Min häst är en boll!!

SusieQ

Trådstartare
Då menar jag inte att hon helt plötsligt gått och blivit fet.
Nej vi var och tränade idag och precis allt stämde och funkade tom de där jäkla avsaktningarna vi jobbat med så mycket, helt plötsligt känner jag hur hästen blir en stor boll som rullar under min sadel, visst jag har känt det förut, korta stunder, men nu var det så hela tiden.
Det är sådana här dagar som man verkligen känner att rida är det bästa som finns och att man faktiskt inte är så värdelös som man kanske får för sig ibland.
Till saken hör kanske att jag är en handikappryttare och har således inte alla behövliga kroppsdelar i funktion.

Nu önskar jag bara att min häst vore 10 år yngre, så vi kan fortsätta med vårt jobb, (det ska vi göra ändå, men hon är trots allt 19 i år).

En helt onödig tråd kanske, men jag ville bara dela med mig av min glädje, (trots att jag fortfarande ngr timmar senare känner en svag kramp i magmusklerna)

Sv: Min häst är en boll!!

Grattis!!!! Det är såna dagar som man kommer ihåg varför man har häst!! :D

Ååå vad härligt! Jag vågar mig på att säga att jag förstår känslan på pricken. Gud så kul. Har aldrig fått till den där härliga bollkänslan ett helt pass dock men gud vad roligt att du lyckades. :D

åh grattis!!!!
Det är verkligen den bästa känslan som finns!!!

får man fråga vad för handikapp du har?
(hoppas att du inte tar illa upp, blev bara lite nyfiken eftersom du nämnde det) och hur du "kompenserar" det så att hästen ändå går så bra?

("så bra" lät som helt fel ordval, men jag kom inte på något bättre :p)

Grattis!

(Det här var nästan lite läskigt, precis det här hände mig idag :D Jag har också gått omkring och varit glad hela dagen. Min häst var Kanon idag :))

De dagarna dyker upp med jämna mellanrum och när det går sämre kan man tänka att snart kommer det en sån bra dag :bump:

Grattis!

Åh vad kul.:banana:
min går oxå bättre än någonsin o är 17:crazy:

blir lite fundersam. NÄR ska man trappa ner?
Nu har ju min varit sjuk till o från i 3-4 år o är lite sparad på s a s.

hur tänker du? Sorry för lite negativa tankar men......

grattis!!! jag hade faktiskt oxå ett sånt pass igår! har aldrig gått så bra innan och (har haft honom i 2,5 år),men kämpa fick jag,fick tom näsblod ^^ men det var absolut värt det,min tränare började nästan gråta när hon såg han travökningar :love:

Finns väl ingen anledning att trappa ner bara för att hästen är gammal , är den bara frisk och fräsch så!

Tänker på dom ft hästar som går OS när dom är 20 utan några som helst problem.
Mitt sto är 14 nu och har precis bytt karriär, jag tänker tävla på henne i minst 5-6 år till om inget konstigt inträffar.

Precis:bow: 17 år är ingen ålder om dom mår bra! Vet en 18-åring som tränaren vill att de ska gå vidare och tänka GP på:bow:

Så Virre, 19 är heller ingen ålder, inte så länge hästen är frisk. Det enda är väl att dom inte ska ställas av för länge, mår bäst av att hållas igång.

GRATTIS till känslan, Virre:banana:

:bow: Grattis till er båda!!

Men så har du också världens bästa häst :love:

åh grattis!!!!
Det är verkligen den bästa känslan som finns!!!

får man fråga vad för handikapp du har?
(hoppas att du inte tar illa upp, blev bara lite nyfiken eftersom du nämnde det) och hur du "kompenserar" det så att hästen ändå går så bra?

("så bra" lät som helt fel ordval, men jag kom inte på något bättre :p)

Javisst, och dagen efter var hon ännu bättre och tom tränaren säger att det här var det bästa hon sett oss göra.:banana:
Det är ok att fråga om mitt handikapp, jag föredrar det framför att folk undrar.

Jag fick pga en olycka en stroke för 8 år sedan, men är fortfarande förlamad i vänster arm och i vänster ben nedanför knät.

Jag känner faktiskt inte att jag kompenserar så mycket, utan jag snarare inte stör hästen så mkt, som "hela" ryttare kan göra (inte alla men många vill lite för mkt och grejar mer än som behövs.)
Ett plus med att vara skadad är väl att jag är väldigt kroppsmedveten jag vet vart jag har min kropp och hur den fungerar (ett måste annars åker jag nog av).

Jag jobbar väldigt mycket på raka spår bara för att verkligen ha henne rak (jag själv är ju jättesned). Sen jobbar jag extremt mycket med sätet (som "tur" är har jag mkt av den varan), vi gör tex galoppombyten, genom att jag rör på häcken i sadeln. (jag har inte ens galopp i mina hk-program).

Den mesta kompensationen gör jag nog annars på gymet, jag tränar upp styrkan i rygg och mage, för att på så sätt kunna sitta stadigare och inverka bättre.

Jag tänker så här. Hästen har definitivt inga planer på att trappa ner, jag känner bara glädje från hennes sida när hon arbetar eller vi tävlar. Hon har varit helt frisk de senaste 2 åren, bortsett från en mindre förkylning.
Däremot far hon illa av att åka släp längre sträckor ca +2h. Mina tävlingar (hk-tävlingar) är antingen i Alingsås eller i Enköping, vilket innebär en ca 5h lång resa varje gång, nu är det väldigt få sådana här tävlingar/år och tyvärr ännu färre som är villiga att vara arrangörer (därav restiden).
Jag har därför bestämt att i år tävlar vi mest på "vanliga" tävlingar i närheten, i LC och LB och kanske bara åker iväg på en enstaka längre bort. Nästa år tänkte jag betäcka henne, men ändå fortsätta träna med henne, så hon inte står still helt.
Jag vet att vi har flera år kvar, men jag vill samtidigt inte "köra på" tills hon stupar, utan slutar hellre medan det är kul och så får hon jobba på att få fina föl istället. Men motionsridas ska hon i vilket fall.

Senast ändrad:

:bow: Grattis till er båda!!

Men så har du också världens bästa häst :love:

Tackar, tackar!! Javisst har jag?! Jag kom på mig själv med att titta i ridhusspegeln och bli avundssjuk på mig själv för att jag har en så fin häst :love::love:.

Tack till alla, jag kommer att leva länge på det här nu och hästen blir väl om möjligt lite bortskämd (nej Carola jag ska inte proppa henne full med godis).

Senast ändrad:

tack för svaret!!!

Blev bara så nyfiken! Låter som att du har en mer korrekt ridning isf ju! :) Mer sits och vikt!!!

Kul att du fortfarande kan utöva ditt intresse efter en ändå såpass stor olycka!!!!

En annan fråga, får du tävla i vanliga klasser så att säga? Gör du det isf? Eller syns ditt handikapp så du får avdrag pga sits eller något?

tack för svaret!!!

Blev bara så nyfiken! Låter som att du har en mer korrekt ridning isf ju! :) Mer sits och vikt!!!

Kul att du fortfarande kan utöva ditt intresse efter en ändå såpass stor olycka!!!!

En annan fråga, får du tävla i vanliga klasser så att säga? Gör du det isf? Eller syns ditt handikapp så du får avdrag pga sits eller något?

Ja, jag blir ju dessutom tvungen att vänta ut hästen på ett annat sätt, den måste ju få en chans att försöka förstå vad jag menar iom att mina hjälper skiljer sig lite.

Ja jag är väldigt glad över det, läkarna sa trots allt till mig att jag aldrig skulle kunna rida igen.

Jag har dispens för vissa hjälpmedel (enhandstygel, tåhätta, fastsatt väskänkel,annars far den runt, och bara en sporre) när jag tävlar vanliga klasser.
Jag hoppas att domarna dömer mig som de övriga tävlande (risken finns att de antingen tycker "åh så duktig som rider trots handikapp" och jag får för höga poäng, eller att de "stör" sig på mitt handikapp och dömer ner mig) hittills tycker jag nog att de bedömt mig rättvist, det enda är väl att jag får stå ut med en del blickar på framridningen.
Sist vi var ute i en LC klämde dock hästen in 3 byten i galoppen (vi fick beröm för dem, dock låga poäng eftersom det ännu inte är byten i LC), jag orkade inte hålla ihop henne tillräckligt så det var mitt fel. Jag glömde även en galoppvolt.
Men så går det när man har en överkvalificerad häst som gillar att showa.
Trots detta var vi precis utanför placering och jag känner att vi kan konkurrera i de lägre klasserna utan problem.

Och min är 20 och går också bättre än någonsin (med mig ska kanske tilläggas). Och eftersom att jag inte känner några ålderstecken så har jag inte en tanke på att trappa ner förräns den dagen jag känner att åldern börjar ta ut sin rätt. Innan dess finns det ingen anledning. Enda skillnaden är att jag har börjat ge tillskott för lederna.

Min är 24 och jag känner ingenting i ridningen
Det är klart att han har tappade kondis eftersom han skrittat ett tag, men annars var han sig lik. Jag är förvåndad att han klarade det så bra

Det beror nogväldigt mycket på hur de upplever ridningen.

Jag märker dock många ålderstecken utanför ridningen. Han "sover" mer. Har sämre hörsel, och är därför inte så oberoende som han varit i hela livet.
Han kan leka - men inte särskilt länge

Han ser fortfarande inte "gammal" ut. Men han har en gammelmans tänder. Inte dåliga men nedslitna.

Det är nog olika - dels hur hårt man tagit dom. lite gener och så.

Man får lystna på sin häst. Ska man pensionera så får man nog trappa ned.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 792
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 835
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 478
  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
16 194
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar