Tror många läkare har dålig koll på att melatonin ens är ett alternativ. Sömnproblem i sig är ett sjukt eftersatt område, det bedrivs galet lite forskning, och när det gäller melatonin har det alternativ som funnits tills nyligen varit bara Circadin - till annat melatonin har det krävts licens fram till, vad blir det, förra året typ? Och då en licens som inte varit helt enkel att få, det har enligt min dåvarande sömnläkare krävts att man provat Circadin och haft mycket biverkningar för att beviljas melatonin, trots att de har helt olika syften. Nu när läkare kan skriva ut melatonin AGB som vanliga recept borde det vara lättare att få ut.Ja det borde ju vara lättare att få känns det som. Konstigt bara att läkarna aldrig ens tagit upp Melatonin när vi pratat om mina sömnproblem i ett år nu och försökt lösa medicinering.
Ni som har kraftiga sömnstörningar - har ni kunnat byta ut tyngre medicin mot Melatonin?
Hur tänker ni framöver ang sömnproblemen? Om man inte kan lösa dom tillräckligt bra själv med att förändra faktorer - har ni accepterat att behöva ta sömntabletter/insomningstabletter för en lång framtid eller hur tänker ni?
Just Stilnoct och Imovane rekommenderas ju inte för långtidsanvändning men vad gör man när inget annat funkar? Jag klarar inte av att jobba utan att sova så man sitter som i en rävsax.
Jag har DSPS med en släng av free running, så att säga. Väldigt handikappande sömnstörning som tyvärr är livslång så det är för egen del bara att medicinera eller stå ut med eländet med allt vad det innebär (isolering från omvärlden och noll livsglädje i stort sett). Har provat Stilnoct och Propavan innan jag fick diagnos och kände inte ens av de, lite lätt yrsel första natten på Stilnoct och sen ingen effekt alls. Melatonin somnar jag finfint på.