Jag kan inga mediciner alls så det säger mig noll och nada när ni nämner andra ;). Men jag fattar, det är inte en ren insomningstablett (?).

Nej, det räknas inte som en sådan. Den verkar långsammare och för vissa kan det förvisso räcka med slöheten/tröttheten som uppstår av den för att somna. Det som andra varit inne på är att den inte sitter i kroppen så länge (som rena sömntabletter kan göra). :)

Jag har inte fått några biverkningar. Tar melatonin med jämna mellanrum (ej nu som gravid eller vid amning dock..) för att få bra kvalitetssömn, märker ingen skillnad när det gäller insomning utan får "bara" bättre sömn.
När jag bodde i Sverige fick jag melatonin på recept och då var det just som sömntablett, för insomning fick jag stilnoct.

Och @mandalaki som du nog redan kunnat skönja så kommer du nog främst få svar som säger att de inte fått några som helst biverkningar, det är nog mest bara jag som är ett jäkla snowflake i det här fallet. Jag har inte pratat med någon annan som har negativa erfarenheter, så jag tycker du ska ge det en chans.

Super, tack @gul_zebra för svar! Jag har funderat på melatonin ett tag och ska nog boka en tid hos läkaren för mina sömnproblem. Dags att ta tag i det nu..
Gör det! Just Circadin kan skrivas ut som vanligt så det borde inte vara några problem att få testa :up:

Hmm.. Intressant!
Har inte märkt någon skillnad alls på Cirkadin eller gamla melatonin eller Melatonin AGB i form av hur länge jag sover.
Men kanske värt att testa Cirkadin och Melatonin ihop. Ska kolla med dr!
Det är förstås möjligt att reagera olika också. Själv har jag problem med just insomning men fungerade fint på Circadin i ett år innan det tvärt slutade funka. Efter samtal med min dåvarande sömnläkare kunde vi konstatera att det årets stress helt enkelt kört slut på mig tillräckligt för att underlätta somnande och när stressen försvann var jag tillbaka på oförmågan att somna trots Circadin. Melatonin på kapsel blev desto bättre, innan AGB kom :)

Båda mina större barn tar melatonin och har inga biverkningar. Sonen somnar snabbt på det och tösen tar längre tid på sig men har å andra sidan grövre sömnproblem än sin bror.
Jag har fått det rekommenderat av min läkare tidigare men har redan en annan medicin som fungerar och vill inte byta med risken att inte få byta tillbaka om den inte ger önskad effekt.

Jag använder det ibland. Nyckeln för att de ska fungera för mig är att jag tar dem ca 20 minuter innan jag ska sova och sedan kan jag inte titta på skärm eller ha för ljust. Då uteblir effekten och jag får i stället mycket svårare att somna. Av denna anledning har jag inte heller provat dem när jag har migrän eftersom jag då har svårare att sova och är rädd att förstärka den effekten. Är jag bara spänd och stressad är de perfekta så de förebygger nog migränen ibland i alla fall.

Min mamma fick några av mig, och vaknar inte under natten längre. Hon somnar bra, men vaknar några timmar senare och kan inte somna om. Det slipper hon på Melatonin. För mig hjälper det sådär, men jag har oftast inga problem att somna eller sova, bara en period med jobbiga krypningar i benen.

Åh, inte bara jag som får det. Drömmer väldigt av dom tabletterna, otäcka jobbiga drömmar såpass att jag slutat ta dom.
Fan vad trist! För egen del är det så sällan att det lätt är värt det för att kunna ha en dräglig tillvaro, min sömnstörning är alldeles för handikappande utan melatonin.

Och @mandalaki som du nog redan kunnat skönja så kommer du nog främst få svar som säger att de inte fått några som helst biverkningar, det är nog mest bara jag som är ett jäkla snowflake i det här fallet. Jag har inte pratat med någon annan som har negativa erfarenheter, så jag tycker du ska ge det en chans.
Ja, jag ska testa, de flesta är ju positiva. Det där med bröstsmärtor är bara lite läskigt, jag är hypokondrisk och det blir alltid värre när jag är i Grekland där jag vet att sjukvården är så jävla dålig. Nu befinner jag mig dessutom på en ö utan fast doktor, så jag vill helst inte vakna i natt och vara övertygad om att jag har hjärtinfarkt. :meh: Men de jag köpt här är bara 1 mg, Circadin är 2 mg. Så det låter ju som en mjukstart med dem jag köpt.

Tack för svar alla, det låter ju jättebra! @MissFideli jag har samma sömnmönster som din mamma, det vore underbart om de funkade på mig också.

Ja, jag ska testa, de flesta är ju positiva. Det där med bröstsmärtor är bara lite läskigt, jag är hypokondrisk och det blir alltid värre när jag är i Grekland där jag vet att sjukvården är så jävla dålig. Nu befinner jag mig dessutom på en ö utan fast doktor, så jag vill helst inte vakna i natt och vara övertygad om att jag har hjärtinfarkt. :meh: Men de jag köpt här är bara 1 mg, Circadin är 2 mg. Så det låter ju som en mjukstart med dem jag köpt.

Tack för svar alla, det låter ju jättebra! @MissFideli jag har samma sömnmönster som din mamma, det vore underbart om de funkade på mig också.

Men det förstår jag, de jag har är 2 mg och jag kanske ska tillägga att det inte var så illa att jag var bekymrad över en hjärtinfarkt :)

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag läste om Michael Mosleys försvinnande i Grekland i värmen för någon vecka sedan och tänkte att det var konstigt att en man i hans...
10 11 12
Svar
224
· Visningar
12 116
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Jag har haft besvär med riklig mens, pms, mellanblödningar och mensvärk i några år nu. Tidigare hade jag noll besvär. Jag har bokat in...
Svar
17
· Visningar
515
Senast: FrDrake
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 545
Senast: starcraft
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag blev ju bannad härifrån en månad. Jag förstår beslutet men tycker väl inte att det har precis hjälpt. Inte vad gäller alkoholen...
21 22 23
Svar
457
· Visningar
55 062
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar