Min diarréhäst!

Sv: Min diarréhäst!

*kl*

När det gäller magtarmbalanser så den enda som jag tycker verkligen fungerar annat än som förebyggande - det är ProEquo. Ensilerad havre, med bakterier isolerade från frisk hästtarm.

Ser ut som, luktar som och smakar som filmjölk, finns i 5 l bag in box. Och det enda som hjälpt när magen redan varit störd/diarre etc.

Knapplån

Hej, allihopa ni som inte har, ni borde lämna ett vattenprov.

När vi skulle börja undersöka vår häst dåliga mage så var det första vet. sa att ni måste lämna in ett vattenprov, så vi vet.

Japp. det gjorde vi och det var problemet.:bow:

Idag är vår häst bra i magen.
Då hade vi hållt på hela förra vintern med diverse kurer och foderstater.

Jag ångrade att jag inte lämnade in tidigare.

Har inte prövat det. Men antar att det inte fungerar iaf. Håller ju på och ger colicure nu. Sista gången i kväll. Man ger ju i tre dagar. Men han är ändå lös i magen så han måste tvättas. :(
Men det kanske fungerar till dom som har störd tarmbalans. Min hade ju inte det. Dom har tagit prover.

Vi har redan gjort det.
Vad hade ni för fel på vattnet då? Vad fick ni göra med vattnet så din häst blev bra då? Intressant att höra allt.

Det visade sig att brunnen var otät och ytvattnet rann in vid regn.
Då jag gjorde provet så var vattnet otjänligt, fullt med E-koli bakterier i.
Så stallägaren fixade brunnen och nu är allt bra.

Jag såg ju ett samband vid regnväder och lös i magen.
Förra vintern så var han bra i magen = frusen mark
+ hela sommaren = torrt i backen.

Ja, det var ju enkelt och skönt för er att det gick så lätt att åtgärda. Tyvärr är det inte så i mitt fall. Hade varit glad om det bara hade varit så. Men då blev väl alla hästarna dåliga om det var vattnet? Eller var det bara din som blev det ändå?

Nej alla reagerade inte, men ca 10 av 30 hästar.
Sen är det ju så att min häst älskar att rota i lera, så han får ju i sig från hagen också, kan märka lite nu när det varit väldigt lerigt och bättre nu när det varit snö.
Men inte som förra året då det rann jämt.Nu är det inget kladd i rumpan bara lösare bollar. Han är nog känsligare än andra.

Ja, nu börjar jag känna panik. Nu är båda jättelösa helt plötsligt. Fast jag har gett honom colicure i tre dagar och b-jäst 1 dl per dag. Samtidigt som han äter cortisontabletter fortfarande.

Den andra hästen har ju varit bra hela vintern. Fått probimin och nu b-jäst efter veterinärens råd. Började med loppfrön till den hästen också. Inte till den med colicure för jag vet att han inte har någon sand i tarmarna. Eftersom vi tog ultraljud för bara snart 4 veckor sedan.

Får väl ta ett prov i brunnen i år igen. Det är ju inte så stor kostnad iaf. Bara ca 300 kr per brunn. Vi har en grävd brunn till stallet. Och en borrad till vårt hem. Men då var det inget fel på vattnet iaf. Men man vet ju aldrig.

Sedan finns det inget mer jag kan göra. Jo, pröva Aloe vera men jag tvivlar på att det ska fungera.:crazy:

Jaha...igår var min häst rinnig igen:cry:
Jag hämtade ju honom i fredags och då var han nästan helt normal bak. Dagen efter tyckte jag nästan att han var lite hård i magen, han stönade och hade lite svårt för att bajsa. Sen har han blivit lösare igen.... Och jag börjar bli riktigt trött på det här!
Det enda jag har förändrat är hans miljö, dvs han har flyttat hem. Annars fick jag med mig hö från kliniken, vatten har jag tagit ifrån det kommunala nätet(?) och han har fortsatt på sin Proequo o sin medicin Salzopurin. Så vad är det frågan om? Spånet han står på kommer från samma leverantör som de har på kliniken och jag sanerade boxen innan han kom hem. Han har fått vara inne ifall det är något han äter i hagen. Ok, så blir han stressad hemma?
Vi har ett mindre stall o jag sköter allting själv. Han har stått inne med mitt sto som han också går ihop med i hagen. Vi har två inackorderingar men de är lugna. Min häst får alltid sin mat först och han står "ensam" dvs hans box täcker ena väggen så han har ingen granne som stressar.
Tack o lov är han pigg o glad! Hans box är så stor, 20 kvadrat, så han lyckas faktiskt ta ett bocksprång i den när han kom hem.
Jag var ute o gick med honom igår och då var han riktigt busig. Kanske är det så att hans mage inte tål att han är "igång". Men jag kan ju inte hålla honom i stillhet hela tiden.... Jag är orolig för en sak...senaste träckprovet visade att han fortfarande har kvar samma mängd bacillus i tarmen. De har alltså inte försvunnit trots behandling. Vet. tycker inte det ska spela nån roll...men jag litar inte på dem längre. Först ville de ju inte ens ta ett andra prov eftersom man kunde anta att bacillusarna var borta.

Ja Gejsa, nu skrev jag långt igen:)
Hur är det med dina idag? Jag funderade på om man ser sand när man ultraljudar? Har de röntgat buken också? På ett sätt....missförstå mig inte nu.... så är det ju lite "bra" att bägge dina är dåliga. Jag menar att det borde vara osannolikt att bägge ska ha tex kronisk tarminflammation. Vad har de för "gemensamma nämnare"? Är det något bägge blir dåliga av? Vad säger vet om att de är dåliga bägge två? Har du frågat om min medicin? Den ges till människor med återkommande diarreer som orsakas av inflammation.

Jag förstår att det är jobbigt!

Gud vad tråkigt för dig också. Ja, mina var blöta båda två i morse också. Nu tror jag faktist att det är b-jästen som spökar för dom. Eftersom dom är värre än vanligt. Ska köpa shyfeeders när jag åker till Granngården nästa gång i stället. Tror att b-jästen är sämre än flytande.

Vi pratade ju också om detta min vet och jag. Ang om hästen trivs eller inte i stallet. Tror nog det faktist. Han står bredvid dom han gillar och förresten så kan han gå med vem som helst för han är så snäll mot alla. Och när han är snäll så är ju andra snälla mot honom. Han är bara tjurig i boxen när han får mat men det är ju mot oss då.
Vi ska ta ett nytt vattenprov. Har beställt hem provflaskan i dag. Det var ju ett särskilt prov ang bakterier i vattnet. Vi har ju tagit ett vanligt prov. Tänk om det är det som är fel...........;) Då blir man ju jätteglad. Kan ju vara så att båda mina hästar är så känsliga för det men dom andra märker man ingen skillnad på.
Ja, man ser om det är sand i tarmarna vid ultraljud och han hade inget sånt. Kan tänka mig att fjordingen kan ha det eftersom hon dammsuger hagen. Men har gett henne en omgång loppfrön nyss och även förra vintern. Det brukar ju ta bort mycket av det om dom har något i tarmarna.

Nej, jag har inte frågat om din medicin. Vet ville ju ge colicuren och b-jäst först. Vilket inte fungerat. Tvärtom det blev sämre nu. :(
Har du pratat med din vet om att han blivit rinnig igen?
Vad ska du göra isf?
Med mina så värkar dom bli bättre dagtid många ggr. Tror att det är bättre att röra på sig har jag uppfattat det som. Lustigt!

Nej idag har jag inte orkat ringa veterinären. Det känns bara så hopplöst. Dessutom skyller de ofta på att de misstänker något i hans omgivning, foder etc. Den här gången kan jag ju vara 100% säker om det inte är något i luften han skulle bli sjuk av.
Nej mitt nästa steg blir nog att få kontakt med ett labb som vet mer om de här bacillusbakterierna. Det jag nu vet är att det finns tre sorter och att den ena typ aldrig dör. Väldigt positivt!:(
De kan alltså lägga sig i vila för att sen blomma upp igen. Det var ung vad de sa till mig förra året också. Men jag måste nog ringa vet imorgon iaf...suck... Som du skriver handlar det ju om liv eller död för oss men varför ska man behöva kämpa så för att få hjälp?!

Min häst är tvärtom, han brukar vara bättre i magen natt/tidig morgon och sen bli sämre under dan. Funderar också på foderjäst nu.
Min blev ju sämre förra året när han fick Shyfeeder så det vågar jag inte prova igen. Har fått kontakt med en annan som har en diarréhäst som måste ha den på specialdiet med dynavena och ett naturpreparat. Till hund finns mängder med dietfoder, varför gör man inga till häst??

Vad kan det vara för naturpreparat?
Örter prövade jag ju förra året. Och alla försäljare säger att nu ska du se att din häst blir bra i magen. Det kan jag nästan lova dig. Ja, herregud det finns snart inte mycket mer att pröva.
Låter ju otäckt med en bakterie som aldrig dör ut. Vad kan man få det ifrån tro?

Hur ser dina ut idag? Blir det bättre?
Idag var min lite bättre, tack o lov! Inget rinnigt iaf.
Idag ska jag bygga sjukhage av större format till honom och till hans
kompis så att de kan vara ute litegrann. Jag vågar inte släppa honom i deras stora vanliga hage ännu, tänk om han blev dålig av något där? Dessutom är han superpigg så de skulle väl springa järnet om jag släppte ut dem där. Förra gången kom han ju hem o jag släppte ut honom, och sen var han sämre igen. Nu är det bäst att vara extra försiktig. Ska bara se hur lätt det blir att få ner trästolpar i den frusna marken:) Tack o lov att man har en snäll kille:)
Labbet har jag inte fått tag i än men bacillusbakterierna, iaf den ena sorten verkar bla finnas i jord. Det är samma bakterie som vi kan bli magsjuka av.

Om det finns något i jorden så borde det väl isf inte finnas i alla mina hager kanske. Har ju prövat med olika hagar. Har 5 vinterhagar. Ett par dagar stod dom t o m på ridbanan. Men han var lös ändå.

Min fjording var bra i dag. Men jag slutade med b-jäst och loppfröna i går på henne. Slutade även med b-jästen till min unghäst. Men han var lös som vanligt i morse. Såg att det hade runnit lite till lunchen på honom. Vi får se i morgon. Jag menar eftersom jag nu tog bort b-jästen också på honom. Cortison kvar ca 8 dagar nu. Borde ha varit helt torr nu.:(
Ska hämta provflaskan på posten i dag. Ska ju ta bakterieprov på vattnet så får vi se. Men jag tror inte att det är vattnet heller. Ser ju ingen skilnad om det regnar eller är fryst ute i flera veckor som man gör då annars.
Få ner pinnar i hagen nu när det är fryst är nog stört omöjligt för er. Berätta hur det gick. *ler*

Glömde säga förut att jag provat Aloe Vera också, blev väl lite bättre några dagar, eller om det var veckor... men det var allt.
Det jag köpt nu heter GNF, lite hörfel av mig förut :) vet inget mer om det än eftersom jag fick en hink utan etikett (var uppdelat från en större) men leverantören kommer imorgon så jag får mer info om det då. Det är i alla fall små små pelletsar som de ska äta 100 gram av dan, håller tummarna!

Kan tillägga också att hästen just har flyttat, från stället han är född och uppväxt (hos mig & syster) till mig som numera bor 93 mil bort. Självklart är det en omställning, men han har alltid varit såhär i magen, så det beror inte på flytten. Däremot får han ju annat vatten och hö nu, och har än så länge inte blivit bättre av det i alla fall. Så jag tror inte det är vattnet heller.

Senast ändrad:

Ok! Du får ta reda på vad GNF är mer och berätta i morgon då.
Alla saker är ju intressanta att jämföra med bl a.

En del saker hjälper en häst medans en annan häst blir jättedålig av det.

Fjordingen var fortfarande torr i kväll men fick tvätta unghästen. Fast det var inte ända ner till hovarna som det runnit under dagen iaf. Tack och lov för nu är det ju riktigt kallt ute. Just nu har vi -12 grader och det ska ju vara rätt så kallt i morgon på dagen med.

Jodå nu är sjukhagarna i ordning. Jag har bara inte hunnit få upp tråd ännu. Inget är omöjligt brukar jag bestämma mig för, så visst gick det att få ner trästolparna...tog väl bara hela dan igår.

Och nu är han sämre igen. Det pendlar verkligen fram o tillbaka.
Igår kväll verkade han ha ont när han skulle baja också. Det rinner lite innan högarna kommer. I boxen syns det att det har runnit, spånet är missfärgat under högarna. Däremot syns inget på benen.
Högarna är ganska mjuka också och lite tunga. Suck....

Jag kommer inte att känna mig riktigt nöjd förrens de där bacillusarna försvunnit( inte helt, lite ska de ju ha i tarmen). Kanske har de legat kvar i flera år för att blomma upp då o då. Givetvis vet veterinären inget om de är. Är lite orolig för hans medicin också då det visst är vanligt med biverkningar på människor. På människor måste man ta blodprov ofta för att hålla koll men vet har inte tänkt kolla min häst alls.

Finns bakterierna i jorden så är det nog väldigt lokalt, alltså som på en liten fläck. Jaktlaget far fram på vår mark och jag funderade på om det kan finnas rester kvar från nån skjutning. Något som inte syns men som hamnat på marken/gräset.

Tror du att det är akupunkturen som gjort din fjording bättre?

Svårt att säga om hon blev bättre av akupunkturen eller för att jag slutade med bjästen och loppfröna. :angel:
Men börjar det igen och dom ändå ska komma hit så får dom pröva på henne igen. För dom ska ju komma hit när min andra häst ätit färdigt cortisonet. Tyckte inte att det hade runnit under dagen på honom i dag. Vi får se i kväll.
Undrar hur du fick ner pinnar när det är fryst eg. :rofl:
Synd att din häst inte blir bra heller. Det är så jobbigt nu när det är kallt ju.
Har du prövat med fri tillång till hö till din häst? Såg att du skrev spån. Kanske behöver halm att tugga på nattetid. En tanke bara.

Jag igen, med hästen som blev bättre av Shy feeders B-vit. Jag började även att ha fri tillgång till havrehalm åt hästarna för en tid sedan. De äter säkert mer än 5kg/häst per dygn. Kanske detta också har hjälpt till. Bara en fundering när du skrev halm.

Hejsan!

Har oxå ofta haft problem med diarré på två av mina hästar. Har prövat massor med grejer...

I höstas började jag ge koppar, 1/2-1 tsk 3 dagar i veckan och efter det är diarréen som bortblåst :)

Kan ju vara värt att prova! :idea:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 369
Senast: Bison
·
Hästvård Så, mitt 12-åriga irländska sto har problem med magen, och jag har försökt vrida och vända på alla sätt och vis men kan inte komma på...
Svar
7
· Visningar
1 745
Hundavel & Ras Har haft hund hela mitt liv, uppväxt med golden retriver, sen dvärgpudel, flyttade hemifrån och skaffade en labrador/bordercollie...
2
Svar
39
· Visningar
5 041
Senast: Milosari
·
Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 414
Senast: MattiZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka