Jag förstår hur du tänker, men det är väldigt svårt att bara ha min hund i koppel då den springer mot den andra hunden, hoppar, skriker och gnäller. Men jag antar att man bara får stå ut med det då
Jag tycker absolut inte att du ska stå ut med hopp, skrik och gnäll. Utan skapa en situation där det inte sker. Om du behöver lämna hunden hemma, gör det. Om det finns möjlighet att ni fokuserar på att träna hund när du åker till svärföräldrarna kan du ta med den. De behöver hålla sina hundar på avstånd från din och se till att de är lugna. Kanske kompostgaller i angränsande rum, kanske kompostgaller längst in i ett angränsande rum. Eller vad som krävs för att det ska gå att hålla din hund lugn.
Sedan kan du träna på att få kontakt med din hund, att sitta och ligga på kommando, att slappna av, att titta bort från de andra hundarna, att ligga på en filt och liknande övningar.
Håll det kort, det räcker att det fungerar nån minut längre än förra gången, sen kan du avbryta och åka hem hellre än att vänta tills det blir struligt igen.
Om du låter hunden hoppa skrika och gnälla så befäster du bara ett jobbigt beteende och skapar stress mellan hundarna samtidigt. Du kan se varje sådant tillfälle som att du tränar hunden på att bete sig illa.
För att kunna träna hunden på att bete sig lugnt måste du skapa en situation där det är ganska lätt för hunden att bete sig lugnt. Så att lösa problemet rent praktiskt först kan vara en bra grund för att träna hunden till att klara av de här situationerna. Som sagt kan du inte träna hunden på
hur den ska umgås med andra hundar, men du kan träna den till att låta dig avgöra
när den ska umgås med andra.
Koppel inne kan absolut vara en lösning under en period men bara om det faktiskt löser problemet, dvs får din hund att hålla sig lugn.
Det bästa vore nog om du gick en hundkurs. Då får du hjälp att träna och även gott om andra hundar att träna på.
Annat du kan göra är att uppsöka hundrastgårdar och liknande och träna din hund på att sitta eller ligga lugnt i närheten av andra hundar. Utanför rastgården! Du vill inte att det blir någon interaktion mellan hundarna när du tränar din hund på att ta det lugnt. Den ska lära sig att det är tråkigt, händelselöst men tryggt och trevligt så länge den lyssnar på dig.
Men var noga med att under perioden då ni tränar ska du kontrollera situationen annars blir det inte som du vill.