Mera dejting

Status
Stängd för vidare inlägg.
Barnens föräldrar har vetorätt när det gäller deras barns uppfostran, som jag ser det.

Problem uppstår dock om man bor tillsammans. Jag måste ändå få känna att jag också bor där och har bestämmanderätt när det gäller vårt gemensamma hem. Om ungen då spelar hög musik kl. 2 på natten, inte plockar undan efter sig eller är ute och dräller på kvällarna så att jag ligger vaken av oro så måste väl ändå jag också få uppfostra barnen?

Barnens föräldrar har vetorätt när det gäller deras barns uppfostran, som jag ser det.

Jo, jag har full förståelse för det. Men om jag vill dela mitt liv med någon så måste även mina åsikter få ha betydelse.
Också i fråga om barnuppfostran.

Fast det är ju verkligen inte enkelt.

Det känns knepigt, minst sagt.

Och när man inte har några egna barn är man ju inte heller van vid den sortens hänsyn? eller hur jag nu ska uttrycka mig.
Jag är ju van vid att kunna göra, i princip, vad jag vill, när jag vill och endast med hänsyn till en eventuell partner.
Med barn blir det något helt annat.

Ja jag känner att det är svårt att gå in i en familj. Det är redan svårt att träffa en person och nu ska man då fungera att bli en familj med flera.
Det känns inte som det blir liks lättsamt att träffa ngn med barn utan mer allvarligt.

Problem uppstår dock om man bor tillsammans. Jag måste ändå få känna att jag också bor där och har bestämmanderätt när det gäller vårt gemensamma hem. Om ungen då spelar hög musik kl. 2 på natten, inte plockar undan efter sig eller är ute och dräller på kvällarna så att jag ligger vaken av oro så måste väl ändå jag också få uppfostra barnen?
Jag skulle se det som att man får ta sig ett snack vad det gäller gemensamma regler när ungarna/ungen är på plats. I mitt hem gäller det mina regler, skulle det vara vårt hem hade det varit våra regler, vill han köra sina regler för hans ungar får han göra det i sitt hem för då är det inte vårt gemensamma boende eller vårt gemensamma ansvar.

(Åtminstone jag är väldigt skeptisk mot folk som säger sig vara intelligenta. I en dejtingprofil skulle det för mig vara en signal som inte riktigt är den som avsändaren hade tänkt sig. ;))
Hrm...?
jag skulle nog beskriva mig som ... smart? Intelligent är ett laddat ord så det undviker jag nog. Men jag antar att du inte menade just det ordet utan innebörden?

Att uttrycka sig med det ordet skulle de flesta i min omgivning nog undvika men jag uppfattar nog att många i min närhet tycker att det finns massor av pappskallar. Det innebär ju i att man anser sig smartare.
I dejtingprofiler finns det sublimare sätt att antyda det - utan att det blir plumt eller dumt.

Hur många är det som inte har barn här och som är i dejtingsvängen?

Hur tänker ni när det gäller att träffa någon som har barn?

I min ålder kan jag inte riktigt räkna med att hitta någon som INTE har barn. Och dom flesta i min ålder har inte vuxna barn utan tvärtom ganska små.

Först ska man hitta någon som man klickar ordentligt med, sen ska man tycka om den personens barn och tvärtom. Och dessutom måste man ha någon slags (bra) relation med den här personens ex för att allt ska fungera smidigt.

Ibland känns det enklare att klättra upp på Mount Everest...

Det optimala vore naturligtvis att hitta någon som inte har barn och inte vill ha, men jag tror att det skulle gå att få det att fungera även med någon som har barn, jag brukar dock undvika att ta kontakt med kvinnor som har väldigt små barn. Eftersom jag söker kvinnor upp till 44år så finns det även en hel del kvinnor som har barn som redan har flyttat hemifrån.

Det optimala vore naturligtvis att hitta någon som inte har barn och inte vill ha, men jag tror att det skulle gå att få det att fungera även med någon som har barn, jag brukar dock undvika att ta kontakt med kvinnor som har väldigt små barn. Eftersom jag söker kvinnor upp till 44år så finns det även en hel del kvinnor som har barn som redan har flyttat hemifrån.

Har du barn redan?

Hrm...?
jag skulle nog beskriva mig som ... smart? Intelligent är ett laddat ord så det undviker jag nog. Men jag antar att du inte menade just det ordet utan innebörden?

Att uttrycka sig med det ordet skulle de flesta i min omgivning nog undvika men jag uppfattar nog att många i min närhet tycker att det finns massor av pappskallar. Det innebär ju i att man anser sig smartare.
I dejtingprofiler finns det sublimare sätt att antyda det - utan att det blir plumt eller dumt.
Jag tänker nog att det är andras sak att bedöma om jag är intelligent, smart osv.

Om jag skulle det säga det om mig själv - det berättar ju ingenting om mig (mer än att jag är stöddig).

Informationen "jag är intelligent/smart/vad som" känns innehållslös (förutom stöddigaspekten). Ingen skulle ju säga "jag är dum i skallen men det ska nog gå bra ändå".

Ja, men om man behöver gå in stenhårt och använda den är nog förhållandet på väg ut.
Absolut. Det som får det att fungera är ju att man kommer överens, de vuxna emellan, hur man vill ha det. Och det gör man ju om man har någorlunda lika värderingar och synsätt.

Precis. Den som verkligen uppskattar det visar det istället i den aktuella situationen.

Jag blev akut inkallad till ett möte en gång. Ett långrandigt möte som gått i stå, pga ett problem man tampades med. Jag svepte en blick över tavlan och gick sen fram och placerade ett finger på lösningen. (Den manliga) VD:n utbrast leende "Det är därför jag älskar att ha dig här."
Eftersom tråden nu tydligen handlar om könsroller och könsöverlägsenhet i dessa måste jag tyvärr påpeka att poängen här gick mig förbi. Du hittade snabbt lösningen och din chef blev glad. Och? Hur många gånger om dagen tror du inte män blir tillfrågade om hjälp med små och stora problem av kvinnor, som kuttrar som trånsjuka tacksamma okunniga sjåp över mannens närvaro varje dag runt om i världen?

Hur många gånger om dagen tror du inte män blir tillfrågade om hjälp med små och stora problem av kvinnor, som kuttrar som trånsjuka tacksamma okunniga sjåp över mannens närvaro varje dag runt om i världen?

Ehh? Var det inte just därför - eller delvis - som berättelsen var lite småtrevlig? Män som prestigefritt tar emot kvinnors idéer, utan att få det till att det var deras egen idé och utan att på andra sätt antingen förringa dem eller ta åt sig äran av dem, är inte standard på alla arbetsplatser, skulle jag säga.

I det rollspelet - där män inte kan vara prestigefria - passar ju kvinnors kutter som hand i handsken. Även här på buke får ju män orimligt mycket stöd just för sin stöddighet, av kvinnor. (Virtuellt kutter, kanske?)

@honung
om jag dejtar en man, att han så gott som alltid säger att han verkligen uppskattar starka, välutbildade och intelligenta kvinnor.
Det kan ha varit en, kanske två, som verkligen har menat det. För egentligen känner de flesta sig hotade.
Det finns såklart män som på riktigt uppskattar intelligens hos sina medmänniskor (oavsett kön), men jag har aldrig hört en sådan man lyfta fram detta.
Precis. Den som verkligen uppskattar det visar det istället i den aktuella situationen.
Jag gav ett exempel på en man som aldrig gick omkring och talade om hur han "uppskattade starka, välutbildade, intelligenta kvinnor", vilket oftast är mycket snack o lite verkstad - utan istället öppet visade den uppskattningen i den aktuella situationen.

Detta var även en man med åsikten att "att vara förälder är tamejfan en merit". En frisk fläkt i en snårskog av... andra män.

Om "det där rollspelet där män inte kan vara prestigefria" - är exempelvis sleepys uppenbara njutning av sin fantastiska smarthet mindre prestigefri och en självklar del av "det prestigefyllda rollspelet"? :angel:

Du behöver inte göra dig någon brådska på svaret för min skull.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

IT & mobiler Som en fortsättning på den här tråden om att marksänd TV inte längre finns för betalkanaler...
2
Svar
25
· Visningar
617
Senast: MJLee
·
Relationer Alltså jag spricker! Jag träffade precis en kille som va sååå söt! Hade jag inte varit i en monogam relation hade jag definitivt velat...
2
Svar
35
· Visningar
2 575
Senast: Palermo
·
Relationer Jag har en bror som blev diagnostiserad med autism i barndomen, aspekter hette det då. Vi är båda runt 40 år nu, så vi båda har levt med...
19 20 21
Svar
414
· Visningar
16 756
Senast: Mineur
·
S
Relationer Hej. Jag har har en relation med en man sedan 21 månader. Väldigt mkt kärlek mellan oss. Vi bor på olika orter men träffas så ofta vi...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
7 037
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIX
  • Remisser 1177
  • Tvillingar!?