Min diarréhäst!

Sv: Min diarréhäst!

Men inget sånt hjälper. Han fick protexin förra vintern. Probimin i vintras och profeed. Så någon bakteriell obalans verkar inte finnas. Bra att du säger vad jag ska fråga om. :rofl:

Dom här tabletterna ska visst också kunna behandla inflammationen. Hon hade pratat med sin chef sa hon. Vi får vänta och se ett par dagar om han mår bättre där borta nu.
Kom på att han står ju på sågspån. Här hemma har han halm. Om det nu kan göra skillnad. :crazy:

Det var aldrig klart att de var en inflamation, det kunde vara en. Pga av riskerna med cortison så fick jag valmöjligheten att prova alternativ först. Sedan står det öppet att prova cortison.

Han är inte helt bra, men ljusår från vad han har varit. Han får inte bara örter utan även vissa mineraltillskott och akupuntur vart 6 vecka.

Han verkar även må väldigt bra av sitt Back on track -täcke.

Xerox

Kom på att han står ju på sågspån. Här hemma har han halm. Om det nu kan göra skillnad. :crazy:

Om han har en känslig mage, och äter av halmen så nog kan det vara skillnad. Speciellt om halmen inte håller foderkvalitet. om du tänker på anledningen till varför halm inte är bra till hosthästar, pga att det lätt blir/är så mkt svamp och mögelsporer i halm, så känns det ju långt ifrån otroligt att det skulle kunna störa en överkänslig mage, även om det kanske är långsökt.

Prova byt till spån?

(min herre står dock på spån, utan skillnad, men.. )

Det finns så många teorier. Vissa säger att hästar med känsliga magar inte ska gå toma i magen och det är då därför det är bra om de har halm som de kan plocka med.
Tex. om de har en katarr.

Min står på spån men får kakor med halm så han hela tiden har att plocka av.

Allt beror nog på vad hästen har för problem och i mitt fall är det väldigt svårt att utreda.

Jag måste vara beredd att acceptera att jag kanske aldrig får veta. Jag funderar och funderar med hjälp av kunnit folk.

Jag ber om ursäkt om svaren går till fel person ibland. Jag läser på och ibland vet jag inte vem jag svarar till och inte heller om det var jag som var ombedd att svara. Jag är inte så van att skriva i sånna här forum.

Xerox

Eftersom han varit dålig i 3 vintrar och jag har haft halm från olika bönder men av bra kvalitet så tvilvlar jag på att det är halmen. Men vi får väl se vad dom kommer fram till.

Förra vintern fick dom ju även halm att äta ute av för att han skulle äta mycket grovfoder. För han åt också då ca 18 kg hö. Fast han är liten kille på 158 cm. :rofl:

Det behöver du inte oroa dig för. Jag menar vem du svarar. För vi är ju alla som skriver här på tråden involverade i detta och vill ha svar.
Det är ju skillnad på trådar och trådar också. En det blir jättestötta om man råkar svara fel.

Men du har ju iaf kommit rätt när jag läser om din hästs besvär. :(
Vi får se om vi får veta varför min häst är dålig eller inte.

Min är ju lite orolig så jag var alldeles säker på att det stressmagen han hade. Och att det skulle växa bort. Men på gastroskopin så syntes det inget.

Håller med om att det är ingen fara om det svaras 'på fel knapp'. Jag svarar oftast också med första bästa bara i den här tråden.

valacken var blöt igen imorse, inte farligt på benen och så, men fanns inte en enda hel boll att mocka ut, det var blaffor *sucka*

Visst, skriv du imorgon! Jag jobbar för fullt!;)

Och säger förresten som de andra; här svarar vi hit o dit på varandras frågor
o tankar, ibland en aning förvirrat:)
Jag är sååå tacksam för all hjälp av er alla. Och inte minst för stödet!

Senast ändrad av en moderator:

Nej, nu blev det kanske lite förvirrat i mitt svar. Alltså jag ifrågasatte tanken på att hon skulle prova ett nytt probiotika-
preparat eller prebiotika. Vi har ju ändå diskuterat olika sådana prep. o du har provade profeed. Jag menar att man måste hitta något annat. Jag undrar om hon menar min lillkilles medicin.... Salazopurin
har inte alls samma biverkningar som cortison, det är inte ett corisonpreparat. Som jag har förstått det är det ett ganska milt medel som man kan äta hela livet och ändra dos efter "dagsform". Jag höjde nu när han var sämre i morse. Står också beredd med kolet om det inte vänder.

Håller också med Xerox om att det finns så olika teorier. Till mig har de först rekommenderat halm men jag har inte velat ge eftersom det är svårt att få tag på med bra hygienisk kvalité i år. Sen skulle han ändå inte ha halm...Men har har din häst, gejsa, ingen störning i tarmfloran så är det inte halmen. Det är därför det är så bra med direkt.bakt.prov. Om det nu inte är så att han tidigare blivit dålig av något som han nu inte får men att det satt sig som en "kronisk" inflammation. Hänger du med?

Precis! Jag tror att hösilaget är boven och han är lite orolig själ iaf.
Dom har ringt från djursjukhuset och dom sa att han var jätteorolig. Sprang fram och tillbaka i boxen. Och det vet jag att han gör när han tror att han är ensam i stallet. Dom skulle ta ut honom i en liten hage under dagen och se om han blev lugnare. Lät nästan som om han inte blev det så skulle han hem tidigare. :mad:

Nåja, han var lös där iaf. Hade löst bajs och det hade runnit om honom. Han blev säkert lösare i natt för han fick ju inte det som jag tror att han blev bättre av här hemma. Vitaminerna, kalken eller linfröna.

Nej, det var inget probiotikapreparat om jag förstod det rätt. Utan något mer inflammationsdämpande. Tabletter som man krossar och sprutar in i munnen två ggr om dagen. Det var rätt så dyrt sa hon. Så troligvis är det inget som han skulle ta jämt om han skulle bli bra av det. En viss tid var det tror jag. Fasiken att jag inte skrev upp vad dom hette. Men börjar dom ge det så frågar jag givetvis vad dom heter.

Hade också en diarre häst förut hade in henne på strömsholm alla prover visade bra, ingen mask, fanns inget som tydde på att nåt skulle vara fel men eftersom hon var uttorkad och hade kraftig diarre så var det ju nåt som var fel så dom gjorde gastropi på henne och då visade det sig att hon hade magsår.. fick medicin åt henne och vissa förhållnings order sen dess har hon varit kalas bra i magen..

Skönt för dig att det gick så pass fort och bra med din häst. Har ju också gjort detta men det fanns inget fel. Irritation på tjocktarmen hittade dom. Så man kan få diarre av magsår?

Men får han hösilage? Hade för mig du gav hö....
Jaja, jag har idag kanske kommit på varför min är sämre. Igårkväll rann det om honom oxå, inte så mkt men lite vid bajsning och när han fes( mysigt:) ). Igår var han som vanligt i stallet iaf, åt när jag fyllde på hö och hade matro. När jag i morse mockade ur hans hage hittade jag en liten uppryckt granplanta, ca 40 cm hög. Den var rejält avgnagd och inte ett barr var kvar. Troligen är det en kombination av saker som gjort honom sämre, stressen med fodringarna 2 dgr i rad, byte av vattnet och sedan att han ätit granbarr. Nu är det bara att hålla tummarna för att det vänder tillbaka. Jag gav honom lite kol i morse och jag har bytt tillbaka vattnet igen. Verkligen jättekul att köra med dunkar fram o tillbaka ett par ggr om dan...

Mina hästar är ena riktiga busungar. De går i lite mindre hagar nu och då har jag lagt in träd till stoet för att hon ska ha att pyssla med. Lillkillen har fått små delar av färsk, yngre asp-stam eftersom det är det enda jag säkert vet att han tål. Stoet har fått både granar o asp. Hennes träd måste jag lägga längst bort i hennes hage för annars petar/slänger hon in dem till lillkillen, vilket hon måste gjort med granen. Den lilla langaren:) Nu får jag verkligen hålla koll på granarna. Deras större, nya hage är klar men nu när han är sämre vet jag inte om jag vågar släppa över honom...

Stå på dig med din häst! Om han skulle bli sämre får de väl sätta dropp eller ge honom svagt lugnande. Jag förstår att det inte känns kul men samtidigt måste de gå till botten med hans problem. Nu vet jag inte precis hur deras stallar ser ut men står han inte så att han ser de andra hästarna? Stackarn, det kan inte vara så lätt för honom heller. Ibland tänker jag på att min faktiskt inte är så gammal, ändå har han varit med om såå mkt.

Jag misstänker att det är "vår" medicin hon pratar om....

Var står dn kille nu?
Ska själv till Slu med min på onsdag för magutrednng, ni som har gjort detta, vad är det dom gör och hur länge vill de ha kvar dem?

Det är nog lite olika. Där vi har varit börjar de oftast med en bukröntgen, om inte man kan misstänka något direkt genom sjukdomshistoriken. Det enda man eg. kan se på bukröntgen är om hästen har sand i magen eller ej. Har den sand; börjar de med psylliumbehandling vilket tar ett par dagar. Hästen kan åka hem först när röntgen visar att nästan all eller all sand är borta. Ofta tar de träckprov mm ändå för att se om det verkligen var sanden som orsakat magproblemen.
Om inte sand, så brukar de på vår klinik gå vidare med träckprover för bakteriologisk undersökning och för parasitologi. Hästarna brukar få stanna tills svaren kommit iaf. Blodprov tas på de flesta. Det hela beror ju också lite på hur mkt man tycker att det kan få kosta. Det enda min eg inte har gjort är en gastroskopi. Man tycker inte att det är aktuellt i dagsläget eftersom vi haft en del annat att gå på och inget tyder på att problemen sitter i magsäcken utan mer i grovtarmen. Hur som, man gjorde en biopsi på min också samt beställde hem coli kultur vilket tog en dag. Första gången var min inne en vecka ungefär, andra gången mer än två.

Men våra maghästar är ju så väldigt olika och det hela är ju ofta väldigt diffust. Man får nog räkna med att hästen får stanna några dagar, om den ska göra en hel utredning. Hoppas det går bra för er!

Oj, mitt svar kom inte med i förmiddags. Nej, självklart får han inte hösilage eftersom jag tror att det är just det som gjorde honom sjuk. :) Men han fick det när han var liten upp till 2 år. Alltså 2 vintrar och nu har han fått torrt hö i 2 vintrar.

Tror du att det är din medicin som hon funderar på? Ska den krossas och ge i munnen två ggr per dag? Vad hette den nu igen?

Han var lite bättre i högarna i dag. Dom ringde nyss. Men hon visste inte om han hade blivit tvättad eller hur mycket hö han fick. Det som jag tyckte var viktigast att få veta. Jag sa att det är ju just det som jag vill veta. Så hon sa att jag kunde få ringa en gång på journumret i helgen i af. Annars ska dom ju inte ringa förrens på måndag eftermiddag.

Lustigt vilken skillnad på olika djursjukhus. Min var bara där på dagen. Det tog högst 3 timmar. Dom tog blodprov för att kolla bandmasken, biopsi i tarmen, hål i magen utanpå för att ta vätska och träckprov. Sedan fick vi åka hem.
Han hade då bandmask så vi fick först maska av med ett särskilt medel hemma. Vänta två veckor. Var fortfarande dålig. Då fick han komma in över natten för att stå med en mask så att han inte kunde äta ett enda strå. För att på morgonen göra gastroskopi och på eftermiddagen var vi med då gjorde dom ultraljud på honom. Där såg dom ju irritation i tjocktarmen, blindtarmen. Han fick då cortioson i 40 dagar. Ännu inte bra. Då blev han inlagd. Först för att se om hans diarre går över av sig själv. Alltså att det är något här hemma som stör honom. OM han inte blir bra av bara torrt hö så ska han få medicin. Vad kom jag inte ihåg nu. Men frågar vet om dom börjar med det.

Så nu vet du kortfattat vad dom gör på Strömsholm iaf.
Röntgen har dom inte gjort på min häst iaf. För ultraljudet kan ju visa om dom har sand i tarmarna vilket han inte hade heller.

Min häst fick diarre av sina magsår sen om det är ett vanligt symtom eller inte det vet jag ej men hon hade riktigt ko blajor det gick inte att mocka ut det var nästan spade som gällde annars gick det inte att få upp det..
Men hon vart bra är lite lös ibland men inget annorlunda mot vad som kan vara normalt..

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 373
Senast: Bison
·
Hästvård Så, mitt 12-åriga irländska sto har problem med magen, och jag har försökt vrida och vända på alla sätt och vis men kan inte komma på...
Svar
7
· Visningar
1 745
Hundavel & Ras Har haft hund hela mitt liv, uppväxt med golden retriver, sen dvärgpudel, flyttade hemifrån och skaffade en labrador/bordercollie...
2
Svar
39
· Visningar
5 041
Senast: Milosari
·
Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 415
Senast: MattiZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Hjälp!