Min älskade hund opereras just nu...

Sv: Min älskade hund opereras just nu...

Men fy så hemskt. Håller tummarna för din fina lilla hund. Att hon får behålla lite syn på sitt kvarvarade öga.

Måste ha varit fruktansvärt att varit med om det här. Vet inte vad jag skulle göra. Mår du bra mitt i allting?

Skickar många kramar och håller tummarna att allt ska gå så bra som det kan.

Kl

Uppdatering

Efter många turer så verkar min älskade hund må bra. Jag tror hon ser lite på ögat som är kvar och jag hoppas hon får behålla den synen. Hon är glad och busig. Det är många mediciner varje dag men det gör jag så gärna för min fina tös. Återbesök imorgon så får vi se vad de säger.

Skönt att höra av dig, går in och tittar varje dag för att se hur det går för din lilla hund.:love:

Fy så läskigt!
Ville mest bara skicka styrkekram..

Min lilla tjej blev akut dålig förra v. Vet visste först inte om det var lönt att operera. Hennes operation gick bra och läkning i övrigt verkar gå bra.
Men jag förstår paniken och hur ledsen man blir då ens små älsklingar mår dåligt.
Den klarar man sig utan..

Lycka till nu med din tjej!

Usch så hemskt! Och så skönt att det gick bra! Vad var det för operation?

Paniken och ångesten är vidrig. När man inte vet...och vilka beslut ska man ta?

Lycka till med din lilla tjej också!

Hon hade fått en tumör på livmodern som resulterade i att den kom ut som ett framfall ungefär.

Jag bor med hundarna på mina tränares gård ute i buschen nu, utan bil etc. När jag skulle ta ut hundarna på en lunch-prommis såg jag att min hund inte såg normal ut i bak sas.

Jag har ingen vana av framfall eller liknande och fick just lite panik. Saker som ska vara inne i kroppen ska liksom hålla sig där! Som tur är såg tränaren hur rädd jag blev(känner mig väl efter nära 15 år och såg paniken iom att jag blev så handlingsförlamad och avvaktande jämfört med mitt vanliga snabba sätt) och tog över. "Ta av den här hästen tränset så springer jag och ringer veterinären. När du tränsat av hämtar du hunden och in i bilen!".
Jag mumlade ngt om att jag kan ringa efter skjuts.
"IN I BILEN!" *sträng blick från ridfröken*

Så jag fick skjuts till närmsta vet. De konstaterade tumör och sa att man ju inte vet om det spritt sig. Hunden är också lite äldre. Så man visste då inte om det var värt att operera.
Jag grinade och såg framför mig avlivning etc.
Men vi röntgade lungor och tog blodprover etc som visade att det inte verkade spritt sig.
Iom att man inte visste hur lång tumören var eller om det var fler etc förrän man öppnat och då inte visste hur stor op skulle bli så rek de större klinik.
Alltså fick jag ringa runt som en dåre till alla kliniker som fanns innan jag fick plats på op dagen efter.
Då åkte vi till Strömsholm.
Operationen gick bra och det var bara en tumör.

Vi fick köra 40 mil den dagen och operationen och besöken dagen innan gick på vad 2 nya hundar kostar.
Men hunden är min lilla, älskade skugga och jag är så glad att hon klarade sig!
Hon var så klart väldigt sänkt efter narkosen. Och var lite låg ca 2 dagar efter, backade av ledarskap mot andra hunden.
Men nu är hon som vanligt i humör och har igen tagit tillbaks kommandot över den andra. Dock får hon inte leka, hoppa etc på ca 1 v till för stygnens skull.

Och världens bästa tränare har jag som så självklart ställer upp!

Åh men fy vad hemskt! Man blir helt kall när sådant händer. Paniken vill fram men man får försöka trycka undan den.
Det är ohyggligt.

Så skönt att din lilla klarade sig!!

Vad bra att du uppdaterade, jag har undrat så hur det gått för er. Härligt att hon tar sig :)

Jag skrev precis så, så...?
Nej jag utgår ifrån det som skrivits här i tråden och det faktum att ett av tipsen var att omplacera om det här kommer att fortsätta och ditt svar blev då att det är helt uteslutet. Varför är det det?

Det för mig är faktiskt rätt sinnessjukt, då gör du ett aktivt val där minst en av dina hundar kommer bli fysiskt och psykiskt lidande. Speciellt då det tydligen också är de sk yttre faktorerna som spelade in, bland annat att de vid jakt av katten riktade om mot varandra istället. Vem låter sina hundar ens jaga andra djur var min första tanke?!

Jasså det säger du, och hur vet du hur dessa hundar mår?

För tänker man bara lite logiskt sådär så är hundar en av de mest sällskapliga djuren som finns, om då två individer inte kan vara ihop så innebär det att en kommer bli mer utesluten än den andre. Så den hunden som får sitta bakom galler kommer knappast vara lika tillfreds med sin tillvaro som den som för stunden får vara med familjen, speciellt inte heller när hundarna har vetskap om varandra och de inte går ihop.

Och jo, jag har själv erfarat detta själv under en kort period, vilken psykisk press det var för den "drabbade" hunden av att ens höra den andra hunden gå på andra sidan dörren. Så nej, jag köper inte det där och jag anser det vara en felaktig djurhållning. Så egoistisk får man aldrig vara i mina ögon att det går till den gränsen!
Vi har tre hanhundar och en tik i vår familj. Eftersom jag och min sambo träffades och jag hade två vuxna hanhundar och han en vuxen hanhund, så har vi alltid hållit dem åtskilda med grind och galler. Det har aldrig varit några som helst problem. Hundarna växlas med att vara med i kök och TVrum och sover annars i soffa i sitt rum. Jag har även vänner som skiljer av hundar, mest för att en gammal hund ska få lugn och ro eller en skadad hund samma sak..

När jag flyttade ihop med mitt x så hade han med sig en vuxen schäferhane, och jag hade sen innan ett antal BCs. De slogs aldrig men vi höll dem åtskilda eftersom schäfern gärna mobbade min äldsta om han kom åt.

När schäfern och Xet flyttade har mina hundar levt upp som bara den, ffa Boss som var mest osäker på honom. Jag tror absolut att ett liv ihop med flockmedlemmar som måste hållas isär kan påverka hundarna negativt.

När jag flyttade ihop med mitt x så hade han med sig en vuxen schäferhane, och jag hade sen innan ett antal BCs. De slogs aldrig men vi höll dem åtskilda eftersom schäfern gärna mobbade min äldsta om han kom åt.

När schäfern och Xet flyttade har mina hundar levt upp som bara den, ffa Boss som var mest osäker på honom. Jag tror absolut att ett liv ihop med flockmedlemmar som måste hållas isär kan påverka hundarna negativt.
Det är klart att det KAN påverka, men det behöver inte göra det. Det beror mycket på hur de hundar man har är mentalt.

Jag hoppas ju att detta ska gå att lösa. Nu har jag ju små hundar så man kan avskärma på annat sätt då. Nu tex ligger löptiken i en inhägnad precis bredvid soffan som vi andra sitter i.

Liknande trådar

Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 204
Senast: Nota
·
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
2
Svar
29
· Visningar
2 109
Senast: AraSlei
·
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 354
Senast: Sesca
·
Hundträning Vi har fått en tillfällig gäst i huset, i form av en ung blivande jakthund. Hen kan för tillfället inte bo hos sin ägare, och vi fick...
2
Svar
22
· Visningar
1 927
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar