Min diarréhäst!

Sv: Min diarréhäst!

Det står inte mer på burken, och inte på pappret man får med heller. och det är ju i princip socker (kortkedjiga frukto-oligosaccarider, naturliga fibrer från sockerbetor'. Det ser ut som florsocker och smakar sött. Och din tål väl inte socker?

På mikrobiologisk specifikation står: Totalväxt på kontaktplatta Max 10 000 (alla siffror per 10 g TS), mögel max 50, jäst max 50, E coli 0, Coliforma 0. Men det står inte vad det är för 'mätvärde' siffrorna står för t ex.

Sen står att det är 94% kolhydrat, mer än 96.7% TS 5 - 7% antiklumpmedel och att 88,4 - 92,4 % av TS är frukto-oligosackarider.

Jag tror inte på det, men ska prova, men känns som 'det går lika bra med betfor'.

Det finns inga bakterier tillsatta alltså..

Ha, ha jag håller med dig Alexandra. Men det måste väl vara bra annars borde dom väl inte våga skicka så pass mycket gratis. Det räcker ju i ca 2 veckor enl dom.
Ska pröva på min fjording fr o m i kväll. Då tar jag detta i stället för probimin.

Hej

Som jag fattat det hela så innehåller Betfor hela spektret av sockermolekyler (långa- och kortkedjiga) och de "dåliga" bakterierna gillar de långa. De goda bakterierna är enbart förtjusta i de korta som Profeed består av.

Det skall för en gångs skull finnas vetenskapliga belägg för detta i nån veterinärtidskrift....Men det viktiga är ju att det funkar och det vet man först efter att man testat.

-Lejonberg

Lejonberg - ah intressant! Skulle då profeed kunna fungera för en häst som inte tål socker också, rent teoretiskt? (min tål ju socker, blir inte sämre i magen av det, men tror det är kickikompis häst som blir sämre av socker).

Ska bli intressant att se om ProFeeden gör någon skillnad, för de 44 kr som gratisprovet kostade i porto så är det ju inget att förlora. Dessutom kommer herrn nog gilla kryddningen ;)

Nej, jag vågar inte prova det, absolut inte. No offence, men min vågar jag inte ändra något på just nu. Han har det jobbigt med tandfällningen och han är extra känslig nu. Socker tål han inte särskilt bra, vad vi märkt. Han skulle få extra socker i vattnet när han var dålig just för energins skull och för att han skulle dricka enl vet. Han blev mkt sämre av det. Dessutom har han reagerat när de höjt melasshalten i hans musli.

Men när jag läser vad du skrivit om deras mikrobiol. spec. så blir jag lite konfunderad. Det betyder alltså att produkten kan innehålla mögelsporer? Är inte det samma sorts spec som andra brukar lämna på sitt foder tex att man garanterar att det innehåller mindre mögel än en viss kvot? Frågan är vilken sorts mögel det innehåller.

Lejonberg, vet du mer om "möglet"? Jästsvampar har väl hästen naturligt i sig redan, men vilken sort är det i "burken"?
Jag såg ju att tex zoolac innehöll bacillus som min redan har/haft en överväxt av i tarmen o då vågar man ju inte ge mer av det. Även om de ska ha en viss del bacillus i sig.

Senast ändrad av en moderator:

Hej!
förra vintern hade våran unga shettis diarré i 6 månader!!
Vi provade allt! Han stod på Ultuna 1 vecka och fick bara hö och stod på halm. Då blev han bättre. När han kom hem fick han stå inne i 3 veckor!!! Så fort jag släppte ut honom blev han sämre. Även om han fick en hage utan massa fruset gräs. Hans mage var överkänslig helt enkelt. Troligen tarmstörningar p.g.a vanvård från starten i livet.
under tiden provade jag en produkt som heter Fiberplex sensitive.
Det var en på Biofarmab som tipsade. Den går att beställa i de flesta hästbutiker som säljer tillskott. Det är en stor hink med ett pulver som räcker länge. Den skall användas som en kur. Det är inte meningen att man skall fortsätta när hinken är slut. Helt plötsligt en dag så var han bara bra i magen. Han hade ett par dagars åter fall men sedan dess har det varit bra. Och då hade det hunnit bli Mars. Inget bra bete så långt ögat nådde och ändå var han bra i magen. Denna vintern har han varit frisk!!! :bump:

Vad skönt att han blev bättre!
Tog ni några prover eller så när han var på Ultuna?

44 kr!!! Jag fick betala 55 kr. :(
Gav det för första gången i går kväll till båda. Vi får se hur det går.

Fiberplex var nog det jag prövade förra vintern till båda. 3 burkar till två hästar. Ingen skillnad.

I går kväll hade han varit torr hela dagen. I morse en strimma. Får se om det håller i sig. Jag har ju gett honom vitaminerna i en vecka. Börjde med kalk från Alg-Börjes för 4 dagar sedan och 1 dl linfrön som legat i varmt vatten ett dygn för 3 dagar sedan. Och i går kväll då det andra nya.

Beställde också en provburk = 44kr.
Hur mycket ger du ? Ska man börja med 2 msk och minska eller behålla samma mängd under dessa 2 veckor?

Kicki - förstår precis att du inte vågar prova, skule jag heller inte göra i ditt fall. Och står som sagt inte ett smack mer av värde på pappret som följer med, änd et jag skrev in.. VÄLDIGT dåligt så faktiskt, mycket 'påståenden' och 'lite fakta'. Men min tål ju socker finfint, och inget jag provat ge honom har gjort det VÄRRE, utan det är 'ingen skillnad' som sämst, så han kan få vara lite försökskanin helt enkelt :devil:

OM det skulle fungera, så kommer jag nog prova ge betfor och se, isf att köpa det där dyra. Om det dock är det enda som fungerar får han såklart det. Men jag undrar fortfarande varför Shyfeeder hjälpte, när inte annan B-vit gjort det, och undrar om det ÄR sockret på något avigt vis? (Shyfeederbasen är ju melass..)

Ska börja ge ikväll får vi se =)

Alexandra- Jag tror att det är viktigt att skilja på socker och socker. Sockerbitar är ju en speciell sorts socker och sen finns det ju fruktos o.dyl som finns "naturligt" i en del växter. Det raffinerade sockret har både människor och djur svårt att hantera.

Som svar på din fråga - jag vet faktiskt inte. Kanske kan du fråga de som säljer profeed?

-Lejonberg

Kickikompis- Kan inte svara på det. Det enda jag vet om svamp är att det är gott stekt och på macka....

-Lejonberg

Alexandra- Jag tror att det är viktigt att skilja på socker och socker. Sockerbitar är ju en speciell sorts socker och sen finns det ju fruktos o.dyl som finns "naturligt" i en del växter. Det raffinerade sockret har både människor och djur svårt att hantera.

Som svar på din fråga - jag vet faktiskt inte. Kanske kan du fråga de som säljer profeed?

-Lejonberg

Jo, jag vet skillnaden på raffinerat socker och naturligt socker (dock inte det där med korta och långa som skrevs nedan). Men, eftersom valacken inte reagerat negativt på någon form av socker, och jag inte kan begripa vad i ShyFeeder som plötsligt gjorde honom bra, så om ProFeed fungerar så är det ju väldigt intressant att se om det är 'socker som socker' som gäller, dvs om det går lika bra att ge betfor, även om man då får fler/andra 'sockertyper' med t ex. Eller om man måste ge specifik typ för han ska svara.

För om det är/var melassen i ShyFeedern som gjorde skillnaden, och att det är socker av typ X som gör susen, och man inte behöver 'separera' det från annant socker, så är det ju en himla enkel och billig lösning runt hörnet. Hmm, hur ska jag förklara, säg att det är typ/variant/vad man nu kallar det X av socker som gör hans mage bra. Säg att X är precis vad ProFeed innehåller. Och att betfor/melass innehåller typ X, typ Y och typ Z, men att det inte spelar någon roll om X och Z är med också, bara typ X finns. I så fall går det ju 'lika bra med betfor' t ex. Medan om det måste vara bara typ X, inte går bra med betfor.

Eh, hängde någon med? :angel: Men just att OM PF fungerar, så har vi två saker som fungerat (den här vintern iaf..) som har en gemensam nämnare (i stort iaf) som är - socker. Och då provar jag gärna en tredje sak med samma gemensamma nämnare och ser vad som händer.

Beställde också en provburk = 44kr.
Hur mycket ger du ? Ska man börja med 2 msk och minska eller behålla samma mängd under dessa 2 veckor?

Jag ger två matskedar på kvällen per häst. Han var nästan torr i kväll med. Drog bara med en blöt svamp pga några strimmor blött.

Verkligen svårt att hänga med Alexandra. Men jag undrar om min är bättre tack vara dessa A,D och var det c vitaminer som jag började ge honom förra veckan. Eller är det kalken?!

Kickikompis- Kan inte svara på det. Det enda jag vet om svamp är att det är gott stekt och på macka....

-Lejonberg

Jag frågade dig bara för att jag fick för mig att du jobbade på företaget. Jag ska se vad jag kan forska fram. Mögel låter inte bra och jag tror att man har skrivit värdet just för att gardera sig. Det betyder att de inte kan garantera att deras produkt är fri ifrån mögel och något sådant skulle jag inte våga ge någon av mina hästar. Men innan jag säger för mkt och "eldar upp mig";) ska jag kolla med tillverkaren.

Jag hänger med i vad du menar:) Och OM det nu är så att produkten innehåller både mögel o jäst så.....kanske säkrare att prova en annan sockerprodukt.

Lejonberg och co; vad är det för socker i melass o betfor då?
Min tål alltså inte några mängder av något socker känns det som. Om nu "socker" gynnar goda bakterier men inte onda så undrar jag vilka man definierar som onda o goda. Det är så lätt att prata om bakterier men det finns ju så många olika sorter. Räknas bacillus som en god bakterie? Den ska finnas i liten mängd i tarmen men blir det mer reagerar hästen. Min har/hade en överväxt av dessa o de verkar vara himla svåra att bli av med. Är det inte så att detta gäller fler av bakteriesorterna? Blir det en överväxt är det inte bra.

Min tål alltså inte socker, varför vet jag inte och det är inte så att jag tar ställning för eller emot socker. Betfor kan ju ha en negativ effekt på hästar med lös mage, likaså melass. Min reagerar både på melass o betfor och på sockerbitar. Ensilage går inte heller( har hört att det är högre sockerhalt i det än i hö), likadant fruset gräs.

Det enda jag undrar över är hur naturligt det är för hästar att äta sockerbetor... Ok, mkt av det vi gör är inte naturligt men ska de kunna äta mer sockerarter än det som finns i gräs o gräsväxter....?

Förresten kan jag säga att jag är jätteglad idag:)
Lillkillens bajs ser bättre ut idag! Tror att det berodde på tänderna, de är faktiskt nästan utväxta redan. Idag är en bra dag!:)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 373
Senast: Bison
·
Hästvård Så, mitt 12-åriga irländska sto har problem med magen, och jag har försökt vrida och vända på alla sätt och vis men kan inte komma på...
Svar
7
· Visningar
1 745
Hundavel & Ras Har haft hund hela mitt liv, uppväxt med golden retriver, sen dvärgpudel, flyttade hemifrån och skaffade en labrador/bordercollie...
2
Svar
39
· Visningar
5 041
Senast: Milosari
·
Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 414
Senast: MattiZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka