Min älskade hund opereras just nu...

Sv: Min älskade hund opereras just nu...

De ringde nu och hon ska får komma hem idag. Ska hämta henne halv 4.

Jag är helt förstörd. Ska hon aldrig kunna se igen....

Tack alla ni som tänker på henne.

Skickar stora styrkekramar till dig! Kan inte ens föreställa mig hur hemskt det måste ha varit och hur hemskt det måste kännas nu. Hon ska vara glad att hon har en så fin matte som bryr sig så oändligt mycket om henne. Jag är säker på att hon kommer få ett långt och fint liv även om hon skulle bli helt blind. Ta inte åt dig av skitsnacket som det där stolpskottet kom med här i tråden. Bitterfittor finns det gott om här i världen!

Min gamle labbe såg väldigt dåligt på äldre dar, det påverkade honom så att han hade svårt att ta sig över hinder som bäckar i skogen och så snubblade han ibland lite på trottoarkanter och så. Tyvärr blev han påflugen av en annan hund när han låg stilla på kommando och efter den händelsen så blev han lite försiktigare när han märkte att det var främmande hundar i närheten. Att vandra långt ifrån mig så jag fick springa efter och hämta honom hade han dock inga problem med... Hörseln var förvisso också ganska kass men ibland tror jag att han visst hörde, han bara struntade i vad jag sa ;).

Tyvärr så blev min unga hund ganska elak mot honom den sista tiden och jag tror att det delvis berodde på att den gamle inte kunde läsa den unga hundens signaler. Det tycker jag du ska vara uppmärksam på, så att heelern inte ger sig på vavvan igen.

Just, när vår kille förlorade synen blev han väldigt skeptisk till hundmöten, så jag blev områdets bitterfitta (bra ord, tack där) och höll alla hundar på avstånd, jag kände att det är sjukt viktigt att han känner att han kan känna sig säker på att han inte blir påhoppad (om än så vänligt) av div hundar när vi är ute.

Lycka till nu när du hämtar henne. Var beredd att hon kommer att se rejält tilltufsad ut. Pälsen i ansiktet kommer säkert att vara i oordning, och det kan finnas blodigt sårsekret som runnit lite också. Säkert är hon svullen, och stygnen syns. Minns hur oändligt synd jag tyckte det var om min lilla lhasa, och hur eländig jag själv kände mig. Hon var dessutom tagen av narkosen, trött och lite vinglig. Sköt om er!!!

Och se till att få en tratt som är stor nog. När våran blev op i ögonen så gjorde de också snitt i ögonvrårna. Det kliar och det är (som någon annan skrev) viktigt att de inte kan komma åt att gnugga sig. Vi fick en "lagom" först, men han lärde sig snart att ta spjärn med trattkanten mot typ en mattkant och sedan sträcka sig fram ur tratten och gnugga fejan. Vi fick ta en REJÄLT mycket större tratt.

... Ge henne en chans att ställa om sig för ett liv i mörker, det kan gå toppen! Ömka inte med henne om hon är osäker i början, var bara glad och trygg och visa henne vägen, det tog som sagt några veckors ångest innan det vände för vår hund.

Håller tummarna för er idag!

Kan bara hålla med om att även om synen försvinner kan det fungera utmärkt. För många år sedan hade jag en hund som på ålderns höst började bli väldigt döv. När han inte längre fixade att hålla vikten var det ju dags att hjälpa honom över regnbågsbron. Han går med mig in på veterinärmottagningen och rakt in i dörrkarmen. DVS inte nog med att han var döv han var också blind. MEN det märktes inte ett dugg. Han gick inte på något hemma eller i kända omgivningar. Så ge det tid.....tänker på er och saknar en smilgubbe som håller tumme eller liknande

KL En bulbprolaps är en enormt akut situation om man skall kunna rädda ögat. Ingen av de jag varit med om har kommit in i tid för att rädda ögat.
Men de har fungerat bra ändå.
PL

Av ren nyfikenhet; Hur akut? Man hinner ev inte även om man åker direkt alltså?

Och var gör man av ögat på vägen? det hänger fast va? Slå in i något? (ursäkta om frågorna är dumma, jag har hört om det förut på en kurs men har noll koll egentligen).

Tack alla!!

Hon är nu hemma och med trolig syn på iaf ett öga. Jag är fortfarande nervös men ett litet hopp har iaf tänts.

Peter- Hon opererades 25 minuter efter att det hade hänt. Förhoppningsvis snabbt nog.

Jag är så lycklig över att ha henne hemma!

Om man har tur så hinner man, försök!
Att fukta ögat kan hjälpa. Men den värsta skadan uppstår pga draget i synnerv o blodkärl.
Det som torde vara effektivast är om man kan trycka tillbaka ögat innan svullnaden o vävnaderna blir för stor.
PL

Prova att googla på bulbprolaps istället, det är den korrekta termen. Det ser riktigt otäckt ut.

Nu har jag kollat, jag hade svimmat.

PL, menar du att man helt sonika klämmer tillbaka ögongloben? Krävs ju lite stålmage att göra det.

Jag har inte provat men ögongloben tål mkt.
En parallell var på en vallhundsträning där en BC bet mot ett får, hörntanden fastnade i ullen o slets ut jag såg det direkt tog tag i hunden o tryckte tillbaks tanden, växte fast utan problem men ägaren trodde aldrig riktigt på mig!
Gjort samma vid ett annat tillfälle då jag råkade vara 2 min!! från gården.
PL

Jag läste på någon engelsk/amerikansk sida (som jag naturligtvis inte hittar tillbaka till nu...) att man bara ska försöka trycka tillbaka ögongloben under "extrema" omständigheter, typ väldigt långt till närmsta klinik eller så. Och gör man det ska man vara väldigt försiktig och inte direkt trycka på själva ögat, bara möjligen lätt försöka "puffa".
Är det max en timme till veterinären skulle man, enligt den sidan, hålla fuktade (helst koksaltlösning men vatten går i nödfall) kompresser/bandage/liknande över ögat och se till att det hålls fuktat.

Men jag vet förstås inte hur korrekt det är.

Jag hade inte klarat av att trycka tillbaka ögonen på min hund. Det såg så hemskt ut.....

Liknande trådar

Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 204
Senast: Nota
·
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
2
Svar
29
· Visningar
2 109
Senast: AraSlei
·
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 354
Senast: Sesca
·
Hundträning Vi har fått en tillfällig gäst i huset, i form av en ung blivande jakthund. Hen kan för tillfället inte bo hos sin ägare, och vi fick...
2
Svar
22
· Visningar
1 927
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar