Min diarréhäst!

Sv: Min diarréhäst!

Skönt för dig att han är bättre. Vilket djursjukshus var du på? Tänkte skriva det i mejlet.

Men hallå!:)
Jaa, min har inflammation av kronisk ospecifik karaktär. Kallas för kronisk när de haft det mer än nån vecka, betyder inte "för evigt".
Nä du får gå tillbaka o läsa om vad han hade mer...orkar inte ta upp det igen...blir deppig av mindre:)

Cortison fick han i "sprutform" när han låg inne, en omgång. Gick sedan på salazopurinet som är inflammationsdämpande o antibakteriellt. Det är en mildare medicin för människor som har mag/tarmstörningar av kronisk karaktär( läs ej akuta). Den ger inte alls samma biverkningar som cortison och den kan han äta utan att få några andra problem. Kan äta den periodvis och dosen kan höjas/sänkas efter behov. Min är nog så bra han kan bli just nu. Alltså det är bollhögar, inget har runnit på benen sen han låg inne andra gången och han mår bra:bow: Sen är högarna lite mjukare än stoets men tänk också på att jag är väldigt känslig. Helt stabil är han inte och jag måste vara väldigt försiktig.

Skulle han inte svarat på salazopurin så skulle vi ha provat cortison men de har lite olika verkan. Cortison har ju en massa biverkningar, om man ska äta det längre perioder. Så jag är glad att vi provade den här medicinen som är för just den här typen av problem på människor.

Tycker ev. att du kanske skulle fundera på prokol. Har kollat upp det, ska inte ges till kolikhästar som har kolik just när den ska få kol. Du skulle ju kunna ge mindre dos. Min blev bättre på det förra året. Bara för att se om det slutar rinna på din. Inget farligt iaf.
Detta OM din vet. inte har fler uppslag. Jag PMar mina veterinärers namn.

Hur gick det med din fjodorfs akupunktur? Funderar på det till min.

Har nån av er hört att MSM kan hjälpa mot inflammation i magen?
Läste en artikel om det men har inte hört det förut.

MSM har jag hemma. Både jag och min dotter har ätit det. Jag för min värk och min dotter för eksem. Hon har haft eksem i många år är snart 18 år. Har ätit MSM i säkert 6 år. Plötsligt slutade hon att äta för att prova om det kom tillbaka. Det verkar vara borta nu. Vet inte om MSM:et har hjälpt så det har försvunnit.
Men jag blev så himla arg av det. Det kan ge sådana biverkningar så jag slutade ta det.

Har prövat att ge det till min eksemhäst (islänning) men såg ingen skillnad.
Tänk om det skulle fungera på honom?! :crazy: så har man haft det hemma hela tiden. *ler*

Nej, tror inte att det fungerade med akupunktur på min fjording. Hon har ju blivit lite blöt till och från ändå plus att hon får probimin.

Min åt MSM förra året fast han började med det när magen hade stabiliserat sig. Åt det för lederna ett tag. Jag hade det egentligen till stoet men sen fick han också av det någon månad.

Du måste höra av dig när du fått svar av din veterinär:)
Väntar otåligt...

Ja, i dag har hon inte ringt iaf. Får se efter kl 16 det är då dom brukar ringa.

Äsch hon ringde inte i dag heller. Får väl ringa själv i morgon annars. Men man vet ju aldrig hon kanske kollar upp lite så hon har lite att svara mig när hon ringer. Jag ställde ju några stycken frågor ang min häst.
Han var lika blöt som vanligt i morse iaf.

Jag ringde och frågade om min häst och om de kan bli sämre i magen av att de byter tänder. Och så var det! Min är ju aningens sämre i magen, inget löst men bajsen är lite mjukare och mer blöt än vanligt.
Lillkillen har det riktigt jobbigt med sina tänder just nu. Det är varmt och svullet runt de två tänderna som är på väg upp. Vi skulle badda med jodopax eller munsköljsmedel.

Din teori om bäbisåkommor stämmer:)

Vad bra! Då kanske det bara är det som spökar just nu. Håller tummarna att det är så.

Min gubbe var lite bättre i går kväll även i morse. Men det är ju så att det går upp och ner. Ingen vet har ringt än.

*KL*

Idag fick jag gratisprovet av ProFeed, så får se om det gör skillnad.

Redan!!! Och du som beställde efter mig. *ler*
Nåja, jag fick ett mejl i går att det har skickats så det lär väl komma hem till mig med i dag då. Ska bli intressant. Har inte beställt mitt probimin fast det snart är slut ifall det är likvärdigt. För ProoFeed var ju billigare.

Usch vad hämskt det låter när jag läser detta.. Men borde det inte kunna vara så att hästar och människor kan ju annars ha många liknande sjukdomar... Kan det inte vara så att din häst fått typ Ulcerös Colit eller typ Chrones som finns hos människor? låter så himla likt ulcerös colit med inflammerad och förtjockad tjocktarm för så e det på människor och då får man diareér och ont i magen.... Lider med hästen för jag har själv en sån skitsjukdom och det är inte skönt så även fast det inte är samma sak så e de ju trasigt på samma ställe hoppas det ordnar sig.... stackars lilla plutt hästen :cry: :cry: :cry:

Hade det varit ett sådant fel så borde väl veterinären sett det vid undersökningen antar jag. Nej, det tror jag nog inte att har det. Om han skulle haft det så är det ju avlivning. Eftersom man får en påse på magen då va?

Jo det är ung. samma sak. Chrons sjukdom är som det min häst har, kronisk inflammation. Veterinärerna har nämt de namnen du talar om. Men men ... kronisk kallar de ju inflammationer som pågått mer än nån vecka så de har ännu inte konstaterat att min kommer att ha det hela livet. Min häst äter människomedicin som är just för de med chrons, salazopyrin heter det. Känner du till nån annan medicin? Nu blir det kanske lite personligt:) men vet du om man känner sig bättre med viss sorts mat eller så? Några andra tips?
Det är så svårt för man vill så gärna hjälpa sin pålle men veterinärerna vet inte så mkt om det. När min är dålig märks det så väl att han har ont i magen och man vill bara hjälpa honom.

Och nej, gejsa jag har frågat mina veterinärer, det finns hästar som lever hela livet med kroniska inflammationer i tarmarna, men med behandling. De vet inte så mkt om det. Den veterinären jag pratade med på Ulltuna sa att man inte kan ha hästen på periodvis cortison utan då var det avlivning men de andra jag har pratat med har sagt att man kan ha dem på behandling periodvis. Typ vintertid då de är bra på sommarhalvåret. Har min det kommer han kanske att få äta salazopurin i perioder. Suck...

Ja, så sa ju min vet med. Att om han blir bra av medicin men sämre när man slutar så kan han få gå på en dos cortison vintetid eftersom han blir bra sommartid på betet. Men nu blev han ju inte bra av det ens. Får se vad hon säger om din medicin jag nämnde det i brevet nämligen.

Om jag förstår det rätt så hade din lite mer då? Men båda hade väldigt mycket iaf. Eftersom 0,601 är hög intensitet.

Jo han var mer påverkad än din. Bandmasken hade han ju förra året och jag var orolig att det var det som spökade i år igen. Men SVA har hjälpt mig där. Nu när min låg inne tog de flera olika träckprov, trots att SVA uteslöt att han skulle ha mask igen, och de var alla negativa. Jag är så glad att vi flyttat till parasitfria marker, aldrig gått häst där, så att vi slapp den oron. Stoet måste jag kolla nu i vår bara.... Är faktiskt lite fundersam över hur jag ska göra med våra inackorderingar...Undrar om man kan kräva att de ska ta träckprov. Många säger ju att de maskar ordentligt men har kanske glömt bort bandmasken.

Funderar du på om det är bandmasken som gjort honom dålig?
Vad innehåller egentligen profeed? Tittade lite på hemsidan men förstod inte vilken sorts bakterier den innehåller. Tänkte om du fått burken och kunde läsa på den...

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 373
Senast: Bison
·
Hästvård Så, mitt 12-åriga irländska sto har problem med magen, och jag har försökt vrida och vända på alla sätt och vis men kan inte komma på...
Svar
7
· Visningar
1 745
Hundavel & Ras Har haft hund hela mitt liv, uppväxt med golden retriver, sen dvärgpudel, flyttade hemifrån och skaffade en labrador/bordercollie...
2
Svar
39
· Visningar
5 041
Senast: Milosari
·
Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 414
Senast: MattiZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka