Sv: Min diarréhäst!
Men hallå!
Jaa, min har inflammation av kronisk ospecifik karaktär. Kallas för kronisk när de haft det mer än nån vecka, betyder inte "för evigt".
Nä du får gå tillbaka o läsa om vad han hade mer...orkar inte ta upp det igen...blir deppig av mindre
Cortison fick han i "sprutform" när han låg inne, en omgång. Gick sedan på salazopurinet som är inflammationsdämpande o antibakteriellt. Det är en mildare medicin för människor som har mag/tarmstörningar av kronisk karaktär( läs ej akuta). Den ger inte alls samma biverkningar som cortison och den kan han äta utan att få några andra problem. Kan äta den periodvis och dosen kan höjas/sänkas efter behov. Min är nog så bra han kan bli just nu. Alltså det är bollhögar, inget har runnit på benen sen han låg inne andra gången och han mår bra
![Bow :bow: :bow:](/bilder/smilies/bow.gif)
Sen är högarna lite mjukare än stoets men tänk också på att jag är väldigt känslig. Helt stabil är han inte och jag måste vara väldigt försiktig.
Skulle han inte svarat på salazopurin så skulle vi ha provat cortison men de har lite olika verkan. Cortison har ju en massa biverkningar, om man ska äta det längre perioder. Så jag är glad att vi provade den här medicinen som är för just den här typen av problem på människor.
Tycker ev. att du kanske skulle fundera på prokol. Har kollat upp det, ska inte ges till kolikhästar som har kolik just när den ska få kol. Du skulle ju kunna ge mindre dos. Min blev bättre på det förra året. Bara för att se om det slutar rinna på din. Inget farligt iaf.
Detta OM din vet. inte har fler uppslag. Jag PMar mina veterinärers namn.
Hur gick det med din fjodorfs akupunktur? Funderar på det till min.