Sv: Min diarréhäst!
Ja du.... det verkar som att våra pållar har samma sak iaf.
På något sätt känns det lite lättare att inte vara ensam, även om jag såklart önskar att din häst vore bra!
Jag hälsade på lillkillen i lördags. Han har tappat en hel del i vikt och ser inte rolig ut. Han var deppig och han hade inte ätit ordentligt heller.Pälsen var glanslös och han var stel. Bajsarna såg faktiskt ganska OK ut. Det är ju inte så att man får mkt hjälp med sin häst.
Jag läste på hans papper o där stod det att han inte ätit höet dagen innan.Väldigt konstigt då vet. menade att han var pigg
Såg också att de gett honom betfor.... Då blev jag lite upprörd, jag menar betfor är ju lösande i sig och om det inte är så att man gett honom det för att han ska ha i sig vätska(kan ju få dropp) så undrar jag varför man introducerar nya fodermedel när han är så känslig??
Han har aldrig ätit betfor och ska inte heller göra det enl. vår gamla vet.Nä det stoppade jag på en gång. Jag har ändå sagt att jag hellre köper Proequo om han behöver ha något extra.
Hur som, provsvar hade kommit och biopsin visade på måttlig tarminflammation, av kronisk karaktär. Han har fått cortison i engångsdos via spruta och under helgen har de fortsatt med sitt psyllium. Idag sa vet. att hans bajsar var sämre. Men de ville att han skulle åka hem.... Just nu har jag hundra frågor. Kommer han någonsin att bli bra? Kan man behandla kronisk inflammation?
Vågar jag ta hem honom? Ska han vara inne? Vad ska han äta? Kommer han inte att klara sig? Jag gör allt, vad som helst, bara han blir bra! Men ingen verkar veta vad jag ska göra och ingen verkar bry sig heller.... Jag övertalade vet. att låta honom stanna en dag till för att se om han svarar på cortisonet.Jag vill också att de ger honom Proequo så att han är igång med det innan han ska hem. Övergången måste ju bli så smidig som möjligt. Hö kunde jag få köpa med mig 2 balar.
Jag har ringt efter annat hö men hittar inget. Ingen som har att sälja har gjort någon analys och hur vet jag då att det höet är bättre än mitt som faktiskt analyserades i höstas? Ska man lita på en helt främmande bonde? Våra inackorderingars hö luktar svamp så det vill jag absolut inte köpa. Tur att vi har olika lagringsrum! Har iaf hittat hö 15 mil bort men ingen analys är gjord. Jag vet ingenting längre och jag är livrädd för att ta hem honom.
Vet du något bra dietfoder?
Funderade på Dynavena men känner mig osäker. Kommer inte att våga ge honom av hans gamla muslisort. I början kommer det bara att bli hö såklart men sen...
Längtar inte du också till sommaren? Då verkar de ju bli bra!
Hur går det för dig nu? Vad säger din vet? Är det för att du dragit ner på dosen? Han verkade väl bra så länge han stod på den.
Jag pratade med min vet. och kanske kommer det att bli så att min måste äta cortison hela livet, av och till. Det värsta är väl om cortisonet inte hjälper alls...men hon sa att det var väldigt sällsynt.
Kramar till dig som också kämpar så!