Min diarréhäst!

Sv: Min diarréhäst!

HALLÅ Gejsa! Har DU försvunnit nu?:)

Min är jättebra idag!
Mörka, fina bajsar, helt underbara! Och detta trots att mina inackorderingar fodrat sina hästar före kvällsfodringen och mina stått o stirrat upp sig utan att få något en bra stund:mad:
Nu ska bara hans kycklingmatte se till att våga börja sänka hans medicindos...

När skulle du lägga in honom? Idag?

Hi,hi jag har ju precis fått luftburet bredband och har inte signal ibland. Så det kommer och går. Modemet är bortkopplat och jag vet inte hur man gör för att få i det. Gubben är bortrest till fredag kväl så här sitter man ensam.....:angel:
Nej, ev nästa vecka om han inte blir bättre. För i dag var det bara några strimmor. Så jag vet inte om det inte är på gång att bli bättre. Vi får se nästa vecka. Fjordingen är helt torr iaf. Jätteskönt.

Ja, jag fick också mejl som jag svarade på. Det verkar ju fungera åt min fjording iaf. Peppar peppar.

Jasså, vad är det för fel på din häst mer då? Vad tråkigt.:(

Det blev lite ändringar ang min häst. Var tvungen att åka på eftermiddagen till djursjukhuset. Så han står där nu. Hade början till kolik troligtvis eller också blev han dålig av vaccinationsprutorna som han fick i går. Han fick influensa och stelkramp här hemma.
När vi kom dit undersökte dom honom för att se om det var början till kolik. Men det hade troligvis gått över. Hade lite temp när vi åkte hemifrån men inte så mycket. Så han fick gå in i boxen och få en tuss hö som han åt med glädje. Här hemma ville han ju inte ha lunchhöet. Så något var det ju iaf. Hade bajsat i trp när vi åkte dit.

Nu får han nog stå där en vecka för att se om han blir bättre. Först ska han bara stå där i ett par dagar för att se om han blir bättre borta av bara hö. Sedan ska hon pröva något annat medel på honom. Så nu är det bara att vänta och se.

Senast ändrad:

Tråkigt att han är sämre.
Men han borde väl inte bli sämre bara pga en utebliven dagsdos...?
Det ska väl verka nere i tarmen och det tar väl ett tag innan det "når dit" ? (Kommer inte ihåg exakt hur lång tid deras passage tar)

Jag har läst igenom de studier som gjorts i Frankrike o Tyskland på profeed och " effekten" sitter i en lång stund efter man gett dem preparatet. Studien i Frankrike undersöker effekten efter 24 timmar. Eftersom det är en prebiotika borde inte heller de "goda bakterierna" (som jag fortfarande undrar vilka de definerar som) "dö" direkt.

Så spontant så tror inte jag att det beror på att du glömt att ge honom det en dag.... Inte för att göra dig deppig. :)
Men trots all logik så verkar sällan våra tarmhästar reagera som "de ska". :)

Nej man tycker inte han borde bli sämre så snabbt, å andra sidan blev han bättre redan efter en dos och helt bra efter två doser, så vem vet? Problemet med allt sånt här är ju att man inte vet hur det varit UTAN det man för stunden provar, så man vet inte vad som är slump och vad som är medlet riktigt =/

Bra imorse igen, jag passade på att tvätta svansen och bakbenen på kliniken (spolspilta och varmvatten, halleluja) och inte minsta lilla pyttefläck imorse. Inte kollat ikväll, kom hem nyss och hästarna sover sött (eller nåt, stallet är stängt och släckt iaf så vill inte gå in och störa dem).

Nu har vi ju dock adderat pronaxen med some xtra felkälla om magen blir kajko igen *sucka*

Gejsa frågade btw vad för fel det är på hon 'annars'. Han rullade ju fast i boxen i oktober, fick senskada + traumaskade och lite smått och gott. Läkte ut senskadan på rekordtid, men har reagerat i bakknäna, överbelastning. Sista veckorna har han varit riktigt kacklig, rört sig illa illa och hållt sig för sig själv i hagen. Inte så konstigt då stackarn var tvärhalt i trav på volt och har oont. I hasen, som han fått en smäll på i samband med fastrullning, och det ensamt eller i komb med överansträng och/eller den långa vilan har fått en spatt vi inte visste att det fanns ens att blossa upp och akutiseras. Det var inga vackra röntgenbilder direkt =/ Han är behandlad igår, svarar han inte så är det godnatt tyvärr =/

Usch det där lät inte bra. Är det en unghäst du har som har fått spatt? Stackars dig, har ju läst om din andra unghäst som du fick ta bort för några år sedan.
Vilken jäkla otur du har Alexandra. :(
Lider med dig verkligen.
Hur lång tid ska du vänta och se om hästen svarar då? Var satt spatten i för hasled?

Nej inte unghästen, hon är väl dock inte mkt bättre egentligen, hon är utdömd egentligen men matte är en envis, blödig jävel och gav det en chans mot Sveriges kassaste odds. Liten ljusning senaste ÅB, nytt ÅB nästa vecka.

Men det här är älskade valacken. 12 år, T märkt för hasledsdefekt (ej spatt, sitter inte ens i närheten av varandra) som åttaåring och lever på lånad tid. Mitt lilla hjärta, hästen jag skulle ge min vänstra arm förr, och som jag varit genom eld och vatten med. Och som har minst nio liv, vet ingen häst som spöat så många dåliga odds så många ggr, eller som stirrat döden i vitögat, skrattat och ändrat sig så många ggr. Återstår och se om han har några extraliv kvar och reder ut det här med..

Valacken har ÅB om två veckor, har han inte svarat alls finns inget hopp kvar då är det godnatt. Har han svarat får man ta det därifrån, men då finns det enligt veterinären gott hopp iaf, även om han är på ännu mer lånad tid igen då (eftersom spatt ju kan blossa upp igen, eller inte.. det kan bara tiden utvisa. Han har dock inte varit halt en enda dag av spatten förrän det här).

Vi har bara röntgat ena bak nu, det han skadade vid fastrullningen och det han är tvärhalt på, han har säkerligen spatt andra bak med, men mer inaktivt. Hursom, på det röntgade benet är det mellersta ledavdelningen. Den är nästan helt sammanväxt, men det har soms agt blivit aktivt igen av de omständigheter jag beskrev i förra inlägget. (senskadan och hasledsdefekten är på samma ben, så det har ju fått ta stryk in absurdum sen oktober det benet, dock är leddefejten fortfarande mer 'välmående' än någon någonsin kunnat drömma om, så just DEN tycks ha pallat även detta, fascinerande nog. När han dömdes u trodde veterinärerna på haghäst och ev skrittpromenader, i bästa fall. Han har gått 3 - 4 ggr/vecka, alla gångarter, och även fått börja hoppa (hoppades inget innan utdömningen ) upp till metern och klarat även det fint. men den där jävla fastrullningen =/ Drygt 16 kvm box, maxad D-ponny men nog fan lyckades han ändå...)

Tillägg - köpte ju en till unghäst nu i november 06. Hon mår fint. Unghästen som omnämns är K, min egna uppfödning.

Jag lider med dig...
Det verkar vara en stark häst och det betyder mer än man tror. Vi håller tummarna. Verkligen!

Igår var ingen bra dag för någon av oss....
Min häst var sämre igår på eftermiddagen. Jag tog in dem på eftermiddan och fyllde på hö o vatten som vanligt. Lillkillen var aningens dämpad men åt som vanligt. Bajsarna i hagen reflekterade jag inte så mkt över eftersom det regnat större delen av dagen. Hursom, på kvällen vid 8-tiden var han sämre. När jag ställde upp honom i gången för att mocka ur hans box rann det bajsvatten ur honom så att det blev en liten pöl. Högarna i boxen var gröna o mjuka. Han var ganska "stimmig" typ "får vi mat, får vi mat, får vi mat". När jag ställde in honom igen o fyllt på hans hö o gett procco+ medicin var han ändå lite stimmig. Han fick ingen matro utan följde med mig när jag pysslade med de andra hästarna( han har stor box som går utmed hela väggen medans de andra har på andra sidan, 10 m lång box som han kommit på att han kan galloppera i:) ).

Jaha...vad göra...? Jag gav honom 5 extra tabletter i gårkväll och bad till bajsguden. Senare har jag fått reda på att de kära inackorderingarna fodrat sina hästar på egen tid....igen.... De skulle ge middagen själva igår men hade visst inte gjort det utan tar in sina hästar vid 4-5 och ger dem krafft +hö i boxarna. :mad: (Mina har "fri" tillgång så jag ger dem inte mitt på dan, utan jag fyller på på em när de går in. Brukar vara ute seeent annars men nu när allt är som det är tar jag in dem på em.) Är det detta som gjort min häst stressad o dålig i magen...? Eller är det vattnet som jag så smått börjat byta ut mot brunnsvattnet...? F-n också! Jag har inga konstiga regler i stallet men jag är noga. Hästarna SKA alla få samtidigt och regelbundet. De har alltid fått i bestämd ordning, precis som att jag tar ut o in i bestämd ordning. Jag tycker att det ger lugnare hästar och jag är mkt noga med att det inte ska vara något stress kring fodringarna.

Nä just nu är jag riktigt less, less på mina inackorderingar och ledsen för att han är sämre...Kanske måste vi också till klinik idag.

Se till att de tar alla nödvändiga prover på honom nu när han ändå är inne. Direkt. bakt, blodprov etc. Kollar hur hans inflammation ser ut. Verkar konstigt om hon bara vill testa ett nytt medel.
Förlåt, men jag är lite anti i idag... Nu har jag ju ändå följt er historia med den här veterinären, och förlåt men ibland känns det inte alltid så genomtänkt från hennes sida. Hönsig som jag är blir jag lite orolig för er. Nu måste du få hjälp o klarhet. Preparat i all ära men vad är det som behandlas...? Finns där en bakt.störning? Har han en inflammation av kronisk art? Eller....? Nu får hon ta tag i det!

Hejsan!

Jag har tidigare år varit med i dessa trådar vad gäller diarréhästar. Jag har en 6-åring som jag har haft diarré på sedan han var 1 år.

Jag tänker inte dra hela historien igen, men jag har prövat allt (allt utom receptbelagda mediciner).

Hästen har genomgått två stora undersökningar utan resultat. Den första var på klinik under 5 dagar. Där misstänkte man tjocktarmsinflamation. Men man hade inget klart besked att ge. Därför gavs ingen medicin.
En ny ännu större undersökning gjordes våren -06. även denna utan något resultat, hästen är frisk.

Kort om symptomen på min häst: Aldrig diarré på betet. Alltid diarré i samband med vaccination, avmaskning. Diarréer utan förklarlig anledning samt diarré vid foderbyten (trots långsam invänjning). Träck ofta i form av bollar men med vätska som rinner längst benen både i samband med avföring och mellan avföringarna.

I samråd med mitt försäkringbolag samt vet. så inledde jag en alternativ behandling.
Det här året har varit det bästa för min häst. Visst har vi haft korta diarréperioder men inte i närheten av vad som tidigare har varit. Ofta har det nu kommit diarré i samband med vaccination etc.

Min häst har till synes utseendemässigt lidigt av diarrén. Han har vuxit till en 172 cm stor häst och mycket kraftig.

Det har givetvis inneburit ett stort hål i plånboken men det var för mig värt ett försök innan "provmedicineringar" med bla kortison. Jag har inga problem med koliker på min häst.

Den som vill veta mer kan jag maila till. Behandlingarna har i första hand gått ut på akupunktur, örter mm.

Men som jag skrev så är både vet. samt försäkringsbolag med på detta.

Hela behandlingen började med en håranalys. Jag vet att många har olika åsikter om detta. Nu har jag dock provat allt jag kan och det ser ut som det går åt rätt håll. Tiden får väll utvisa. Jag har behandlat honom sedan aug. -06

Jag ska medge att jag inte har läst den här tråden uten bara ögnat igenom den. Jag har kanske skrivit om något som redan nämnts. Ber om överseende med det.

Xerox

Senast ändrad av en moderator:

Usch vilken otur du verkar ha. Håller tummarna att det ska gå vägen denna gången också.

Se till att de tar alla nödvändiga prover på honom nu när han ändå är inne. Direkt. bakt, blodprov etc. Kollar hur hans inflammation ser ut. Verkar konstigt om hon bara vill testa ett nytt medel.
Förlåt, men jag är lite anti i idag... Nu har jag ju ändå följt er historia med den här veterinären, och förlåt men ibland känns det inte alltid så genomtänkt från hennes sida. Hönsig som jag är blir jag lite orolig för er. Nu måste du få hjälp o klarhet. Preparat i all ära men vad är det som behandlas...? Finns där en bakt.störning? Har han en inflammation av kronisk art? Eller....? Nu får hon ta tag i det!

Blodprov! För vad? Finns det något mer? Blodprov tog dom när han var inne den 19 december. Dom gick utifrån och gjorde ett litet sticksår och tog vätska från magen också och tittade. Avföringsprov tog dom med. Biposi från tarmen. osv osv
Vad är det mer för prov du menar.
Jag tror ju inte själv att han kan han någon störning i tarmen så att han tex behövde colibakterier eftersom han inte svarar på colicuren.
Vi får se om hon tar ett ultraljud till. Jag bad ju om det i mitt mejl. Nu när han ändå är där så kanske hon kollar honom igen. Får väl be om det annars. Stackaren! Han som knappt fått någon päls där sen sist över 2 månader sedan.
Att kolla bandmasken är för tidigt sa hon när jag frågade iaf.

Tråkigt att din häst är sämre. Min fjording är helt torr av profeeden än iaf. Skönt!

Senast ändrad:

Jag måste ändå fråga... hoppas du "orkar" dra historien igen.:)

Vilka prover tog man? Varför trodde man att det var inflammation? Togs direkt.bakt, biopsier, blodprov?
Veterinärerna verkar ha väldigt olika tillvägagångssätt gällande våra hästar och det är mkt därför jag undrar.

Du får jättegärna pm:a mig om vilken klinik du var på, var du får akupunktur etc. Jag har funderingar på just akupunktur till min.
Jag märker att han mår bättre när han har sin Back on track- ryggvärmare på, när han är riktigt dålig o har ont hjälper det när han har den på magen o att han får ha sin värmedyna på. Kanske skulle akupunktur hjälpa honom.

Kul att det har fungerat för dig och att din är bättre!

Det låter som samma fel som våra hästar har med. Men örter prövade jag förra vintern på mina båda hästar. Fungerade tyvärr inte.

Berätta gärna mer vad du har gjort och så. Är alltid intressant att jämföra. Men alla hästar har ju olika fel. Som mina två svarar på olika preparat. Eller rättare sagt den ena svarade på just probimin och sedan gick jag över till profeed. Har ju ingen aning om hon kanske hade blivit bra i tarmen nu. Profeeden kanske inte hjälpte om jag hade tagit den i vintras.
Och den andra blir inte ens bra av cortisonet.

Men inflammation i tjocktarmen har min också. Fick du inte ens pröva cortison?
Är din bra nu eller?

Jag är påväg till jobbet snart och en sammanfattning kommer att ta ett tag. Kan jag skriva till dig i morgon?

Kort så har biopsier tagits, flertalet möjliga och omöljiga blodprover. Utökade träckprover som har analyserats av Mybach-vettech i Stockholm. De har även tagit prover på sådant som man enligt dem inte normalt tar på hästar.

Efter klinikbesöket så spekulerade man i orsak eftersom man inte fick något avvikande provsvar.

Vid håranalysen framkom att han har svårt att ta upp vissa mineraler samt vitaminer. Dessa får han nu tillskott av.

Det jag nu håller på att kontrollera är glutenallergi. Vet inte om det går att testa på häst. På något sätt bör det ju gå att kontrollera.

Hörde om en travhäst som köpts från amerika som var glutenallergisk. Vet dock inte vad den hade för symptom. Den fick specialfoder.

Xerox

Blodprov för att se hur han ligger på lymfocyter mm. Min ligger dessutom lågt på protein, blir bättre iom att han blir bättre.

Om alla hans värden är bra på ett direkt.bakt tycker inte att probiotika borde hjälpa. Är det en inflammation borde man satsa på att behandla den. Tycker lilla jag bara.... Men å andra sidan borde en långvarig inflammation i tarmen ger bakteriell obalans. Colicure är ju av samma sorts preparat som proequo, protexin mfl . Det som skiljer är vilka sorter som de innehåller o i vilken mängd. Nu måste jag jobba....suck....

Vi håller tummarna och tänker på er!

Glömde skriva. Säger som du. Regelbundna tider är A och O. Jag håller strikt på dessa regler här hemma. Har ju 3 inackorderingar. Men jag sköter allt. Känns bäst så. :rofl:

Ang glutenallergi, så borde inte en glutenallergisk häst vara okej på en foderstat med enbart stråfoder?

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 373
Senast: Bison
·
Hästvård Så, mitt 12-åriga irländska sto har problem med magen, och jag har försökt vrida och vända på alla sätt och vis men kan inte komma på...
Svar
7
· Visningar
1 745
Hundavel & Ras Har haft hund hela mitt liv, uppväxt med golden retriver, sen dvärgpudel, flyttade hemifrån och skaffade en labrador/bordercollie...
2
Svar
39
· Visningar
5 041
Senast: Milosari
·
Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 415
Senast: MattiZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIX
  • Mens
  • Skottlossning på skola