Min älskade hund opereras just nu...

Sv: Min älskade hund opereras just nu...

Så skriver man väl för fan inte!

Du vet ingenting om omständigheter runt detta.

Detta för givetvis inte hända igen och det säger väl sig själv.

Jag är chockad och ledsen över det som har hänt också skriver du så....

Menar du allvar eller?!

Klart som fan att man kan bli tvungen att omplacera en av hundarna om det fortsätter, tyvärr!
Eller menar du att det är fullt okey att din ena hunds ögon ska ploppa ut varje gång bara för att du anser att det inte är ett alternativ med omplacering? :crazy:
Avliva då.

Ibland så börjar man ärligt talat undra...

Det är väl helt upp till TS. Det finns många som håller hundar åtskilda hela livet, inte mår hundarna sämre för det.

Min yngste hunds mamma blev biten av en stor hund. Hon blev då blind på ena ögat. Inget problem för henne mer än möjligtvis om hon är på ett nytt ställe och har lite för bråttom, så kan hon stöta emot något. Man var till en början inte säker på om man skulle bli tvungen att operera ut ögat, men det sitter kvar och det är nu cirka 5-6 år sen det hände.

Så skriver man väl för fan inte!

Du vet ingenting om omständigheter runt detta.

Detta för givetvis inte hända igen och det säger väl sig själv.

Jag är chockad och ledsen över det som har hänt också skriver du så....
Jag skrev precis så, så...?
Nej jag utgår ifrån det som skrivits här i tråden och det faktum att ett av tipsen var att omplacera om det här kommer att fortsätta och ditt svar blev då att det är helt uteslutet. Varför är det det?

Det för mig är faktiskt rätt sinnessjukt, då gör du ett aktivt val där minst en av dina hundar kommer bli fysiskt och psykiskt lidande. Speciellt då det tydligen också är de sk yttre faktorerna som spelade in, bland annat att de vid jakt av katten riktade om mot varandra istället. Vem låter sina hundar ens jaga andra djur var min första tanke?!

Det är väl helt upp till TS. Det finns många som håller hundar åtskilda hela livet, inte mår hundarna sämre för det.
Jasså det säger du, och hur vet du hur dessa hundar mår?

För tänker man bara lite logiskt sådär så är hundar en av de mest sällskapliga djuren som finns, om då två individer inte kan vara ihop så innebär det att en kommer bli mer utesluten än den andre. Så den hunden som får sitta bakom galler kommer knappast vara lika tillfreds med sin tillvaro som den som för stunden får vara med familjen, speciellt inte heller när hundarna har vetskap om varandra och de inte går ihop.

Och jo, jag har själv erfarat detta själv under en kort period, vilken psykisk press det var för den "drabbade" hunden av att ens höra den andra hunden gå på andra sidan dörren. Så nej, jag köper inte det där och jag anser det vara en felaktig djurhållning. Så egoistisk får man aldrig vara i mina ögon att det går till den gränsen!

Men din erfarenhet av att hålla 2 hundar separerade från varandra är bara din. Du kan väl knappast hävda att dina erfarenheter ska bli lika för alla andra? :meh:

Jag och min särbo har våra hundar separerade. Nu bor vi bara ihop vissa helger men då är hundarna separerade med kompostgaller och de har halva huset var att vistas på. Detta för att hans hund är till åren och är en omplacering med kort stubin. Min är ett 8 månaders yrväder av mindre ras. Båda är hur coola och avslappnade som helst med upplägget. Vi märker ingen skillnad alls på deras mående när de bor såhär mot när de är ensamma i sina egna hem med sin husse/matte.

Jag kommer hädanefter ALDRIG att läsa dina inlägg.....

Man säger inte så till någon som är ledsen.

Finns en bra "Blockera användare"-funktion om du går in på hennes sida.. Väldigt användbar till dom man vill slippa.

Fy vilken obehaglig händelse. Förstår att du är i chock och jag håller tummarna för att din älskade hund kommer bli bra igen.

När hon kommer hem igen så är jag säker på att du kommer lösa situationen till det allra bästa för båda dina hundar. För vem vill vara med om en sådan här otäck händelse en gång till?

Kramar.

Jag skrev precis så, så...?
Nej jag utgår ifrån det som skrivits här i tråden och det faktum att ett av tipsen var att omplacera om det här kommer att fortsätta och ditt svar blev då att det är helt uteslutet. Varför är det det?

Det för mig är faktiskt rätt sinnessjukt, då gör du ett aktivt val där minst en av dina hundar kommer bli fysiskt och psykiskt lidande. Speciellt då det tydligen också är de sk yttre faktorerna som spelade in, bland annat att de vid jakt av katten riktade om mot varandra istället. Vem låter sina hundar ens jaga andra djur var min första tanke?!

Jasså det säger du, och hur vet du hur dessa hundar mår?

För tänker man bara lite logiskt sådär så är hundar en av de mest sällskapliga djuren som finns, om då två individer inte kan vara ihop så innebär det att en kommer bli mer utesluten än den andre. Så den hunden som får sitta bakom galler kommer knappast vara lika tillfreds med sin tillvaro som den som för stunden får vara med familjen, speciellt inte heller när hundarna har vetskap om varandra och de inte går ihop.

Och jo, jag har själv erfarat detta själv under en kort period, vilken psykisk press det var för den "drabbade" hunden av att ens höra den andra hunden gå på andra sidan dörren. Så nej, jag köper inte det där och jag anser det vara en felaktig djurhållning. Så egoistisk får man aldrig vara i mina ögon att det går till den gränsen!

Du läser in en massa ord som inte står. Du drar också slutsatser om händelsen som inte heller du vet något alls om. Jag kan inte alls förstå att du drar på så stora växlar.

Det står ingenstans att hundarna inte tål varandra, du verkar inte ha någon större insyn i hur en heeler funkar och då dessutom är TS en djurplågare för att hundarna sätter fart på katten. :banghead:

Nu har detta hänt EN gång. Jag skulle tro att det lika gärna kunde hänt om hundarna hade lekt hårdhänt.

Kanske lite OT, men jag googlade på ögonluxation + blider och höll mig lite i skrivbordet och kisade utifall jag skulle få se nåt obehagligt. Men det fanns inga bilder.

Ramlar liksom hela ögat ut helt och hållet? Eller står det ut?

Jag har erfarenhet. Min lhasa apso råkade ut för bulbprolaps i somras. Det var ett öga på henne, men risken är att synen drabbas på båda eftersom när det blir drag i synnerven (som är korsad) kan andra ögats nerver också brista.

I första skedet försökte vi låta ögat vara kvar, ögonlocken syddes igen men trots tratt och övervakning lyckades hon gnida så mycket mot golvet att stygnen gick upp. Till att börja med såg det ut som om det skulle gå bra att behålla ögat i alla fall, men hon lyckades tyvärr skada hornhinnan en dag när hon gnuggade ögat mot trattens innerkant. Då lät vi ta bort det ögat.

Efteråt gick allt bra, hon har fullgod syn på sitt högra öga (tack och lov) och är precis samma goa hund som vanligt. I det här fallet syns det knappt att hon saknar ett öga, hon har massor av päls och det är bara att låta pannluggen falla över den sidan lite så att det ser ut som en slarvigt uppsatt tofs. :)

Lycka till med din vovve. Jag vet precis hur fruktansvärt det här är att gå igenom.

Prova att googla på bulbprolaps istället, det är den korrekta termen. Det ser riktigt otäckt ut.

Men TS har väl aldrig påstått något så dumt som att en av hundarna ska få lida?! Det fattar väl vem som helst att man inte låter en sån hemsk händelse upprepa sig.

Att ha hundarna åtskilda behöver absolut inte betyda att någon av dem mår dåligt och får vara mer utanför familjen än den andra. Man kan ha dem i olika delar av huset, man kan turas om så de får vara i köket/vardagsrummet/det rum människorna mest är i ungefär lika mycket... Det finns massor av lösningar som hundarna inte lider av och jag är säker på att TS hittar en bra lösning för sig och sina hundar.

Hur tror du förresten att t.ex. uppfödare gör? Tror du att de alltid har alla hundar tillsammans? Eller tror du att kennelhundar alltid mår dåligt för att de är åtskilda?

Jag hoppas verkligen att din lilla plutta klarar synen. Förstår att du är utom dig av oro och jag hoppas du har någon vän eller familjemedlem hos dig som kan stötta och trösta.

Jag har ingen egen erfarenhet av hundar som slåss, men vet andra som får hålla sina hundar åtskilda när de inte kan passas, och det kan funka alldeles utmärkt. Jag vet ett par mopsar som har råkat ut för ögon som hoppar ur, och de har behållit synen. Dessutom har jag träffat helt blinda hundar som lever ett utmärkt liv och klarar sig fint. De är fantastiskt anpassningsbara djur. Så hur det än går, så ordnar det sig, det är jag övertygad om.

Tack för era snälla svar.

Det såg så fruktansvärt ut. Hela ögongloben var utanför sin håla. En syn jag önskar att inte någon fick se.

Jag vet inget än. De ska ringa vid lunch och jag hoppas av hela mitt hjärta att hon kommer hem idag. Hon är min fina älskade tös.....

Ha läst på lite och det sägs att det är sällan de behåller synen efter en sådan skada....och min hund har på båda ögonen....Jag är så ledsen....hon kommer vara blind.....

Vår vovve tappade ganska hastigt synen när han var två år gammal (gråstarr), först var han väldigt orolig och jag grät floder för jag var säker på att om det inte gick att fixa synen skulle vi få avliva, för blind kan han ju inte få vara.
Läste en massa om blinda hundar och fick lite tröst, sedan var vi tvungna att vänta flera veckor på operation, och faktiskt blev han snabbt tryggare med att vara utan syn, han lärde sig att använda nosen mer (lätt att hitta träd och lyktstolpar eftersom de alltid är kissade på tex) och även lyssna på oss. Han kunde vara lös med oss i skogen, han höll sig till stigen (lite rodelstil var det ibland) och om det var något hinder typ ett nedfallet träd ropade vi åt honom, då nosade han och kollade var det var, sedan hoppade han över och till nästa gång flög han över trädet i full fart, klockren koll på var den var.
Så, när vi väl kom till operation så kändes det som att även om den inte lyckas så kommer vi kunna ha kvar vovve med god livskvalitet. Det var sjukt skönt.
Han kunde utan problem jaga bollar inomhus, stenkoll på var möbler stod och hur högt det är under dem. Flyttade man på en stol kunde han ju stöta i den, men sen kom han ihåg att den flyttats till nästa gång.
Jag läste att man ska vara noga med att inte möblera om osv, men vi körde mer på att inte bli "försiktiga" med honom, han skulle inte böra tro för mycket på sitt minne, bättre att använda nosen, för möbler luktar också, och det går utmärkt att lära sig att använda andra sinnen.

Nu lyckades operationen och han ser bra, men OM din lilla fina inte klarat synen så håll ut ett tag. Ge henne en chans att ställa om sig för ett liv i mörker, det kan gå toppen! Ömka inte med henne om hon är osäker i början, var bara glad och trygg och visa henne vägen, det tog som sagt några veckors ångest innan det vände för vår hund.

Håller tummarna för er idag!

Ha läst på lite och det sägs att det är sällan de behåller synen efter en sådan skada....och min hund har på båda ögonen....Jag är så ledsen....hon kommer vara blind.....

Jag håller en stenhård tumme att synen ska klara sig - åtminstone på ett öga eller tillräckligt för att se lite så omställningen inte blir så stor.

Varför finns det inga hjärte-smajlisar för:(

Liknande trådar

Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 204
Senast: Nota
·
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
2
Svar
29
· Visningar
2 109
Senast: AraSlei
·
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 354
Senast: Sesca
·
Hundträning Vi har fått en tillfällig gäst i huset, i form av en ung blivande jakthund. Hen kan för tillfället inte bo hos sin ägare, och vi fick...
2
Svar
22
· Visningar
1 927
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar