Men vad göööör du? Del XXXVII

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu är kissebarnen ute igen. Undrar hur länge dom ska sova sedan. :D

Hade tänkt springa nu på morgonen, men benen känns som slime efter gårdagen. Kanske en promenad? Men först måste jag baka kakorna jag lovat tonåringen till kalaset idag.

Dessvärre har jag inte psyke nog att klara av studier på heltid varvat med arbete. Önskar att så var fallet.
Eftersom du är sjukskriven och vad jag förstått har lite särskilda behov så behöver du ju först och främst få komma ut och arbetsträna. Försäkringskassan har rehabiliteringsersättning för det, du får samma som när du är sjukskriven, men kan även få reseersättning beroende på hur du bor. Att du ska gå från sjukskriven till 100 anställningsbar från ena dan till den andra är kanske inte så realistiskt, utan ett recept på misslyckande.
Under arbetsträningen som kan pågå ett år så får du trappa upp arbetet stegvis, finns inga fasta procent du måste öka med. Du kan prova på olika ställen med om det är så och byta om det inte går. Du ska uppmuntras att ha fortsatt kontakt med vården under tiden med, så du får bästa chans att komma tillbaka! Det är också en utvärdering av arbetsförmågan.

Så, till skillnad från andra så tycker jag du ska börja där istället. Då får du även komma upp i belastning och se dina gränser, något du behöver om/när du ska studera vidare senare. Ta det med sjukskrivande läkare och denne skickar till din handläggare på försäkringskassan.

Jag har precis fyllt på fåglarnas fröautomat för första gången i höst. De verkade lite sugna och var där och kollade läget.

Solen tittar fram lite mellan dimmorna. Det kanske artar sig.

@astronaut
Av erfarenhet vet jag att du inte är värdelös! Finns det någon möjlighet att arbetsträna i t.ex. ett stall för att komma igång och få en referens? Dagmatte till hund kanske också funkar?
Har du sökt utbildning, så du kan tacka ja om det löser sig med csn tills dess?

Sociala medier säger att det varit minusgrader i natt. Hoppas mina tomater överlevt. Måste med andra ord i så fall klippa av och ta in dom för att de ska mogna.

Mår aningen bättre idag än igår, men det är det lilla. Ska försöka ta mig ut på en hundpromis i solen innan jag lägger mig igen.

Såg precis en relationsstatus på fb och förstår varför jag inte fått svar på mitt sms... :down: Blir lite grinig på mig själv som dels inte gjort något tidigare, och dels för att jag faktiskt tar åt mig nu. :(
:turd::turd::turd:

Jättekallt här idag! :cool:
5.6 här nu, trodde jag skulle klara mig med tröja och fleeceväst men det blev för kallt. Fick bli den gamla stalljackan från skolan istället. :up:
Nu väntar jag på exet, sonen och exets syster. Avskyr och vänta och vi måste åka snart för att hinna, kan de masa sig hit någon gång!

:banana:Hemtentan inskickad, jag tror jag gjorde rätt med urkund och allt annat... :cautious: Som vanligt inte helt nöjd, jag borde ha fått det bättre, jag borde ha fått med det där osv men om jag inte har missförstått uppgiften helt så borde jag vara godkänd åtminstone. :up:

Nu laddar jag för att åka och köpa skor och kläder till mig själv! :up:

Undrar vad jag gjort för ont. Inatt vaknade jag av att det var helt blött i sängens övre del, vilket visade sig bero på kraftiga svettningar på överkroppen. Kudden, täcket och lakanet var tokblöta. Bara att rafsa fram handdukar, försöka torka av det värsta, lägga en handduk ovanpå lakanet, byta kudde och vända på täcket. Nu har jag ingen röst, utan kan bara viska fram ord. Hostar upp slembollar. Har konstant halsont. Var fan kom det här ifrån? Räckte det inte med en normalförkylning + ont i benet?

Krya på dig!

@astronaut
Av erfarenhet vet jag att du inte är värdelös! Finns det någon möjlighet att arbetsträna i t.ex. ett stall för att komma igång och få en referens? Dagmatte till hund kanske också funkar?
Har du sökt utbildning, så du kan tacka ja om det löser sig med csn tills dess?

Har funderat på stall ja så ska kolla där. Vet också att gymmet sökte någon som kunde tänkas stå i receptionen för inte så länge sedan så ska kanske vända mig dit med. Gällande dagmatte blir det svårt p.g.a. katterna. Gammeltant gömmer sig och trivs inte alls när det kommer hundar hit. Duke var en annan femma för hon lärde ju känna honom när hon var bebis liksom.

Jag har sökt och blev antagen till alla kurser (gymnasie) men då det inte kommer lösa sig med det ekonomiska på ett bra tag så kunde jag inte börja. Min inkomst försvinner ju vid studier. Mamma och jag har funderingar på om man kan hyra en lägenhet/hus med varmhyra och på så sätt kunna spara ihop allt lite snabbare. Men just nu finns det ju inget direkt aktuellt där ute. Förhoppningsvis kan min ena syster hjälpa mig ekonomiskt lite längre fram så jag kan betala återkravet+årsbeloppet så jag kan få CSN längre fram men just nu finns det ingen möjlighet.

@astronaut du behöver ju inte plugga heltid. Jobba halvtid och plugga halvtid kanske?
Har du oavslutade studier som gör att du inte kan få CSN så kommer du ju på rätt köl igen om du tar de poäng som saknas. Du kan ju ta dom i din egen takt!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Svar
2 001
· Visningar
98 941
Senast: pepp
·
Övr. Grenar Finns det någon/några här inne som håller på med/har hållt på med detta? Min otroligt snälle, bruna valack har blivit testad och...
Svar
0
· Visningar
857
Senast: Elo
·
  • Låst
Tjatter Kan inte se att det startats någon ny tråd trots att det är en månad sedan den förra låstes. Ok, skrollar man ner finns det även en...
Svar
3
· Visningar
383
Senast: Tilly_85
·
Tjatter Hittar ingen ny julmusiktråd och det måste vi ju ha :love: Jag börjar med denna gamla goding som jag bara älskar :heart
2
Svar
21
· Visningar
704
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023