Min diarréhäst!

Sv: Min diarréhäst!

Verkar ju konstigt att din häst mådde bättre på djursjukhuset och fick samma hö hemma sedan. Tänk om din häst skulle må bättre att bli flyttad en månad eller två som min veterinär sa till mig.
Nej, hoppet finns ju fortfarande kvar. Men jag hade ju tänkt sålt honom. Har inte råd med 4 hästar eg. Och nu är det ju ännu dyrare med all medicin och allt som man ska pröva. Cortison som inte hjälpte 1400 kr colicuren som inte hjälpte 825 kr bara så där. Man kan ha roligare för dom pengarna. :( OM man säger så.
Sedan köper jag ju probimin till fjordingen. Hon var förresten lös i morse lite grand. skrev jag det?
Usch vad det är jobbigt.

Jag har också fått en problemhäst till......gällande magen hon har inte direkt diarre men nästintill har fallit ganska mycket i vikt det började i nov och har ännu samma problem. Trodde att det berodde på att vi fått problem med höet pga den regniga hösten men hon blev inte bättre fastän vi bytte hö avmaskat osv.... hon verkar inte påverkad i övrig så jag får väl avvakta..... Jag hade samma problem med en annan häst för ett år sedan och där kollade vi också allt tyckte jag och provade många dyra medel som veterinären rekomenderade men han blev aldrig bättre. . Däremot fick han aldrig cortison för tarmen undrar om det kunde ha hjälpt hmmmm..... Nu fick jag ta bort honom pga v en annan skada.

Konstigt men dom flesta som har diarréhästar har hästar som magrar av. På min häst syns det inget alls. Tvärtom han är ju jättefin i kroppen. Tur är väl det förstås.

Han var inte torr i morse heller. Men fjordingen var fin. Nu har jag bara 5 dagar kvar att ge cortison.

Min magrade inte heller av - tvärtom, behöll sitt överhull hela vintern (liite avmagring hade liksom inte skadat *host*)

Han är fortfarande fin i magen förresten :bow: Satt ut Shy Feedern sen några dagar, och väntar spänt på resultatet. Ev så hade det varit lite blötare avföring än normalt igår, inte runnit något på benen eller så, men när jag mockade kunde jag ta ut hela högen i en stor kaka, och spånet var ljusbrunt i botten av den. Svårt säga säkert dock då det var 20 grader kallt och rubbet var djupfryst. Några högar var så, de andra vanliga bollar. Så vi får väl se.. Han får som sagt ingen mer B-vit iaf förrän han ev blir 'rinnig igen', vill se om det ÄR Shy Feedern som hjälpt, eller om det bara är en slump.

Senast ändrad:

Vad skönt för dig. Min är ju dålig än. Men jag ska inte börja med något mer förrens en vecka ca efter att cortisonet tagit slut. För annars vet man ju inte vad som var som gjorde det bra OM han nu blir det någon gång. :(
Ska köpa Shy feeders sedan och pröva. Har 4 eller om det är 5 dagar kvar med medicin nu. Och inte haft någon förbättring. Det är bara lite mer och ibland mindre. Men oftast att man får tvätta honom iaf.

I dag var min häst lika lös och även fjordingen. Mycket konstigt eftersom det pendlar upp och ner med fjordingen och den andra är konstant dålig. 3 dagar kvar med cortison.

Skrev tidigare i denna tråden om min pålle som blev lite rinning igen när jag slutade med Shy Feeders. Jag satte in Shy Feeders igen efter två veckors uppehåll. Han är bra nu igen! Jag förstår inte varför, men bara han är ok så gör jag vad som helst :bow:

Diarré kan uppstå om hästen får för mycket fukt och kyla i kroppen...Det är något som dom flesta inte tänker på.

Jag har inte haft dator i helgen men.... min häst är faktiskt bättre.
Jag köpte ju kol till honom i torsdags när han började bli riktigt dålig igen och han fick en halv spruta tors kväll och sen en halv på fredag morgon. Kolet vet jag ju "hjälper" men det botar honom inte. Pratade med vår andra "vikarierande" veterinär i fredags och han ville då fördubbla hans salzopurindos. Nu får han 10 tabletter 2ggr om dan. Vi skulle sen avvakta till torsdag denna veckan.
Fast då hade jag ju redan "förstört" det hela med att ge honom kol så frågan är om tabletterna är det som gjort honom bättre. Kolet sitter ju i ett tag... Ja ja något var jag ju tvungen att göra när det började rinna och bli lösare o lösare...och vet. inte visste vad jag skulle göra.
Hämtade nytt hö till honom i helgen också. Alla prover är tillbaka och mitt hö var det inget fel på men jag ville ändå prova att byta. Så efter en enkel resa på 22 mil har nu min häst nytt, jättefint hö. Han får nu något "specialhö" som typ dammsugats o förvarats i vakum(?).
Resultatet av detta blev att han igår såg ut som en hamster, han har nog reagerat på proteinet(vilket inte låg högt) eller så är det hans tänder som spökar. Alla problem kommer samtidigt..... Han har det jobbigt med tandfällningen och är lite inflammerad i tandköttet.
Jag får varva in höet ännu försiktigare...
Men iaf så har boxen varit fylld med "glasburksbajsar" hela helgen och jag är jätteglad:)

Kanske kanske skulle du prova lite kol? Har du funderat på det innan?

Hur menar du med att hästen kan få för mkt fukt o kyla i kroppen?
Inuti? Var då?

Ingen fara att du blandade ihop oss:)
Men visst är det konstigt vad man kan hitta i fodret!
Vanligast är ju att man använder kopparsulfat till hovrengöring
och inte i munnen. Man får verkligen se upp med vad man köper för foder, både till hunden o hästarna!

Ja, jag får nog köpa det i veckan och pröva iaf. Fast först måste han äta upp cortisonet. Det är ju bara två dagar kvar nu.
Det kan ju vara värt ett försök har inget mer nu att pröva.
Du är väl den andra som säger att det blev bra med hästen efter att dom fått det. Alexandra skrev väl också det?!

Har tyvärr svårt för engelska. Står det något speciellt. Var kan man köpa det osv?

Härligt att det det iaf går bättre för din häst.
Nej, jag har inte prövat kol. Var köper man det och hur mycket ska dom ha osv? Blir det inte alldeles svart på benen när dom då fiser? Vet att min pappa för ca 40 år sedan fick dricka kol pga diarré. Trodde inte att det fanns längre. Har inte hört mer om det.

Har du prövat att tex ge potatismjöl? Det suger ju vätskan i tarmen. Jag gav det förra vintern och tyckte att det såg lite bättre ut.
Sedan prövade jag även fiberplex. Har du prövat det?

I dag tvättade jag halvblodet men fjordingen var bra. Hon är tydligen bra varannan dag. :crazy:
I går kväll fick inackorderingens islänning kolik. Så man fick vara i stallet till 12 i natt. Hon som ägde hästen var ännu längre i stallet. Veterinären kom till stallet kl 20. Ibland undrar man vad håller på med eg. Mitt gamla halvblod har fått en smäll eller något på knäet så det är lite svullet.

Kol fick jag ge förra året i väntan på utredning. Det är väl inte sååå vanligt att man ger det eftersom det är svårt att säga om det botar. Däremot hjälper det. Man ska ABSOLUT inte ge det till häst med risk för kolik eftersom det drar ihop tarmen. Jag har köpt "sprutor" att ge i munnen och har varit väldigt försiktig. Han har fått en fjärdedels dos och det har hjälpt. Och nej, hi hi, han har aldrig blivit svart av det. Däremot hans matte som fått det över hela sig:)

Bollarna blir ju mörkare och de blir ju svarta i munnen just när de fått det. Har köpt det på Lantmännen men det säljs i de flesta lantbruksaffärer. Det används mest på ko osv då man inte så ofta kör dem till klinik. Nej, det var mest en tanke, om du är trött på tvättandet. Det är inget som skadar dem iaf, men jag tar det lugnt med det och ger i mkt mindre dos. Min har ju aldrig haft känningar av kolik heller. Det tar nån dag innan det når tarmen. På min var det skönt att ge honom en dos eftersom han mår så mkt bättre då. Han har slappnat av i musklerna o står inte o kniper längre. Men det är ingen långvarig lösning. Jag väntar o ser nu om hans medicin hjälper.

Potatismjöl har jag aldrig provat men har hört om det. Måste man inte ge väldiga mängder då? Det är nog kanske så att det lindrar symptomen men inte botar?

Fiberplex letade jag efter förra veckan. Men är inte det som foderjäst? Vet att en del magsårshästar blir bra av det. Funderade på det förra veckan men köpte kol ist.

Förresten är väl kolets främsta egenskap att det suger åt sig "gifter" i tarmen. Tex om det funnits/finns någon bakterie som bildat toxiner.
Men kolpastan jag köper innehåller inte bara kol utan även tanin och probiotika? tror jag.
Svar på vattenprov än? Väntar med spänning..

Ingen fara att du blandade ihop oss:)
Men visst är det konstigt vad man kan hitta i fodret!
Vanligast är ju att man använder kopparsulfat till hovrengöring
och inte i munnen. Man får verkligen se upp med vad man köper för foder, både till hunden o hästarna!

Fast, det är alltså i övrigt förstklassigt, välrekommenderat osv foder man hittar kopparsulfat i, dvs inte 'skräp man kan köpa i matvaruaffären'. Så jag misstänker att kopparsulfat i de små mängder det rör sig om i fodret är okej. Dessutom hettas ju fodret upp etc.

Men skulle nog inte våga ge 'rent' ändå jag, utan har det just till hovarna.

Nej, posten har inte kommit i dag än. Vi bor ju på landet. :rofl:
Vetemjöl var väl ca 1 dl jag gav. Det suger ju upp all vätska i tarmen med och tar väl med gifter kan jag tänka mig. Läste om det i vintras förra året i någon hästtidning vet jag. Det är ju inte dyrt heller så...
Vet inte om jag törs ge kol då. För kolik fick han ju förra vintern, gaskolik.

Kom inte med på posten i dag. Men har varit till Gg och köpt shy-feeders iaf. Men väntar med att ge det till slutet av veckan. Då kommer ju cortisonet att vara slut. Vill vänta några dagar med att ge något speciellt efter det. Blir det ingen förbättring så börjar jag kanske att ge det i helgen.

Hur mycket ska man ge? Någon som gett speciellt mycket eller?

Kom inte med på posten i dag. Men har varit till Gg och köpt shy-feeders iaf. Men väntar med att ge det till slutet av veckan. Då kommer ju cortisonet att vara slut. Vill vänta några dagar med att ge något speciellt efter det. Blir det ingen förbättring så börjar jag kanske att ge det i helgen.

Hur mycket ska man ge? Någon som gett speciellt mycket eller?

Jag började med tredubbel dos, dvs 90 ml morgon och 90 ml kväll i några dagar, sen dubbel dos (60 ml morgon och kväll) i några veckor, och sen gick jag ner till enkel dos. Nu på slutet innan jag satte ut helt gav jag hela dosen i kvällsmaten (dvs 60 ml på kvällen isf för 30 ml morg & kväll), och det 'höll' fortfarande. Sen satte jag ut det för att se om det blir skillnad.

Du kan överdosera B-vitamin utan fara, överskottet kissas ut.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 369
Senast: Bison
·
Hästvård Så, mitt 12-åriga irländska sto har problem med magen, och jag har försökt vrida och vända på alla sätt och vis men kan inte komma på...
Svar
7
· Visningar
1 745
Hundavel & Ras Har haft hund hela mitt liv, uppväxt med golden retriver, sen dvärgpudel, flyttade hemifrån och skaffade en labrador/bordercollie...
2
Svar
39
· Visningar
5 041
Senast: Milosari
·
Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 414
Senast: MattiZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka