dee79

Trådstartare
Hej
Jag har läst och fått tips tidigare om att man kan ha messmör i ersättning/välling om de inte vill dricka.

Är det bra för dem?
Hur mycket ska man ha i i förhållande till mängden vätska?

Någon som har lyckats med den metoden?

Sv: Messmör

Har aldrig hört man ska ge messmör för dom inte vill dricka, snarare bara när dom är trög i magen. Man bör vara försiktig med messmör då det innehåller salt. Läste detta:

en tesked som exempel. En tesked messmör ger cirka 27 mg natrium vilket motsvarar ungefär 0,07 g salt. Som jämförelse ligger den gräns som det svenska livsmedelsverket har satt för “lite salt” på 0,25 g salt. Ovanstående mängd natrium (27 mg) motsvarar dessutom ungefär den natriummängd som barnet skulle få i sig via 2 dl av modersmjölksersättningen.

En enstaka tesked ellet matsked skulle troligtvis inte göra någon skada. Om man däremot skulle använda det frekvent och dagligen under flera dagar i följd skulle natriumintaget bli stort. Eftersom små barn får i sig en del natrium från bland annat barnmatsburkar, välling och hemmagjord mat är det onödigt att späda på med en produkt som inte är anpassad till det lilla barnet.

Som Mynta2 skrev skulle jag inte ge det som smakhöjare i vare sig ersättning eller välling på daglig basis, däremot om dom är hårda i magen så är det en bra propplösare någon gång då och då.

Tack för svar! Låter inte så lämpligt då. Undrar just varför jag hört det från så många håll. Tur man frågar innan man gör något!

Andra tips för att få i dem vätska - helst välling?¨

Försöker med pipmugg. kladdigt, men går framåt!

Hur gammalt är barnet? Fungerar inte flaska (med "napp" avsedd för välling - betydligt större än den för ersättning)?

Han är 5½ månad ungefär. Vet att välling är från 6 månader, men sen en månad tillbaka vägrar han ersättningen, så tänkte att det kanske var värt ett försök då det liknar gröt lite.

Vi har flaskor med extra stort hål för välling, men det hjälper inte. Han har bara bestämt sig för att flaska, oavsett innehåll, är skit. Så jag sätter mitt hopp till pipmuggarna, för hittills tycker han att det är roligt med fruktjuice och ibland även vatten.

Jag börjar bli lätt stressad och nervösför hur det ska gå när jag börjar jobba, men hoppas att han har självbevarelsedrift nog att dricka när han inser att mamma inte finns i närheten.

Äter han gröten kan du ju ge det som fler mål.
Och mitt heta tips är att vara försiktigt med fruktjuicer. Ge vatten istället för sånt, det är bättre för honom om han är törstig. Och risken blir ju att han inte gärna vill dricka något annat om han har fått söta grejer ur flaska, vilket redan verkar vara ett problem.
Så sluta med fruktjuicerna och fortsätt prova välling.

Men ge han gröt och erbjud vatten till.
Äter han smakportioner så erbjud vatten till det med.

Prova om han vill dricka vatten ur ett vanligt glas.

Vi använde det tricket för att lära L dricka välling (ersättning gick lätt som en plätt men inte välling), mne då var han 10 mån , så det kändes inte så farligt med saltet. Vi hade 1 tsk messmör i vällingen i 3-4 dagar, därefter ½ rsk o sedan drack han glatt välling utan messmör (innan messmörskuren tvärdissade han vällingen), så för oss funkade det. Hade dock inte gjort det med ett yngre barn p g a saltet.

Om du vill ha smakhöjare så prova vaniljsocker. Man kan även krydda med kanel, kakao eller kardemumma. Har fått tipsen i livsmedelskatalogen för sonens ersättning som tydligen inte smakar så gott.

Vi hade 2 matskedar (!) vaniljsocker i varje flaska i början för att han skulle dricka. Fasade ut vaniljsockret mycket långsamt för att inte få något bakslag och efter en månad var ersättningen vaniljsockerfri. Hans specialgröt kryddar jag med kanel.

Jag blev mer eller mindre tvingad att sluta amma på några dagar och jag fajtades med sonen 45 minuter första gången han skulle dricka ersättningen. Jag grinade och det gjorde han med. Men trägen den som ger sig! Har du provat andra flaskor?

Lycka till!
Miks

det var bvc som föreslog fruktjuice och det efter att problemen uppkommit. Flaskan tog han ju mellan 6 v och 4 månader och sen sporadiskt nån enstaka gång till. verkar som den nya ersättningen smakade skit eller så insåg han att amma är mysigare!

ska köra på det! Har inte slutat amma än, så nu funkar det ju, men vill att pappan ska kunna ta lika mkt!

Nä, jag avstår nog tills vidare. Får vi det inte att funka så kan vi kanske prova när han är äldre.

Är det ok med vaniljsocker???? Det hade jag aldrig trott!

Jag måste inte sluta amma och ammar gärna dagtid, men vill gärna ge flaska också så jag inte blir låst, samt att jag hade velat fasa in honom snällt tills jobbet börjar om en månad.

Har fått ett gäng flaskor av kusinen. kanske ska diska dessa och prova.

Har du provat olika vällingsorter ? Hur gammalt är barnet ?

Ang vällingflaskorna, det är väl inte begagnade flaskor du fått ? I så fall bör du slänga dom och köpa nya...helst giftfria sådana.

Har du provat olika vällingsorter ? Hur gammalt är barnet ?

Ang vällingflaskorna, det är väl inte begagnade flaskor du fått ? I så fall bör du slänga dom och köpa nya...helst giftfria sådana.

Delvis *kl*

Jag undrar samma sak har du provat olika märken på ersättningen?

Vi provade med Semper men det villa han inte ha alls så vi fick ge Nan istället.

Det enda han vill ha förutom Nan är majsvälling.

Men om du tycker det är ok att amma så pumpa ur och frys ner mjölken så kan han få den även när du inte är där.

Svarar båda

Nej, har inte provat olika vällingsorter än i o m att han egentligen inte är tillräckligt gammal (5½ månad nu). Ersättningen är Semper och det åt han även innan, vi provade NAN när han var liten, men han gillade faktiskt semper bättre. Strulet kom när vi bytte till 2:an, trots infasning med blandning av båda.

Vad jag ger är majsvälling just nu, då han haft strul med magen som liten. Den skulle tydligen vara snäll och bra. Det är Semper.

De flaskor vi har är MAM Ultivent och en som inte har ventilen i botten, också Mam. De jag fått har jag inte tittat på då jag tyckte att de såg skitiga och odiskade ut, men det kanske inte ens är värt att bemöda sig att diska upp dessa.

Vilka fler är giftfria?

Jag har försökt att pumpa, men jag får inte ut nått :o 5 ml om jag har tur.

det var bvc som föreslog fruktjuice och det efter att problemen uppkommit. Flaskan tog han ju mellan 6 v och 4 månader och sen sporadiskt nån enstaka gång till. verkar som den nya ersättningen smakade skit eller så insåg han att amma är mysigare!

Jag skulle i alla fall sluta med fruktjuice. Det är ingenting han behöver.

Liknande trådar

Gravid - 1år Fick efter min tredje graviditet åderbråck på ena benet, inte särskilt mycket. Men det har blivit mer och mer hela tiden sedan dess, nu...
Svar
10
· Visningar
867
Senast: Humla
·
Gravid - 1år Vår son är 8 månader nu och sedan en tid tillbaka har vi börjat försöka introducera riktig, vanlig mat till honom. Med dottern körde vi...
Svar
9
· Visningar
492
Senast: gulakatten
·
Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
32
· Visningar
2 004
Småbarn Sonen äter inte så mycket mat. Vid frukost, lunch och middag sitter vi till bords och han får smaka på allting som vi har på tallriken...
2
Svar
20
· Visningar
1 632
Senast: amsway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar