Middag och frukost i stuga

TeamLundVer

Trådstartare
Vår klubb ska på en överraskningsresa i helgen (eller jag som ordförande vet ju vart vi ska 😉) vi kommer bo i stugor med självhushåll och jag ska fixa en frukost och en middag åt 7 personer.

Vad finns det som går relativt fort att fixa, som passar att göra i en stuga och som känns lyxigt att bjuda på?

När det gäller frukost så är jag inte själv ngn frukostmänniska 🙈 vad äter folk till frukost?

Köpa färska baguetter med pålägg i olika form? Skinka/ost/vegetarisk/veganskt om det behövs. Med sallad/gurka/tomat/paprika tycker jag är gott som lite lyxigare frukost. Kanske en melonbit?

Juice/mjölk/kaffe/te att dricka. Iom att det bara är en frukost skulle jag inte ta med tex yoghurt med tillbehör. :)

Jag hade sett till att ha till frukost: Bröd, ost, skinka. Några flingor/granola, mjölk och yoghurt. Kanske ägg.

Om alla är "allätare" då, annars får man kanske ta något mer vegetariskt/veganskt alternativ eller allergivänligt osv.

Senast ändrad:
Har du koll på om någon har en allergi?

Jag hade haft kokt ägg också, om det är någon som inte är en brödperson.

Till middag är ju någon långkoksgryta smidigt. Ha med den färdig och värma där.

Eller grilla om det finns grill.

Har du koll på om någon har en allergi?

Jag hade haft kokt ägg också, om det är någon som inte är en brödperson.

Till middag är ju någon långkoksgryta smidigt. Ha med den färdig och värma där.

Eller grilla om det finns grill.
Vi har en som är allergisk mot ägg och senap. Hon kan dock äta saker med ägg i om det är tillagat så inga problem med bröd/ kakor eller liknande.

Sedan har vi en som är nöt, skaldjur och mjölkproteinallergiker men där kan jag göra anpassad kost i värsta fall.

Stort tack för frukosttipsen 🙌
Har ni middagstips också?

Vegetarisk lasagne skulle gå att förbereda innan och ta med i större form om det finns ugn att värma i. Fixa en grönsallad på plats.

Kallskuret till de som äter kött och något vegetariskt till , fransk potatissallad och grönsallad och baguette med smör är gott . Potatissallad kan med fördel göras dagen innan för god smak. Väldigt gott med färskpotatis.

@TeamLundVer finns också lite alternativa recept till själva degen till Smulpaj om du vill göra den helt utan smör. Till exempel detta

https://www.koket.se/blabarspaj-med-deg-gjord-pa-rapsolja
Jag har ett snarlikt recept. Men kornmjöl istället för graham, kanel istället för kardemumma. Och inget ägg.
Jättesmidig och god. Det är bra om man kan låta stå en liten stund så oljan dras in i grynen, typ 10 min. Tar man den direkt man rört ihop kan det bli lite av deg på mjölet+torrostade gryn.

En annan aspekt är hur välutrustat kök du kommer ha tillgång till i stugan. Att laga mat för sju personer är platskrävande och i ett litet kök kan det vara en idé att inte ha allt för mycket olika saker igång samtidigt. Grytor, soppor och gratänger ger mycket mat utan allt för mycket disk och kan göras i förväg. Sallader och kallskuret som bara ska skäras upp sparar tid och meck med tillagning.

Uppskuren frukt, ost och ev någon skinka/korv kan fungera både som trevlig förrätt/sallad och som lyxiga tillbehör på frukostbordet. Köp en hel melon och ta halva på kvällen och andra halvan på morgonen. Gör varma bär med glass eller gino till efterrätt och spara hälften av bären till frukostmüslin tillsammans med överblivna kärnor, fröer och nötter från middagens soppa/sallad. Brödet blir både krutonger till soppa/sallad och frukostmackor.

En annan aspekt är hur välutrustat kök du kommer ha tillgång till i stugan. Att laga mat för sju personer är platskrävande och i ett litet kök kan det vara en idé att inte ha allt för mycket olika saker igång samtidigt. Grytor, soppor och gratänger ger mycket mat utan allt för mycket disk och kan göras i förväg. Sallader och kallskuret som bara ska skäras upp sparar tid och meck med tillagning.

Uppskuren frukt, ost och ev någon skinka/korv kan fungera både som trevlig förrätt/sallad och som lyxiga tillbehör på frukostbordet. Köp en hel melon och ta halva på kvällen och andra halvan på morgonen. Gör varma bär med glass eller gino till efterrätt och spara hälften av bären till frukostmüslin tillsammans med överblivna kärnor, fröer och nötter från middagens soppa/sallad. Brödet blir både krutonger till soppa/sallad och frukostmackor.
Såhär ser köket tydligen ut

Screenshot_20240606_164406_Samsung Internet.webp

Vår klubb ska på en överraskningsresa i helgen (eller jag som ordförande vet ju vart vi ska 😉) vi kommer bo i stugor med självhushåll och jag ska fixa en frukost och en middag åt 7 personer.

Vad finns det som går relativt fort att fixa, som passar att göra i en stuga och som känns lyxigt att bjuda på?

När det gäller frukost så är jag inte själv ngn frukostmänniska 🙈 vad äter folk till frukost?
När jag är ute på projekt så bor vi i stuga och turas om med matlagningen, typ en middag och en frukost. Många grillar kött och gör sallad, en del gör grytor (Jag brukar göra Chiliconcarne) eller tacos. Speciellt när man är många så brukar folk ha lite olika kostanpassningar så då är det bra om man kan "plocka ihop" sin tallrik själv från olika skålar.
Frukost brukar vi ha yougurt, fil, juice, smörgåsar med pålägg och steka bacon och äggröra alt kokta ägg. Det går ju att lyxa till med tex melon, bär,hounung och sådant. Eller förrätt + efterätt.

Eftersom det i vårt fall är rätt vanligt att folk är vrålhungriga under tiden maten lagas så brukar vi ha chips, grönsaksstavar + dipp att slänga fram under tiden för att undvika att folk blir hangry.

Om du har möjlighet att fixa våffeljärn så är ju det lite kul och mysigt till frukost tycker jag. Med valfria tillbehör.

Liknande trådar

Mat Jag vill börja med att den här tråden har inte med mina kollegor att göra och deras gränslösa kommentarer. Jag undanber mig därför alla...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 428
Kropp & Själ Det här tar emot att erkänna och jag känner mig misslyckad som slarvar med maten. I grund och botten har jag inga ätstörningar är bara...
8 9 10
Svar
189
· Visningar
13 725
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 243
Senast: alazzi
·
R
Kropp & Själ Detta är väl egentligen inget klassisk "Bukelina Ribbing" case då det är lite mer komplicerat men vill gärna ha utomståendes input. Jag...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
9 048

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Retrievertråden
  • Senast tagna bilden XVI

Hästrelaterat