Min diarréhäst!

Sv: Min diarréhäst!

Liten spinoff bara, men min herre hade ju heller ingen baktstörning, iaf inte som gick att påvisa på träckprov. Men PE hjälpte änså så att säga så länge det gavs, men inte när jag slutade ge som sagt. Dvs det 'läkte inte ut' vad det nu är. Men antagligen så med hjälp av PE så 'skyddades' tarmen såpass att, vad det nu var/är för annat som är grundorsaken, det inte blev någon magtarmstörning av det.

Dvs om vi låtsas att det beror på att hästen inte riktigt tål något den äter, så är ju det där något den äter grundproblemet, och tar du inte bort det blir inte hästen bra. Det där något den äter retar tarmen i större eller mindre mängd, och tarmen absorberar inte vätska som den ska, passagen sker för snabbt genom magen (för DET är ju alltid problemet vid diarre, passagen genom tarmarna går för fort, och tarmen suger inte upp tillräckligt med vätska, sen vad det beror på kan vara olika saker). Genom tillförsel av något som på ett eller annat sätt minskar retningen i tarmen kan symptomen försvinna. Men såfort du tar bort skyddet så kommer problemen tillbaka.

I just min valacks och proequos fall kan det ju dock lika gärna vara konsistensen som hjälper som de ingående bakterierna. De andra magtarmbalanserna har ju varit i annan form (pulver, pellets etc). Kanske är det helt enkelt ½ - 1 liter av just proeqovätskan som 'lugnar' tarmen och det är därför det hjälper och inte 'pulverpreparat'.

Dvs han behöver egentligen inte bakterierna, men han behöver en barriär eller liknande som PE ger. Eller så behöver han just de/några av de bakterier som ingår i PE men inte i de andra. Eller kombinationen.

Alltså det är bara egna spekulationer, men slog mig igr när jag skulle somna att KONSISTENSEN på PE är unik bland det jag provat. Om han åt filmjölk (det gör han inte) skulle det vara intressant att se om filmjölk skulle ge samma effekt t ex.

Sen, jag förstår som sagt när man nått gränsen när man inte vill prova mer probiotika. Jag t ex skulle inte tycka det var lönt lägga pengar på GNF, just för inge annat i den vägen fungerat. Däremot skulle jag kunna tänka mig att prova bulk/fibermedel, t ex Fiber Plex http://www.eclipsebiofarmab.se/ - övriga fodertillskott - fiber plex, om/när jag vill gå en till rond mot eländet.

Så, man får, i brist på annat, gå på egen tro och erfarenhet.

Gjorde du direkt bakt.prov på din? Låg han helt normalt i bakt.värdena?

Jag tror att det finns "enklare" fall och sedan de som är mer komplicerade. Ofta beror det ju på foder eller stress och då är antingen immunförsvaret nedsatt så att "onda" bakterier lätt fastnar eller/och att "goda" bakterier slås ut. Ska man veta vilka det är behöver man ju göra ett direkt bakt. Sen sätter man in probiotika o hoppas på att de onda försvinner eller/och att goda fastnar. I vissa fall vid infektion måste man prova med antibiotika för att få bort de onda. Men om man absolut inte har någon bakt.störning alls då borde det ju inte vara fodret eller ströet eller likn. Kan ju vara sand, magsår, eller som jag o gejsa fått till svar, inflammation. Vad sen inflammationen kommer av..... medfött( typ Crohns syndrom, försvagat immunförsvar mm), sekundärt( av sand, bakt.störning mm)
eller primärt... Herregud vad snurrig man blir av alla tankar:)
Protexin o Proqqo är väl de enda preparaten med bakterier som är från "frisk" häst. Protexin är gelé och det är viktigt att ge rätt sort, den som är framtagen för veterinärmedicin.

Min blev ju nästan sämre den här gången av protexinet, eller så hjälpte det inte. Nu har jag kommit på att det kan ha varit oljan i preparatet som han reagerade på. Bakterierna ligger i sojaolja, om jag inte minns fel.

Jätteviktigt är koncentrationen på bakterier i prep. man väljer. Pulver, typ microbalans, innehåller så mkt mindre än tex Proqqo. Ska det hjälpa en diarréhäst måste man ofta ge i väldiga mängder.

Fiberplex, är det mer som foderjäst?
Kom också på att min inte tål/är jättekänslig mot sockerprodukter när han är dålig redan. Är det melass i Shyfeeder? Hörde att många av B-vit görs med melass. Inte konstigt att han blev sämre av shyfeeder i såna fall.

Nej, visst får man lita på erfarenhet men det värsta är att det som funkat en gång inte funkar nästa. Så har det varit för mig och vet. sa att det var vanligt. Men Proqqo håller jag fast vid och min lille kille älskar det!

Har provat PE på min gubbe för många år sedan när han var mkt dålig magen. Fick då 1 liter om dagen i 30 dagar, blev bra på det. Han gillade inte PE, men det gick om man svällde betforn med det, fick PE på middagen. Hade dessutom i en skvätt melass som "smaksättning".
Även provat ColiCure - funkade bra men dyrt.
Hippotrim - funkade bra.
På min är är inga baktprov tagna. Träckprov tagna en gång när det var som allra värst - normala värden.
Är bra i magen nu, iaf de högar jag ser. Inget blött i bak eller svans, bara skitig på utsidan av hasen. Sover i värsta skiten...:(
Nu har han vrickat kotleden hb pga hagkompisens lek med honom. :( Så nu ska han vila i liten hage (ensam!), gå på småpromenader och ha zincabandbandage+stallbandage på.

Har du frågat din vet. om kolet(Prokol)?
Och om min medicin? Salzopyrin.

Hade inte du varit på den kliniken som jag ringde o rådfrågade?
Jag kände inte att när jag pratade med dem att de hade lika stor erfarenhet som min klinik. Min häst trodde hon det var kört med. Kanske kanske kunde du ringa till min vet.
Våra har ju inflammation bägge två. Jag tycker det är värt ett försök, även om jag förstår att orken börjar sina.

Min är bra idag också! Tänk om det håller!
Önskar vi kunde hjälpa dig mer!

Ja, jag förstår vad du menar. Har fått ett mejl från honom nu. Det kostar 250 kr inkl moms + 125 kr i frakt. Man ska ge 1 liter per dag i 10 dagar till stor häst. Men hur mycket är det i dunken? Blir det 135 kr i frakt för alla eller styckvis?

Men ska pröva shy-feeders först så får vi se. Man märker ju skillnad nästan på en gång på honom om det gör någon verkan.

Oj, tack för din upplysning här. Knappt man förstår faktist vad som menas. Nej, han blir inte hjälpt av probimin eller något. Men min fjording blir ju det. HOn har varit bra i 3 dagar nu. :) Fast snart är burken slut och då måste jag beställa hem mer. Frågan om jag ska göra det. Jag menar inte roligt om jag måste ge det resten av livet.
Kanske bättre att försöka få en bra mage ändå åt henne. Svårt val är det jämt.
Halvblodet fick sina sista tabletter i morse. Så nu ska han inte ha några mer. Väntar ett par dagar med att ge shy-feeders nu och ser om han blir bättre utan tabletterna. Vilket är ju isf väldigt konstig. :angel:

Har du frågat din vet. om kolet(Prokol)?
Och om min medicin? Salzopyrin.

Hade inte du varit på den kliniken som jag ringde o rådfrågade?
Jag kände inte att när jag pratade med dem att de hade lika stor erfarenhet som min klinik. Min häst trodde hon det var kört med. Kanske kanske kunde du ringa till min vet.
Våra har ju inflammation bägge två. Jag tycker det är värt ett försök, även om jag förstår att orken börjar sina.

Min är bra idag också! Tänk om det håller!
Önskar vi kunde hjälpa dig mer!

Nej, jag har inte pratat mer med min veterinär. Det är ju på Strömsholms Djursjukhus som jag åker till. Har bara ca 4-5 mil dit. Tar ca 40 min att åka med trp. :rofl: Det enda som är bra i det här läget. Vilken åkte du till? Dom vill väl inte bara skriva ut någon medicin då vill dom väl att man ska komma också? Var det till min klinik som du ringde först?
Men vi skulle höras av efter några/någon vecka efter att kuren med cortisonet hade tagit slut och han fått colicuren mm. Hon ville ju att jag skulle ge b-jäst men tog bort det efter ca 5-6 dagar. Han blev ju bara blötare av det med. Fick det i otroliga mängder förra vintern också och det hjälpte inte.
Men jag ska fråga henne när vi pratar kan tänkas bli i nästa vecka.
Tack alla för era frågor och svar. Känns skönt att man inte är helt ensam iaf. Mina vänner som jag har bryr sig inte särskilt mycket. Knappt frågar om han är bättre eller så......

Gjorde du direkt bakt.prov på din? Låg han helt normalt i bakt.värdena?

Nej, inte direkt, utan en 'bit in'. Jag har inte hört baktvärdena per siffra, men enligt vet så 'inga avvikelser och inget onormalt'.

Jag tror att det finns "enklare" fall och sedan de som är mer komplicerade.

O ja,d efinitivt. Och min valack hör ju till de 'enklare'. Dvs han får bajsvatten med avföringen, men inte regelrätt diarre (utom den där enda gången nu i höstas då han fick akut diarre. Inte säker på de två sakerna hängde ihop alls dock).

Fiberplex, är det mer som foderjäst?
Kom också på att min inte tål/är jättekänslig mot sockerprodukter när han är dålig redan. Är det melass i Shyfeeder? Hörde att många av B-vit görs med melass. Inte konstigt att han blev sämre av shyfeeder i såna fall.

Fiberplex är ffa fibrer, men också foderjäst och hög b-vithalt.

Shy feeder är det socker i ja, huvudingrediensen är sockerråvara (dvs melass). Min herre reagerar inte negativt på t ex betfor heller, så i hans fall gjorde det ju inget, men det är ju verkligen det där med VAD det beror på som styr VAD som hjälper, och precis som du säger blir man snurrig av det, speciellt när man inte har en susning om VAD som är grunden till ens egen hästs problem.

Ja, jag förstår vad du menar. Har fått ett mejl från honom nu. Det kostar 250 kr inkl moms + 125 kr i frakt. Man ska ge 1 liter per dag i 10 dagar till stor häst. Men hur mycket är det i dunken? Blir det 135 kr i frakt för alla eller styckvis?

Men ska pröva shy-feeders först så får vi se. Man märker ju skillnad nästan på en gång på honom om det gör någon verkan.

Om de inte ändrat frpackningsstorlek sen sist så är det 5 l per förpackning. Ingen aning hur de räknar frakt, jag köper via 'min' klinik som sagt så aldrig betalat frakt.

Nu missförtod du nog mig....
Direkt bakt.prov, alltså ett sådant som man analyserar direkt efter att man tagit det, eller senast 4 timmar efter. "Vanliga" prov som man skickar in ger inte så mkt eftersom jag tror att bakterierna hinner dö innan. Inga avvikelser kan ju ändå betyda att han låg mot det lägsta värdet....har jag lärt mig av vissa veterinärer som tycker allt ser OK ut men oj, tittar man noga så ja, det värdet var ju inte helt perfekt.:)
Men tog ni ett sånt som ni analyserade direkt? På labb?

Undrar varför sin vet. ville att du skulle ge foderjäst...?
Nej, de skriver ju inte ut till okända hästar men man kan ringa ändå. Då kan du höra om det är någon undersökning de skulle gjort som inte är gjord eller om det är någon testbehandling som är aktuell.
Sen kan du diskutera det med din veterinär eller om du känner att det är bättre att faktiskt byta. Men jag undrar varför man ordienerar foderjäst och sen cortison...... Vad är det man vill behandla?

Nu missförtod du nog mig....
Direkt bakt.prov, alltså ett sådant som man analyserar direkt efter att man tagit det, eller senast 4 timmar efter. "Vanliga" prov som man skickar in ger inte så mkt eftersom jag tror att bakterierna hinner dö innan. Inga avvikelser kan ju ändå betyda att han låg mot det lägsta värdet....har jag lärt mig av vissa veterinärer som tycker allt ser OK ut men oj, tittar man noga så ja, det värdet var ju inte helt perfekt.:)
Men tog ni ett sånt som ni analyserade direkt? På labb?

Ah, jag trodde du menade 'direkt när han blev dålig' eller 'senare när han varit dålig ett tag'.

Jag tog först ett vanligt träckprov hemma och gjorde vanlig koll för mask, när det var neg tog jag ett till och skickade in själv, inget svar där heller.

Sen när han var på klinik så togs ju blodprov och bakterieprov, och det bakterieprovet gick direkt till labbet.

Min vet brukar i andra fall (blodprov etc) säga t ex 'inom det normala men mot lägre gränsen' så jag TROR inte att det låg 'nära gränsen'. Men jag VET inte. Vet brukar vara ganska kinkig som sagt, men jag har aldrig sett siffrorna.

Hmmm....konstigt. Det brukar ju nästan alltid synas något på de direkta proverna, om de är dåliga och det inte är inflammation/infektion(då de iofs också kan ha en bakt.störning).
Hade han ätit probiotika ett tag när ni tog proverna då? Undrar hur snabbt det rättar till sig eller om man fortfarande kan se det på proverna. Fast min har ju fortfarande bacillus överväxt trots all behandling.

Undrar om inte jag ska ta och börja forska på det här..... Tror jag är onormalt intresserad av bakterier o bajs:)

Hmmm....konstigt. Det brukar ju nästan alltid synas något på de direkta proverna, om de är dåliga och det inte är inflammation/infektion(då de iofs också kan ha en bakt.störning).
Hade han ätit probiotika ett tag när ni tog proverna då? Undrar hur snabbt det rättar till sig eller om man fortfarande kan se det på proverna. Fast min har ju fortfarande bacillus överväxt trots all behandling.

Undrar om inte jag ska ta och börja forska på det här..... Tror jag är onormalt intresserad av bakterier o bajs:)

Han hade inte ätit någonting, dvs jag hade inte gjort något när proverna togs. Jag trodde ju att han 'drabbats' av någonting (typ magbakterie eller magtarmstörning) iom att det 'bara kom en dag' utan att något runtikring var ändrat. Så jag hade innan bara tagit träckprov ggr 2 hemma, men inte hittat svar där, och sen blev det vet (jag hade nog inte åkt in enkom utan provat magtarmbalans etc själv hemma om det inte varit så att han iaf skulle in på årskollen i samma veva).

Vet tyckte ju att, pga avsaknaden a något på proverna, att jag skulle ta bort hösilaget, att det var det som var boven. Samt rek ProEquo, så det köpte jag med hem. Vet är dock INTE förtjust i hösilage som hästmat övht. Jag kunde ju och kan inte ta bort det dock, så jag började ju då prova 'annat' när vet inte hade hjälp att ge. Började med PE som ju gjorde det symptomfritt så länge han fick, men inte sen. Och sen har jag ju 'provat diverse' med varierande resultat.

Min var nästan lite lite sämre igår kväll. Kanske beror det på att snön börjat töa bort och han grävt i sin sjukhage. Suck...
Jag vågar inte släppa ut honom i deras vanliga stora hage än eftersom det är gräs i den och det var där han blev dålig. Och jag vill inte ha honom där han trampar upp för mkt och han får i sig jord. Snart kanske bygget av nya hagar på vår andra mark kan komma igång. Men där finns det gammalt gräs...Suck...
Stackars mitt sto, hon får tålmodigt stå ut med att också hon gå i mindre hage bredvid.
Hans hamsterutseende har försvunnit så det var nog en reaktion på det nya höet.
Har du inga travgubbar som kör förbi åt ditt håll? Finns det inga återförsäljare i närheten? Mina är 5kg kartonger som håller sig i 5 dagar efter de öppnats. Hygieniskt kan de hålla sig längre men man kan inte garantera bakterieinnehållet då. Men måste du ge 1 kg/dag?
I 10 dgr? Jag har aldrig fått några ordinationer mer än det som står på. När de hjälpt mig så var det att börja med några dl om han var väldigt dålig för att sedan ge mer. Effekt hade man efter bara nån dl.
Jag har dock fått ge i mkt längre period, förra året åt han i några månader.

Men han äter fortfarande hösilage?

Japp. Jag har soms agt ingen möjlighet att byta till hö då K är dammkänslig, så skulle iaf få ge hösilage ute (dvs en stor mängd, av totalt 12 kg skulle då 8 kg vara hösilage - minst), dessutom är herrn larvigt förtjust i hösilage och tenderar att vägra hö om det finns hösilage i stallet.

Dessutom - det ska jag inte sticka under stol med - så är jag väldigt tveksam att det ska vara hösilaget som är anledningen. Han stod på hösilage innan i flera år utan problem, han står på hösilage vår och höst då magen är fin, och står dessutom på liten giva hösilage sommartid 'bredvid betet' när de går in för insekterna.

Så, hösilaget är kvar.

Nej det är inte lätt. Mina får ju olika sorters hö nu och jag vet inte hur jag ska göra sen när de kan gå i sin vanliga hage igen. Dessutom är ju mitt sto en liten glufsare:) , äter dubbelt så snabbt som min val
och äter enorma mängder. Min tål inte hösilage men älskar det. När de andra fick innan var han deppig. Han tål dock väldigt torrt hösilage, köpte innan med 78% torrsub i småbalar och det var han aldrig dålig på. Ifs började inte hans problem förrens året därpå.
Har du "torrare" eller blötare? Är det alltid ung.samma torrsub?

Nej det är inte lätt. Mina får ju olika sorters hö nu och jag vet inte hur jag ska göra sen när de kan gå i sin vanliga hage igen. Dessutom är ju mitt sto en liten glufsare:) , äter dubbelt så snabbt som min val
och äter enorma mängder. Min tål inte hösilage men älskar det. När de andra fick innan var han deppig. Han tål dock väldigt torrt hösilage, köpte innan med 78% torrsub i småbalar och det var han aldrig dålig på. Ifs började inte hans problem förrens året därpå.
Har du "torrare" eller blötare? Är det alltid ung.samma torrsub?

Har haft mellan 55 - 68% TS, ingen skillnad i magen. När han blev dålig var det 68% TS. Nu står han på ett med 56% TS och magen har inte havererat. Över 70% i TS och ingen av mina äter det.

Jag tror han hittar NÅT i hagen, jag fattar bara inte VAD det skulle vara??? Han fick ju en senskada i oktober och stod inne mellan oktober och december. I november började han få det blötare hösilaget btw. Magen tvärfin hela tiden, kom ut på julafton, och vid nyår började det bli liiiiiite bajsvatten, mycket mindre än tidigare år dock. Fick ju B-vit efter nyår och magen sen bra.

Men VAD är det han hittar i hagen som finns när snön ligger djup? Han blir t ex inte värre om det är en vinter med gräs och lera, än en smällkall vinter med djup snö.

Och vad är det som dyker upp i hagarna på senhösten varje år, och försvinner tidig vår? Jag begriper det verkligen inte. Och han är en ganka 'kräsen' herre, så han än inte den som äter allt han kommer över (som stoet hon är en dammsugande avfallskvarn..) heller.

Men eftersom han var tvärfin när han stod inne under aktuell period, så det vetefan om det inte är något 'ute'?

Normalt blir han dålig i oktober/november, det är som allra värst från jul och genom januari, sen börjar det bli bättre och försvinner i mars ungefär.

Glömde - det är samma TS för varje år, det varierar bara år från år, inte inom säsongen. Utom i år då då jag när jag köpte fbl i nov blev tvungen kompletteringsköpa hösilage och i år alltså har dett med 61% TS (känns torrare!) och ett med 56% TS.

Senast ändrad:

I två kvällar har vi bara behövt dra lite med en blöt svamp för att få bort lite strimmor av bajsrinning. Men fått tvätta honom som vanligt på morgoen. Fjordingen har varit torr i 3-4 dagar nu dag och kväll. Fast hon äter ju fortfarande probimin.
I dag är första dygnet utan cortison.
Pratade med en vännina som jag träffade på GG hon sa att D-vitamin är ju det som dom får i sig av solen mest sommartid. Kan det vara att han har brist på det vintertid? Ja, sagt och gjort så jag köpte en liten dunk med A,D, E vitaminer. Fanns ingen med bara D.
Kan ju vara värt att pröva om några dagar. Sedan prövar jag Shy-feeder. Om det inte är någon bättring efter en vecka så beställer jag hem proequo. Om det är riktigt illa så behöver dom ca 1 liter per dag i 10 dagar. Sedan 0.5 liter i 20 dagar eller lite längre om det blir bättre. Dom ska ha det en tid ifall dom blir bra. Inte bara sluta på en gång. Frakten kostar 135 kr. Så 5 dunkar plus frakt blir 1635 kr. Som hittat. :crazy:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 370
Senast: Bison
·
Hästvård Så, mitt 12-åriga irländska sto har problem med magen, och jag har försökt vrida och vända på alla sätt och vis men kan inte komma på...
Svar
7
· Visningar
1 745
Hundavel & Ras Har haft hund hela mitt liv, uppväxt med golden retriver, sen dvärgpudel, flyttade hemifrån och skaffade en labrador/bordercollie...
2
Svar
39
· Visningar
5 041
Senast: Milosari
·
Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 414
Senast: MattiZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka