Min kompis tycker jag är "naiv".

Vaken tid med energi att göra något en vardag = potentiell arbetstid, för min del. Med det sagt så rider jag dagtid delvis, och det tar jag ju från arbetstiden, men jobbar igen andra tider. Inte för arbetsgivarens skull, min arbetsgivare kunde bry sig mindre om när jag jobbar. Jag är inte anställd, utan jobbet är i form av olika projekt jag tackar ja till eller skapar, det är upp till mig hur många jag jobbar i, och hur mycket jag således har att göra - samtidigt som man förstås inte vill tacka nej för mycket, då är risken att folk slutar fråga. En del av det jag gör är överbetalt (jag får betalt för fler timmar än vad arbetsuppgiften tar), en del är underbetalt eller obetalt (men ger erfarenhet, eller möjlighet att be någon annan om en tjänst en annan gång), det jämnar ut sig på ett ungefär.

Barnen är 2 och 4, de har inga kompisar som följer med hem än. Men eftersom de flesta har det som vi, samma sorts jobb och samma restider, så tvivlar jag på att det är särskilt många som äter middag halv fem. De flesta av mina vänner, med barn, äter middag ungefär samma tid som vi. Sju är den normala middagstiden, att äta redan kl 17 är supertidigt, och innebär att man har nån sorts specialdeltidsjobb med ovanliga arbetstider. Kom det hem nåt barn som var van att äta massor kl 16:30 och blev grinig fick de väl en extra macka eller så, och om föräldrarna blev arga för att deras barn inte fått en fullskalig varm middag innan kl sex skulle jag nog tycka de var lite märkliga, är barnet hos andra får man väl räkna med att det kanske inte blir exakt som hemma.

Jag skulle säga att 17.30 ( dvs innan kl 18) är den normala middagstiden, barn åker ju oftast hem vid kl 19. Att de inte skulle ha fått en middag innan dess hade nog upplevts som väldigt underligt snarare än inom facket " inte riktigt lika som andra". Men har resten av barnens umgänge samma tider som er är det väl inte ett problem.
Vaken med energi att göra något en vardag är väl för alla med någorlunda reglerade arbetstider själva grädden på moset, att inte vara så slut och utarbetad att man bara orkar hälla sig själv ner i soffan

Jag skulle säga att 17.30 ( dvs innan kl 18) är den normala middagstiden, barn åker ju oftast hem vid kl 19. Att de inte skulle ha fått en middag innan dess hade nog upplevts som väldigt underligt snarare än inom facket " inte riktigt lika som andra". Men har resten av barnens umgänge samma tider som er är det väl inte ett problem.
Vaken med energi att göra något en vardag är väl för alla med någorlunda reglerade arbetstider själva grädden på moset, att inte vara så slut och utarbetad att man bara orkar hälla sig själv ner i soffan

Det kanske är regionalt? Pratade med maken, som kommer ur en bondesläkt och är uppväxt på landet, och inte ens han kände igen detta med tidig middag, sen ett redigt arbetspass hemma, och gemensam kvällsmat. Eller att det ens finns kvällsmat som separat måltid förutom middag på kvällen. Efter middagen gör man kväll, då har man jobbat färdigt för dagen. Man börjar inte riva tapeter eller drar igång stora projekt, det låter lite månskensbonde i mina öron? Tar hand om djuren såklart, för att man måste, men inga stora projekt. Arbetsdagen är liksom slut när dagen är slut, dem börjar inte kl 17.

Jag tror både arbetstid, pendlingstid och kultur spelar in när det gäller middagstid. Och bor man i hus är troligheten större att man npgon gång jobbar på huset/trädgården kvällstid ( annars skulle ju helgerna bli oerhört begränsade). Kort pendlingstid och att man inte gratisjobbar frigör ju tid på kvällen som man kan använda till allt från hästeri, barnhäng eller sångkurser.

Sedan tycker jag det är intressant att se huruvida man måste göra anpassningar gentemot övriga samhället/umgänget för att få vardagslivet att fungera.

Ja, jobbet har olika betydelse, jag har iofs ett väldigt fritt jobb, men för mig är jobbet mer en möjlighet att utvecklas, lära mig och bli bra på nåt. Det är jättetrevligt att vara ledig, men är jag ledig gör jag framförallt sånt jag tycker är roligt, jag åstadkommer inte så mycket. Jobbet är ett sätt att motivera sig till att ta i lite mentalt, och anstränga sig psykiskt. På fritiden är jag för lat för att göra det, skulle jag inte jobba skulle jag nog mest lalla runt och göra praktiska saker och sånt jag tyckte var kul, och i längden bli lite missnöjd med mig själv. Så jag har aldrig haft bilden av att ett jobb bara är en försörjning, utan det är en chans att lära sig ett yrke och helst bli bra på det också, att göra nånting av sig själv.
Ett jobb kan ju vara givande och utvecklande utan att suga all energi ur en på alla vardagar, för mig. Det är viktigare med familj och fritid än att jobba häcken av sig fem dagar i veckan. Jag hade nog upplevt att jag missat mycket då.

Här blir jag lite nyfiken - är ni allihop riktiga morgonmänniskor, som gillar att stiga upp tidigt, eller varför i all världen har ni valt så okristligt tidiga arbetstider? Vad är fördelen med att stiga upp tidigare än man måste? Det blir ju inte mer ledig tid för att man stiger upp tidigt och kommer hem tidigt, eftersom alla sen också måste gå och lägga sig tidigt för att orka upp tidigt nästa dag.
Kvällsmänniska med 25-timmarsdygn och flextidsmöjligheter på jobbet är beskrivningen på mig. Försöker ändå vara på jobbet vid halv sju. En anledning är att jag tycker det är lika vidrigt att klockan ringer 07.30 som att den ringer 05.15, uppvaknandet blir lika brutalt. En annan anledning är att det är lugnare och trevligare att åka med SL innan den stora rusningen. Den stora fördelen är att jag hinner hem, och hinner komma utomhus i dagsljus eller i varje fall skymning större delen av året.

Det kanske är regionalt? Pratade med maken, som kommer ur en bondesläkt och är uppväxt på landet, och inte ens han kände igen detta med tidig middag, sen ett redigt arbetspass hemma, och gemensam kvällsmat. Eller att det ens finns kvällsmat som separat måltid förutom middag på kvällen. Efter middagen gör man kväll, då har man jobbat färdigt för dagen. Man börjar inte riva tapeter eller drar igång stora projekt, det låter lite månskensbonde i mina öron? Tar hand om djuren såklart, för att man måste, men inga stora projekt. Arbetsdagen är liksom slut när dagen är slut, dem börjar inte kl 17.
Som en parantes...
Det finns många lantbrukare som inte har "gjort kväll" bara för att kvällsmaten är intagen. I skörd och andra arbetsintensiva perioder så fortsätter man arbeta. Då har man varken tid eller råd att slå av maskinerna klockan 19-20.
Tiden då bonden slutade arbeta vid mörkrets inbrott är förbi för de allra flesta lantbrukarna.
Tror inte de med ganska stor produktion uppskattar att hamna i facket "månskensbönder" för att de lever på ett sätt som du kanske inte kan föreställa dig.

Senast ändrad:
Jag skulle nig snarare fråga vem gör kväll efter middagen mer än Mabuse?

Om man inte pysslar med projekt/ fritidssysslir osv på vardagskvällar, när gör man det då?

Nu när inga barn finns i bilden jobbar jag mer än 40 timmar, reser i tjänsten osv. Ändå hinner jag två hästar. Att ha häst låter omöjligt om man inte gör nåt efter kl 19-20. Om
Man inte är jättepigg och uppe skittidigt på morgonen vill säga.

Jag skulle säga att 17.30 ( dvs innan kl 18) är den normala middagstiden, barn åker ju oftast hem vid kl 19. Att de inte skulle ha fått en middag innan dess hade nog upplevts som väldigt underligt snarare än inom facket " inte riktigt lika som andra".

Bland mina barns kamrater varierade mattiderna. Det funkade uruselt när de hade lekt hos någon som serverade mat runt kl 17-18 för då var de mätta när de kom hem, för att sedan bli hungriga lagom till läggdags.

Vi har haft kl 19 som middagstid under barnens uppväxt, successivt senare ju äldre de blev för att till sist landa med middag ca kl 21, vilket jag föredrar.

Jag skulle nig snarare fråga vem gör kväll efter middagen mer än Mabuse?

Jag äter middag ca kl 21, den står ofta på bordet när jag kommer hem från stallet. Det avslutar dagen. Efter middagen fixar jag bara undan i köket och resten av kvällen läser jag, ser på film och liknande. Om jag är pigg skriver jag ett par timmar (jobbskrivande). Men så pigg var jag aldrig på kvällen efter middagen när jag hade småbarn. Jag är visserligen kvällsmänniska, men de vakna trötta timmarna blev betydligt fler de år jag inte fick sova ostört.

Jag har just inga direkta projekt på fritiden mer än hästen/stallet. Det är mer umgås med folk, laga mat, kolla film, gå på teater, göra utflykter osv. Jag har inte mycket till projekt i hemmet.

Att äta middag först och åka till stallet sen känns helt ogenomförbart för mig. Som att hela poängen med både stall och middag går helt förlorade.

Senast ändrad:
Vad intressant det är att läsa om alla skiftande vardagsrutiner och arbetstider! Där vi bor är det nästan inga barn på fritids under loven, väldigt få barn går hem efter kl. 16 från fritids, det har till och med hänt att sonen varit sist kvar och han går hem kl. 15. Middag verkar de flesta äta mellan 17-18, somliga äter till och med före 16, det har jag dock aldrig förstått mig på riktigt eftersom barnen får mellanmål på fritids 14:30. Här är två föräldrar med heltidsarbete och kontorstider nästan exotiskt!

Jag går upp snortidigt 04.30, börjar jobba 06. Sambon lämnar 09 alla dagar. Jag hämtar oftast runt 15.30-16. Då går vi till parken eller träffar kompisar, beroende på dagsform och tar ett mellanmål. Äter middag vid ca 1830-19.30, ibland äter vi vuxna senare middag och BARNET äter tidigare, då tar den vuxna något litet som sällskap. När vi ätit klart jobbar vi ibland eller läser, ser en film eller somnar i soffan. Jag lägger mig mellan 22 och 24 beroende på dagsform.

Kan tillägga att de flesta i vår bekantskapskrets går lite omlott för att få ihop vardagen, jag kan i stor omfattning styra mina tider själv och kan jobba på distans.

Jag har nog sett det helt annorlunda - dagen är till för att arbeta

Jag tänker nog att dagen är till för (dagens) verksamheter, inte för (löne)arbetet enbart. Jag tänker att dygnet består av arbete, fritid och vila (dvs nattsömn) - teoretiskt sett åtta timmar av vardera. Sen går ju i praktiken rätt mycket av fritiden på vardagarna åt för att hålla arbetslivet på fötter: man gör sig i ordning på morgonen, man äter lunch på obetald lunchtid på jobbet osv. (Och jag har förtroendetid, så resonemanget gäller formellt sett inte ens mig, men ändå.)

Nu brukar jag åka till stallet någon gång kl 17-18, vilket jag då räknar till dagen. Det är ju på många sätt lika jobbigt som ett jobb, och ingår helt klart i dagens verksamheter snarare än i vilan. Dock är det ju bara till nytta och nöje för mig själv, inte någon annan.

Jag tycker däremot inte att jag behöver göra nytta på fritiden, i annan mening än att ta hand om barn, hjälpa gamla föräldrar och liknande. Riva tapeter, tex, skulle jag bara göra om jag såg det som ett nöje, jämförbart med att vara i stallet och rida.

Jag har nog sett det helt annorlunda - dagen är till för att arbeta, så om man går från jobbet fast dagen inte är slut än så känns det för mig slött. Om dagen inte är slut när man är färdig med arbetet för dagen, så har man jobbat för lite.
Det tycker jag är en konstig uppfattning. Har man ett tungt intellektuellt arbete och har ansträngt sig sedan morgonen producerar man inget av värde efter 8 timmar, åtminstone inte mer än en eller två dagar i sträck. Hjärnan har sina begränsningar. I själva verket är det ju så att man kanske bara är produktiv 2 timmar under dagen, resten är nödvändig ställtid och lite administration.

@Sar Om barnen går med eller tar med kompisar för lek efter fritids / dagis får man ju såklart ha en dialog om huruvida man ska hämta innan eller efter mat! Man kan ju inte komma och hämta och förutsätta att barnet fått middag om man inte alls vet vilka mattider den aktuella familjen har. Middagstid varierar ju massor mellan olika familjer - det ser man ju lätt här och vad som passar är ju olika...

@Mabuse om du kompar ut och åker till stallet på dagtid ibland, och dessutom ibland kommer hem redan vid halv nio även om du ridit på kvällen så låter ju inte ditt schema fullt lika hektiskt som jag förstod det när du först presenterade "dag 1 o dag 2".

Och varför folk vill börja tidigt på morgonen är väl för att de vill ha dag kvar när de slutat jobba. Chansen att hinna med t ex barnaktiviteter, lek för barn eller egna aktiviteter med för den delen, är ju större om man är färdigjobbad vid 16-17 än om man är det vid 18-19.

Här blir jag lite nyfiken - är ni allihop riktiga morgonmänniskor, som gillar att stiga upp tidigt, eller varför i all världen har ni valt så okristligt tidiga arbetstider? Vad är fördelen med att stiga upp tidigare än man måste? Det blir ju inte mer ledig tid för att man stiger upp tidigt och kommer hem tidigt, eftersom alla sen också måste gå och lägga sig tidigt för att orka upp tidigt nästa dag.
Jag är i grunden morgonmänniska (men har växlat till att vara mer morgontrött nu än förr). Mannen är kvällspigg.

Fördelen med att börja jobba tidigt är att man kommer hem tidigare. :) Speciellt skönt när vårljuset börjar komma.
För oss känns det också vettigare att lämna yngsta barnet när det är "normalbemanning" på vår fsk. Ordinarie avdelning och personal jobbar 7.00-16.30. Före och efter är det "jouren" och då växlar personalen mellan alla 6 avdelningar (det är en stor förskola). Vi föredrar att vårt barn (speciellt tidigare; nu tror jag hon skulle hantera det bättre) får vara med "sina egna" fröknar hela tiden och inte lämnas över till kvällsjouren som alltså då kan vara mer "okända" personer som hon inte känner lika bra.

Sen "måste" lägga sig tidigt - tja, där är väl bekymret att vi vuxna egentligen stannar uppe för sent i förhållande till uppstigningstiden.:o Så resultatet blir att vi periodvis snoozar alltför länge på mornarna och snarare kommer upp så att vi är på jobbet vid 8 eller strax efter. Då går vi ändå vid 16.10 och går minus på flexen.

Och valt och valt; vi har i och för sig flex, men det finns ju en hel del andra människor som har fasta arbetstider.

@Sar Om barnen går med eller tar med kompisar för lek efter fritids / dagis får man ju såklart ha en dialog om huruvida man ska hämta innan eller efter mat! Man kan ju inte komma och hämta och förutsätta att barnet fått middag om man inte alls vet vilka mattider den aktuella familjen har. Middagstid varierar ju massor mellan olika familjer - det ser man ju lätt här och vad som passar är ju olika...

Jag skulle faktiskt aldrig ens komma på att fråga:o, det finns inga småbarnsfamiljer i vår eller barnens bekantskapskrets som inte har ätit middag kl 19 en vardag. Men nu kanske jag får börja höra mig för! ;)

Och varför folk vill börja tidigt på morgonen är väl för att de vill ha dag kvar när de slutat jobba. Chansen att hinna med t ex barnaktiviteter, lek för barn eller egna aktiviteter med för den delen, är ju större om man är färdigjobbad vid 16-17 än om man är det vid 18-19.

Fast dygnet har ju 24 timmar hur man än vänder sig, och det är bra att sova nånstans mellan 6-9 timmar (varierar ju lite). Så jag ser faktiskt ingen fördel med att gå upp tidigt, komma hem kl 16.30 och sen lägga mig tidigt, jämfört med att ha senare vanor.

Många som har tidiga vanor verkar tro att det ger dem mer tid, men så kan det ju helt enkelt inte vara.

Barn som går på dagis brukar väl inte ha så mycket till ordnade aktiviteter på kvällarna på vardagar? Min son gick på simskola och lärde sig åka skridskor med dagis, tex. Och sen spelade han gitarr i kommunala musikskolan, och det var på skolan där han gick. Inget av det behövde jag vara ledig för. Sådant var avklarat när jag kom hem.

Långt ifrån alla föräldrar skjutsar barn ideligen. Jag har aldrig gjort det, och barnen har trots det varit normalt aktiva med idrott, musik och annat.

@Petruska olika tider passar olika människor (och på många jobb är det ganska fasta arbetstider som gäller- då får man ju köpa det om man vill ha just det jobbet ), jag bara svarade på frågan om varför många verkade föredra att jobba tidigare på dagen än senare - nämligen för att ha mer fritid på eftermiddagen. Visst har dygnet lika många timmar oavsett, och återigen så passar olika lösningar olika människor, men för många så är det större chans att man får något gjort (nytta, nöje eller båda) vid klockan 17 på eftermiddagen än att man får det gjort på morgonen innan jobbstart klockan 9-10 eller på kvällen vid klockan 19-20.

@Sar de kompisar barnet umgås med vet man väl vad de har för vanor ungefär. Bland Ls kompisar är det praxis att hämta strax före 18 och därmed före middagen. Skulle de leka senare bjuds det såklart på mat, men då hade det överenskommits i samband med att lek bestämdes.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Okej, på senaste har jag och mina kompisar börjat släppa att gå på ”random” fester asså hemmafester hos folk man känner till runt om i...
Svar
3
· Visningar
959
Senast: Otherside
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 172
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 748
Övr. Hund Jag känner mig helt knäckt och behöver input, om så bara av främmande människor på nätet... För att försöka göra en lång historia kort...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 426
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar