Min häst drar mot utgången i ridhuset

L

LillJunior

Hej! Har en häst som drar mot utgången i ridhuset hela tiden.:confused: Har bara haft honom i två månader och han har alltid varit så här. Nu har det blivit lite värre, verkar som att han "testar" gränserna lite. Leder alltid honom till och från ridhuset och sitter upp och ner i ridhuset. Han är en otroligt pigg och mycket känslig kille. Skulle verkligen vilja ha lite tips så att jag kan börja arbeta på detta innan det blir värre.

Sv: Min häst drar mot utgången i ridhuset

Känner igen det där. När jag köpte min dam så var hon hopplös på volten, bröt ständigt ut vilket var livsfarligt eftersom vår dåvarande stallägare förberett för staket men inte fixat det helt runt om (tog ett år innan det var fixat:crazy:)utan vid utgången var det stora hål:eek:

Slutade med att jag under en period faktiskt inte red på volten eftersom jag var livrädd att jag inte skulle hinna med och hon skulle trampa ned i ett och bryta benet. Men efterhand så slutade hon med detta fast det tog tid. Hon testade oss i minst 6 månader. Värst var det de första 3 månaderna.

Vi backade och snurrade ganska mycket under den tiden:cool: Men i dag är hon världens bästa:love:

Var konsekvent och härda ut så löser det sig nog.

Lycka till med nya hästen.

/Söderböna

Ja jag hoppas att han blir bättre, tycker ju så jäkla mycket om hästen!!! Såå fin...

Testa att börja ta skritt- och klapppauser så långt från utgången som möjligt, och att sitta av och avsluta arbetspassen långt från utgången. Försök att inte sakta av och berömma hästen just nära dörren, utan rid förbi och jobba på och bryt av och beröm på väg bort.

Funkade på min häst, att inte göra dörren till stället där man stannar och pratar, sitter av, skrittar osv, utan göra andra delen av ridhuset till "eftergiftställe"

Tog ett par veckor, sen var det bättre!

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 698
Senast: Freazer
·
  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 539
Senast: Hedinn
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 038
Senast: tessan.g
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 366
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama