Min kompis tycker jag är "naiv".

Fast det är ju ändå inte ok att bli sur över någon annans middagstider!? Familjen i fråga kanske har som vana att äta ett extra mellanmål vid 17 eller när de nu kommer hem för att sedan äta allihop t ex kl 19,30, när kanske förälder nr 2 kommit hem, inte kan du väl på allvar bli sur för det? Du får väl spara mat hemma till ditt barn, som ju dessutom troligen fått macka e d. Alla kan ju inte följa din "mat och sovklocka" ;).

Jag blir inte sur över andras middagstider. Fyller de mina barns magar i likhet med en middag och kallar det mellanmål är det helt ok!
Är det däremot så att barnen får ett lättare mellanmål (som vi kallar kvällsmål) typ en macka så är inte det tillräckligt för att hålla upp humöret. Där hade jag valt att skicka iväg barn på lekdejt efter vår egen middag.

hehe, jag vet om många arbetsplatser (inte min dock) där den mer allmänna underförstådda moralen är att man är en Duktig Person om man kommer vid 7 varje morgon. Sen att man inte jobbar mer än 8 timmar per dag; precis som den som kommer 8.30 är liksom oväsentligt. Kulturen är lite sån på de arbetsplatserna; tidigt på jobbet = duktig.

Och jag har mött betydligt fler människor i både arbets- och privatliv som ser det som något slags högre moral att vara tidig än jag mött människor som ser det som något slags högre moral att vara uppe sent.....

Jag blir förvånad att du inte mött det mönstret någon gång?

Tänker på min farsa som kom och väckte oss när jag var i sen tonår vid 10-tiden en söndag för att vi höll på att "sova bort hela dagen". Han fick veta att han levde då kan jag säga! Själv brukade han somna vid 21 framför tv-n medan vi varit uppe till framåt 03 natten innan....

Hur tidig eller sent man kommer till eller åker från jobbet säger ingenting om hur Duktig man är. (Eller hur "slött" det är för att använda din benämning).
Känner igen det där med väckning på helgen, fast det var nog mera kl 8 typ. Så är det ju, morgonpigga människor har högre status, det måste väl handla om att man gick ut och mjölkade kl 4 typ förr. Och det var ju bra eller nåt. Egentligen skulle mitt jobb passa mycket bättre att göra på kvällstid men det skulle min arbetsgivare aldrig tillåta!

För mig är det inte ok med det upplägget. Jag tycker inte man har barn på förskolan för att hålla på med hästarna annat än i undantagsfall.
Och det är sällan förskolorna tillåter att det är så... Är någon förälder hemma/inte jobbar så ska barnet vara med den föräldern - inte på förskola.

Och det är sällan förskolorna tillåter att det är så... Är någon förälder hemma/inte jobbar så ska barnet vara med den föräldern - inte på förskola.

Jag jobbar men börjar så tidigt att jag kommer hem i tid.

De vill inte att man lämnar 10-12 bara, där vi bor.

Den här diskussionen har vi haft förut. Många gånger :)

Jag blir inte sur över andras middagstider. Fyller de mina barns magar i likhet med en middag och kallar det mellanmål är det helt ok!
Är det däremot så att barnen får ett lättare mellanmål (som vi kallar kvällsmål) typ en macka så är inte det tillräckligt för att hålla upp humöret. Där hade jag valt att skicka iväg barn på lekdejt efter vår egen middag.
Då är det ju en annan femma. Har du förresten provat att låta dem få macka först o middag lite senare någon gång? Allt blir ju enklare om man kan vara flexibel ibland.

Jag jobbar men börjar så tidigt att jag kommer hem i tid.

De vill inte att man lämnar 10-12 bara, där vi bor.

Den här diskussionen har vi haft förut. Många gånger :)

För mig är det inte ok med det upplägget. Jag tycker inte man har barn på förskolan för att hålla på med hästarna annat än i undantagsfall.

Fast om man har arbetstider där man går mycket omlott, som i Lill-sis fall så kan det vara så att man i samförstånd med förskolan får utöka vistelsetiden (i första hand upp till 15h) för att barnet ska komma in i gruppen och få utbyte av förskolevistelsen. Det handlar i ett sådant fall inte om att "göra sig av" med barnet utan tvärt om att se till barnets bästa, och om man har en sådan situation så är man väl knappast försumlig för att man utnyttjar den tid som ev blir över? Det är ju knappast att jämföra med hur don bekant gjorde, @Hyacinth ...

Kan tillägga att vi har fått göra likadant- jag började vid 15 o sambon slutade vid 16 och dottern (då 2 år) fick komma till lunch- av sagd anledning. Sonen gick då sitt sista dagisår fick komma redan nio för att få vara med på femårsgrupp och dylika aktiviteter. Skönt med nära till dagis eftersom jag lämnade två gånger per dag! De gick då tre dagar i veckan.

Fast om man har arbetstider där man går mycket omlott, som i Lill-sis fall så kan det vara så att man i samförstånd med förskolan får utöka vistelsetiden (i första hand upp till 15h) för att barnet ska komma in i gruppen och få utbyte av förskolevistelsen. Det handlar i ett sådant fall inte om att "göra sig av" med barnet utan tvärt om att se till barnets bästa, och om man har en sådan situation så är man väl knappast försumlig för att man utnyttjar den tid som ev blir över?

Kan tillägga att vi har fått göra likadant- jag började vid 15 o sambon slutade vid 16 och dottern (då 2 år) fick komma till lunch- av sagd anledning. Sonen gick då sitt sista dagisår fick komma redan nio för att få vara med på femårsgrupp och dylika aktiviteter. Skönt med nära till dagis eftersom jag lämnade två gånger per dag! De gick då tre dagar i veckan.

Tanken är att vara på förskolan mån-tor, dvs 20h/v.

Och nej det handlar verkligen inte om att göra sig av med, då hade jag jobbat mer normala tider :p

Förhoppningsvis kan vi turas om att vara hemma på heltid tills ev avkomma är två och sen förskolan efter det, leka med jämnåriga tycker jag är väldigt vettigt.

@Badger de första åren slutar skoldagen oftast innan två (vi slutade så oxå när jag gick i ettan 1982), sen tar fritids över.

Jag kan inte minnas det. Jag gick nog i skolan ungefär samtidigt. Men det är möjligt att vi slutade vid 14 tiden iofs och åt lunch vid 11-11:30, och jag tror det var halvdag en dag i veckan (då hade de halvklass resten av dagen och i så fall bara måste vi haft lektioner efter lunch också i de flesta fall.). Jag och grannbarnen gick på dagmammefritids och åt vansinniga mängder mackor till mellanmål och o´boy. Det minns jag däremot :)

(När jag gick på mellanstadiet är jag ganska säker på att vi bara slutade klockan 14 på fredagar.)

Skolan slutar 14.10 alla dagar utom fredagar då de slutar kl 13 ( 3:an)
Det verkar ju lite mer som jag trodde det brukade vara (däremot gick en kollegas dotter på en skola där de sparade pengar genom att alltid sluta efter lunch. (men de flyttade iofs eftersom skolan inte var speciellt brydd över att dottern inte lärde sig läsa))

Då är det ju en annan femma. Har du förresten provat att låta dem få macka först o middag lite senare någon gång? Allt blir ju enklare om man kan vara flexibel ibland.

Jopp, när det krisat totalt. Ska det fungera fram till 19 blir det så sjuka mängder mellanmål att bara det blir som en middag. Med ett vanligt hinner blodsockret bli för lågt.

Fast det skulle betyda att mitt barn aldrig skulle få gå på förskolan, om jag inte börjar jobba extrem korta arbetspass (vilket nästan blir en förlustaffär pga pendlingsavståndet). Jobbar jag halvtid (varannan vecka) och sambon heltid (jobbar borta en, hemma en) så är det alltid någon hemma. Jättebra när hon är liten så vi slipper skola in tidigt, men tråkigt för henne när hon blir äldre.

Och alla andra skiftjobbare etc? Har inte deras barn rätt till förskola på dagtid bara för att föräldern då är hemma och sover?

Tråkig attityd.

@skiesabove så är regelverket. Förskola är i första hand till för att föräldrar ska kunna jobba eller plugga. Från 3 års ålder får även barn utan omsorgsbehov gå 15 h men inte innan. Sedan tycker jag att det är konstigt att yngre barn får gå om föräldern är inskriven arbetslös eller föräldraledig med yngre syskon men inte om föräldrarna jobbar omlott, men så är regelverket. Sedan kan man säkert i vissa fall få undantag från det.

Barn till skiftarbetare får gå på dagen när föräldern jobbat natt o behöver sova på dagen. Dock inte om man "bara" jobbar kväll.

@skiesabove så är regelverket. Förskola är i första
hand till för att föräldrar ska kunna jobba eller plugga. Från 3 års ålder får även barn utan omsorgsbehov gå 15 h men inte innan. Sedan tycker jag att det är konstigt att yngre barn får gå om föräldern är inskriven arbetslös eller föräldraledig med yngre syskon men inte om föräldrarna jobbar omlott, men så är regelverket. Sedan kan man säkert i vissa fall få undantag från det.

Barn till skiftarbetare får gå på dagen när föräldern jobbat natt o behöver sova på dagen. Dock inte om man "bara" jobbar kväll.

Såhär står det i dokumentet från min kommuns hemsida:

"Rätt att erhålla plats
Hemkommunen svarar för att barn som är bosatta i Sverige, vars föräldrar förvärvsarbetar eller studerar, erbjuds plats i förskola i den omfattning som arbete, studier inklusive restid eller barnets eget behov motiverar."

@skiesabove jag tror du missuppfattar mig. Jag är inte på något sätt emot att ditt barn får gå i förskola, jag vet bara att det kan behövas speciella skäl för att få det om man inte har omsorgsbehov. Barn under tre år bedöms oftast inte ha så stort behov av pedagogisk verksamhet att de får gå ändå (från 3 år får de ju 15 h hur som). Men olika kommuner o förskolor kan ju bedöma det olika.

Lycka till :)!

Ps har ni märkt att TS för länge sen tröttnat på oss ;)? Själv tycker jag det var en utmärkt tråd att fördriva tiden under influensa med :D

Fast det skulle betyda att mitt barn aldrig skulle få gå på förskolan, om jag inte börjar jobba extrem korta arbetspass (vilket nästan blir en förlustaffär pga pendlingsavståndet). Jobbar jag halvtid (varannan vecka) och sambon heltid (jobbar borta en, hemma en) så är det alltid någon hemma. Jättebra när hon är liten så vi slipper skola in tidigt, men tråkigt för henne när hon blir äldre.

Och alla andra skiftjobbare etc? Har inte deras barn rätt till förskola på dagtid bara för att föräldern då är hemma och sover?

Tråkig attityd.

Från 3 år tror jag alla barn erbjuds 15 h gratis av kommunen ( i vår kommun alltså). Sedan tänker jag att om föräldrarna jobbar skift så kan man få fler timmar än man behöver just för att det gynnar barnet att komma in i gruppen. Ledordet är just att det är för barnets skull, vi hade en diskussion i förskoleråder ang en fiktiv ensam mamma som behövde ngn timme extra på förskola för att få ihop livet men det var helt kört. Såvida inte barnet behövde mer språkträning el hade andra sociala behov och då var det tidsbegränsat med utvärdering etc.

@skiesabove jag tror du missuppfattar mig. Jag är inte på något sätt emot att ditt barn får gå i förskola, jag vet bara att det kan behövas speciella skäl för att få det om man inte har omsorgsbehov. Barn under tre år bedöms oftast inte ha så stort behov av pedagogisk verksamhet att de får gå ändå (från 3 år får de ju 15 h hur som). Men olika kommuner o förskolor kan ju bedöma det olika.

Ps har ni märkt att TS för länge sen tröttnat på oss ;)? Själv tycker jag det var en utmärkt tråd att fördriva tiden under influensa med :D

Hehe ja länge sen hen syntes till.
Det är inte aktuellt föränn runt 3 år (förhoppningsvis) så det löser sig nog :).

• Gilla
Reactions: ako

Jag tänker att ts kanske fått viss förståelse för att man lägger upp livet olika och har olika förutsättningar och att hennes kompis antagligen tillhör de som skulle ha svårt att få till det och " översätter" det till ts situation. Man vet ju liksom aldrig hur det blir i slutändan ändå, jag har haft kompisar som planerat att åka och göra stallet med nyfödingen medan jag som efter första förlossningen låg inlagd en månad har tänkt att det man kanske ska planera för någon veckas hästvakt istället.

• Gilla
Reactions: ako
Det är till och med lagstadgat nationellt att alla barn från och med hösten det år de fyller tre har rätt till (men måste förstås inte utnyttja detom man inte vill) 525 h kostnadsfri sk "allmän förskola" per läsår oberoende av föräldrars sysselsättning.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Okej, på senaste har jag och mina kompisar börjat släppa att gå på ”random” fester asså hemmafester hos folk man känner till runt om i...
Svar
3
· Visningar
959
Senast: Otherside
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 169
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 745
Övr. Hund Jag känner mig helt knäckt och behöver input, om så bara av främmande människor på nätet... För att försöka göra en lång historia kort...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 426
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar