Min diarréhäst!

Sv: Min diarréhäst!

Vad fick du för svar på din hästs biopsi? Såg man att det fanns tecken på inflammation då?
Min häst har inte fått mage/tarm ultraljudad men man hittade "svar"
på biopsin.

Om det är så att våra hästar har en tarminflammation som är mer eller mindre kronisk dvs återkommande periodvis varje år så är det oftast så att sjukdommen bryter ut när de är som "svagast" dvs på vinterhalvåret. Det är likadant med människor som har samma problem; oftast är de bra på sommaren och när det är varmare ute för att sedan ha dåliga perioder över vinterhalvåret. Det hänger ihop med immunförsvaret och hur kroppen "vilar" under vintern. Hoppas ni förstår vad jag menar:)

Människor medicinerar man ju och troligt är att min häst kanske kommer att få stå på medicin under delar av vinterhalvåret. Men det måste ju finnas sätt att förebygga det på, men vilka?

Finns det någon som har provat Dynavena? De finns de som säger att deras hästar med tarminflammationer har blivit bra men jag vet inte om jag vågar prova.

Vore roligt att få veta vad det står för sjukdom på era hästars papper?

På min står det har en måttlig förtjockad grovtarm, sannolikt inflammatoriskt betingat.

Ja, vi får stå på oss alla som har sjuka hästar. För så här går det inte att ha det.
Min är ju född hos mig och det började första vintern redan.

Och min herre har 'magtarmstörning UNS' som diagnos. Dvs de hittade ingen orsak, och kunde således inte sätta någon diagnos.

Tarminflammation har han ju knappast iom att sådana inte 'botas' varken av B-vitamin eller box. Däremot så tror jag definitivt att det kan vara en orsak till många av 'diarrehästarnas' problem. Frågan är ju då bara varför de får/fått det? Min herres mage blev btw inte sämre av att han blev nedsatt och dålig av en allmäninfektion.

Fanns inget konstigt på biopsin sa veterinären. Därför ultraljudade dom honom. Där såg hon att tarmen var förtjockad. :(

Vilken sorts dynavena skulle vara bra då? Hade det hemma förra året och gav 2 påsar av det. Men såg ingen förbättring.

Har nu pratat med veterinären och hon såg fotot. Var ledsen att det inte hade blivit bra. Hon hade trott att cortisonet skulle ha hjälpt honom eftersom han har en inflammation och cortisonet tar ju bort inflammationer.
Nåja, efter att ha pratat hit och dit så bestämde vi att jag skulle pröva colicuren en gång till. Så jag har beställt det igen. Prövade ju det förra vintern och han var bra i ca 6 dagar om jag inte minns fel. Men nu har han ju blivit botad från bandmask så det kan ju hjälpa.
Sedan pratade vi om b-vitamin. Hon sa att det gör ju tarmfloran bra just b-vitaminet. Så jag ska ge 1 dl b-jäst också som jag har kvar från förut.
Sedan är det bara vänta och se hur han mår. Hon sa att det kunde ju vara bra om jag kunde ha honom någon annanstans ett tag för att se om det är miljön som gör honom så här. Men jag har ingenstans att lämna honom. Vill inte det heller. Och hon sa att han var ju väldigt ängslig när han var där en natt. Och jag vet ju att han är ängslig av sig. Därför trodde jag att han hade typ magkatarr när han fick sin diarre. Men det hade han ju inte heller. Vi bytte ju både hö- och halm leverantör denna vinter som var ifall om det var något fel på hö resp halm. Vilket inte har förändrat något.
Vi har regelbundna tider. Alltid vatten i hagen oavsett hur kallt det är. Byter flera ggr per dag åt dom är ju hemma så....
Får extra hö när det är kallare ute. Lugnt i stallet inget spring. När vi släppt in vid ca 19.30 är det tyst och mörkt i stallet. Ja, jag fattar ingenting än. :(

Min blir också bra på betet, och nu är han alldeles hopplös igen. Vet inte vad man ska ta sig till... och veterinären bara säger "äter han bara hö + lusern ska det inte va problem" Nä, men det är det! Tack och lov går han inte ner i vikt eller så, så det är "bara" problemet att benen och svansen blir alldeles kladdiga hela tiden, inte så kul det heller. Och man fattar ju att nåt är fel när det ibland bara sprutar ut honom. Suck!
Det här är också en egen uppfödning, och han har alltid haft problem med magen, bara mer eller mindre. Mamman fick fång typ 2 veckor innan han föddes, så min teori är att han stördes redan i magen. De är ju känsliga i magen, så tänk om han helt enkelt är född med nåt fel och inte går göra nåt åt?! Fast, då kanske han inte skulle bli bra udner betet heller... bara spekulerar egentligen.

Senast ändrad:

Har du undersökt din häst? Isf hur? Vad kom dom fram till?
Hur länge sedan var det som din häst blev sjuk, vilken vinter?
Min har varit sjuk i 3 vintrar nu.
Har du fått veta vad din häst lider av för sjukdom?

Alltid roligt att jämföra alla hästar.
Vad har du prövat med för olika medel?

Min gubbe fick diagnosen "störning i grovtarmen" av min hemmavet. Ej utredd på klinik, bara träckprov. Visade inget, bara normala värden.
Är bra på sommaren, men så fort han kommer in om nätterna, börjar det.:(
Har varit dålig nu till och från i minst 8 vintrar/vårar.
En gång var han så dålig, så han fick dropp hemma:( Åt bara hö på den tiden, inget hösilage.
Var lösa högar i boxen igår (omockat när jag kom, en av stallägarna är sjuk...), men inget blött i bak eller svans.

Jag tror att det var Dynavena activ 100 och deras mash. Vilken sort gav du?

Som jag förstod det med B-vitamin brist kopplat till återkommande diarréer så berodde det på att hästarna hade svårt att ta upp B-vitaminet genom tarmen, dvs genom fodret. Därför fick man injecera det istället. Diarréen kom av att de hade en brist. När jag gav min förra året genom fodret blev han nästan sämre av det men det kan ju ha varit en tillfällighet. Det är ju konstigt att man inte såg något på den biopsin du gjorde. Om det inte fanns något som tydde på att han hade inflammation då borde han väl inte ha det? Eller man kanske misstänkte/ såg på ultraljudet att inflammationen satt längre in? Kunde den inte vara förtjockad beroende på maskangreppen som lett till en retning? Hoppas han blir bättre med colicure!

Min häst har under sina 6 år haft "rinningar" från tarmen varje höst/vinter. Jag har provat olika probiotika utan förbättrat resultat. Kanske någon förbättring av Krafts mag-tarm.
Provade att ge bara B-vitaminer nu i vinter. Först Hippos B-vit, som inte gav skillnad. (Gav 2 grr dagligen i 4 veckor.) Sedan Shy Feeders B-vit och efter 4 veckor på denna B-vit.lösningen var han för första gången under denna årstiden torr på bakbenen!!! :rofl:
(Han är också skäck som gejsas med vit bak så klart!)
Dunken tog slut för 2 veckor sedan, och nu börjar det sippra lite igen. Ska köpa ny idag!

Senast ändrad:

På biopsin såg dom inget. Det var på ultraljudet som dom såg att han var förtjockad i tarmen. En irritation eller inflammation enl vet. Om det var masken vet vi ju inte. Det är det enda dom har hittat.
Men min colicure kom i dag så han ska få det i tre dagar nu så får vi se. Två nybildade equterapueter var här i dag också och kollade igenom mina hästar. Så min fjording som inte får cortison fick i stället akupunktur för diarrén. Det ska märkas en förbättring inom 3 dagar sa dom. Dom ska komma till min skäck när han har ätit slut sin kur med cortison om han inte är bättre tack vare colicuren.

En glad nyhet. Min gamling halvblod/fullblod på 22 år hittade dom ingenting på. Inte ens en muskel som var öm. Jättekul. Inte ens på min fjording eller skäcken. Men min islänning på 5 år hade en liten muskel som var hård och en liten svullnad på knäet. Antagligen en sträckning i hagen eller så. Alltid något roligt. Dom brukar allltid se något på alla hästar sa dom. VAr väldigt förvånade att han var så fräsch. :)

Ok du är den andra nu som rekomederar just shy-feeders. Ska nog köpa den om inte det blir bättre av colicuren nu.
Gav ju b-vitamin jäst i går för första gången enl vad vi kom överens om min vet och jag.

Den vanliga påsen Dynavena var det. Inget med högre eller lägre värden i. Hette den 100?

Har du undersökt din häst? Isf hur? Vad kom dom fram till?
Hur länge sedan var det som din häst blev sjuk, vilken vinter?
Min har varit sjuk i 3 vintrar nu.
Har du fått veta vad din häst lider av för sjukdom?

Alltid roligt att jämföra alla hästar.
Vad har du prövat med för olika medel?

Colicure två gånger, första gången blev han bra i ungefär ca två veckor om jag minns rätt, andra gången hjälpte det inte alls. Har för mig han fått Dynavena en gång också, hjälpte inte heller ett dugg. Han är inte utredd, borde man kanske gjort, men veterinären hemma är inte sådär jätteengegerad eller ger så mycket hopp...
Hästen är född 2001 har haft problem jämt, värre på vintrarna, i somras gick han på bete länge och höll sig då riktigt bra. Spelar ingen roll om han äter torrhö eller ensilage.
Har gett honom Pro-viva (nypon :d ) och det blev han väl bättre av ett tag, vanlig a-fil har han också fått i omgångar och hjälpt en hel del faktiskt. Men nu vill han plötsligt inte äta det.:crazy:
Idag beställde jag GSN, eller gns eller nåt sånt hette det, som kommer på tisdag, håller tummarna att det ska hjälpa. Nån som provat det? Kanske står om det i tråden, jag ska läsa noggrannare lite senare.

Kul med lite glada nyheter:)
Jag har läst om akupunktur på diarréhästar, väldigt spännande.
I vilka punkter behandlade de? Läste nån som behandlade ryggen/länden.... Du måste berätta om det funkar!

En av våra inackorderingar har också blivit dålig i magen. Det enda våra hästar har gemensamt är vattnet. Får nog skicka iväg prover iaf. Hos oss har snön smält bort nu så det kan ju bero på att de går och pillar i gräset som finns kvar.

I em hämtar jag ÄNTLIGEN hem min lille kille!!!! Som jag har längtat efter honom!

Men om din häst mår bättre av A-fil och Proviva så är det ju iaf tarmfloran som inte är ok för din häst. Men konstigt att colicuren inte hjälpte då......:(

Har du prövat Probimin? Det ger jag till min fjording som också har lite diarré men inte alls som min andra häst.
En matsked av det är som 27 liter Afil eller något liknande. Verkade fungera på min fjording tills i förrgår. Men efter akupunkturen eller vad det nu var så är hon lite bättre i dag.
Men min unghäst var likadan fast han fick colicuren i går kväll första dosen. Men det märks väl kanske i morgon OM det hjälper.

Vad är GSN?

Fungerade på den hästen som fick akupunktur som du kände då? Eller hade du bara läst det?
Ja, dom tog 6 nålar i ryggen. Och hon stod där och gäspade och tuggade efter en liten stund. Så nog tog det alltid. Vi får se om det hjälper. Vore ju för jäkla härligt isf. :rofl:
Dom ville komma tillbaka och pröva på min andra häst med efter kuren med allt jag ger nu. Det är om ca 2½ vecka då som cortisonet är slut.
Men i dag var han iaf lika blöt. :(

Oj, oj vad länge din kille fick ligga inne. Stackaren. Min var ju bara där en natt för att han inte skulle äta något. Skulle ta gastroskopi på morgonen på honom då. Hon erbjöd sig att han kunde få stå där ett tag på prov och se om han blev bättre. Vi får kanske ta det i sista utväg.
Vi ska också till djursjukhuset i dag och hämta min inackordering som stått där sedan förra tisdagen pga en spark i knäet. Men vi åker vid 21 tiden på kvällen pga skjutsen inte kan komma tidigare. Det är ju så halt ute nu och jag törs inte köra min 245.a. Bättre med en 4 hjulsdrift. ;)

Nej jag har bara läst om det. Förra året fick min häst ganska ont i ryggen pga att magen gjorde ont och att han stod o spände sig. Men tänk vad spännande om man kan behandla tarmarna genom akupunktur i ryggen!
De tycker nog att jag är gaaaanska jobbig på kliniken nu. I kväll ska vi ta med oss både hö o vatten från sjukhuset.
Visst är det lång tid o mycket pengar..... Vet.räkningen slutar nånstans på 40 000. Tur att vi är ordentligt försäkrade... men tyvärr täcker det ju inte mediciner, probiotika, analyser etc. Men vad gör man inte för sin lilla älskling

OM dom tycker man är jobbig så får dom väl tycka det. Det gäller ju eg liv och död. För blir inte hästarna bra någon gång så blir det kanske avlivning till sist. Det finns ju inte så många som orkar eller vill tvätta en häst varje morgon och kväll. Själv börjar jag tycka det är jobbigt fast han är född hos mig. Hur ska man då kunna sälja och veta att han blir lika väl omskött. Jag menar tvättar man inte så kan det ju bil sår i baken osv. osv.

Ja, det gick ju på 37000 kr för 12 nätter med min islänning när han fick en spark i börsan i knäet och det blev inflammation där. Pengarna bara ryker iväg när dom är där. :( Och ändå har inte min blivit bra än. Fast jag har lagt ut ung 10000 kr denna vinter på hans diarré.

Vad säger dom då? Är din häst bra från diarrén nu?

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 366
Senast: Bison
·
Hästvård Så, mitt 12-åriga irländska sto har problem med magen, och jag har försökt vrida och vända på alla sätt och vis men kan inte komma på...
Svar
7
· Visningar
1 745
Hundavel & Ras Har haft hund hela mitt liv, uppväxt med golden retriver, sen dvärgpudel, flyttade hemifrån och skaffade en labrador/bordercollie...
2
Svar
39
· Visningar
5 041
Senast: Milosari
·
Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 414
Senast: MattiZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka