Min hund har blivit grinig

ishmanda

Trådstartare
Jag har en 5årig jack russel hane som har blivit grining det senaste året. Vet inte riktigt varför.........
Det är bara mot mig han e det och bara i vissa situationer. Som tex i går låg han på min sambo i soffan och jag skulle flytta ner honom för att lägga mig där, då blir han jätte arg och hugger mig i fingrarna. Han kan även göra det när jag flyttar honom från sängen, även vid andra tillfälle med det är främst dessa. Men vissa dagar kan jag göra vad jag vill utan att han reagerar vissa dagar kan jag knappt peta på honom innan han hugger.

Jag och sambon diskuterade det i går då han högg mig regält i ett finger. Vi tror det beror på osäkerhet, för han är inte agresiv annars eller mot någon annan. Är vi helt ute och reser i vårt resonemang??
Vad kan vi göra för att han ska sluta? Jag brukar säga fy och beordra ner honom, då går han direkt till sin säng och lägger sig. I går låg han där i över 1 timme utan att röra sig, vilket han aldrig gör annars när man korrigerat honom.

Vill gärna hitta en lösning för att få bort detta beteendet.

Sv: Min hund har blivit grinig

Om han aldrig har betett sig så innan skulle jag tippa på att han har ont.
Jag skulle åkt till en vet och låtit dom klämma och känna, en hund som tidigare varit lugn och plötsligt biter gör det sällan av psykiska skäl.

Ja vi funderade på det och men jag klämde och kände på honom i morse och då reagerade han inte alls och han går mer än gärna med sambon ut i skogen och spårar djur, kan vara ute och springa i timmar utan problem.
Men jag ska ha det i åtanke.

Varför jag tror det är psykiskt är för att hans mamma är precis lika dan, även en av hans brödrar.
Väldigt trevliga hundar annars och som sagt han är det bara mot mig. Sambon gjorde precis som jag i går för att se om han gjorde likadant mot honom men det vara bara mot mig, mot sambon gjorde han absolute inget alls. Där för tycker jag det är lite konstigt om han har ont för då brode han ha reagerat när min sambo flyttade honom.

Jag tycker det låter väldigt tydligt som att han försöker sätta sig över dig i eran flock, och att han ser din sambo som ledare.

Så det du borde göra är tydliga ledarskaps övningar tex. att du skall gå ut genom dörren innan honom, han skall sitta innan han får sin mat tag gärna ett kex (eller ät er mat) innan du ger honom hans så du visar att du får mat först och därav högre rang.

detta är en möjlig anledning, men det finns säkert flera så du behöver inte utesluta dom andra :D hoppas detta var till någon hjälp :)

Kan ju vara psykiskt, men jag tycker att det är värt att ta en titt på det.
Diskbråck är en vanlig åkomma på små raser, hade tax med bråck till och från och då var han alltid extra grinig, särskilt mot mig.

Tror ocskå att han ifråga sätter mitt ledarskap då det är mest min sambo som är hemma med djuren så blir han ju mer en självklar ledare. Detta har ändrats under de senaste året då han börjat jobba natt och jag gått upp i tjänst. innan var jag hemma mer med djuren än sambon. Får ta mig tid och spendera mer tid med hundarna och träna ledarskapsövningar med Goliat. Dock tycker jag att ledarsakpsövningarna redan sitter där, men det är värt att träna lite extra.

Men blir det inte bättre eller jag märker att Goliat förändras mer/verkar ha ont kommer jag be vet. kolla upp honom.

Några förslag på bra ledarskaps övningar.
Den med maten gör jag redan var gång dom får mat och han väntar även om jag säger till honom om jag vi ska gå ut.

Förtillfället kommer jag inte på några speciella, bara att vara envis och vänta ut hunden har du sagt något är det de som gäller.
Likadant med din sambo var konsekventa och låt även han visa att ni inte tollererar Goliats beteende.

"Ledarskapsövningar: tränar du för att visa hunden att det är du som förare som bestämmer. Det är du som ska starta era aktiviteter, hunden ska sättas och vänta på erat kommando (varse god el dyl.) innan ni går in eller ut, innan ni ger mat, innan den får hälsa på människor eller andra hundar mm mm." Detta hittade jag när jag sökte på google med massa mera så leta du lite där så hittar ni säkert något :D

hoppas allt går bra för er :)

Jag kan iof tycka att det är att ifrågasätta, ska man skapa konflikt mellan sin hund och sig själv OM den har ont? Givetvis ska hunden inte få bete sig illa trots smärtor (men det gör dom ju många gånger ändå), men jag tror att det är viktigt att åtminstone inte bli fysisk.

Det anser jag också. En hund måste få visa att den har smärta. Jag tolererar inte bett från en hund som har ont, men jag bråkar heller inte med den utan sätter hellre på munkorg.

Jag kan inget annat än att hålla med.

Men var står det att vi ska fysiskt bestraffa honom eller har gjort det???

En bestraffning för mig är ett bestämmt NEJ/FY och en beordran att gå och lägga sig i sin säng ev. ta tag i nackaskinnet om hunden rycker ihop med nogon annan hund/katt. Men det behövs inte på Goliat för han gör inget mot anrda djur och lyssnar direkt när vi säger till honom. Vi skriker eller slår ALDRIG honom eller något annat djur.

I går när han högg mig gick min sambo in och korrigerade Goliat för mig då jag hade väldigt ont. Han vet att han inte får göra så för han låg kvar i sin säng hela kvällen sen, undvek ögonkontakt med både mig och sambon.

I går när han högg mig gick min sambo in och korrigerade Goliat för mig då jag hade väldigt ont. Han vet att han inte får göra så för han låg kvar i sin säng hela kvällen sen, undvek ögonkontakt med både mig och sambon.

där så underminerar din sambo dig i hunden ögon, om du inte kan korrigera själv så blir det ingen bättring. har du påbörjat något måste du avsluta det hur ont du än har.

Jag håller inte med. Underminerat hade sambon gjort om han nonchalerat eller till och med gått och klappat hunden. Som det gick till nu stärkte han snarare sin sambos ställning. Bäst är om man kan genomdriva korrigeringen själv, men kan man inte får någon som kan gå in.

Håller med.

TS, jag skrev inte att du ska eller tänker fysiskt korrigera din hund. Men eftersom att jag inte känner dig vet jag ju inte hur du förhåller dig till dina djur. Jag korrigerar fysiskt själv ibland, så jag tänkte mest påpeka att jag dock inte hade gjort det om jag misstänker att hunden har smärtor eller mår dåligt sysiskt på något sätt.

Ok då missförstod jag dig.

Nej jaghåller med skulle aldrig korrigera fysiskt om hunden kan ha ont, dock inte annars heller.

Angående att min sambo korrigerade för mig så är min åsikt att det är bättre han gör det än att det inte blir gjort alls. Och hade jag inte haft jätte ont hade jag gjort det själv. Korrigeringen gick ju igenom till Goliat som förstod att det var fel det han gjorde.

Om det varit min hund så hade jag allra först gjort en koll hos veterinären. Om han har ont någonstans är det inte konstigt om han reagerar. Jag vet en hund som reagerade med att bitas när någon klev över honom när han låg på golvet. Han for upp då, och när han for upp så gjorde det så ont i hans höftleder så att han bet utan att veta riktigt vad han gjorde. Hans smärta märktes aldrig annars. Om du lyfter ner din hund så gör det kanske jätteont någonstans. Men det gör inte ont när han rör sig normalt i skog och mark.

Om det inte är något fel på honom, så bör du korrigera själv. Om husse korrigerar kan detta hända med rangskalan i er familj:
1 Husse
2 Hund
3 Matte
Så kan hunden väldigt lätt uppfatta det. Och då fortsätter han att försöka "sätta sig" på dig.

Om det inte är något fel på honom, så bör du korrigera själv. Om husse korrigerar kan detta hända med rangskalan i er familj:
1 Husse
2 Hund
3 Matte
Så kan hunden väldigt lätt uppfatta det. Och då fortsätter han att försöka "sätta sig" på dig

Detta stämmer inte.

kan nästan garantera att han inte har ont. det är ju uppenbarn att han ifrågasätter dig som en av ledarna. först och fämst är det bara i de situationer en hubd skulle reagera på en annan hund, alltså i fråga om liggplats m.m.
Att din kille är ledaren behöver inte vara för att han är hemma mera. en man är oftast längre än kvinnan, han har en annan hållning i kroppen, rösten är grövre och de är oftast inte lika kjuka i klappningar och allt. så en man är oftast mer dominant i sin stil.. din kuille kan visst säga till hunden att han inte respekterar denna respektlösa stil mot dig, hur ska annars en hund som min på 55 kg kunna funngera i en barnfamilj där barnen omöjligt kan säga till hunden? jag tycker inte hunden ska få ligga på din killes mage när du ska vara med. kanske inte annars heller. det är en dominant plats att sitta i knä, ghoppar hunden upp och ner när den vill är det den som bestämmer. du kan som andra har föreslagit göra massa övningar som stärker ledarskapet. men tex att den ska vänta på på ochinte gå först ut är inte ledarkaps övning i slutänden. JO, de första gångerna är de det. men sen blir det som vilken övning som helst, hunden vet att den ska stanna eller vänta på maten, men de är som att lära den sitt.. om den försöker springa mot dig eller göra andra saker som är dominanta så kan du förhindra den att göra det. eller om han vill leka så ignorera honom, du ska välja när ni ska leka - och sluta leka!

vet inte mer vad ja kan skriva om detta men det e vad jag tänker om saken.

/.../ jag tycker inte hunden ska få ligga på din killes mage när du ska vara med. kanske inte annars heller. det är en dominant plats att sitta i knä, ghoppar hunden upp och ner när den vill är det den som bestämmer. du kan som andra har föreslagit göra massa övningar som stärker ledarskapet. men tex att den ska vänta på på ochinte gå först ut är inte ledarkaps övning i slutänden. JO, de första gångerna är de det. men sen blir det som vilken övning som helst, hunden vet att den ska stanna eller vänta på maten, men de är som att lära den sitt.. om den försöker springa mot dig eller göra andra saker som är dominanta så kan du förhindra den att göra det. eller om han vill leka så ignorera honom, du ska välja när ni ska leka - och sluta leka!

vet inte mer vad ja kan skriva om detta men det e vad jag tänker om saken.

Intressanta reflektioner. Jag tror att det där med att det blir en dominanshandling av att ligga på någon stämmer ganska bra. Den hund vi har nu mår verkligen dåligt om man ber honom ligga på ens mage. Han gör det, men försöker krypa därifrån när tillfälle ges. Han känner sig helt klart obekväm på platsen.

Vår gamla rottis däremot, älskade att vräka sig över oss och sedan kunde det ibland nästan vara ett problem att resa sig. Man fick vara ganska skarp och be henne flytta på sig. Minsta tveksamhet, så tyckte hon att hon var kung och hon kunde bete sig riktigt grinigt mot den som låg under henne.

Så, det där med att ligga i knäet kan för dominanta eller veka hundar vara besvärligt, verkar det som.

ja absolut. jag har också en rottweiler som gärna ställer sig över en när man ligger ner.. hon beter sig aldrig oförskämt men hon slickar en så mkt i ansiktet så man inte kan komma upp, altså är den en dominant handling, men de ser nästan ut som hon vill vara så underlägsen som möjligt. hon flyttar sig alltid om man ber henne men hon gillar att vara i knät.

Jag tillhör dem som tycker att det här eviga dominanssnacket är bara skitprat.
Ni är en flock och en familj, jag har mycket svårt att se det logiska i att din hund egentligen skulle vilja befalla dig att göra saker åt honom.

Eller att han själv ligger och funderar på vad han ska göra med hushållet när han tagit över, ändra middagstiderna kanske?

Aggresivitet handlar om resursförsvar och eller dålig uppfostran och kommer det helt plötsligt efter fem år, skulle jag absolut ta hunden till vet. för en rejäl genomgång. Speciellt om den inte tidigare visad detta beteende.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla... 2 3
Svar
42
· Visningar
5 868
Senast: fixi
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och... 2 3
Svar
58
· Visningar
6 707
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Hej! Har ett par nya grannar ett som flyttat in ovanför mig, som har flera olika hundar som låter en del när de går i trapphuset...
Svar
9
· Visningar
1 074
Senast: Nepenthe
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 922
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Kattbilder #10