Men vad göööör du? Del XXXVII

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sant! Kan ju kolla med röda korset. Pingstkyrkan är nog inte aktuellt då jag vet att det är massa andra som kommer dit genom arbetsträning o.s.v.

Ja, mamma kommer inte på något direkt. Pratat med min moster, morbröder o.s.v. som alla jobbar på samma ställe men oavsett vad så vill de inte ens försöka lägga något gott ord även om jag gör allt jag ska (skickar in CV o.s.v.). Sedan är jag en väldigt ensam person utan någon runt mig egentligen så kan heller inte "utnyttja kontakter".

Testa! Pingstkyrkan också, man vet aldrig.
Jag vet ju inte varför du är sjukskriven, men jobbar du ideellt kan du kanske lättare påverka omfattning och mängd efter förmåga och med lie tur och jävlar anamma komma ur sjukskrivning och få en inkomst och jobb så småningom. PA är inte dumt, olika brukare behöver olika mycket hjälp.

Jag försöker ordna mitt liv lite. Just nu som det är så är jag ju värdelös för samhället och kommer aldrig få jobb p.g.a. outbildad och tro mig, sökt jobb som en idiot under flera år. Men utan utbildning så är man ju värdelös. Idag är det lite som så att jag lika gärna kan dö och begravas. Jag lever inte, jag bara råkar existera.

Sålt en hel del men det går väldigt trögt nu. Idag var jag ute och gick/åkte bil (åkte och kollade på en eldshow) och jag fick en hel påse med pant.. eller ja, fick och fick. Jag plockade upp dessa från marken. Får väl skylla på att jag är naturvän och ogillar nedskräpning. Vilket jag i sig gör förvisso. Men till slut så. Känner att jag ger det två år till sedan är det tack och adjö.

När jag var sjukskriven och skulle ut på arbetsträning, valde jag ut ett antal företag ur telefonkatalogen där jag kunde tänka mig att jobba. Jag tänkte ut vad jag vad jag var bra på och vem som kunde tänkas behöva den kunskapen och som också ägnade sig åt något jag var intresserad av. Med dessa kriterier i bakhuvudet valde jag ut ett antal och hamnade sedan på en av dessa. Där fick jag jobb och jag jobbar fortfarande kvar där fast jag har flyttat drygt 23 mil därifrån. Jag jobbar på distans med andra ord. Innan jag fick jobbet hade jag varit sjukskriven i över 10 år och hade ingen direkt utbildning på området heller utan det jag kan har jag lärt mig själv. Jag hade verkligen oddsen emot mig, men det gick ju bra ändå.

Innan jag flyttade och fick klart för mig att jag kunde ta jobbet med mig, så planerade jag för att byta jobb. Eftersom nästan varje platsannons fick mig att somna av tristess, så funderade jag själv ut vilken typ av jobb jag ville ha och på vilken typ av företag det skulle vara på. Slutsatsen var att jobbet skulle likna det jag har, men att det skulle blandas med lite andra mer praktiska arbetsuppgifter där jag inte behöver sitta vid datorn. Sedan gjorde jag en plan för hur jag skulle få ett sådant jobb. Jag vässade min LinkediIn-profil, jag såg till att ha relevanta inlägg på min blogg (inte Buke-bloggen alltså), såg till att följa intressanta företag på Facebook och så planerade jag att göra en kort video med mig själv. Brainstorming för manuset tog några veckor. Jag hann klart med videon till hälften innan jag fick besked om att jag kunde ta jobbet med mig. Hade jag gjort den klart så skulle den ha lagts ut på YouTube och sedan skulle alla bitar jag pusslat ihop synkroniseras så att jag kunde marknadsföra mig själv. Hur den strategin skulle ha fungerat i verkligheten vet jag ju inte eftersom jag aldrig behövde testa den i skarpt läge, men jag tror helt klart att det kunde ha funkat. Det är sällan jag chansar och gör något om jag inte tror på det.

Hoppas du fick lite nya infallsvinklar av det där.

Kom just hem från skogen med kilovis med lingon och svamp. Kan inte alla komma hit och rensa?
Jag vill egentligen bara titta på Minikapin :love: hela tiden.
Så orättvist! Jag ville ge mig ut och plocka svamp imorgon, men tvingas inse att det är på tok för torrt ute för att det ska finnas möjlighet att hitta några kantareller och andra svampar känner jag inte igen... :meh:

Gör inte det, för vet inte riktigt vart man ska jobba ideellt i en liten småstad?
Just nu är jag glad över att jag ens orkar med att gå utanför ytterdörren egentligen. Tur man har en mamma till sådant.

Sparar ihop pengar så jag kan betala av till CSN så jag i slutändan kan få CSN och plugga. Just nu känns det långt bort däremot. Skulle vara underbart att få något arbete som gör man får in lite mer och kan spara ihop allt lite snabbare.
Du kan inte tänka dig att flytta då? Jag kollar runt bland alla möjliga jobb och har bland annat sett ett flertal där det söks stallpersonal och erbjuds boende på gården + lön. Det är ju garanterat ingen superlön, men nog måste det vara bättre med ett sådant jobb än att gå runt hemma och må dåligt.
Vet inte hur mycket hästmänniska du är, men kanske något av de här?
http://www.hastnet.se/marknad/annons.php?annonsid=102174&marknad=6
http://www.hastnet.se/marknad/annons.php?annonsid=102245&marknad=6
http://www.hastnet.se/marknad/annons.php?annonsid=102095&marknad=6

När jag var sjukskriven och skulle ut på arbetsträning, valde jag ut ett antal företag ur telefonkatalogen där jag kunde tänka mig att jobba. Jag tänkte ut vad jag vad jag var bra på och vem som kunde tänkas behöva den kunskapen och som också ägnade sig åt något jag var intresserad av. Med dessa kriterier i bakhuvudet valde jag ut ett antal och hamnade sedan på en av dessa. Där fick jag jobb och jag jobbar fortfarande kvar där fast jag har flyttat drygt 23 mil därifrån. Jag jobbar på distans med andra ord. Innan jag fick jobbet hade jag varit sjukskriven i över 10 år och hade ingen direkt utbildning på området heller utan det jag kan har jag lärt mig själv. Jag hade verkligen oddsen emot mig, men det gick ju bra ändå.

Innan jag flyttade och fick klart för mig att jag kunde ta jobbet med mig, så planerade jag för att byta jobb. Eftersom nästan varje platsannons fick mig att somna av tristess, så funderade jag själv ut vilken typ av jobb jag ville ha och på vilken typ av företag det skulle vara på. Slutsatsen var att jobbet skulle likna det jag har, men att det skulle blandas med lite andra mer praktiska arbetsuppgifter där jag inte behöver sitta vid datorn. Sedan gjorde jag en plan för hur jag skulle få ett sådant jobb. Jag vässade min LinkediIn-profil, jag såg till att ha relevanta inlägg på min blogg (inte Buke-bloggen alltså), såg till att följa intressanta företag på Facebook och så planerade jag att göra en kort video med mig själv. Brainstorming för manuset tog några veckor. Jag hann klart med videon till hälften innan jag fick besked om att jag kunde ta jobbet med mig. Hade jag gjort den klart så skulle den ha lagts ut på YouTube och sedan skulle alla bitar jag pusslat ihop synkroniseras så att jag kunde marknadsföra mig själv. Hur den strategin skulle ha fungerat i verkligheten vet jag ju inte eftersom jag aldrig behövde testa den i skarpt läge, men jag tror helt klart att det kunde ha funkat. Det är sällan jag chansar och gör något om jag inte tror på det.

Hoppas du fick lite nya infallsvinklar av det där.
Nu blev jag jättenyfiken på vad du jobbar med?

Så orättvist! Jag ville ge mig ut och plocka svamp imorgon, men tvingas inse att det är på tok för torrt ute för att det ska finnas möjlighet att hitta några kantareller och andra svampar känner jag inte igen... :meh:

Du kan inte tänka dig att flytta då? Jag kollar runt bland alla möjliga jobb och har bland annat sett ett flertal där det söks stallpersonal och erbjuds boende på gården + lön. Det är ju garanterat ingen superlön, men nog måste det vara bättre med ett sådant jobb än att gå runt hemma och må dåligt.
Vet inte hur mycket hästmänniska du är, men kanske något av de här?
http://www.hastnet.se/marknad/annons.php?annonsid=102174&marknad=6
http://www.hastnet.se/marknad/annons.php?annonsid=102245&marknad=6
http://www.hastnet.se/marknad/annons.php?annonsid=102095&marknad=6
Haha den andra annonsen skulle jag kunna svara på. Men jimmi är rätt bra på att prata grötig danska när han tror att man förstår. Hade många roliga skratt när jag köpte häst av honom hahahah... det mysko var att pappa som hörde dåligt fattade precis men jag stod som ett fån haha
Ett plus om du skulle få det @astronaut är ju att det är rätt nära mig ;)

Senast ändrad:
Nu blev jag jättenyfiken på vad du jobbar med?

Jag är administratör. Jag hade lärt mig det här med hemsidor på egen hand och jag hade också hyfsad koll på marknadsföring av hemsidor. När jag letade efter ställen att jobba på sökte jag efter dem som hade fattat att det var bra att ha en hemsida, men som skulle kunna använda hemsidan bättre.

När jag sedan arbetstränade där såg jag till att visa framfötterna. Det ledde till en början till att jag fick jobb där några timmar i veckan med lokalvård. Numera sköter jag företagets alla hemsidor (4 stycken) och även en annan hemsida som ägs av ett annat företag vi samarbetar med. Då handlar det om uppdateringar av innehåll, och inträffar det fel i funktionaliteten så rapporterar jag detta till vårt it-stöd. Jag sköter också om supporten, främst via mejl. I utvecklingen av sajterna var jag delaktig i utformningen av hur saker och ting skulle fungera med det tekniska som sedan förmedlades till de killar som satte ihop det åt oss. Det är också något som jag får återkomma till då och då när vi gör förbättringar. Jag fixar också de annonser som vi skickar in till tidskrifter, med grafisk formgivning och sånt. Utöver det fixar jag så vi har ett bra material att tillhandahålla på de utbildningar vi håller, typ formger, skaffar bildmaterial och sätter ihop till färdiga produkter. Numera har jag också försetts med en telefon så jag hanterar även växeln och jag råddar även våra FB-sidor. Dessutom hanterar jag våra två online-shoppar. Så det jobb jag gör idag är inte riktigt vad jag hade drömt ihop när jag försökte hitta något vettigt, det är betydligt mer och marknadsföring sysslar jag inte alls med.

Och som sagt, jag har ingen utbildning på det här, men chefen är jäkligt nöjd ändå. Kunskap jag skaffat mig på egen hand och personliga egenskaper har räckt långt.

Jag försöker ordna mitt liv lite. Just nu som det är så är jag ju värdelös för samhället och kommer aldrig få jobb p.g.a. outbildad och tro mig, sökt jobb som en idiot under flera år. Men utan utbildning så är man ju värdelös.

Kan du inte utbilda dig då?
Annars finns det ju jobb att få även utan utbildning, dock är det ju i de fallen oftast ännu viktigare att man ligger på och visar framfötterna!
Känner typ ingen som fått jobb genom att sitta hemma och skicka in ansökningar.

Har kollat igenom en enorm mängd jobbannonser nu och hittat flera som jag ska söka. Blev lite glad åt att se att ett företag lagt ut flera olika annonser idag, ett företag vars hemsida jag var inne på häromdagen för att se om de hade några utannonserade jobb. Önskar att jag hade skickat spontanansökan då, men prioriterade annat... De hade i alla fall flera tjänster nu som lät intressanta på olika sätt. Sovdags nu, men imorgon blir det hundpromenad på morgonen, sedan lunch och därefter en eftermiddag fylld av jobbsök.

Kan du inte utbilda dig då?
Annars finns det ju jobb att få även utan utbildning, dock är det ju i de fallen oftast ännu viktigare att man ligger på och visar framfötterna!
Känner typ ingen som fått jobb genom att sitta hemma och skicka in ansökningar.

Som jag skrivit så är det inte så lätt just nu då jag inte får CSN beviljat.

Som jag skrivit så är det inte så lätt just nu då jag inte får CSN beviljat.

Jag tog inte CSN när jag pluggade. Jobbade nätter på ett ålderdomshem/seniorboende. Mitt största problem var att tanterna lärde sig schemat så när de visste att jag jobbade så kom dom ner och ville umgås halva natten :laugh: så jag hann inte plugga så mkt på arbetstid som de andra studenterna :p
Det finns rätt många lite mer "okvalificerade" jobb som är utmärkta att kombinera med studier :)

Jag tog inte CSN när jag pluggade. Jobbade nätter på ett ålderdomshem/seniorboende. Mitt största problem var att tanterna lärde sig schemat så när de visste att jag jobbade så kom dom ner och ville umgås halva natten :laugh: så jag hann inte plugga så mkt på arbetstid som de andra studenterna :p
Det finns rätt många lite mer "okvalificerade" jobb som är utmärkta att kombinera med studier :)

Dessvärre har jag inte psyke nog att klara av studier på heltid varvat med arbete. Önskar att så var fallet.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Svar
2 001
· Visningar
98 935
Senast: pepp
·
Övr. Grenar Finns det någon/några här inne som håller på med/har hållt på med detta? Min otroligt snälle, bruna valack har blivit testad och...
Svar
0
· Visningar
855
Senast: Elo
·
  • Låst
Tjatter Kan inte se att det startats någon ny tråd trots att det är en månad sedan den förra låstes. Ok, skrollar man ner finns det även en...
Svar
3
· Visningar
381
Senast: Tilly_85
·
Tjatter Hittar ingen ny julmusiktråd och det måste vi ju ha :love: Jag börjar med denna gamla goding som jag bara älskar :heart
2
Svar
21
· Visningar
701
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar