Melatonin is da shit. Helt fantastiskt för min son, han somnar och sover vilket aldrig hänt förr. Jag har dock inte provat det själv men jag tänker att man ger det ju till barn. Prova du.

@mandalaki
Om det är 1 mg du har så kan du testa lugnt. Mina barn har 4 respektive 5 mg i dos så 1 mg är en låg dos. Testa och prova dig fram :)

Jag är i Grekland och har därför kunnat köpa melatonin receptfritt, skulle gärna vilja höra lite erfarenheter. (Jag har läst i fass, det är alltså era upplevelser jag är ute efter)

Har ni fått biverkningar, isåfall vilka? Någon som märkt någon påverkan på migrän? Funkar det med alkohol? (Här i Grekland dricker jag vin till middag varje kväll, hoppas att det inte ska vara någon fara).
Melatonin ska inte blandas med alkohol. Det kan förstärka effekten av båda.

Den biverkning jag fick är att om jag vaknade och inte kunde somna om genast utan gick upp ett tag och sedan somnade om så fick jag livliga drömmar de första veckorna. Inte otäcka eller så men väldigt livliga. De livliga drömmarna är borta nu och jag sover enormt mycket bättre även om jag inte alltid sover fler timmar.

Migränen har blivit snällare. När jag hade tagit dem i några veckor så fick jag inte längre de stora anfallen utan de går att häva med hjälp av medicin. Även hortonshuvudvärken har blivit snällare och den dagliga tunga huvudvärken är också snällare. Dock ska det sägas att jag efter de första nätterna ibland hade ont i nacken och då var ju inte huvudvärken så kul såklart. Förmodligen berodde det på att jag sov så mycket tyngre och inte vände på mig lika mycket som jag brukade. Det har till och med hänt att jag har fortsatt sova när hunden har skällt. Det har aldrig hänt tidigare trots otaliga sömnmediciner av bra mycket tyngre kaliber.

När jag skulle beställa senast hade de inte den jag hade köpt tidigare utan jag köpte ett kombinationspreparat https://www.prozis.com/se/sv/quamtrax/melatonin-complex-30-caps?label=NUT00/1328550000 Jag tar den ihop med en annan produkt med rent melatonin så att jag kommer upp i 3 mg melatonin och gud vad jag sover bra av dem :love: Jag har sovit sex timmar nästan varje natt sedan jag började med dem och så lång sammanhängande sömn är jag inte bortskämd med.

Jag har haft sömnstörningar i många år. Vaknade kl 3-4 varje natt och kunde inte somna om. Köpte melatonin i USA för att testa och det är magiskt. Jag sover djupt och om jag någon gång vaknar så går det att somna om. Jag behöver inte ens ta varje natt längre utan jag kan hålla upp och fortsätta sova bra i långa perioder. När jag börjar vakna på nätterna igen kör jag en period melatonin sedan kan jag vara utan ett tag igen.

Ätit det i snart tio år, gör att jag blir trött men skulle aldrig fungera som ensam sömnmedicin för mig. Men ihop med heminevrin och stilnoct så somnar jag, men i bra perioder räcker det ofta med bara melatonin och heminevrin.
Ingen annan medicin gör mig trött på samma sätt som melatonin, känns som en naturlig trötthet, inte som medicintrötthet.

Verkar dock fungera bra som enda sömnmedicin för många barn, jobbat med flera specialbarn som somnar direkt med melatonin.

Jag har provat det för länge sen. För mig hade det ingen effekt alls. Jag hade lika gärna kunnat ta en karamell. Möjligt att jag fick för låg dos...

Jag tar det ibland. För mig funkar det i första hand så att jag överhuvudtaget blir trött och går och lägger mig, och då faktiskt somnar. Mina sömnproblem handlar om enbart om att alls somna. Jag tar dem inte inte regelbundet, utan bara när jag tycker att jag behöver det - dvs om dygnsrytmen är mycket rubbad, om jag verkligen behöver vara utvilad inför något samt för att motverka jetlag (är ju typ samma sak som rubbad dygnsrytm).

Jag får snarare mindre migrän än mer, vilket jag kopplar till att jag sover fler timmar om jag tar dem. Inga biverkningar. Jag har aldrig ens funderat över om de går att kombinera med alkohol eller inte. Bara tagit för givet att det är ok, jag märker inget av det.

Tack för att ni delar med er!

Är på väg i säng och har druckit lite för mycket vin, så det kan bli intressant att testa med melatonin just ikväll. Hoppas jag funkar mer som @Petruska än @TinyWiny :angel:
Jag håller tummarna att du får sova :up: Jag har inte provat att kombinera med alkohol själv utan går på vad det står om melatonin och att det inte bör kombineras med alkohol. Dock mindes jag fel. Alkohol minskar effekten av melatonin inte ökar. Ber om ursäkt för detta!

Jag har sovit TUNGT! Vaknade några gånger men somnade om igen.

Bra start alltså! :up: (Trots att jag druckit vin. ;))

Det är alltså du som är sömntjuven ;) Mina två har kollat på film på datorn och lekt med sin platta halva natten :grin:
Undrar just hur trötta dom kommer vara i skolan idag :meh:

Men skönt att det verkar funka :)

Är det svårt att få melatonin utskrivet? Jag har käkat Stilnoct 5 dagar i veckan i snart ett år och känner att jag är fast i beroendet och skulle vilja försöka hitta något annat. kan melatonin vara åt att prova? Histaminer gör mig totalt lamslagen dagen efter så det är omöjligt. Stilnoct gör att jag sover hela nätterna och kan jobba. Utan sover jag inget alls på hela nätterna. men det är så hemskt att vara fast i detta beroende som börjar arta sig.

Jag håller tummarna att du får sova :up: Jag har inte provat att kombinera med alkohol själv utan går på vad det står om melatonin och att det inte bör kombineras med alkohol. Dock mindes jag fel. Alkohol minskar effekten av melatonin inte ökar. Ber om ursäkt för detta!
Man kan ju bli trött av alkohol, så det går kanske lite på ett ut i praktiken?

Man kan ju bli trött av alkohol, så det går kanske lite på ett ut i praktiken?
Ja det var nog så min hjärna resonerade när jag tänkte att de förstärkte varandra.
Alkohol ger ju ingen bra sömn även om man sover tungt så är det ingen sund återhämtningssömn man får. Melatonin ger ju däremot sund återhämtningssömn.

Jag har tagit 6 mg melatonin i flera år nu och märker att effekten börjat avta. Hade melatonin apl på licens förut men får nu melatonin agb som faktiskt känns effektivare. Jag somnar om ifall jag vaknar på natten. :up:

Men … ni som köper den utan recept, ni vet väl att det är olagligt eftersom att den är läkemedelsklassad i Sverige …
:)

Är det svårt att få melatonin utskrivet? Jag har käkat Stilnoct 5 dagar i veckan i snart ett år och känner att jag är fast i beroendet och skulle vilja försöka hitta något annat. kan melatonin vara åt att prova? Histaminer gör mig totalt lamslagen dagen efter så det är omöjligt. Stilnoct gör att jag sover hela nätterna och kan jobba. Utan sover jag inget alls på hela nätterna. men det är så hemskt att vara fast i detta beroende som börjar arta sig.

Det borde vara lättare att få melatonin utskrivet än Stilnoct då det är mycket snällare. Hör med din läkare om du kan få testa:)

Det borde vara lättare att få melatonin utskrivet än Stilnoct då det är mycket snällare. Hör med din läkare om du kan få testa:)
Ja det borde ju vara lättare att få känns det som. Konstigt bara att läkarna aldrig ens tagit upp Melatonin när vi pratat om mina sömnproblem i ett år nu och försökt lösa medicinering.
Ni som har kraftiga sömnstörningar - har ni kunnat byta ut tyngre medicin mot Melatonin?
Hur tänker ni framöver ang sömnproblemen? Om man inte kan lösa dom tillräckligt bra själv med att förändra faktorer - har ni accepterat att behöva ta sömntabletter/insomningstabletter för en lång framtid eller hur tänker ni?

Just Stilnoct och Imovane rekommenderas ju inte för långtidsanvändning men vad gör man när inget annat funkar? Jag klarar inte av att jobba utan att sova så man sitter som i en rävsax.

Ja det borde ju vara lättare att få känns det som. Konstigt bara att läkarna aldrig ens tagit upp Melatonin när vi pratat om mina sömnproblem i ett år nu och försökt lösa medicinering.
Ni som har kraftiga sömnstörningar - har ni kunnat byta ut tyngre medicin mot Melatonin?
Hur tänker ni framöver ang sömnproblemen? Om man inte kan lösa dom tillräckligt bra själv med att förändra faktorer - har ni accepterat att behöva ta sömntabletter/insomningstabletter för en lång framtid eller hur tänker ni?

Just Stilnoct och Imovane rekommenderas ju inte för långtidsanvändning men vad gör man när inget annat funkar? Jag klarar inte av att jobba utan att sova så man sitter som i en rävsax.
Jag tror att om du ska prova melatonin så måste du först bli "ren" från Stiltnoct. Alltså att du har en karenstid där kroppen vänjer sig att vara utan den. För du kommer förmodligen att få en motreaktion om du inte tar den att det blir extra svårt att sova, och den effekten i sig kan omintetgöra att du har nytta av melatonin, alltså får du inte riktigt veta hur den funkar för dig.

Inte riktigt nöjd meningsbyggnaden där men hoppas du förstår vad jag menar :)

Jag tror att om du ska prova melatonin så måste du först bli "ren" från Stiltnoct. Alltså att du har en karenstid där kroppen vänjer sig att vara utan den. För du kommer förmodligen att få en motreaktion om du inte tar den att det blir extra svårt att sova, och den effekten i sig kan omintetgöra att du har nytta av melatonin, alltså får du inte riktigt veta hur den funkar för dig.

Inte riktigt nöjd meningsbyggnaden där men hoppas du förstår vad jag menar :)
okej. Varför blir det extra svårt att sova med båda i kroppen? Jag tar Valdoxan nu sedan några månader tillbaka och den ska väl hjälpa kroppens egna melatonin och ställa till rätta dygnsrytmen. Men jag klarar min inte på Valdoxan så det blir nu att jag tar båda. Mina läkare känns inte direkt så engagerade att lösa grundproblemet utan skriver bara ut mer och mer tyngre mediciner fast jag ber om hjälp att få KBT och liknande.
Dom har inte sagt något om att vissa mediciner inte ska tas ihop. Man är som lämnad själv med ett receptblock typ. Mina läkare är en knarkares guldtillgång. Men det löser ju inte mina problem i längden.

Min läkare frågade om mina Sobril 5mg fungerade bra om jag fick ångest. Ja sa jag att dom funkar jättebra om jag tar 5 mg vid lättare ont i bröstet och 10mg vid hjärtklappning och svårare bröstsmärta, vid behov alltså - inte varje dag utan nån enstaka gång i månaden. Läkarens svar: Jaha men gud vad bra att dom funkar så bra på dig, då skriver jag ut 10mg Stesolid så kan du ta dom...

Vid frågan på om jag kunde får ställa mig i kö på KBT för att få hjälp med ångest och sömnsvårighet så fick jag svaret att jag skriver ut 250 tabletter Stilnoct 10mg så klarar du dig ett tag. Sen var det bara att gå hem.. Detta är på Trauma och Ångestenheten.. och alla läkare är lika dana. Har inte hittat nån som kan tänkas komma på en lösning på problemet. Men ja så länge jag får sova på nätterna är jag ju nöjd, men nån stans i bakhuvudet klingar ju långtidsanvändning av dessa mediciner inte så bra.

Jag åt 6mg i förebyggande syfte mot migrän.

Hade ingen som helst effekt och jag sov som vanligt och hade inga biverkningar alls. Sover bra i vanliga fall också så svårt att säga.

@mandalaki

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag läste om Michael Mosleys försvinnande i Grekland i värmen för någon vecka sedan och tänkte att det var konstigt att en man i hans...
10 11 12
Svar
224
· Visningar
12 116
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Jag har haft besvär med riklig mens, pms, mellanblödningar och mensvärk i några år nu. Tidigare hade jag noll besvär. Jag har bokat in...
Svar
17
· Visningar
515
Senast: FrDrake
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 545
Senast: starcraft
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag blev ju bannad härifrån en månad. Jag förstår beslutet men tycker väl inte att det har precis hjälpt. Inte vad gäller alkoholen...
21 22 23
Svar
457
· Visningar
55 062
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar