Mellan hand och skänkel

Equilina

Trådstartare
Eller kanske snarare bättre fram för skänkeln, hur gör man?

Har en donna i stallet som trixar lite... Jag får henne inte riktigt mellan hand och skänkel, helt enkelt för att jag inte får henne fram för skänkeln ordentligt.

Jag vill gärna sitta och plocka lite i munnen på henne för att få henne eftergiven i nacken och rundare i galoppen och sprången, men då får jag inte henne fram för skänkeln riktigt...
Tränarens lösning var att strunta i formen, alltså låta henne gå med hög nacke och sänkt rygg och betydligt sämre språng. Tappar dessutom mycket längd i galoppsprången, täcker mindre mark och får långt på distanser som tidigare varit normala.

Problemet har kommit efter att hon först vilat från hoppningen ett tag, och sen vilat helt från "tränings-ridning", alltså endast gått promenadridning, totalt varit ur ordentlig träning ca 4 månader. (Först hade vi en hoppfri period, sen betäcktes hon, därav vilan). Så det har ju säkert att göra med att hon inte orkar hålla ihop sig som förr, men den biten jobbar vi med.

Hur får jag då fram henne för skänkeln bättre? Min enda spontana idé är öka-minska...

Hon är alltså inte seg eller trög på något sätt, absolut inte!! Men när hon måste hålla ihop sig så går hon liksom bara fram när/som hon själv vill... Slår sig gärna fri och springer iväg.

Det blev nog lite rörigt, skyller på att jag är trött... :angel:

Alla tips och idéer mottages tacksamt!! :bow:

Sv: Mellan hand och skänkel

Spontant känner jag att du skulle backa till ett stadie där du enbart fokuserar på att hästen går fram till bettet 100 %. Försöka hitta en position där du är i balans men verkligen inte tänker på annat än att du får hästen att tänka framåt. För nummer ett, innan man kan gå vidare med någonting i ridningen, så måste hästen gå fram till bettet. Har du inget sug, så blir varken samling, ökning, sidvärts, böjda eller raka spår korrekta.

Rida med handbromsen i är något av det absolut vanligaste ryttarfelet. Börja i rätt ände med att driva henne ordentligt framåt till en hand som inbjuder till det. På en häst som inte vill ta ett ärligt stöd kan det vara guld värt att verkligen se över sin handställning. Det är ett bra tips.

Dock löser man definitift inte det här i en handvändning. Hästen har inte behövt komma till riktigt arbete under en tid och kommer tycka det är en stor omställning att bli tvungen att tänka framåt. Du säger "tränarens tips var att strunta i formen, låta henne gå med hög nacke och sänkt rygg och betydligt sämre språng". Min spontana tanke är att du tycker att ett oärligt stöd till bettet / icke existerande stöd till bettet är alternativet, och jag tycker inte att det är ett dugg bättre. Jag skulle tro att om du skulle ge idén att låta henne gå som en stjärnkikare men FRAMÅT lite mer tid, så skulle du få söket framåt-neråt fortare än du anar. Men självklart tar det tid, eftersom hon vant sig vid att ha dig, som du säger, plockandes i henne.

Sen är det ju styrka, styrka, styrka. Du skriver att hon varit "stående". För att bygga upp hennes rygg och bakdel så skadar det ju inte med hederlig klättring i backar och över stock och sten. I kombination med denna konsekventa ridning med mycket ben för att få henne att ta ärligt stöd så bör en bättre form komma mer och mer. Lycka till, hoppas du förstod något, det blev rätt svamligt... ;)

Tack för ditt svar! :bow:

Problemet med att bara rida framåt är att jag får nada kontakt med munnen på henne, och följdaktligen väldigt dålig kontroll... Men det kanske är mer en vanesak?

Ang oärligt/ obefintligt stöd på bettet så är det ju det tränaren vill. Jag vill ju sitta och plocka så att hon tar stöd, men då tappar vi framåtbjudningen.

Ja, klättra skulle jag gärna göra, men back-utbudet är begränsat och mitt bästa klätterställe kommer jag inte åt just nu då grannen släppt kor i hagen framför. Hon har ju inte stått helt, bara låtit bli hoppningen samt tagit det lite lugnare. Såå mycket har hon inte tappat.

Hur kan jag se över min handställning?

Men hur blir det så? ingen kontakt, har du lösa tyglar när hon tar upp huvudet, känner du inget sug i handen alls? (helt enkelt, om hon går med huvudet upp och du tar en förhållning följer hela huvudet lealöst med i förhållningen då? eller menar du att hon bara inte lyssnar).

Min erfarenhet (begränsad såklart) har varit att hästar som är ovana vid att ta kontakt/stöd släpper det när man plockar och tar det själva när de har fått gå frammåt ett tag. I galoppen tex, om du plockar mycket och hon går utan frammåtbjudning, är hon då som en "gunghäst" dvs huvudet är stilla medan kroppen gungar fram och tillbaka i varje steg? isf tror jag det är bättre att du låter henne röra huvudet mycket i varje steg, (känner hennes mun i tyglarna och att hon tar för sig framåt med huvudet, drar lite i dem själv, tvinga dig låta henne ta tag i bettet.), ta större plattare språng och gå liite för snabbt tills hon är starkare i sin galopp och orkar gå samlat.

Antingen har hon nosen i taket eller så knäcker hon av i nacken. Händer absolut ingenting om jag gör en förhållning. Visst, hon går att svänga och så, men jag har liksom ingen koll på hästen.

När jag får plocka går hon som en gp-häst i dressyr, samlat och ordentligt. Men tappar bjudningen framåt mot hinder. Tar jag i henne då så stannar hon.

Grejen är den, att om hon får gå med sänkt rygg och högt huvud kommer hon ju aldrig bli starkare i "bära-sig"-musklerna, eller hur?

Har lite samma problem med min häst. Det är ju detta som hela ridningen handlar om i princip. Går hästen inte ärligt fram till bettet kan man heller inte göra några avancerade grejer.

Jag brukar få göra ganska mycket ökningar, tex längs långsidorna. En koll på att hon verkligen svarar fram för skänklen. Svarar den inte framåt så får man trycka på med benen lite till. Ju mer man plockar med handen i detta läget, ju värre blir det tycker jag. Hästen bockar på nacken, visst, men ärlig form finns ju inte i närheten om den inte först och främst går fram för skänklen.

Lite spontan tanke, skit i var den har huvet. Sen om den sänker ryggen och känns okontreollerad är ju ett problem. Men om du håller ett jämt stöd i din hand hela tiden, så tror jag inte den rusar. Alltså håll så pass mycket i handen att den inte springer. Viktigast att du har jämn kontakt och stilla hand. Sen kan man lätta av i tyglen efterhand och mjukna och försöka känna efter om hästen vill söka sej framåt till bettet utan att rusa.

Sen är det ju så himla mycket annat som spelar roll. Hur pass balanserad hästen är. Hur tränad och även hur stark. Har den inte styrka i ryggen att bära upp så kan den ju inte heller göra det. Men jag har svårt att tro att den höjer ryggen och använder ryggmusklerna när du plockar ner nacken på den. Kan ju kännas som att den är kort och ihopsamlad när man drar ihop nacken på den, men det enda som händer är ju att man drar ihop dom och ryggen sänks.

Oj, jag svamlar säkert nu bara. Hoppas du kanske fick någon bra ide. Vet precis hur det är för jag har samma problem själv. Det är verkligen inte lätt, särskilt när hästen stretar imot lite. Det är ju så himla lätt att bara snacka och veta allt, värre när man ska göra det på riktigt ;)

Fast jag känner ju att hon jobbar under sig och använder ryggen när jag plockar ner henne, det är STOR skillnad...

Men jag ska ge det ett nytt försök på träningen ikväll. Det är ju bara det att jag inte själv tror på denhär löningen, det kommer aldrig hålla i längden och hästen blir felriden och utsliten.. :crazy:

Håller med :)

Den hästen jag ridit som är åt det hållet stod på ridskola, så det var många som arbetade med att få fram honom. Därför var det möjligt att under en lektion få ärligt stöd även om han alltid testade gå under tygeln först. Man var tvungen att tänka lite som så, att han har ju också rätt till bettet, inte bara jag. (det var en underbar känsla när man helt plötsligt kände hans mun stadigt i sin hand, som på äggskal att inte mickla så han försvann igen).

Han gick i underbart vacker "form" i galoppen när han gick under tygeln, kontrollerbar och allt, men ändå liksom oförändringsbar. Han tränade tydligen inga muskler så iom att om man släppte fram huvudet och lät honom "äga" bettet lite så kändes galoppen som om han var väldigt otränad, stor, klumpig, snabb, obalanserad och svårstyrd. (sen var han svår att hoppa i den "samlade formen" (han blev stressad och lite vild), men det lär ju inte din häst vara så det är kanske inte samma problem)

Så Om din häst är sådan, och Om din tränare tycker du ska låta henne gå upp med huvudet, så är det kanske just för att hon behöver träna rätt muskler till galoppen, så att hon sen kan sätta under sig. Men fråga tränaren precis som du frågat buke, diskutera länge och låt henne förklara varför hon tror det är bättre så.

Jag dikuterade med honom föra träningen, och hans motivering var att hästen hoppar ju. Min reaktion: dags att byta tränare...

Hon tränar inte rätt muskler när hon går med huvudet högt, det har jag redan sagt.

Jag tror att du precis som du själv är inne på, träna mycket tempoväxlingar, mycket grundläggande "start och stopp". Känns som, när jag läser (kan ha fel) att hästen inte lyssnar ordentligt på dina skänkelhjälper.. Har jag rätt?

Lägger du till skänkeln ska hästen gå fram direkt, inte efter två tre duttar med skänkeln.. Händer det inget så en lite spöhjälp direkt gången efter du skänklar. Likadant med förhållande, tar du i tygeln ska det vara stopp.. Väldigt basic men jag hade en häst som jag inte riktigt fick fram för skänkeln alltid så detta basic fick jag sitta och göra med jämna mellanrum. Tränade MYCKET tempoväxlingar också. Just under tiden du tränar detta basgrejerna, start och stopp ska du inte tänka så mycket på formen utan att hästen verkligen lyssnar till dina hjälper. För stunden är det det viktigaste.

Lite luddigt förklarat kanske.. :angel: men jag hoppas du förstår vad jag menar ;)

Lycka till!

Tack för bra svar! :bow:

Nej, det är just det, hon lyssnar inte ordentligt på skänkelhjälperna, utan det blir mer "när det passar henne". Men eftersom hon är pigg och framåt ändå är det ingen som riktigt uppmärksammat det. Man blir lätt hemmablind när man haft en häst i 5-6 år :p Jag har dessutom ridit in henne själv, och såhär i efterhand var jag inte tillräckligt duktig för det då... :crazy:

Men då är vi inne på samma linje. Ska som sagt börja med det ikväll.

Till alla som svarat: Tack för era svar, och för att ingen (hittills :crazy:) hoppat på eller idiotförklarat mig, något som alldeles för ofta händer på buke! :bow:

Bara kul att kunna hjälpa till :D nästa gång kanske det är du som hjälper mig!

Hoppas att det löser sig för dig och din häst!

Gör det!! Det tar nog ett par gånger, eller veckor men jag tror att det ska funka, det gjorde det för mig och min häst iallafall

Till alla som svarat: Tack för era svar, och för att ingen (hittills :crazy:) hoppat på eller idiotförklarat mig, något som alldeles för ofta händer på buke! :bow:

Så tänkte jag också. Så tråkigt med folk som bara skriver och idiotförklarar folk när man verkligen försöker komma igenom problem som uppstår.

Men du får uppdatera sen hur det går! Lycka till på träningen!

Nu blir det en annan häst på träningen idag... Började klippa stoet som tråden handlar om, men batteriet i klippmaskinen dog... :crazy: Hon ser skitlöjlig ut :rofl:

:rofl: kan tänka mig det!!
Det är därför jag har en eldriven...:)

Först och främst håller jag med de andra, det är trevlig stämning i den här tråden. Både du och de som svarat har hållt sig på mattan :D Nu till din fråga...

Hur kan jag se över min handställning?

Viktigast av allt är att du inte lägger omkull handen. Handen ska aldrig sträva neråt utan ditt tänk måste alltid vara att handen ska sträva framåt och vara "upp från manken". All slags låsning av den här hästens huvud skulle jag tro är förödande (förödande på alla hästar visserligen...) eftersom det verkar som att hon inte vill gå fram och ta stöd. Så hon måste känna att du bjuder in henne till att komma till bettet. Tummen överst. Alltså, inga cykelstyrehänder, inga stora rörelser med händerna, skaffa stor kontroll på vad du faktiskt utför med dina händer. En del saker är man ju som ryttare absolut inte medveten om vad man gör. Saker som kan spela stor roll. Se över din sits och placering i sadeln, inte enbart dina händer.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 229
Senast: Snurrfian
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 931
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 522
Senast: IngelaH
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 135
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar