Ja det borde ju vara lättare att få känns det som. Konstigt bara att läkarna aldrig ens tagit upp Melatonin när vi pratat om mina sömnproblem i ett år nu och försökt lösa medicinering.
Ni som har kraftiga sömnstörningar - har ni kunnat byta ut tyngre medicin mot Melatonin?
Hur tänker ni framöver ang sömnproblemen? Om man inte kan lösa dom tillräckligt bra själv med att förändra faktorer - har ni accepterat att behöva ta sömntabletter/insomningstabletter för en lång framtid eller hur tänker ni?

Just Stilnoct och Imovane rekommenderas ju inte för långtidsanvändning men vad gör man när inget annat funkar? Jag klarar inte av att jobba utan att sova så man sitter som i en rävsax.
Tror många läkare har dålig koll på att melatonin ens är ett alternativ. Sömnproblem i sig är ett sjukt eftersatt område, det bedrivs galet lite forskning, och när det gäller melatonin har det alternativ som funnits tills nyligen varit bara Circadin - till annat melatonin har det krävts licens fram till, vad blir det, förra året typ? Och då en licens som inte varit helt enkel att få, det har enligt min dåvarande sömnläkare krävts att man provat Circadin och haft mycket biverkningar för att beviljas melatonin, trots att de har helt olika syften. Nu när läkare kan skriva ut melatonin AGB som vanliga recept borde det vara lättare att få ut.

Jag har DSPS med en släng av free running, så att säga. Väldigt handikappande sömnstörning som tyvärr är livslång så det är för egen del bara att medicinera eller stå ut med eländet med allt vad det innebär (isolering från omvärlden och noll livsglädje i stort sett). Har provat Stilnoct och Propavan innan jag fick diagnos och kände inte ens av de, lite lätt yrsel första natten på Stilnoct och sen ingen effekt alls. Melatonin somnar jag finfint på.

Det är trevligt att läkare skriver ut Cirkadin/Melatonin till barn med sömnstörningar i stället för neuroleptika som Theralen.

Tror många läkare har dålig koll på att melatonin ens är ett alternativ. Sömnproblem i sig är ett sjukt eftersatt område, det bedrivs galet lite forskning, och när det gäller melatonin har det alternativ som funnits tills nyligen varit bara Circadin - till annat melatonin har det krävts licens fram till, vad blir det, förra året typ? Och då en licens som inte varit helt enkel att få, det har enligt min dåvarande sömnläkare krävts att man provat Circadin och haft mycket biverkningar för att beviljas melatonin, trots att de har helt olika syften. Nu när läkare kan skriva ut melatonin AGB som vanliga recept borde det vara lättare att få ut.

Jag har DSPS med en släng av free running, så att säga. Väldigt handikappande sömnstörning som tyvärr är livslång så det är för egen del bara att medicinera eller stå ut med eländet med allt vad det innebär (isolering från omvärlden och noll livsglädje i stort sett). Har provat Stilnoct och Propavan innan jag fick diagnos och kände inte ens av de, lite lätt yrsel första natten på Stilnoct och sen ingen effekt alls. Melatonin somnar jag finfint på.

Nej det verkar ju inte finnas jättemycket på sömnstörning. intressant med melatoninet! Jag ska se om jag kan få prova det en period. Valdoxanet gör ju ingenting för min del. men det är väl bara en hjälpsubstans och inte tillskott på melatonin. Ska fråga efter AGB och inte Circadin då som var den jag visste om sen innan men som sagt verkar den inte så trevlig.
Stilnoct blir jag tvärfull på (så länge toleransen hålls i rimlig nivå) så den är ju jätteskön att använda. Jag vet att jag slocknar på 10 min och sover hela natten. Men det är ju ingen rolig tablett i sig.

Vet du varför man inte får äta melatonin under graviditet?

Th
Det är trevligt att läkare skriver ut Cirkadin/Melatonin till barn med sömnstörningar i stället för neuroleptika som Theralen.
Theralen är verkligen hemskt! Fy vad jag mådde dåligt de två dagar jag provade. Aldrig igen!! Jag vet att man ska ge den några veckor men nä..

Nej det verkar ju inte finnas jättemycket på sömnstörning. intressant med melatoninet! Jag ska se om jag kan få prova det en period. Valdoxanet gör ju ingenting för min del. men det är väl bara en hjälpsubstans och inte tillskott på melatonin. Ska fråga efter AGB och inte Circadin då som var den jag visste om sen innan men som sagt verkar den inte så trevlig.
Stilnoct blir jag tvärfull på (så länge toleransen hålls i rimlig nivå) så den är ju jätteskön att använda. Jag vet att jag slocknar på 10 min och sover hela natten. Men det är ju ingen rolig tablett i sig.

Vet du varför man inte får äta melatonin under graviditet?
Gör så :) Ja jag har hört att folk blir väldigt påverkade av Stilnoct så jag, som var bra mycket yngre när jag provade, såg definitivt fram emot att om jag inte får sova så får jag tröstpris iaf! Men icke! Var så sjukt besviken :p

Ingen aning faktiskt, har inte hört att man inte får ta det ens. Känns ganska harmlöst? Det är ju egentligen bara tillskott av ett hormon som kroppen av någon anledning inte producerar som den ska menar jag :confused:

Gör så :) Ja jag har hört att folk blir väldigt påverkade av Stilnoct så jag, som var bra mycket yngre när jag provade, såg definitivt fram emot att om jag inte får sova så får jag tröstpris iaf! Men icke! Var så sjukt besviken :p

Ingen aning faktiskt, har inte hört att man inte får ta det ens. Känns ganska harmlöst? Det är ju egentligen bara tillskott av ett hormon som kroppen av någon anledning inte producerar som den ska menar jag :confused:
Nej jag vet inte, har läst det för några veckor sedan men hittar det ju såklart inte nu. Måste ha blandat ihop det med något? Hoppas Melatonin kan vara en räddning under en eventuell framtida graviditet iafl.

Haha ja jag kan få såna jäkla snedfyllor på Stilnoct. Skitläskigt! Har haft sex med sambon utan att jag vet om det :nailbiting:Så jag måste verkligen lägga mig och sova efter jag tagit tabletten, sitter jag vaken i sängen och pratar med sambon så vet jag inte vad som händer sen.. :laugh:

Ja det borde ju vara lättare att få känns det som. Konstigt bara att läkarna aldrig ens tagit upp Melatonin när vi pratat om mina sömnproblem i ett år nu och försökt lösa medicinering.
Ni som har kraftiga sömnstörningar - har ni kunnat byta ut tyngre medicin mot Melatonin?
Hur tänker ni framöver ang sömnproblemen? Om man inte kan lösa dom tillräckligt bra själv med att förändra faktorer - har ni accepterat att behöva ta sömntabletter/insomningstabletter för en lång framtid eller hur tänker ni?

Just Stilnoct och Imovane rekommenderas ju inte för långtidsanvändning men vad gör man när inget annat funkar? Jag klarar inte av att jobba utan att sova så man sitter som i en rävsax.

Jag har gått på insomningstabletter i ca 15 år skulle jag tro. Ev 20 år.
Iom att jag har både adhd och mkt smärtproblematik så tror jag tyvärr jag behöver ha mina även framöver.
Effekten av insomningstabletterna har ju minskat. Så min kropp är ju beroende.
Vi har höjt dosen. Men det går inte att höja mer. Så nu är jag fast på den här dosen oavsett om den inte hjälper nog mer.
Klart jag helst varit utan. Jag har provat i längre perioder. Men då sover jag inte alls på 3 dygn, kraschar några h och sen fortsätter det. Till slut blir jag sjuk fysiskt som psykiskt(deprimerad och utbränd).

Melatonin räcker inte för mig.
Egentligen inte kombinationen heller.
Och andra starkare mediciner vill jag inte ha. Och de övriga som finns blir jag en zombie av dygnet runt.
Jag väntar på svar på ett licenspreparat som Apoteket inte lyckats få hem.
Ev köper jag det utomlands nu snart, trots att jag fått det på recept. Har väntat 1,5 år nu..

Däremot fick jag prova några tillskott. Jag trodde inte ett skit på dem. Men efter några dagar fick jag en chock. Jag hade sovit i 5 h i sträck. Det har inte hänt på 20 år. Jag sover MAX 3 h med tung medicin.
Nu har jag i flera veckors tid sovit 3-5 h sammanhängande per natt. Och inte normala 1-3 h.
Och jävlar vad mkt bättre jag mår och fungerar!
Så de där mycket mysko pillerna kommer jag köpa nu när gåvan tog slut.

Men … ni som köper den utan recept, ni vet väl att det är olagligt eftersom att den är läkemedelsklassad i Sverige …
:)
Källa på det?

Jag orkar inte tjafsa mer med sjukvården. Jag orkar inte tjafsa med ouppdaterade läkare som inte bryr sig ett skit om att jag inte har sovit en hel natt på sexton år och med livslånga sömnproblem även innan dess. På mig hjälper inga av de sömn/insomningsmediciner som finns och då släpper de det. De har inte tid och är inte intresserade. Inte av att testa melatonin heller trots att jag har visat forskning som säger att det kan hjälpa mig. Jag tar ansvar för mitt liv och hittar vägar till ett bättre mående och vad jag vet är det inte olagligt att importera melatonin för eget bruk.

@gul_zebra vilka är skillnaderna - melatonin är den aktiva substansen i Circadin? Är det att Circadin är en depåtablett?

Källa på det?

Jag orkar inte tjafsa mer med sjukvården. Jag orkar inte tjafsa med ouppdaterade läkare som inte bryr sig ett skit om att jag inte har sovit en hel natt på sexton år och med livslånga sömnproblem även innan dess. På mig hjälper inga av de sömn/insomningsmediciner som finns och då släpper de det. De har inte tid och är inte intresserade. Inte av att testa melatonin heller trots att jag har visat forskning som säger att det kan hjälpa mig. Jag tar ansvar för mitt liv och hittar vägar till ett bättre mående och vad jag vet är det inte olagligt att importera melatonin för eget bruk.
Men vad märkligt att du inte kan få det utskrivet? Tycker de flesta läkare brukar vara väldigt glada i att skriva ut tabletter, många betydligt värre än melatonin.

Men vad märkligt att du inte kan få det utskrivet? Tycker de flesta läkare brukar vara väldigt glada i att skriva ut tabletter, många betydligt värre än melatonin.
Ja sömn/insomningstabletter har jag fått i mängder av alla sorter som finns men melatonin, där är det stopp.

Sonen fick först theralen och sedan atarax då jag bad om ett annat alternativ. Först hundra svängar med det så fick han melatonin utskrivet men det kanske berodde på licensen. Läkaren sa att det var svårt att få men detta är flera år sedan. Han har tagit melatonin sen han var... 5-6?
Nu när dottern skulle få något för sömnen (som jag fick tjata mig till, vården verkar ha jävligt svårt för barn och sömnsvårigheter) så bad jag om melatonin direkt.

Melatonin skrivs ut mkt av läkarna på BUP här, har förstått att det ska vara rätt så snällt läkemedel.

okej. Varför blir det extra svårt att sova med båda i kroppen? Jag tar Valdoxan nu sedan några månader tillbaka och den ska väl hjälpa kroppens egna melatonin och ställa till rätta dygnsrytmen. Men jag klarar min inte på Valdoxan så det blir nu att jag tar båda. Mina läkare känns inte direkt så engagerade att lösa grundproblemet utan skriver bara ut mer och mer tyngre mediciner fast jag ber om hjälp att få KBT och liknande.
Dom har inte sagt något om att vissa mediciner inte ska tas ihop. Man är som lämnad själv med ett receptblock typ. Mina läkare är en knarkares guldtillgång. Men det löser ju inte mina problem i längden.

Min läkare frågade om mina Sobril 5mg fungerade bra om jag fick ångest. Ja sa jag att dom funkar jättebra om jag tar 5 mg vid lättare ont i bröstet och 10mg vid hjärtklappning och svårare bröstsmärta, vid behov alltså - inte varje dag utan nån enstaka gång i månaden. Läkarens svar: Jaha men gud vad bra att dom funkar så bra på dig, då skriver jag ut 10mg Stesolid så kan du ta dom...

Vid frågan på om jag kunde får ställa mig i kö på KBT för att få hjälp med ångest och sömnsvårighet så fick jag svaret att jag skriver ut 250 tabletter Stilnoct 10mg så klarar du dig ett tag. Sen var det bara att gå hem.. Detta är på Trauma och Ångestenheten.. och alla läkare är lika dana. Har inte hittat nån som kan tänkas komma på en lösning på problemet. Men ja så länge jag får sova på nätterna är jag ju nöjd, men nån stans i bakhuvudet klingar ju långtidsanvändning av dessa mediciner inte så bra.
Nu kopierar jag från Fass om Stilnoct

Om behandlingen avbryts plötsligt kan sömnbesvären förvärras. Abstinenssymtom kan uppstå t.ex. huvudvärk, muskelvärk, ångest, spänning, rastlöshet, förvirring och irritabilitet.

Det jag menar är: jag förstod det som att du vill sluta med Stiltnoct pga beroende, och istället hitta ett annat sätt att hantera sömnproblemen. Du skulle vilja prova melatonin. Men om du tar melatonin tillsammans med Stiltnoct så får du inte veta om melatonin ensamt fungerar för dig. Och om du slutar ta Stiltnoct så får du förmodligen en reboundeffekt, dvs det blir för ett tag ännu svårare att sova. Tar du melatonin då kan den ha svårt att verka effektivt pga rebound. Först när du slutat ta Stiltnoct, och desstuom väntat tills utsättningseffekten är borta, har du en rimlig chans att få veta hur melatonin funkar för dig.

Nu kopierar jag från Fass om Stilnoct

Om behandlingen avbryts plötsligt kan sömnbesvären förvärras. Abstinenssymtom kan uppstå t.ex. huvudvärk, muskelvärk, ångest, spänning, rastlöshet, förvirring och irritabilitet.

Det jag menar är: jag förstod det som att du vill sluta med Stiltnoct pga beroende, och istället hitta ett annat sätt att hantera sömnproblemen. Du skulle vilja prova melatonin. Men om du tar melatonin tillsammans med Stiltnoct så får du inte veta om melatonin ensamt fungerar för dig. Och om du slutar ta Stiltnoct så får du förmodligen en reboundeffekt, dvs det blir för ett tag ännu svårare att sova. Tar du melatonin då kan den ha svårt att verka effektivt pga rebound. Först när du slutat ta Stiltnoct, och desstuom väntat tills utsättningseffekten är borta, har du en rimlig chans att få veta hur melatonin funkar för dig.
ja jag förstår hur du menar, och det är väldigt logiskt.

Önskar bara att det gick att tillföra detta och sen ta bort Stilnocen och ha effekt av nya medicinen. Men det är ju en önskedröm..
Hur lång tid tar det för Stilnoct att gå ur kroppen? Jag lär ju inte hinna med det på en helg? Jag tar inga sömntabletter fredag och lördag men sover inte heller ett skit. Så det är omöjligt att jobba om jag ska vara utan längre tid än så. Jag kraschar och ångesten blir helt fruktansvärd. Ångesten håller sig nästan helt borta om jag får sova som jag ska. Så det är ju min räddning.

Jag har gått på insomningstabletter i ca 15 år skulle jag tro. Ev 20 år.
Iom att jag har både adhd och mkt smärtproblematik så tror jag tyvärr jag behöver ha mina även framöver.
Effekten av insomningstabletterna har ju minskat. Så min kropp är ju beroende.
Vi har höjt dosen. Men det går inte att höja mer. Så nu är jag fast på den här dosen oavsett om den inte hjälper nog mer.
Klart jag helst varit utan. Jag har provat i längre perioder. Men då sover jag inte alls på 3 dygn, kraschar några h och sen fortsätter det. Till slut blir jag sjuk fysiskt som psykiskt(deprimerad och utbränd).

Melatonin räcker inte för mig.
Egentligen inte kombinationen heller.
Och andra starkare mediciner vill jag inte ha. Och de övriga som finns blir jag en zombie av dygnet runt.
Jag väntar på svar på ett licenspreparat som Apoteket inte lyckats få hem.
Ev köper jag det utomlands nu snart, trots att jag fått det på recept. Har väntat 1,5 år nu..

Däremot fick jag prova några tillskott. Jag trodde inte ett skit på dem. Men efter några dagar fick jag en chock. Jag hade sovit i 5 h i sträck. Det har inte hänt på 20 år. Jag sover MAX 3 h med tung medicin.
Nu har jag i flera veckors tid sovit 3-5 h sammanhängande per natt. Och inte normala 1-3 h.
Och jävlar vad mkt bättre jag mår och fungerar!
Så de där mycket mysko pillerna kommer jag köpa nu när gåvan tog slut.

Vad var det för tillskott? Nåt som går att köpa i Sverige eller är det receptbelagt?

Gud vad jobbigt att ha sådana sömnproblem! Vad tar du för tabletter idag?
Har du märkt av några bestående biverkningar av långtidsanvändning?

Jag har ju läst lite här och där om att tex Stilnoct och Imovane kan ge problematik i hjärnan och påverka tal, tankeförmåga och sådana saker vid långtidsanvänding och att det starkt avrådes. Men utan sömn får man väl ännu större problem känner jag. Men jag är ju såklart rädd för att bli en trögtänkt junkie som det verkar om man ska tro det man läser på nätet. Men jag har inte ännu hittat nåt annat som funkar. Relativt höga doser benzo sover jag hyffsat bra på också - men det känns ju inte som ett bättre alternativ när det inte bara är behovsanvändning utan sön-tors varje vecka.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag läste om Michael Mosleys försvinnande i Grekland i värmen för någon vecka sedan och tänkte att det var konstigt att en man i hans...
10 11 12
Svar
224
· Visningar
12 116
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Jag har haft besvär med riklig mens, pms, mellanblödningar och mensvärk i några år nu. Tidigare hade jag noll besvär. Jag har bokat in...
Svar
17
· Visningar
515
Senast: FrDrake
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 549
Senast: starcraft
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag blev ju bannad härifrån en månad. Jag förstår beslutet men tycker väl inte att det har precis hjälpt. Inte vad gäller alkoholen...
21 22 23
Svar
457
· Visningar
55 062
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar