Min diarréhäst!

Sv: Min diarréhäst!

Hon frågade aldrig om jag ville ge spruta i stället. Trodde inte att det fanns. Hjälpte det din häst då?

Det var ju inte för magen, utan för lederna. Det var under tiden på boxvila för senskadan, så magen var fin ändå så ingen aning om det t ex skulle haft bonuseffekt på magen.

Är ju inte säkert det går/är ett bra alternativ att spruta i din pålles fall, bara kom att tänka på att du kan ju fråga om det är ett möjligt alternativ, så får du ner kostnaden.

Inga problem se pixboxbilden. Hua, värre för din än för min, har ingen bild på hur han såg ut, men det var mer som om du blandar ut det med 50% vatten, dvs mindre 'bajsigt'. Fast jag har ju skimmel så syndes lika bra :crazy:

Har inte hört någon ge sprutor så det är nog tabletter som gäller. Ser du fotot som jag tagit i kväll? Så blöt var han i morse med. Inte roligt att tvätta och släppa ut dom i kylan. Han är ju rakad över hela magen och upp till ryggen med pga ultraljud. Så han måste ha täcken dagtid iaf.

Ja, det är mycket ljust. Det är bara vatten när dom släpper sig. Så rinner det nerför benen. Men det är som koblajor i boxen oftast.

Han har inte så att det rinner , men visst är en del högar lite lösare. Vi har inte behövt tvätta honom . Först så började vi med mikrobalansen + fil som fungerade förra vintern , men efter ngn vecka så började det rinna . jag tänkte att det enda jag aldrig provat var vanlig jäst så jag chansade ,och än fungerar det.
Nu har vi inte gjort ngn utredning detta år ,känns lite menlöst då det är samma symtomer som kommer tillbaks varje höst/vinter . Men vet.har inte heller kunnat konstantera ngn direkt störning i mage eller tarm på honom vid tidigare utredning.
Själv så tror jag att det är något som saknas under denna tid som han får i sig genom gräset ,mest troligt är det att då äter han hela tiden och nu fodras det morgon/lunch/middag/kväll och han äter upp sitt hö ganska snabbt .
Så kanske är det värt att prova jäst , kostar ju inte en förmögenhet .Lycka till

Har inte hört någon ge sprutor så det är nog tabletter som gäller. Ser du fotot som jag tagit i kväll? Så blöt var han i morse med. Inte roligt att tvätta och släppa ut dom i kylan. Han är ju rakad över hela magen och upp till ryggen med pga ultraljud. Så han måste ha täcken dagtid iaf.

Det som känns som det avgörande är om man vill ha det verka mer 'lokalt' i magen, eller om det ska ut och påverka 'allmänt'.

Att det såpass sällan ges 'ut' injektionsvätska + nålar är ju för att det alltid är enklare och säkrare, och oftast föredraget hos djurägaren, att ge tabletter/pulver/etc.

Samma sak med finadyne t ex, det ges ju nästan alltid ut i pulver, men går att få i injektionsform för i.m. injektion med. Men har du en häst du får i pulver så föredrar oftast både djurägaren och veterinären det. Det är ju alltid en extra risk att spruta i.m., och veterinärerna slipper gärna det.

Jag fick spruta av en slump, det aktuella kortisonet var restat på alla apotek i ´hela Sverige, så jag fick med mig fyllda sprutor + nålar hem från kliniken istället. Och insåg när jag fick räkningen vilken prisskillnad det var, och sen dess ber jag om att få spruta istället, och hitills har det varit lika lämpligt.

(Samma sak vad gäller butta/finadyne till fullblodet, jag ber om att få det så jag kan spruta i.m istället, då hon vägrar äta pylver. Men det erbjöds inte förrän hon just HADE vägrat äta pulver, DÅ erbjöds spruta).

Så som sagt kan finnas massa anledningar att det inte är lämpligt att spruta nu i ditt fall, men fråga kostar inget =)

Ankic - hur länge har din häst haft problem?

För om man tänker på min herre, så om det är något som saknas, varför började han inte 'sakna' det förrän efter flera år? Och för oss följer det ju inte grästillgång heller iofs.

Jag tror nog fortfarande att det finns nästan lika många orsaker som det finns hästar (iom att så olika saker fungerar), men det är ändå så många likheter att man ju börjar undra om det inte finns någon gemensam nämnare med.

Tack båda för svar. Ska fråga i morgon så får vi se vad hon svarar. Ska även fråga om inte Strömsholm har någon mejl så jag kan mejla över fotot på honom så ser hon hur han ser ut nu. OM hon är intresserad. Hon sa ju själv att om det inte går över med tabletterna så finns det inget mer. Så det är väl avlivning som gäller den dagen jag inte orkar mer eller har ekonomi för det verkar det som. Verkligen roligt.

Har du provat att ha hästen inne i ett par veckor för att se om diarren stoppar upp om den inte är i hagen. Då har du ju koll exakt på vad hästen äter. Blir den bättre av detta kan du ju misstänka att det är något den äter ute den blir dålig av under vinterhalvåret.
Du får då kanske överväga ett "miljöbyte" för att få hästen bra.

Det är ju visserligen inte så snällt mot hästen att ha den inne men det kanske räcker med ett par veckor. Du får rida, gå ut och gå och pyssla om den mycket under tiden.

Vi har haft honom sedan Juni -03,då var han 5år.
Han kommer från Norge och jag vet inte om han haft det där eller inte . Men det syntes redan första hösten .
Jag vet att han gått på fri tillgång ,men det skulle inte fungera nu,då han har lätt att lägga på sig . Han går på magert bete och blir ordentligt rund på sommaren . ( fast han rids hela tiden ,oftast 7dagar/vecka)
Trodde först att det var stress på ngt sätt , men han är en häst som är lugn och verkar må bra. Pälsen är jätte fin .
Så det enda jag kommer fram till är att orsaken är ngt med gräset .Varför blir han fin direkt det blir sol och gräset börjar växa ?Och direkt gräset är slut så blir han dålig .Och otur nog så blir det höst ganska tidigt här . Vi skulle nog passa bättre i södra delen av landet

Även jag har en "lös i magen häst" , eller liten ponny för att vara exakt.
Köpte honom i somras och han har varit lös till och från sedan dess, gjorde ett träckprov vilket visade på rätt så mycket mask , avmaskade men blev inte direkt bättre. Har avmaskat i omgångar med både banminth och ivomec, prövat magbalans !
Vet tror att de kan var en ughästgrej, är 2.5 år , men jag är tveksam.
Det konstiga med min är att högarna i boxen är rätt så okey, de allra flesta helt normala men ändå så har han många gånger hela benen och svansen nerbajsade.:confused:

Har funderat på allt känns det som, men varför kommer det och går ?, Han kan var helt normal i 2 veckor för att sedan se förjävlig ut och sen bra igen efter ett tag.

Han äter bra och verkar må bra för övrigt . Jag har funderat på om det är så att han slarvar med att lyfta svansen när han bajsar , han bajsar gärna mot väggar men lite lös är han ju, annars skulle det inte kunna rinna längs benen!

Era hästar som är dåliga i magen , är högarna alltid lösa?

Så där ser min gubbe ut när hans mage är som värst. + kolik oxå.:(
Nu är han ok i magen, men fiser mkt och blött (inget som rinner, bara blötta fisar), var skitig på låret och hasen igår em. Men det beror nog på att han har slaggat i skiten.:angel: Ska lägga in mer halm, stallägarna är lite snåla med halmen.:mad:
Högarna jag ser att han lägger, är normala, men luktar illa.
Han får från det han sover inne om nätterna (aug-sept) tills han går ut om nätterna i juni, 2 dl foderjäst, 20 ml B-vitamin, ½ mått bakteriebalans (ger hel dos, 1 mått, om magen börjar jävlas), ½ dl kokta linfrön.
Nu får han massor avmat eftersom han har gått ner i hull: 13 kg (dåligt proteinvärde), 10 dl lusernpellets (Hanssons), 10 dl betfor torr vikt, 10 dl vetekli, 15 dl fibergi låg. Få se om det hjälper, annars vet jag inte vad jag gör...:confused:

Tack Alexandra. Jag ska fråga veterinären om hon vill ha ett foto och se hur han ser ut innan jag skicker det. Hon kanske inte vill se det ens.

Nej, jag varken vill eller kan ha en unghäst inne i flera veckor. Eftersom han är frisk och pigg för övrigt. Skulle aldrig gå.
Plus att nu när det är snö ute och inga träd eller något finns i hagen så kan han inte äta så mycket mer än höet som jag lägger fram.
Min häst rids inte nu eftersom vi började att rida in honom lite lätt i somras. Nu står han över vintern för att sättas igång i vår igen när snön försvunnit. Tyckte inte att han var riktigt mogen att sätta fart så hårt med ridningen. Han är ju 4 år i år och halvblod, liten modell.:rofl:
Men tack ändå för ditt förslag.

Ha, ha ja, så där tänkte vi med. Att han kanske slarvar med att lyfta svansen när det mest blev blött runt svansen. För han står mot väggen och skiter så det rinner ner där. Ser inte så mysigt ut faktist. :crazy:
Men nu har vi sett att han visst lyfter svansen. Först kommer det blött som sprutar ut på svansen ändå sedan blajor ibland runda bollar och sist blött igen. Nu är han ju värre än någonsin när han äter cortisonet. Precis som om magen har blivit utslagen.:cry:

Precis så är ju mina hästar med. Dom blir bra så fort dom börjar få äta gräs. Otroligt konstigt. Dom t o m tål kraftfoder då.

Min häst är fortfarande på kliniken. De ville skicka hem honom i måndagskväll men då var han inte bra. Tom lite sämre i magen.
Jag har ju funderat hur mkt som helst hemma och man får inte mkt stöd ifrån veterinärerna. Jag har nu mer eller mindre tvingat dem att ha kvar honom på kliniken till fredag. Jag ville att han skulle få komma igång med sin medicin när han var på kliniken ifall han skulle känna av några biverkningar/bli sämre igen. 3 veckor har han snart varit där och man har eg inte kommit fram till någonting. Han kan ha en kronisk inflammation eller en rubbning i tarmfloran eller är det sanden som gjort honom dålig. Nu har de fått starta upp honom på Proequon igen och de kommer att få ta ett nytt träckprov för att få se om hans bakterier i tarmen ligger på normal nivå. Tänk vad man ska få kämpa! Vi kan ju inte anta att han är bra, jag menar bajsen är fortfarande inte ok. Därför är det ju bättre att kolla en extra gång.
Dessutom vill jag ju göra övergången så smidig som möjligt för honom. Han kommer att få stå inne ett tag när han kommer hem.

Min häst har blivit sprutad med cortison 2 ggr nu och han ska äta salizpurin(stavas hur???) som är antiinflammatoriskt. Undrar varför de ger min den medicinen och att din ska stå på cortison?

Jag säger som er andra; det behövs forskning inom det här området!
Helt klart verkar det som att det främst drabbar unga hästar eller att de startar när de är unghästar.
Stå på dig när du pratar med din vet. Gejsa!
Styrkekramar till er alla!:)

Vore roligt att få veta vad det står för sjukdom på era hästars papper?

På min står det har en måttlig förtjockad grovtarm, sannolikt inflammatoriskt betingat.

Ja, vi får stå på oss alla som har sjuka hästar. För så här går det inte att ha det.
Min är ju född hos mig och det började första vintern redan.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 366
Senast: Bison
·
Hästvård Så, mitt 12-åriga irländska sto har problem med magen, och jag har försökt vrida och vända på alla sätt och vis men kan inte komma på...
Svar
7
· Visningar
1 745
Hundavel & Ras Har haft hund hela mitt liv, uppväxt med golden retriver, sen dvärgpudel, flyttade hemifrån och skaffade en labrador/bordercollie...
2
Svar
39
· Visningar
5 041
Senast: Milosari
·
Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 414
Senast: MattiZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka