drabbar det definitivt någon närstående. Jag hade mig styrt umgänget till helgen eller efter vår middag om jag upplevde att barnet blivit grinigt och trött. Våra barn äter lunch strax efter 11 på skolan och får ett litet mellanmål vid 14.30 på fritids.

Jag går upp snortidigt 04.30, börjar jobba 06. Sambon lämnar 09 alla dagar. Jag hämtar oftast runt 15.30-16. Då går vi till parken eller träffar kompisar, beroende på dagsform och tar ett mellanmål. Äter middag vid ca 1830-19.30, ibland äter vi vuxna senare middag och BARNET äter tidigare, då tar den vuxna något litet som sällskap. När vi ätit klart jobbar vi ibland eller läser, ser en film eller somnar i soffan. Jag lägger mig mellan 22 och 24 beroende på dagsform.
Men om du går upp halv fem och lägger dig vid midnatt så sover du alltså 4.5 timme? Det hade jag aaaaldrig fixat. Vi äter middag vid femtiden på kvällen. Alla de vi umgås med som har småbarn äter också vid fem och sen en macka typ vid sju före läggdags. Jag är uppvuxen med att äta middag senare men här i norr där vi bor verkar många äta vid fem. Så vi har anpassat oss. Min mans franska syster som är född och uppväxt i Paris, tycker vi äter väldigt tidigt.

• Gilla
Reactions: Sar
Men om du går upp halv fem och lägger dig vid midnatt så sover du alltså 4.5 timme? Det hade jag aaaaldrig fixat. Vi äter middag vid femtiden på kvällen. Alla de vi umgås med som har småbarn äter också vid fem och sen en macka typ vid sju före läggdags. Jag är uppvuxen med att äta middag senare men här i norr där vi bor verkar många äta vid fem. Så vi har anpassat oss. Min mans franska syster som är född och uppväxt i Paris, tycker vi äter väldigt tidigt.

4,5 eller upp till 6,5. Det funkar för mig.

Detta kan lätt tolkas som att barnen och barnens aktiviteter inte får någon vaken tid med energi? (På vardagar.) Är det en feltolkning?

Barnen i det här fallet är två och fyra, de har inga aktiviteter i veckorna. Och nä, bi är inte särskilt påhittiga och energiska någon av oss på kvällarna, det är trevligt att äta middag i lugn och ro och pyssla lite. Några större aktiviteter eller utflykter, utöver typ läsa bok, lägga pussel eller bygga duplo drar jag inte igång när vi kommit hem på vardagskvällar. Alla i familjen har ju hållit igång hela dagen, på kvällen tar vi det lugnt.

Det kanske är regionalt? Pratade med maken, som kommer ur en bondesläkt och är uppväxt på landet, och inte ens han kände igen detta med tidig middag, sen ett redigt arbetspass hemma, och gemensam kvällsmat. Eller att det ens finns kvällsmat som separat måltid förutom middag på kvällen. Efter middagen gör man kväll, då har man jobbat färdigt för dagen. Man börjar inte riva tapeter eller drar igång stora projekt, det låter lite månskensbonde i mina öron? Tar hand om djuren såklart, för att man måste, men inga stora projekt. Arbetsdagen är liksom slut när dagen är slut, dem börjar inte kl 17.
Jag hade släktingar som åt så när jag var liten. Jag var lite förvånad men ryckte på axlarna och var glad över att jag fick mosa i mig mackor en gång till efter middagen. Inte ens mitt lilla matglada jag var egentligen hungrig en gång till vid 19 när jag ätit lagad mat 17 och mellanmål 15.

• Gilla
Reactions: ako
Jag skulle nig snarare fråga vem gör kväll efter middagen mer än Mabuse?

Om man inte pysslar med projekt/ fritidssysslir osv på vardagskvällar, när gör man det då?

Nu när inga barn finns i bilden jobbar jag mer än 40 timmar, reser i tjänsten osv. Ändå hinner jag två hästar. Att ha häst låter omöjligt om man inte gör nåt efter kl 19-20. Om
Man inte är jättepigg och uppe skittidigt på morgonen vill säga.

Gör kväll och gör kväll. Jag äter ingenting mer efter middagen (utom ev ngn illegal chokladbit och en kopp te). Sedan kan jag såklart pyssla i trädgården eller ngt annat om det är en sommarkväll. Men vi äter normalt middag 18 eller 18:30 och sedan är det läggdags för barn 19, dvs då börjar vi jaga efter pyjamasen. Om vi inte hunnit äta kl 19 så blir såklart läggdags lite senare. Även 18-18:30 är nog lite av en anpassning. Det jag minns hemifrån är middag klockan 19. Om jag rider en kväll så äter jag middag efteråt, 21 eller när det nu kan vara.

Har inte våra barn blivit mätta drabbar det definitivt någon närstående. Jag hade mig styrt umgänget till helgen eller efter vår middag om jag upplevde att barnet blivit grinigt och trött. Våra barn äter lunch strax efter 11 på skolan och får ett litet mellanmål vid 14.30 på fritids.
Tja jo om en fyraåring leker med andra barn 3 dagar i veckan är det kanske viktigt. Vår har inte lekdater i veckan. Vi är kanske lite tråkiga men jag känner varken barn eller föräldrar tillräckligt för att plötsligt hugga till på ett extrabarn (om något skulle vara kvar klockan 17). Så i åldern jag tänker mig så får man helt enkelt bara inte bli grinig och trött, -8-12 årsåldern. Och är barnen yngre är det väl antagligen självklart att man ger dem mat om de är hungriga och gäster. Jag skulle fråga föräldrarna eller räkna med att de berättade för mig om deras barn hade exakta ätbehov. (A är ganska terränggående och inte så rutinbunden. Jag brukar mest bli väldigt förvånad om någon frågar -vill han ha middag eller har han ätit då redan? Ska vi på middag är det väl klart han inte åt precis innan, det vore ju vansinne.)

Dessutom säger du att barnet fick lunch 11 och mellanmål 14:30 på fritids? (går barn inte i skolan ens halva dagar längre?) och jag har tydligt skrivit att de får så mycket mellanmål de bara orkar när de kliver in genom dörren här, med sina egna nycklar. Bara att länsa kylskåpet.

Tanken hos oss är förskola 10-15 (om de har samma önskemål som nu). Pappa lämnar och jag hämtar. Och ingen av oss jobbar heltid.

Det ger mig ungefär 12-14.45 att göra hästsaker. Och handla utan barn.

Senast ändrad:
Fast det är ju ändå inte ok att bli sur över någon annans middagstider!? Familjen i fråga kanske har som vana att äta ett extra mellanmål vid 17 eller när de nu kommer hem för att sedan äta allihop t ex kl 19,30, när kanske förälder nr 2 kommit hem, inte kan du väl på allvar bli sur för det? Du får väl spara mat hemma till ditt barn, som ju dessutom troligen fått macka e d. Alla kan ju inte följa din "mat och sovklocka" ;).

@Badger de första åren slutar skoldagen oftast innan två (vi slutade så oxå när jag gick i ettan 1982), sen tar fritids över.

Tja jo om en fyraåring leker med andra barn 3 dagar i veckan är det kanske viktigt. Vår har inte lekdater i veckan. Vi är kanske lite tråkiga men jag känner varken barn eller föräldrar tillräckligt för att plötsligt hugga till på ett extrabarn (om något skulle vara kvar klockan 17). Så i åldern jag tänker mig så får man helt enkelt bara inte bli grinig och trött, -8-12 årsåldern. Och är barnen yngre är det väl antagligen självklart att man ger dem mat om de är hungriga och gäster. Jag skulle fråga föräldrarna eller räkna med att de berättade för mig om deras barn hade exakta ätbehov. (A är ganska terränggående och inte så rutinbunden. Jag brukar mest bli väldigt förvånad om någon frågar -vill han ha middag eller har han ätit då redan? Ska vi på middag är det väl klart han inte åt precis innan, det vore ju vansinne.)

Dessutom säger du att barnet fick lunch 11 och mellanmål 14:30 på fritids? (går barn inte i skolan ens halva dagar längre?) och jag har tydligt skrivit att de får så mycket mellanmål de bara orkar när de kliver in genom dörren här, med sina egna nycklar. Bara att länsa kylskåpet.
Skolan slutar 14.10 alla dagar utom fredagar då de slutar kl 13 ( 3:an)

4,5 eller upp till 6,5. Det funkar för mig.
Shit vad du måste hinna mycket....jag slaggar runt 9-10 timmar per natt...utom under värsta bebistiden. Det är helt värdelöst att ha så stort sömnbehov som jag tyvärr alltid har haft. Min syster sover också ungefär som du och är alltid pigg. Jäkligt orättvist.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Okej, på senaste har jag och mina kompisar börjat släppa att gå på ”random” fester asså hemmafester hos folk man känner till runt om i...
Svar
3
· Visningar
959
Senast: Otherside
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 169
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 745
Övr. Hund Jag känner mig helt knäckt och behöver input, om så bara av främmande människor på nätet... För att försöka göra en lång historia kort...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 426
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar