Sv: Min diarréhäst!
När man ger koppar som tillskott, iaf när det ingår i olika foder eller mineralfoder brukar det vara i formen kopparsulfat. Jag har faktiskt inte sett det i någon annan form....
Men det låter ju inte så bra att det är giftigt.
De tillskott jag kikat på (aldig behövt ge, men brukar läsa på burkar och så av ren nyfikenhet) har det varit organisk koppar i det, inte kopparsulfat (som ju är en kopparförening). Så jag tänkte. Samtidigt så kopparsulfat strå som ingrediens i hund- och kattmat rätt ofta, så det lär ju inte vara så att man absolut inte ska de det (iofs kanske själva 'tillagningen' av hundmaten gör att det förändras..)
Men iom att det är varningsetikett på flaskan: 'Farligt vid förtäring. Irriterar ögonen och huden. Vid hudkontakt tvätta genast med vatten' så kändes det 'bakvänt' att ge det invärtes, och jag skulle nog inte våga.
Jag köper mitt kopparsulfat från färghandeln, på kemikaliehyllan, och på burken kan man i övrigt läsa att det används vid färgning av hår, siden, ull och bomull.
Och jag vet att det används inom vindruvsodling t ex som bekämpningsmedel, samt att det kan användas i sjöar mot algblomning. Det är som sagt väldigt svampdödande. Dock används det vid gödsling med, så jag tror att det har olika egenskaper beroende på dosering? Om man smurfar kan man se att det förr användes som kräkmedel (det i sig behver dock inte betyda ngt, man kan använda salt som kräkmedel med, det handlar om dos). Så det har en massa intressanta anvädningsområden, men jag har inte ens tänkt tanken att ge det invärtes, men blev nyfiken när du skrev att du gjorde det, för din häst har ju uppenbarligen inte mått dåligt av det. Därför jag blev nyfiken att veta mer (och när jag smurfade upptäckte att det är med som ingrediens i nästan all hund- och kattmat, den upphettas ju dock vid tillverkningen, men ingen aning om eller hur det påverkar).
Avd intressant: För högt kopparintag hos människor kan leda till störningar i mage-tarm, t ex just diarre (nu har människa och häst helt olika matsmältning dock).