Sv: Min diarréhäst!
Ger du flytande eller kommer en veterinär och sprutar dubbel dos?
Vet du anledningen till diarrén på din häst`Har du gått igenom någon undersökning?
Flytande Shy Feeder B, nu 60 ml/dygn, tidigare 120 ml/dygn.
nej jag vet inte anledningen, han har ätit hösilage i många år, utan problem. Han har 'plåtmage' generellt.
För några år sen så började han få bajsvatten med bollarna och för löst träck. Jag gav magtarmbalans och det hjälpte sålänge jag gav, såfort jag slutade började det igen. Träckprov gav inga ledtrådar heller.
Klinikvet tyckte 'ta bort hösilaget!', det kan jag dock inte göra tyvärr. Blodprov UA, nytt träckprov UA. Jag provade dock lägga på lucernhack och det blev bättre men inte bra.
Det börjar varje år på senvintern, dvs hösten är inte minsta lilla problem, och så slutar det tidig vår. Så det har inte känts som om det är något han 'äter i hagen'. Dock så i år så fick han en senskada i oktober och stod på boxvila. Strax innan detta fick han en (sin första nånsin) attack av tokdiarre, stod på ProEquo i tre veckor (först 10 dagar men såfort jag slutade kom den tillbaka) innan magen blev bra igen. Under boxvilan så magen bra (efter proequokuren då, men trots hösilage), han släpptes ut i hage igen på julafton, och normalt är det kring jul/nyår det brukar vara som värst 'magmässigt'. Började reagera i magen när han kom ut igen, har dock ingen aning VAD de skulle äta i hagen som finns 'hela perioden' han är dålig, och speciellt som finns när snön ligger tjock.
Iaf, så i början av året var vi in på klinik för ÅB för senskadan, efter rörelse blev han dock extremt flåsig så vi tog blodprov och han hade infektionsbild, och blev därför rek extra vitaminer. ADE får de redan, så jag la på B-vit.
Och voila så blev magen tvärfin. Har varit jättefin sen dess, runda, fina bollar, inget bajsvatten. Han får fortfarande 60 ml B-vitamin i fodret varje dag, tänkt göra slut på dunken innan jag provar ta bort det.
Jag HAR tidigare år provat B-vit i olika former innan, men utan resultat. Så ingen aning alls varför det nu fungerar.
Han har inte genomgått någon 'stor' utredning iom att han 'bara' haft det där bajsiga vattnet och lite för lösa bollar, men rund, fins, blank och 'mått bra i övrigt'. Utan vi har tagit blodprov, träckprov och något typ bakterieprov (de sökte efter ngt specifikt men minns inte vad), och sen har de som sagt velat att hösilaget tas bort, vilket inte är möjligt. (Eget stall, tre hästar, en dammkänslig.. )