Min hund har blivit grinig

Sv: Min hund har blivit grinig

Jag tycker inte att allt dominanssnack är skitprat, jag vet att det finns hundar som inte är trygga i situationer där dom tvingas lösa konflikter åt husse/matte eller på något vis utföra en handling som kan upplevas som dominant. Att bestämma och leda. Vissa tycker det är kalas att få "sköta snack" med mera..men här måste jag hålla med dig blandrastik. Man får inte fixera sig vid det här med att ditt och datt ska vara dominant. En hund bryr sig inte om du äter middagen före, om du låter den sova på din mage i soffan etc ur ett dominansperspektiv om den VILL vara där. Jag tror inte att rottisen var svår att få bort i "gos stunderna" för att denne ville dominera och tvångsgosa med husse eller matte. Den tyckte väl helt enkelt att det var mysigt och blev hemskt besvärad när gospartnern hade annat för sig och behövde flytta sig. Man får inte bli överanalytisk!

Sv: Min hund har blivit grinig

Ja vi funderade på det och men jag klämde och kände på honom i morse och då reagerade han inte alls och han går mer än gärna med sambon ut i skogen och spårar djur, kan vara ute och springa i timmar utan problem.

Om hunden gör något som den får ut mycket av så kan den för stunden strunta i att det gör ont. Min hund har problem med en disk i ryggen och jag har ingen aning om hur det påverkar honom ute eftersom han skulle kunna bryta ett ben och ändå springa, dock märker jag det inne.

Det han brukar visa är att han ibland tvekar när han ska kliva upp i möblerna, men ute hoppar och kliver han över allt i sin väg. Ibland kan han ligga och sova för att plötsligt rusa upp, trava iväg en bit och gömma sig med svansen hängandes (liknar vattensvans). Det går över på några sekunder, men det är ju helt klart obehagligt.

Som flera har skrivit så hade jag i ditt fall åkt till veterinären och undersökt det hela, om veterinären inte hittar något så kanske du kan utesluta smärta och se det som ett beteende som behöver tränas bort. Var dock noga med valet av veterinär. Jag åkte in och ut hos min förra veterinär och träffade olika på kliniken och ingen hittade något. Då bytte jag till ett regionaldjursjukhus och problemen hittades. Hade dom inte gjort det så hade vi ju kunnat träna tills tummarna ramlade ur, problemet var ju smärta.

Blandrastik & MrsScabtree :bow:
Bra inlägg. Allt handlar inte om dominans.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla... 2 3
Svar
42
· Visningar
5 868
Senast: fixi
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och... 2 3
Svar
58
· Visningar
6 707
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Hej! Har ett par nya grannar ett som flyttat in ovanför mig, som har flera olika hundar som låter en del när de går i trapphuset...
Svar
9
· Visningar
1 074
Senast: Nepenthe
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 922
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Kattbilder #10