Sv: men pappan då?
Vi delade på det mesta redan på BB, jag som ammade förstås men när vi kom hem så tog maken alla blöjbyten och bad o.dyl. Fortfarande nu efter 1 år tror jag jag har badat sonen sammanlagt 3 gånger tror jag...
Han var hemma 2 veckor efter förlossningen. När han började jobba igen hade han sonen på kvällarna och helgerna. Det hände på måndag morgon ibland att jag tyckte det kändes så ovant att byta blöja... Just det, jag har ju inte bytt på hela helgen
.
När sonen var 2-3 veckor började jag gå ut till stallet ensam för att kvällsfodra, rykta lite och så. Var väl borta en halv- en timme och ammade innan jag gick. Ibland blev sonen lite ledsen för han skulle ha velat ha bröstet då, men inte otröstlig. När han var 6 veckor började jag pumpa ur för att pappan skulle kunna ge flaska när jag var ute och efter första gången så var sambon så glad när jag kom in - äntligen kunde han mata och göra sonen helt nöjd!
Och sen dess har det inte varit några problem. Jag började jobba deltid när sonen var 7 månader och det funkade utmärkt. Visst blir sonen ju glad när jag kommer hem, men det blir han när pappa kommer hem med.
Jag har flera gånger tänkt att jag måste sakna någon mammahormon för jag hade absolut inget emot att få 1-2 timmar för mig själv ens när sonen var nyfödd. Och jag har ALDRIG känt att jag lämnat "bort" sonen när han är hos pappan.
Och jag blev bara så trött på alla som frågade efter jag börjat jobba, var sonen var på dagarna? Var han på dagis eller hos dagmamma?
Eh, han är 7 månader, skulle inte tro det va...
Jaha, han är hos farmor/mormor då?
Att han var hemma med sin pappa fanns inte ens som alternativ för många, i bästa fall kom det upp som 3e-4e alternativ!
Suck.
Sonen är idag en glad och social 1-åring som trivs med alla och kan både matas och läggas av andra än mig och sin pappa. Hans faster på 19 år sitter ofta barnvakt och har så gjort sen sonen var 6 månader ca.
Jag rider 4-5 dagar i veckan, tränar dressyr för tränare 1-2 ggr/månad och tävlar lätta klasser ibland.