När jag var sjukskriven och skulle ut på arbetsträning, valde jag ut ett antal företag ur telefonkatalogen där jag kunde tänka mig att jobba. Jag tänkte ut vad jag vad jag var bra på och vem som kunde tänkas behöva den kunskapen och som också ägnade sig åt något jag var intresserad av. Med dessa kriterier i bakhuvudet valde jag ut ett antal och hamnade sedan på en av dessa. Där fick jag jobb och jag jobbar fortfarande kvar där fast jag har flyttat drygt 23 mil därifrån. Jag jobbar på distans med andra ord. Innan jag fick jobbet hade jag varit sjukskriven i över 10 år och hade ingen direkt utbildning på området heller utan det jag kan har jag lärt mig själv. Jag hade verkligen oddsen emot mig, men det gick ju bra ändå.
Innan jag flyttade och fick klart för mig att jag kunde ta jobbet med mig, så planerade jag för att byta jobb. Eftersom nästan varje platsannons fick mig att somna av tristess, så funderade jag själv ut vilken typ av jobb jag ville ha och på vilken typ av företag det skulle vara på. Slutsatsen var att jobbet skulle likna det jag har, men att det skulle blandas med lite andra mer praktiska arbetsuppgifter där jag inte behöver sitta vid datorn. Sedan gjorde jag en plan för hur jag skulle få ett sådant jobb. Jag vässade min LinkediIn-profil, jag såg till att ha relevanta inlägg på min blogg (inte Buke-bloggen alltså), såg till att följa intressanta företag på Facebook och så planerade jag att göra en kort video med mig själv. Brainstorming för manuset tog några veckor. Jag hann klart med videon till hälften innan jag fick besked om att jag kunde ta jobbet med mig. Hade jag gjort den klart så skulle den ha lagts ut på YouTube och sedan skulle alla bitar jag pusslat ihop synkroniseras så att jag kunde marknadsföra mig själv. Hur den strategin skulle ha fungerat i verkligheten vet jag ju inte eftersom jag aldrig behövde testa den i skarpt läge, men jag tror helt klart att det kunde ha funkat. Det är sällan jag chansar och gör något om jag inte tror på det.
Hoppas du fick lite nya infallsvinklar av det där.