Utställningar, tävlingar och grejer har aldrig intresserat mig, jag är helt enkelt ingen tävlingsmänniska utan min hund är min vän i vardagen och det räcker för mig. Men, nu "råkade" jag få köpa en hund som är väldigt fin och såklart vill jag dra mitt strå till stacken för att aveln inom rasen ska fortsätta vara sund och bra. Det är ju den som har lett till att jag har min fantastiska fina hund idag. Så berätta för en total novis. Vad kan/ska/bör jag träna på redan nu? Vad ska jag inte göra? Gissar att det är en hel massa som jag ser som något bra men som blir dumt att lära honom om han ska på utställning t ex?
BPH och röntgen är det som har varit självklart för mig oavsett om andra hade ansett att han var bra nog för att gå i avel men nu tillkommer ju utställningar... Mitt intresse för beteenden oavsett om det är människa eller djur är stort men jag har aldrig ens sett någon göra ett BPH Jag har aldrig varit på en utställning heller. Utställningar har jag förstått är viktigt men sen? Vad har jag missat? Jag är verkligen total nybörjare på det här så förklara på en nybörjares nivå är ni snälla.
Hunden är en DSG på åtta månader. Och nej, inga bilder. Jag vill vara så anonym som jag är.
BPH och röntgen är det som har varit självklart för mig oavsett om andra hade ansett att han var bra nog för att gå i avel men nu tillkommer ju utställningar... Mitt intresse för beteenden oavsett om det är människa eller djur är stort men jag har aldrig ens sett någon göra ett BPH Jag har aldrig varit på en utställning heller. Utställningar har jag förstått är viktigt men sen? Vad har jag missat? Jag är verkligen total nybörjare på det här så förklara på en nybörjares nivå är ni snälla.
Hunden är en DSG på åtta månader. Och nej, inga bilder. Jag vill vara så anonym som jag är.