Min diarréhäst!

Sv: Min diarréhäst!

Det roliga med djur, allt kostar skjortan =/

Ang vitaminer så höet förlorar vitaminer av lagringen med, så jag ger alltid ADE-vitamin från dec - våren. Och vitaminerna samspelar, så gör inget att du inte fick tag i med 'bara D', det finns inte eftersom t ex A och D-vitamin samspelar, dvs du skulle 'behövt' båda iaf.

Spontant tänkte jag 'vad äter han nattetid han inte får dagtid'? samt 'kan bristen på rörelse nattetid påverka?' när jag läste att han varit mkt bättre på kvällen men 'lika illa' på morgonen?

Håller tummarna stenhårt för att något av det fungerar!!

Valacken här fortfarande fin i magen, peppar peppar!

Min "maghäst" är (peppar, peppar, ta i trä) bra i magen, iaf igår när jag mockade hans box;)
Tigger hösilage som attan, så han får en "dutt" till morgon, middag och kväll. Verkar tåla det, fast det har en TS på 48%.:eek:
Har ända sedan jag köpte honom för 10 år sedan (dec-96) haft problem med magen, antagligen innan oxå.
Nu får han för magen - bakteriebalans halv dos, foderjäst 2 dl, 20 ml Emin B och ½ dl kokt linfrö. Plus massor av lusern, groov 125, betfor, kli, havre, fibergi, men det är pga det dåliga höet.

Jag har tänkt i samma banor jag med om att hästen mår bättre av att röra på sig. Hade eg tänkt haft dom på lösdrift i vinter. Men eftersom han blev lös så sent så gjorde jag inte så. Kan öppna upp en dörr till två stora boxar och utanför är en hage. Sedan var det ju så lerigt så länge ute så jag ville inte han skulle gå i leran dygnet runt. Är ju vit om benen. Det är ju inte så många ggr som han är bättre på kvällen.
När han kommer in så får han mycket hö och lusern strå ca 1 kg. Några morötter i bitar kanske det blir 3 st, 2 dl Krafft Rehab. Exakt lika dant på morgonen.

Lite uppdatering kanske. :rofl:
Fjordingen är bra än men den andra tvättas varje morgon. Ibland som tex i går var han nästan bra på kvällen. Men det är ju inte ofta som det är så. Utan att han måste tvättas även kvällstid.
Hur är det med din häst kickikompis?

Jodå min är fortfarande ok:)
Hans matte börjar förbereda sig för stängsling av ny hage. Jag har börjat ha honom ute mer o mer + att jag så smått börjat ge honom utav vårt egna brunnsvatten. Pratade med veterinärerna i fredags och de ver glada. Förhoppningsvis kommer vi att kunna minska hans dos nästa vecka utan problem. Men... han är ganska gasig i magen. Han har ökat i vikt men magen är ganska uppsvälld. Hmmm....
Snön är nästan borta hos oss i hagarna och han har börjat pilla en del i jorden. Kanske måste jag börja ge honom loppfrön igen. Tyvärr verkade han inte tåla när vi gav honom det hemma utan det har bara funkat på kliniken när han sondats. Kanske retar fröna tarmen lite ändå. Han är ju väldigt känslig där med sin inflammation.

Är inte brist på D-vitamin väldigt ovanligt? Men hoppas att något funkar för dig! Men det låter väldigt dyrt för dig med Proequon, finns det verkligen ingen återförsäljare i närheten? Vi håller i alla fall tummarna för er!

Jag har ju också stooora funderingar på hagen dvs jorden och barken mest. Min älskar att gnaga på alla möjliga träd och han äter en hel del bark. Det gör han iofs även på sommrarna när det är bete. Jag har frågat jättemånga om detta men det är inte många som vet så mkt om olika sorters bark. Vi har inga konstiga träd i våra hagar utan det är de vanliga sorterna, ask, al, hassel, björk(gnager knappt på det), bok, gran o tall, asp....tror det var alla:) Låter som han går i en egen botanisk trädgård:) På vissa träd växer det lavar på höst o vinter. Jag har hört att vitmossa är giftigt, men hur är det med vitlav? Iofs äter väl renar det utan problem.... Nej jag vet inte men jag håller med dig i funderingar kring marken. Bildas det något ämne i barken när träden "går i vila"? Det närmaste jag kommit är som jag skrivit innan, att älgstammarna o rådjursstammarna har problem med återkommande diarréer. Man tror att det kan bero på att de äter granbark på vintern. Jag kommer att ta bort våra granar iaf:)

Och nej gejsa, jag är inte helt knäpp:) Slår i stolpar på vintern utan isborr och hugger ner granskogen, bara lite:) Men vad gör man inte för sina hästar! Kan väl också säga att vår motorsåg inte funkar men man kommer långt med en handsåg också:)

'Problemet' med 'något i hagen-teorin' är ju att detta något då endera uppkommit from 2003, han börjat äta det from 2003 eller hans mage plötsligt blivit känslig för det/inte tål det längre from 2003.

Just det där att 'plötsligt en dag' kom problemen och inget var ändrat, det ger mig magsår att försöka räkna ut vad fan som händer eg, och är ju anledningen att jag har svårt att släppa att det ändå inte är inifrån, men det är ju lika svårt att komma på en teori då, och obegripligt att ens gissa vad det är.

Gått i samma hage sen 1/1 2001 liksom, och det är ju samma träd där (asp, björk, sälg, lönn, plommon, körsbär, äpple, alm och så lite 'oidentiferat, dvs jag har glömt bort vad det är, gíck när jag flyttade hit igenom hagen och fick varenda buske, växt och träd artbestämd och kontrollerade så inget var farligt)

Men gud var roligt att det fungerar än. Men vänta med loppfrön. Han kan väl inte hunnit få i sig en massa sand nu. Låt hästen få precis samma sak med maten länge nu så den hinner stabilisera sig.
Min fjording blir lös när jag ger loppfrön.

Behövde inte tvätta honom i kväll, bara dra med svampen några ggr så det var borta. Men vet att han är lös varje morgon iaf.
Nej, dvitaminbrist tror jag väl inte heller på. Men kan ju vara bra att få ändå. Eftersom dom får en stor dos av det sommartid. Det kostar ju inte så mycket heller så. Har inte börjat med shy-feeder än. Nästa vecka någon gång tänkte jag.

Jo, visst är det dyrt med proequo men kan ju vara värt ett försök. För sedan vet jag banne mig inte mer att prova. :crazy:
Då får jag ge mig. Då vet jag inte vad jag ska göra alls. Ringer väl veterinären i slutet av veckan och pratar med henne iaf.

Började ju också vintern -03 hos mig. Mycket mysko. Fjordingen har jag ägt sedan 10 år tillbaka. Har varit bra i magen förr om åren. Halvblodet är född hos mig och är 4 år. För honom började det när han var 1 år.

Frågan är hur snabbt det går med sand. Visst det är halvt fruset i marken men lillkillen älskar att gno runt nosen och försöka få fatt på små strån o rötter. Jag vill inte att det ska bildas några mängder i magen... Jag vill liksom inte ta några chanser. Vi har ganska många( eller 1 envis) jordsork/mullvad som gräver upp små högar här o där. Just nu har de ett projekt runt mina nya hagar så jag ser att det kommer upp en hel del sand. Vi får se, men kontroller med loppfrön kommer han att behöva iaf sen.

Allt bra idag iaf! Håller det i sig så kan jag snart fortsätta med hans inridning också!

Min är ju född -03. Hans problem började först våren -04. Innan dess var han bra i magen. Nu kommer jag med min lilla teori igen; problemen hos viltstammarna tror jag har uppkommit de senaste åren. Det verkar som att de flesta som har så här återkommande problem har yngre hästar i just 3-4 års åldern.

Vilken dos cortison fick din häst?

Förresten; har ni några tips på kraftfoder att ge honom?
Just nu får han några nävar av Hippos pellets, samma som stoet äter, men jag hade inte tänkt ge honom det eg. Innan fick han fibergi, kli, hippo avel mineraler o gurkmeja. Jag vågar inte gå tillbaka till samma, ja beroende på olika anledningar. Gurkmeja kommer han att få igen och mineraler måste jag nog börja leta efter en sort utan melass i. Varför ska de ha socker i allt?! Hopplöst när man har en häst som inte ska äta så mkt sockerprodukter.
Krafft rehab ville kliniken att jag skulle ge men jag gillar inte att ge honom pellets.

Varför vill du inte ge pellets? Det 'hjälper' inte om du blöter dem då?

jag är en STOR vän av Rehab, det hjälper inte valacken dock, men stoet var som unghäst enormt svårfödd. Jag provade 'allt' men näe. Så började jag experimentera med rehab. När vi börjad elåg hon på över 110 MJ, bytte ut en del av kraftfodret mot rehab men såg till att MJ och kvot var lika. Hon la på sig. Sänkte lite av 'det andra' kraftfodret men behöll kvoten. Hon fortsatte gå upp.

När jag 'avslutade' det låg hon på 75 MJ, åt i kraftfoderväg bara ½ kg rehab och gick fortfarande upp. Idag är hon en lättfödd julgris, utan kraftfoder.

Min teori är att svårföddheten berodde på att hon ahde någon form av magkänning fast det inte syntes utåt, men att Rehaben läkte ut det.

Fbl från banan sattes på rehab såfort hon kom hit, efter en månad började hon äta ordentligt med stå igen, och slutade äta trä som en påtänd bäver i boxen hela natten. När hon kom åt hon ca 5 kg hösilage trots fri tillgång, var inte speciellt intresserad av kraftfodret heller, hon åt det under natten men kunde stå och filosofera, käka trä, vila etc utan att bry sig, sen ta en mun, flumma lite, ta en till och det tog en evinnerlig tid. Hon är fortfarande ingen kraftfodermaskin, hon tar lite kraftfoder, sen hösilage, sen lite kraft osv. Men hon äter hösilage som en jäkla dammsugare mot när hon kom, äter idag 12 kg/dygn och det ökar stadigt. Och boxen ser som sagt inte ut som den hyser en påtänd bäver längre (hon kunde i princip slå knut på sig själv för att komm åt trä att äta, och hon tog riktiga tuggor och svalde en massa trä).

Så, jag håller med veterinären vad gäller rehab och magtarmkänningar (typ inflammationer, början till magsår osv)

Min är ju född -03. Hans problem började först våren -04. Innan dess var han bra i magen. Nu kommer jag med min lilla teori igen; problemen hos viltstammarna tror jag har uppkommit de senaste åren. Det verkar som att de flesta som har så här återkommande problem har yngre hästar i just 3-4 års åldern.

Vilken dos cortison fick din häst?

Bara för att sabba din teori, alt vara undantaget som bekräftar regeln, så har jag två töser födda 2003, utan minsta problem, och en herre född 95 - med problem (han fick dem vintern 03/04).

Min gubbe är född 81. Maghäst sedan åtminstone 10 år tillbaka (köpte honom -96). Antagligen haft problem med magen innan :(

Fast Lyrik, din herre tycker jag inte riktigt 'passar in i mallen', alltså det problem somd iskuteras i tråden. Din herre är ju dålig/ostabil i magen 'helatiden'. Dvs som du säger har han säkert haft magproblem länge. Och det är jobbigt nog, men om jag minns rätt så har du inte det där 'tidsbundna' problemet?

Han är bra på sommaren på betet, blir dålig när han stallas in. Spelar ingen roll om han bara får hö eller som nu, lite hösilage.
Är faktiskt bra i magen nu fast han får lite hösilage (blött 48%) till varje mål eftersom han vägrar äta höet annars.
Kan vara bra i flera månader, sedan helt plötsligt bli urdålig.:(

Har nog sagt fel här ang när det började. Min är också född -03 så det började alltså på vintern 03-04. Han är också 4 år i år. :angel:

Ska ni höra något roligt???? Han har blivit bättre just nu........:rofl: :rofl: I förrgår kväll behövdes bara dra med svampen. I går morse var han blöt på ena sidan. I går kväll drog jag bort med svampen. I morse med borste det var några strimmor som hade torkat över natten. Hoppas, hoppas det håller i sig. Vi ger som vanligt. Hö, lusern, morötter och 3 dl Krafft Rehab. + den enda nya en kapsyl A,D och E-vitaminerna.
Men jag vet ju att det kan vara så med honom ibland. Han kan vara bra ett dygn sedan kommer det tillbaka. Men eftersom vi nu har skrivit dagbok sedan han började få cortison så vet jag exakt att han inte varit bra sedan han i princip bara hade ätit 10 dagar. Då var han bra i ca 3 dagar efter det har han tvättats varje morgon.
Håll tummarna för oss. :bow:

Hur menar du med vilken dos? Han fick 50 tabletter i 10 dagar först, sedan 40 osv osv i 40 dagar.

Varför ger du gurkmeja. Det är starkt för magen. Vad jag har hört ska man helst bara ge det i ca 10 dagar och sedan uppehåll.

Håller med Alexandra. Jag har börjat ge Krafft Rehab och det verkar vara det som han tål bäst. Groov 125 blev han blötare av.

Hej !
Lider med dig att du inte hittat ngn lösning , vi ger ännu 1/2 pkt vanlig jäst och lite a-fil varje dag .
Jag vet inte hur mycket pengar man lagt ut i "onödan" för att prova vad som har bäst effekt.Men man hoppas ju hela tiden på att hitta ngt som hjälper , jästen hjälper det här året men kanske inte nästa .
Men det är nog som dom flesta vet. säger att man inte kan finna felet på de flesta av de här hästarna som blir lösa ( främst under vintern) Eftersom prover inte visar ngn störning men ändå så måste det ju vara ngn sorts störning någonstans .

Hej och tack för ditt inlägg. Så din häst mår bra denna vinter? Skönt att höra. Man har ju förhoppningar att det även ska vända här hemma med. Just nu är det rätt så bra. Vi har inte tvättat på snart 2dygn. Helt otroligt faktist. Bara dragit lite med en blöt svamp för att ta bort några strimmor blött. Hoppas bara att det håller i sig. Fjordingen är bra när hon äter probimin.
Vi har ju hittat felet på honom nu. Veterinären trodde att det skulle gå över av cortisonet. Men det blev nästan värre då när han åt dom i 40 dagar. Har ju slutat gett honom dom sedan 4 dagar ung. Och nu är han bättre. Kan ju vara tabletterna ändå. Vi får vänta och se.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 369
Senast: Bison
·
Hästvård Så, mitt 12-åriga irländska sto har problem med magen, och jag har försökt vrida och vända på alla sätt och vis men kan inte komma på...
Svar
7
· Visningar
1 745
Hundavel & Ras Har haft hund hela mitt liv, uppväxt med golden retriver, sen dvärgpudel, flyttade hemifrån och skaffade en labrador/bordercollie...
2
Svar
39
· Visningar
5 041
Senast: Milosari
·
Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 414
Senast: MattiZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka