Sv: Min diarréhäst!
Det känns ju som att det är något han fått i sig som gjort honom hastigt sämre. Så dålig som han blev snabbt i helgen har han aldrig varit innan. Det som gör att det känns hopplöst är att vet inte vet vad det är. Träckprov visar på en bakterie som inte ska vara i tarmen i vanliga fall och han har lite sand kvar i magen men annars hittar man inget. I morse fick jag reda på att han faktiskt legat på över 38 i temp på kliniken. Till mig har de sagt att han haft normaltemp. Visst det är inte särskilt högt men det är avvikande för honom. Jag tror själv på en tarminfektion och tror att han behöver antibiotikabehandling. Det vågar man dock inte sätta in. Han fick antibiotika vid 1,5 års åldern mot hastigt uppkommen feber med diarré men på kliniken vill man inte.
Så vattnet: Nej jag har inte testat det men borde kanske. Pengarna börjar rinna ut. Har skickat allt foder på analys. Frågan är om bara en häst kan bli dålig om vattnet är dåligt? Jag har ju en häst till+ 2 inackorderingar men de mår fint.Vattnet används till människor också.
Höet då? Inget fel på den hygieniska kvalitén. Många andra hästar som äter det men ingen annan är sjuk. Är det för kraftigt?
Bark? Min häst älskar att gnaga på träd och han gör det året om. På några stammar växer det vitlav/mossa. Vet. visste inget om det.
Fruset gräs? Igår började jag fundera på gräset i hagen. De går på en hövall sedan augusti och kanske tål han inte det. Jag har läst nånstans att sockerhalten ökar i gräset på vintern. Jag skulle ju också ge honom socker i vattnet när han började bli dålig, för att han skulle dricka mer. Det kanske gjorde att det blev värre.
Jag funderar ju på vad som är gemensamt med förra året. Han äter samma sorts hö, samma musli, och gnager på samma sorts träd. Annars har vi ju flyttat till annan gård.
Vet. verkar inte veta så mkt faktiskt. För mig känns det som att tiden börjar rinna ut. Pållen är hängig på kliniken och han blir inte bättre. Nu har han snart varit där i 2 veckor, med uppehåll för två dagar. Tänk om han aldrig blir bra???
Jag tror att jag håller på att bli knäpp. Läser allt jag kan hitta eftersom vet. inte har nån idé.
Tänk om det är blodmask som vandrat,andra stadiet, eller tänk om han har leverproblem, diabetes, etc . Det enda vet. sa till mig igår var att han är en väldigt känslig häst. Jo tack, det vet jag. Men nu vågar jag nästan inte ens ta hem honom om han skulle bli bra. Jag vet ju inte vad som är farligt.
Tack för ditt stöd!!!!
Men din är bra nu då? Skulle du förebygga hans problem på nåt sätt? Om det skulle kunna komma tillbaka?
Blev han dålig efter colicure igen sen efter en vecka?