Sv: Min diarréhäst!
Har inte hört någon ge sprutor så det är nog tabletter som gäller. Ser du fotot som jag tagit i kväll? Så blöt var han i morse med. Inte roligt att tvätta och släppa ut dom i kylan. Han är ju rakad över hela magen och upp till ryggen med pga ultraljud. Så han måste ha täcken dagtid iaf.
Det som känns som det avgörande är om man vill ha det verka mer 'lokalt' i magen, eller om det ska ut och påverka 'allmänt'.
Att det såpass sällan ges 'ut' injektionsvätska + nålar är ju för att det alltid är enklare och säkrare, och oftast föredraget hos djurägaren, att ge tabletter/pulver/etc.
Samma sak med finadyne t ex, det ges ju nästan alltid ut i pulver, men går att få i injektionsform för i.m. injektion med. Men har du en häst du får i pulver så föredrar oftast både djurägaren och veterinären det. Det är ju alltid en extra risk att spruta i.m., och veterinärerna slipper gärna det.
Jag fick spruta av en slump, det aktuella kortisonet var restat på alla apotek i ´hela Sverige, så jag fick med mig fyllda sprutor + nålar hem från kliniken istället. Och insåg när jag fick räkningen vilken prisskillnad det var, och sen dess ber jag om att få spruta istället, och hitills har det varit lika lämpligt.
(Samma sak vad gäller butta/finadyne till fullblodet, jag ber om att få det så jag kan spruta i.m istället, då hon vägrar äta pylver. Men det erbjöds inte förrän hon just HADE vägrat äta pulver, DÅ erbjöds spruta).
Så som sagt kan finnas massa anledningar att det inte är lämpligt att spruta nu i ditt fall, men fråga kostar inget =)