Min diarréhäst!

Sv: Min diarréhäst!

Hej

Jag har provat profeed och det har fungerat toppenbra :bump:

Hugger en knapp...
I mina öron är den spontana reaktionen till kopparsulfat att det inte låter vidare nyttigt, vi har använt det till hovarna när de haft problem med strålröta vilket fungerat Superbra! Men visst, är det möjligt att det är bra till annat också, men det Ser giftigt ut :)

I alla fall, jag har inte fått papper om GNF än men här finns lite info http://www.trm-ireland.com/products/english/gnf.htm

nu hoppas jag att han blir bra av det också, var inte gratis direkt. Men värt det om det funkar såklart. Nu har jag svansen flätad så ser inte om han skiter ner sig... får nog ta bort den så jag har bättre koll, även om det är såå skönt att han är ren om benen! Och svansen.

Såg nu att du redan hade länken till GNF =) Det är TRM som tillverkar det, en hel del ställen som säljer det, bara sök på TRM på hästnet.se eller nåt. Annars köpte jag det från Ladugårdsinrede.

Ok, tack Alexandra. Ska pröva med det. Men har inga förhoppningar eftersom inte ens cortisonet har hjälpt. Men vad gör man? Måste ju pröva iaf. :rofl:

Nu är det bara en dag kvar med cortisonet. Väntar på vattenprovet. Han är nästan värre nu än när han inte äter cortison. Undrar varför?
I dag var fjordingen bra iaf.

Min är bra idag också:)
Man håller verkligen andan när man kommer på morgonen.
Men än så länge ser allt fint ut och jag vågar andas ut en aning.
Förutom att han ser ut som en guldhamster:crazy:
Han har svullnat upp på utsidan om ganasherna. Om det är tänderna eller fodret är jag osäker på. Eftersom det har gått ner så tror man inte att det är någon biverkning av medicinen. De kan ju reagera på protein eller av att de går o pillar i det första gräset men den här svullnaden sitter med på utsidan...svårt att förklara. Tänderna fram håller han på att tappa, två i underkäken så där är han lite irriterad.
Ja är det inte det ena så är det det andra.
Pigg är han iaf och han har gått upp en hel del i vikt redan. Sjukhage blir det nog ett tag till då han äter sin specialkost o jag inte vill blanda. Stoet äter ju annat hö. Helst hade jag velat bygga nya, större hagar till dem men.... jag ska nog inte nämna det för min kille. Fortf fruset i marken här.

Ulltunas ena vet. ringde igår tillbaka efter att jag rådfrågat dem. Hon menar på att funkar det inte med cortison så är det ganska kört.
Min äter ju en annan medicin men hon tyckte att cortison var bättre. Hon var också skeptisk till probiotikapreparat. Ingen forskning var tydligen gjord och effekten var tveksam. Inget positivt för min pålle där....

Jag är nog ganska nöjd med mina veterinärer(alla 4:) ). De vill inte ge upp iaf.

Min hund äter cortison just nu(virus med hosta) och problemet med
det är att de lätt kan dra på sig infektioner utöver inflammationen. Har de dessutom en infektion kan det bli värre av att de äter cortison. Men det är taget blodprov på din kille va? Du skrev att han kanske blev sämre av det. Kan han ha fått något nytt? Det var ett tag sedan du var inne med honom va?
Kan du inte fråga din vet om kol? Om det skulle vara farligt för honom? Du kan ju prova i väldigt låg dos.
Hoppas att B-vit hjälper annars!

Vad är profeed?
Vad hade du för symptom på din häst?
Tog ni några prover?

Många frågor blir det:)

*KL*

EN tanke, jag använder något som heter Zoolac till hundarna, och det ska gå att använda till 'alla djurslag', ges vid akut diarre eller liknande magtarmstörning. Jag har ju en hund med larvigt känslig mage, och Zoolac är det enda som faktiskt gett effekt när han får sina tokdiarrerer (och hamnar på dropp tillslut, vi talar extremt häftiga sådana).

Iaf, om det nu går att använda på alla djurslag borde det gå att använda på häst med. Om inget annat fungerar. Blir dyrt iofs, men om det hjälper så. Kan ges endera akut eller förebyggande.

Och de som inte provat ProEquo tycker jag ska göra det, för det är ett av få som verkligen fungerar på häst (dock så min diarrevalack blev jättefin på ProEquo men det kom tillbaka såfort jag slutade använda. Hade han haft mer problem så hade jag ställt honom på ProEquo 'stadigt' dock)

Håller med ang. Proequo!
Min häst älskar det och han äter det som det är(en del tror att man måste ha Proqqo(vi kallar det för det) på kraftfoder). För oss funkar det superbra eftersom det blir som hans kraftfoder.:) Annars måste han ju hålla sträng diet och blir då ledsen när alla andra utom han får kraft. Nu kan han ist vara lugn o sörpla på:)

Tyvärr kan det ibland vara svårt att få tag på om man inte bor nära nån stor stad men mig har de på företaget hjälpt jättemycket. Inom travet används det mkt och när "travgubbarna" åkt o farit har de haft med sig Proqqo till oss. Ibland har de skickat det mellan varann och kartongerna kan ha rest hur långt som helst!I kyla förstås! Och de har inte velat ha nånting för frakten!

Det här året blev han ju inte "botad" av Proqqon men han kommer att få äta det hela våren. Gör mig tryggare och han älskar det!

Nu förstår jag ingenting. Din häst blev ju bra av shy-feeder skrev du ju nyss. Inte Proequo eller vad det hette.

Vi fick vattenprovet i dag. Helt tjänligt med en liten anmärkning bara. Och det var inte mycket. Dom räknar ju med att människor dricker det. Så tyvärr var det inte vattnet heller då.:(
Ja, min vet sa ju också att blir han inte bra av cortisonet vilket hon trodde när hon såg felet så fanns det inte så mycket annat.

Probiotika är det sånt som är probimin? Det ger jag ju min fjording som är nästan varannan dag bra. Är det inte bra att ge? Varför, sa vet det?

Det där med ganacherna kommer jag inte ihåg vad det var. Men vet att min förra fjording fick så. Men var tydligen inte farligt iaf.
Skönt att det är bra fortfarande för dig.
Vi fick över 1 dm snö i natt. Så fruset är det def i marken hos oss. :)

Nu förstår jag ingenting. Din häst blev ju bra av shy-feeder skrev du ju nyss. Inte Proequo eller vad det hette.

Som jag skrivit förr, han har blivit bra av ProEquo, men såfort jag slutat med det har han blivit dålig igen. Dvs det har bara fungerat såtillvida att han blivit symptomfri när han konstant fått magtarmbalans.

Dock har han inte haft lika stora problem som t ex din häst, så jag har 'låtit det vara' när jag inte hittade något som LÖSTE det (han är dessutom inte överdrivet förtjust i ProEquon). Om han däremot haft sådana problem som din (dvs värre) och PE gjort honom symptomfri, då hade han fått stå på PE stadigt, även om det bara vari symptombehandling. Men symptomfri hade räckt.

Jag provade ju då när jag försökte 'bota' bajsvattnet det mesta, inkl B-vitamin (ej shy feeder) utan minsta resultat. Så jag gav alltså upp och lät det vara, iom att det ändå var lindrigt trots bajsvattnet.

Sen nu precis vid nyår blev han diagnosticerad med en infektion (inte i magen, utan mer 'förkylning'. Märktes på ett arbetsprov när han blev extremt flåsig bara av några varv galopp, vi tog blodprov som visade infektionsbild), och vet rek honom extra vitaminer för infektionen. Jag gav redan ADE, så bara B att lägga på. Största förpackningen kliniken hade var av ShyFeeder, så jag köpte en sån dunk.

Som bonus så med SF försvann bajsvattnet och magtrasslet. Så jag fortsatte ge, magen fortsatte vara bra. Nu har jag ju satt ut det och än är magen bra. Om den blir sämre igen får han stå på B-vitamin 'konstant', även om det då likt PE bara är att dölja symptomen. Men SF tycker han är gott, det är betydligt billigare så okej. Hade SF kostat som PE och han tyckt lika illa om det hade jag inte ansett det vara värt det utefter att han inte har så stora problem av sin mage. (Jag måste t ex inte tvätta bakdel, svans och ben varje dag, utan jag fick tvätta en gång per vecka, han verkade inte må dåligt av bajsvattnet/lös i magen etc)

Hängde du med då? =) Att jag upptäckte att ShyFeeder hjälpte var alltså en slump, jag gav upp redan förr-förra året ang magen och lät det vara eg.

Håller med ang. Proequo!
Min häst älskar det och han äter det som det är(en del tror att man måste ha Proqqo(vi kallar det för det) på kraftfoder). För oss funkar det superbra eftersom det blir som hans kraftfoder.:) Annars måste han ju hålla sträng diet och blir då ledsen när alla andra utom han får kraft. Nu kan han ist vara lugn o sörpla på:)

Tyvärr kan det ibland vara svårt att få tag på om man inte bor nära nån stor stad men mig har de på företaget hjälpt jättemycket. Inom travet används det mkt och när "travgubbarna" åkt o farit har de haft med sig Proqqo till oss. Ibland har de skickat det mellan varann och kartongerna kan ha rest hur långt som helst!I kyla förstås! Och de har inte velat ha nånting för frakten!

Det här året blev han ju inte "botad" av Proqqon men han kommer att få äta det hela våren. Gör mig tryggare och han älskar det!

Hehe, mina är INTE förtjusta i PE, man får muta/lura i dem det. EN har ätit det frivilligt. Valacken lurade jag genom att lösa upp vanliga maten i det (dvs den fick svälla i PE isf vatten).

Tidigare varianten dock, den med hela havrekorn i, den gillade han. Men inte 'nymodigheterna'. Det går ner under natten om man lämnar honom med det, men med kallstall blir det inte så bra, så man får 'lura i'. Så ställt till hans problem så kändes det inte värt det att 'truga' i honom något han ansåg var äckligt för att bara bota symptom. Men hade han haft värre symptom hade han fått finna sig i det =)

Jag har inte jätteproblem få tag i det, finns på 'min' klinik, som iofs ligger 12 mil härifrån, men bara 4 mil från jobbet =)

Jaha, då förstår jag. Inte så lätt att komma ihåg alla turer hit och dit med våra hästar. Vi skrev ju även förra vintern. :(

Har nu läst lite om pro-equo. Kan det vara lite som probimin?
Vad kostar det? Undrar om det fungerar till min häst när inte ens colicure gör det?:(

Gejsa - nejdå, fullt förståeligt att det blev förvirrat.

MIN erfarenhet är att probimin och PE inte är jmfbart. Jag hade ju en unghäst som drabbades av autoimmun sjukdom (fick nödslaktas två år gammal tyvärr). Hursom, det innebar bland annat att hon hade upprepade, atypiska kolikattacker och en mage som inte var av denna värden under den (korta) tid hon var 'aktivt' sjuk. Så där hann jag ju prova både det ena och det andra, och PE var helt i en klass för sig.

Märkt det med valackens mage med, bakteriebalans, probimin etc gav ingen skillnad, PE fungerade så länge det gavs (men 'löste' inte det hela, dvs det kom tillbaka när jag provade).

Dyrt som sagt - tyvärr - ca 30 kr/liter sista gången jag köpte (kan ha ändrats?). Du ger ½ - 1 l/dag tills tor häst, den högre dosen för att stoppa akut diarre. Jag har i svåra fall gett 1 l 2 ggr/dag, dvs 1 liter morgon och 1 l kväll.

Pro Equo är btw ensilerad havre med tillskott av bakterier isolerade från frisk hästtarm. Ska förvaras i kylskåp (och därför begränsad hållbarhet, har för mig det håller 2 mån från tillverkningsdatum men kan ha drömt). Kommer numera i praktisk 5 liters bag-in-box lösning. (förr fick mand rälla med literpåsar)

Senast ändrad:

Tack för ditt svar.
Har nu mejlat och frågat vad det kostar och så. Hann göra det innan jag fick se ditt svar.
Ja, det blir ju otroligt dyrt. Det fungerar ju inte med magtarm-balans, colicure, probimin, potatismjöl, etc etc känns som jag har prövat det mesta nu. Han kan bli bra i några dagar när jag börjar med något som han inte fått förut. Sedan kommer det tillbaka.

Tack för ditt svar.
Har nu mejlat och frågat vad det kostar och så. Hann göra det innan jag fick se ditt svar.
Ja, det blir ju otroligt dyrt. Det fungerar ju inte med magtarm-balans, colicure, probimin, potatismjöl, etc etc känns som jag har prövat det mesta nu. Han kan bli bra i några dagar när jag börjar med något som han inte fått förut. Sedan kommer det tillbaka.

SOm sagt det är ju upp till var och en att prova, tillslut kommer man ju till en gräns där man så att säga inte orkar/har råd med att prova ännu ett förslag när inget annat fungerat. De kommer ju ALLTID finnas någon som har något som fungerat 'uuuutmärkt' för deras häst som man inte provat. Men som kostar pengar. Och tillslut är man inte ens villig att prova ännu en sak man inte tror på egentligen.

Men, jag har som sagt sett STOR skillnad på PE och 'alla andra' medel. Både vad gäller magproblem generellt, och att häva diarrer. Däremot vet jag inte om det kommer hjälpa din häst. Valacken fick ju i höstas ett extremt diarreanfall (första nånsin). Det var verkligen sprutdiarre, och där kan vi snacka och äckliga ben. Jag gav PE i 10 dagar, när jag slutade kom diarren tillbaka. Jag gav 10 dagar till och när jag då slutade kom diarren inte tillbaka. Men min valacks diarre kan ju berott på annat än din hästs diarre tex. Precis som vi med hästar med 'bajsvatten' tycks ha olika anledningar varför det blir så, iom att olika åtgärder hjälper/inte hjälper. PE:n botade ju inte hans bajsvattenproblem t ex, men diarren. De var/är alltså av olika orsaker. Samtidigt som nu Shy Feeder hjälper bajsvattenproblemet, men inte hjälper andra med samma problem.

Men om/när du känner att du vill ta 'en rond till' så har du inte provat PE så kan jag rekommendera det. (och hålla tummarna att det fungerar). Och OM det fungerar så diarren försvinner är det ju super och klart värt pengarna, men om det fungerar så att det fungerar sålänge han står på underhållsdos (men komemr tillbaka när du slutar, som för min valacks bajsvattenproblem), är det 'värt' 15 kr/dag då? (Dvs 450 kr/månad?) Sådant man får fundera på. JAG ansåg ju att det INTE var 'värt' det (varken ekonomiskt eller att tvinga i hästen det) iom att hans problem inte var såpass stora. Om han haft större problem och/eller tycks om PE:n bättre kanske jag ansett att 'jo det är värt det!' (på samma sätt som jag ansåg 400 kr/månad i glukosamintillskott till valacken var värt det eftersom det blev sådan skillnad, men att 400 kr/månad i glukosamintillskott till stoet inte var värt det för jag inte upplevde någon skillnad)

Så du har min fulla förståelse för om du inte vill/orkar prova. Men ska du gå en rond till så kan jag rekommendera det. Även om jag (tyvärr *s*) inte kan garantera att det hjälper din häst. Men det stoppade MIN valacks bajsproblem så länge det gavs, vilket varken magtarmbalansen från krafft, probimin, pronutrin, bakteriebalans etc gjorde. (De 'andra' gav alltså INGEN skillnad alls, ens när det gavs). Och botade hans diarre när de andra inte hjälpte där heller.

Vet. menade alltså att det inte fanns någon forskning gjord på om de bakterier som finns i probiotikapreparaten verkligen kan fastna i hästtarmen och sedan själva föröka sig. Det kan vara så att så länge man ger det är hästen bra men när man slutar att införa nya bakterier hela tiden så blir hästen sämre igen. På min har det ju inte "bitit" utan bakt.proverna visar samma mängd onda bakterier efter colicure-sondningar o Proqqo. Men min älskar som sagt Proqqo och det skadar honom inte. Det gör också att han får i sig lite "kraftfoder".

Nu visade ju ditt bakt.prov inget så då "borde" han inte bli hjälpt av probiotika. Felet borde ligga nån annanstans. Probimin är ett av de preparaten. Vad man ska tänka på, har jag lärt mig, är vilken bakterie man vill ha. Preparaten innehåller olika sorters bakterier och vad som en häst saknar kanske inte den andra behöver. Protexin är det som hjälpt min mest tidigare och den innehåller flest olika sorters bakterier. Men den här gången hjälpte det inte alls.
Jag har bra kontakt med hans som äger Proqqo och effekt ger hans preparat efter bara någon dl om dan. Jag ska kolla upp åt dig vilka bakterier du kan hitta i de olika märkena:)
Men om jag var du, utan bakt.störning, skulle jag nog vänta lite med att köpa ny probiotika.

Bakteriebalans Lb. bulgaricus, S.thermophilus,
Enterococcus faecium 2x1010 CFU/dag

ColiCure Escherichia coli 1011 CFU/dag

ProEquo® Lb. plantarum JI:1 (DSM 115 20) 4-8x109 CFU/dag

Protexin Lb. plantarum (ATCC 14917), Lb. delbreuckii subsp. bulgaricus, Lb. acidophilus, Lb. rhamnosus, B. bifidum, Streptococcus salivarius spp. thermophilus, E. faecium, A. oryzae, Candida pintolopesii, Saccaromyces cerevisiae 4x109 CFU/dag

Sure-Bio Lactobacillus spp, Enterococcus spp, Pediococcus spp.Saccharomyces cerevisiae (NCYC 1026) 3x1010 CFU/dag
1x108 CFU/dag

ZooLac L. acidophilus (MA64/4E)Lactobacillus spp., Pediococcus spp., Bacillus spp. 1x1010 CFU/dag
2x1010 CFU/dag

Här är några preparat:) Jag ser att jag ABSOLUT måste undvika Zoolac. Min har ju en överväxt av bacillus. Säkert inte bra att proppa i honom fler:)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 369
Senast: Bison
·
Hästvård Så, mitt 12-åriga irländska sto har problem med magen, och jag har försökt vrida och vända på alla sätt och vis men kan inte komma på...
Svar
7
· Visningar
1 745
Hundavel & Ras Har haft hund hela mitt liv, uppväxt med golden retriver, sen dvärgpudel, flyttade hemifrån och skaffade en labrador/bordercollie...
2
Svar
39
· Visningar
5 041
Senast: Milosari
·
Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 414
Senast: MattiZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka