Min diarréhäst!

Sv: Min diarréhäst!

Hej igen. Oj, vad tråkigt med en sjuk hund till råga på allt. Vad har han/hon för fel då? Vad har du för ras? :angel:

Ang cortisonet. Han fick 10 mg:s tabletter. Började ju med 50 st i 10 dagar.
Jag frågade henne om jag skulle öka igen. Men veterinären sa att det behövs inte hade han svarat så hade det hänt med denna dos. Sedan sa hon att jag eg kunde sluta ge honom men eftersom jag ändå hade köpt hem medicinen så kunde jag ge tills det blev slut. Så hon verkade ju ha gett upp redan då när jag mejlade fotot på honom.
I kväll tog jag faktist bort Rehaben för att se om han blir bättre. Han har ju tvättats varje morgon igen. Men i kväll var han bättre. Förstår inte varför det blir så här. Det enda som är skillnad är ju utetempraturen. Maten är nästan exakt på allt samma dag.
Fjordingen var lite kladdig i morse så vi fick dra med en svamp. Ändå gör vi inget med henne heller.
Probimin fungerade inte med honom så det är ingen idé att ge. Det sista min vet sa var ju colicur och bjäst. Sedan skulle jag höra av mig om några veckor. Planerar att göra det nästa vecka. Men hon har ju inget mer att komma med iaf. :(

Min sjuka häst är född hos mig. Fjordingen har jag ägt sedan hon var 3 år och hon är 13 år i år. Så hon har varit hos mig också väldigt länge. Tror inte att han skulle bli bättre av att flytta till ett annat stall. Vet att han inte har stressmage eftersom vi har undersökt det. Tror att han trivs här hemma med eftersom han har två att leka med i hagen.

Måste bara få skriva ,så som jag skrivit tidigare <att problemet skulle kunna vara ngn form av stress: Våran har ju som sagt varit bra i magen med hjälp av jästen + filen. I dag var det tävlingar ,jag släppte ut vid 4 och så fick han komma in vid 7 .
Den tiden började andra hästägare ta ut sina hästar ,vi lämnade honom i sin box ( med hö) för att gå och bygga fram i ridhuset .När jag kom tillbaka efter ca 30min . så hade det runnit längs benet . Fick börja tvätta och försöka torka så gott det gick.
Så han måste ha blivit stressad av att det var folk i stallet +att han inte är van att komma in förrän lunch el. em för att bli riden .Han startade i 2 klasser och under dom ca 2 tim. det tog så rann det ingenting , men det är klart: vi var med honom och han blev riden . Kanske är dom uttråkade i boxen under nattens timmar fastän dom inte visar sig missnöjda ? Utevistelsen under vintern kanske är tråkigare än vi tror fastän dom har sällskap . Jag hade ju bestämt mig för att försöka släppa det här och bara acceptera att , och nu funderar jag igen .

Ja, jag undrar ju jag med. Eftersom min häst är blir väldigt fort uppstressad. Så fort han kommer in själv dagtid och vi ställer honom i gången så ska han bajsa. Då blir det alltid lite löst först och sist.
Häromdagen hade vi honom i gången ca 15 min han hann bajsa 3 ggr. :(
Eftersom vi inte rider honom nu så blir det ju inte att vi tar in honom dagtid själv. Vet att det är en träningssak. Ju mer hanterad han blir när vi börjar rida honom igen i vår desto säkrare blir han ju inne.

Veterinären sa ju att han kunde få komma och bo där ett tag för att se om han blev bättre. Men hon sa sedan att han var ju väldigt osäker. Så visst är det mycket stress i honom. Var ju helt säker på att det var stressmage han hade. Men veterinären sa ju nej. Då syns det ju på gastroskopin som han gjorde.
Han har ju ärvt sin mammas tjuriga sätt i boxen också. Vill inte gärna att man ska komma in när han äter. Det har vi accepterat och låtit honom få vara i fred i boxen.
Vi tar ju in honom nattetid på sommaren med. Och då är han ju bra i magen. Bara han får äta gräs dagtid. Så det stämmer inte det heller att han blir stressad av att stå inne i box vintertid. Eftersom han gör så även sommartid. :confused:

Min hästs symptom var diarré. Hon hade ingen feber och åt som hon skulle. Det kunde gå några dagar som hon var bra men sedan kom diarrén tillbaka. Pratade med veterinär som inte kunde ge någon förklaring. Han tyckte att foderstat och foder var bra och av bra kvalitet. Tog inga prover. Blev rekommenderad att prova Profeed av en kompis vilket har fungerat.

Vad jag har förstått så innehåller Profeed ett ämne som aktivt stimulerar de goda bakterier som naturligt finns i tarmen. Genom att det blir fler goda bakterier minskas de dåliga i mängd. För en bättre förklaring än vad jag kan ge kolla www.profeedshop.se.

Har tittat på sidan du rekomenderade. Har även beställt ett gratisprov. Ska tydligen räcka i ca två veckor. På den tiden hinner man ju se ifall det fungerar eller inte. Tack för hjälpen.
Jag prövar allt som går. Hittills har inget fungerat ju. :(
Jag blir evigt tacksam om jag hittar något som inte kostar skjortan också. Ger ju min fjording probimin. Det kanske är något liknande.

Jo jag har en ridgeback som har problem med hosta. Kom vid jul, vet trodde det var kennekhosta men det har inte gått över trots olika antibiotika och cortisonkur. Så han har varit på samma klinik som hästen, annan avdeln.:) , och gjort bronkoskopi. Vilka är oddsen:(
Vi har funderat kring bacillusbakterierna och om min hund fått i sig samma som hästen men vet. är tveksam. Väntar på bakt.svar. Allt tyder på virus.

Så lillkillen, han är lite sämre i magen igen. Igår kväll var han nästan som vanligt men efter de gick ut i morse så var bajsen mjukare igen.
När jag lyfte på svansen rann det typ en skvätt 2 cm ner. Man är ju hyperkänslig nu för ALLT. Kan bero på hans gnagande. I morse hade han gnagt i boxen och det fanns små blodspår. Han har tappat ytterligare en tand, denna fram i underkäken. Så det kliar och händer saker i munnen. Tänk om det är barken o gnagandet som är hans problem...... Vet ni något om trä i magen???

Min är en väldigt cool kille. Han är van vid det mesta, gillar inte får dock:) , och stressar nästan aldrig upp sig. Ibland har jag önskat lite mer reaktionssnabbhet i honom, går lite som en sengångare o berörs inte av något:) . Trots det är jag väldigt noggrann nu. Han får alltid maten först av de i stallet, han går ut först, ja alla står på tå för honom. Jag har inte ens vågat börja träna honom igen ifall det kommer att köra på hans mage.

Kan du inte driva på din vet. lite? Fråga varför hon tror att han har fått en inflammation i tarmen? Vilka vanliga orsaker finns det o hur behandlar man andra hästar? Salazopurin?
Det känns så märkligt om man jämför hur de behandlar dig o din häst med mig o min. Det är därför jag blir lite upprörd:) Det känns som att de inte vill ta i problemet riktigt.

Trä är ju fibrer, så det bord einte vara någon fara. Samtidigt är det ju inte direkt det mest smältbara. Fbl käkade trä som en påtänd bäver när hon kom, drog loss stora flisor och käkade upp. Såg aldrig några 'spår' av det i bajset dock så magen borde tagit hand om det? Ingen påverkan på magen, inte sett magpåverkan på någon trägnagare, men så har de inte haft några problem med magen överlag heller. (just nu äter småflickorna trä så det står härliga till, misstänker de växlar tänder igen. ) Valacken äter inte trä, och hans mage är tyvärr sämre idag än tidigare, blir till att tvätta ikväll =/

Vad jag inte tycker om med pellets är väl främst innehållet på socker. Alla pelletssorter innehåller kanske inte någon form av sockerprodukt men jag har inte hittat nån sån än. Min häst reagerar inte så bra på socker, det jäser i hans mage och han har ofta blivit dålig av tex b-vitaminprep. som innehåller betfibrer/melass/socker.
Just nu minns jag inte hur mkt socker rehab innehöll, vet du?

Min är inte heller underviktig (längre, gick faktiskt upp fort igen när det slutade rinna). Han är nästan lite rund nu. Men det gör ingenting, dock ska vi kanske inte äta för proteinrikt foder så att vi går upp ännu fortare.:) Alltså, mitt nästa projekt är att hitta sockerfria mineraler, sockerfri b-vitamin o sockerfritt foder. Jag kan inte förstå varför mineraler/pellets ska innehålla ca 10 % socker.

Hur går det med din?

Missade ditt svar, tråkigt att han är sämre:(
Har du köpt ny b-vit?

Nej, det har jag aldrig skrivit. Skulle väl ta prov efter ca 6 månader enl vet bara.

Nej, det var väl i början när vi pratade om masken. Min har det ju inte tagits nya prover på. Känns som att tiden gått snabbare, som om vi haft bajsproblem i en evighet men masken var väl "bara" i december/januari:)

Så du har inte heller prövat? Men socker är det ju i shy-feeder med. Tål inte din häst det eller rättare sagt blir din häst sämre av det? Har ingen aning om det är så med mina. Men det är klart betfor får dom ju inte pga jag trodde att det var boven från början.
Han fick tvättas i morse med fast han inte fick Rehab i går.

Jo jag har en ridgeback som har problem med hosta. Kom vid jul, vet trodde det var kennekhosta men det har inte gått över trots olika antibiotika och cortisonkur. Så han har varit på samma klinik som hästen, annan avdeln.:) , och gjort bronkoskopi. Vilka är oddsen:(
Vi har funderat kring bacillusbakterierna och om min hund fått i sig samma som hästen men vet. är tveksam. Väntar på bakt.svar. Allt tyder på virus.

Så lillkillen, han är lite sämre i magen igen. Igår kväll var han nästan som vanligt men efter de gick ut i morse så var bajsen mjukare igen.
När jag lyfte på svansen rann det typ en skvätt 2 cm ner. Man är ju hyperkänslig nu för ALLT. Kan bero på hans gnagande. I morse hade han gnagt i boxen och det fanns små blodspår. Han har tappat ytterligare en tand, denna fram i underkäken. Så det kliar och händer saker i munnen. Tänk om det är barken o gnagandet som är hans problem...... Vet ni något om trä i magen???

Min är en väldigt cool kille. Han är van vid det mesta, gillar inte får dock:) , och stressar nästan aldrig upp sig. Ibland har jag önskat lite mer reaktionssnabbhet i honom, går lite som en sengångare o berörs inte av något:) . Trots det är jag väldigt noggrann nu. Han får alltid maten först av de i stallet, han går ut först, ja alla står på tå för honom. Jag har inte ens vågat börja träna honom igen ifall det kommer att köra på hans mage.

Kan du inte driva på din vet. lite? Fråga varför hon tror att han har fått en inflammation i tarmen? Vilka vanliga orsaker finns det o hur behandlar man andra hästar? Salazopurin?
Det känns så märkligt om man jämför hur de behandlar dig o din häst med mig o min. Det är därför jag blir lite upprörd:) Det känns som att de inte vill ta i problemet riktigt.

Jag tycker att jag har drivit på henne. Jag sa ju att då är det ju bara avlivning som gäller då. Bara för att höra hennes kommentar. Då sa hon ju att det var synd att avliva så fin häst som inte såg ut att lida av det. Han är ju fin i kroppen och så var hennes svar.
Enl henne så vet hon inte något mer man kan göra. Jag frågade varför han hade en inflammation i tarmen. Då sa hon att man aldrig vet hur dom får det. Det är ju olika saker. Kan ju kanske vara masken inte vet jag.

Tänkte på era hästar. Dom tappar tänder nu. Kan det inte vara som med barn? Diarre pga tandlossning. *ler*

Jag tycker ändå att det är konstigt att din vet. avfärdar det så "lätt". Du har ju ändå gjort en hel del undersökningar o provtagningar. Just nu känner jag mig så tacksam för att mina veterinärer inte ger upp. Men vill du, o om du känner att du orkar, så skulle du ju kunna höra med mina veterinärer. Vad de tycker om din häst. Du kan hälsa från mig;) (så lägger de på direkt).

Håll modet uppe, snart är det sommar!

Jag ska skriva ett mejl till henne just nu. Får se vad hon svarar.
Han var blöt ända ner på båda benen. Ända ner till hoven alltså. Inte alls roligt, varken för honom eller mig.

Min häst är iaf liiiite mer normal idag. Han äter enorma, för honom, mängder hö för tillfället. Han har aldrig innan varit särskilt mkt för att äta men nu vill han äta hela tiden. Jag vill inte att han står utan hö heller så det är bara att ösa på. Tur att vårt "dammsugade" specialhö från 20 mil bort är så billigt:)
Han ser rolig ut i munnen nu, med två gluggar fram!

Har du frågat din vet. om kolet(Prokol)?
Och om min medicin? Salzopyrin.

Hade inte du varit på den kliniken som jag ringde o rådfrågade?
Jag kände inte att när jag pratade med dem att de hade lika stor erfarenhet som min klinik. Min häst trodde hon det var kört med. Kanske kanske kunde du ringa till min vet.
Våra har ju inflammation bägge två. Jag tycker det är värt ett försök, även om jag förstår att orken börjar sina.

Min är bra idag också! Tänk om det håller!
Önskar vi kunde hjälpa dig mer!
Opps! Nu ser jag att du skriver att din häst också har inflammation. Hade för mig att dom inte hade hittat något. Varför har inte din häst fått cortison då? Det kanske hjälper din häst? Eftersom cortison är inflammationsdämpande.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 373
Senast: Bison
·
Hästvård Så, mitt 12-åriga irländska sto har problem med magen, och jag har försökt vrida och vända på alla sätt och vis men kan inte komma på...
Svar
7
· Visningar
1 745
Hundavel & Ras Har haft hund hela mitt liv, uppväxt med golden retriver, sen dvärgpudel, flyttade hemifrån och skaffade en labrador/bordercollie...
2
Svar
39
· Visningar
5 041
Senast: Milosari
·
Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 414
Senast: MattiZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka