Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vi har tre hanhundar och en tik i vår familj. Eftersom jag och min sambo träffades och jag hade två vuxna hanhundar och han en vuxen hanhund, så har vi alltid hållit dem åtskilda med grind och galler. Det har aldrig varit några som helst problem. Hundarna växlas med att vara med i kök och TVrum och sover annars i soffa i sitt rum. Jag har även vänner som skiljer av hundar, mest för att en gammal hund ska få lugn och ro eller en skadad hund samma sak..Jag skrev precis så, så...?
Nej jag utgår ifrån det som skrivits här i tråden och det faktum att ett av tipsen var att omplacera om det här kommer att fortsätta och ditt svar blev då att det är helt uteslutet. Varför är det det?
Det för mig är faktiskt rätt sinnessjukt, då gör du ett aktivt val där minst en av dina hundar kommer bli fysiskt och psykiskt lidande. Speciellt då det tydligen också är de sk yttre faktorerna som spelade in, bland annat att de vid jakt av katten riktade om mot varandra istället. Vem låter sina hundar ens jaga andra djur var min första tanke?!
Jasså det säger du, och hur vet du hur dessa hundar mår?
För tänker man bara lite logiskt sådär så är hundar en av de mest sällskapliga djuren som finns, om då två individer inte kan vara ihop så innebär det att en kommer bli mer utesluten än den andre. Så den hunden som får sitta bakom galler kommer knappast vara lika tillfreds med sin tillvaro som den som för stunden får vara med familjen, speciellt inte heller när hundarna har vetskap om varandra och de inte går ihop.
Och jo, jag har själv erfarat detta själv under en kort period, vilken psykisk press det var för den "drabbade" hunden av att ens höra den andra hunden gå på andra sidan dörren. Så nej, jag köper inte det där och jag anser det vara en felaktig djurhållning. Så egoistisk får man aldrig vara i mina ögon att det går till den gränsen!
Det är klart att det KAN påverka, men det behöver inte göra det. Det beror mycket på hur de hundar man har är mentalt.När jag flyttade ihop med mitt x så hade han med sig en vuxen schäferhane, och jag hade sen innan ett antal BCs. De slogs aldrig men vi höll dem åtskilda eftersom schäfern gärna mobbade min äldsta om han kom åt.
När schäfern och Xet flyttade har mina hundar levt upp som bara den, ffa Boss som var mest osäker på honom. Jag tror absolut att ett liv ihop med flockmedlemmar som måste hållas isär kan påverka hundarna negativt.