Min diarréhäst!

Sv: Min diarréhäst!

Tack! :)
Nej, hon har inte ringt. Men har hört att Ulltuna är stängt pga någon smittsam sjukdom. Så alla som brukar åka dit får åka till Strömsholm. Det kan ju vara så att hon har för mycket att göra. Och inte hann ringa mig.
Jag köpte på Gg vanliga A, D och E vitaminer i en liten 1 liters dunk. Kostade lite över 100 kr.
Träffade en bekant som sa att det kunde vara så att det var just det som saknades när jag pratade om vitaminer. Eller också är det cortisonet som gjort värkan fast efteråt. Man vet ju ingenting.
Likadant med min fjording. Hon kanske blev bra av probimin och att hon inte skulle få diarre ändå. Men jag törs inte chansa just nu.

Ja, så var det ja. :rofl:
Då har dom nog rätt så mycket att göra på Strömsholm antar jag.

Hittade i min jakt på sockerfritt foder att Mustang också innehåller profeed....

I går eftermiddag ringde min vet iaf. Hon hade haft så mycket att göra pga ulltuna som jag trodde.
Vi funderar på att lägga in honom ev nästa vecka för att se om han blir bättre där. Nu var han ju väldigt orolig när han stod där en natt. Men det kan ju bero på att han hade en sorts mask över munnen för att inte kunna äta ett strå av något. Skulle ju vara fastande i ett dygn för gastroskopin.
Han var lite blötare i morse så jag tvättade av honom.

Hon sa att hon ville att vi skulle pröva Propaste. Någon som vet vad det är?
Sedan sa hon flera olika mediciner som jag inte skrev upp namnet på eftersom vi inte vet hur det blir. Men troligtvis blir han väl inlagd nästa vecka.
Fjordingen är helt torr fast hon får profeeden nu.
Hur är det med era hästar nu?

Börjar kännas som om det var en dagbok som jag skrev till mig själv nu. :(
Var är ni?

Ingen panik, jag är här!

Jag tror det blir bra att lägga in honom. Jag var ju såå orolig för min och det känns aldrig kul att ställa dem på klinik. Men det är ändå skönt att få några svar, eller iaf kunna utesluta några saker. Jag bara undrar varför hon vill prova propaste....OM han nu inte har några konstigheter som syns på bakt.proven. Jag har hört namnet innan men just nu kommer jag inte på var, hur det såg ut etc. Men jag vet att det är ett probiotika preparat. Undrar om det inte är en av protexin sorterna....men nej, jag är inte säker. Återkommer om det. Hade din vet. varit i kontakt med mina?

Min är bra idag och pigg som vanligt. Har nog hittat ett foder till honom oxå, en Eggersmanblandning. Sommaren känns nära och jag har börjat stängsla upp nya marker till mina bägge.

Slutar nu med Profeeden.våran kille som varit bra med hjälp av jäst har nu blivit sämre och högarna är lösare ,han fiser mer .
Återgår till vanlig jäst , vad jag ångrar att jag provade ,men men
Hoppas det har en bra effekt på era hästar

:) Vad kul att ní är här.
Har inte bett henne ringa din vet. Hon hade ju kollat upp lite saker. Hon frågade om Protexin. Om jag hade prövat det. Jag gjorde ju det förra vintern men det blev ingen bättring. Då sa hon att propaste är nytt och kanske är bättre. Men jag kan ha blandat i hop det för hon sa en massa olika preparat nu. Bl a något som han ska äta två ggr om dagen. Det är tabletter som ska krossas och han måste få det dirket i munnen. Det skulle hon ev pröva där på djursjukhuset då.
Men först skulle han få stå några dagar och bara äta hö för att se om han blev bättre. Sedan ge detta medel. Propaste hittar jag inte på någon hemsida alls här på internet konstigt nog. Fast jag fick adressen av veterinären. Den finns ju inte. :( Så jag kan inte läsa vad det är.

I dag på förmiddagen hade det runnit lite mer än vanligt. Så det är väl snart tillbaka igen då. :(

Vad synd att det inte fungerade. Ärligt talat har jag inte prövat jäst på honom. Men han går inte fiser så min fjording gjorde när hon var som sämst. Tror att dom har helt andra fel. Eftersom fjordingen är bra fortfarande av profeeden.

Hmmm...hur googlar du?!:)
Jag har hittat det men det verkar vara ett norskt preparat. Görs av zoolac och heter zoolac propaste. Undrar om det är samma som "vanlig" zoolac.... Innehöll, för oss de dumma, bakterierna bacillus. Undrar vad det är för tabletter....om det är samma som min får två ggr om dan... Hur som är ju allt de här ett framsteg! Innan hade ju din vet. slut på ideér och ork, nu verkar hon ta nya tag.
DET är ju alltid bra!

:angel: Jag brukar ha endast svenska sidor på. Har svårt för engelska och säkert även norska då.

Ja, det beror nog på att jag skrev att jag har kontakt med några som har samma fel och dom har gjort mycket mer. Sedan bad jag ju henne att fråga andra djursjukhus. Nu hade hon iaf frågat chefen sa hon om olika preparat.
Är bacillus inget bra eller?

Jo bacillus har de i vanliga fall i liten mängd. Men min hade ju överväxt av bakterien. Nu ska jag säga att bacillus är familjenamnet, det finns olika sorter. Det är ju dem jag letat ihjäl mig efter:)
bacillus av tråddragarsorten växer gärna till i hö och spannmål vid värme o fukt.

Norskt, danskt.... :)

http://anivet.dk/shop/Shop-SEO.asp?PM=1-PID-162.045

Hittar ingen hemsida men här är nåt

Jag är här, glömde ge profeed igår, idag är han rinnig igen. Så fan om det inte verkar hjälpa?

Fick mail av profed idag med som gärna ville jag skulle berätta om det fungerade.

På negativa kontot fick jag en redig kalldusch på kliniken idag ang herrn, tar nog ett tag att sudda ut minnet av de röntgenplåtarna från min inre syn =/

Konstigt nog är han bra i magen nu när han äter hösilage. Får 10 kg hö, 6 kg hösilage om dagen. Hösilaget är väldigt blött, 48% TS.
Han är heltokig i hösilaget, står och hoppar jämfota i gången :D när jag går och hämtar hans mellis-påse på logen, får ca 1 kg hö, 1 kg hösilage när jag släpper ut honom igen efter avborstning mm. Går ute till 16-17-tiden nu, beroende på vädret.
Få se vad vetten säger om hans skumma hälta, kommer i em.:(

Tråkigt att han är sämre.
Men han borde väl inte bli sämre bara pga en utebliven dagsdos...?
Det ska väl verka nere i tarmen och det tar väl ett tag innan det "når dit" ? (Kommer inte ihåg exakt hur lång tid deras passage tar)

Jag har läst igenom de studier som gjorts i Frankrike o Tyskland på profeed och " effekten" sitter i en lång stund efter man gett dem preparatet. Studien i Frankrike undersöker effekten efter 24 timmar. Eftersom det är en prebiotika borde inte heller de "goda bakterierna" (som jag fortfarande undrar vilka de definerar som) "dö" direkt.

Så spontant så tror inte jag att det beror på att du glömt att ge honom det en dag.... Inte för att göra dig deppig. :)
Men trots all logik så verkar sällan våra tarmhästar reagera som "de ska". :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 373
Senast: Bison
·
Hästvård Så, mitt 12-åriga irländska sto har problem med magen, och jag har försökt vrida och vända på alla sätt och vis men kan inte komma på...
Svar
7
· Visningar
1 745
Hundavel & Ras Har haft hund hela mitt liv, uppväxt med golden retriver, sen dvärgpudel, flyttade hemifrån och skaffade en labrador/bordercollie...
2
Svar
39
· Visningar
5 041
Senast: Milosari
·
Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 415
Senast: MattiZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • ”Hund” 2005-2010