Maxvikt på ryttare?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Golddigger

Trådstartare
Jag förstår förståss att det varierar från häst till häst beroende på hästens typ och byggnad. Jag är så sugen på att ta upp ridningen och börja på ridskola nu som vuxen. Red när jag var yngre men det är 15 år sedan så alla kunskaper som möjligen fanns där är bortflugna så nu har jag tänkt börja om från början. Nu bor vi dessutom så bra till att vi flyttat till en hästgård och har ett stall med tomma boxar som bara ropar att fyllas ;)

Men i dagsläget så är det ridlektioner på ridskola som gäller. Det brukar väl oftast vara varmblod, kanske nått kallblod, på ridskolor får jag för mig. Är jag för tung för att ta upp ridningen? Väger strax över 85 kilo. :o

Hittar ingen info på ridskolornas hemsidor.

Sv: Maxvikt på ryttare?

Ring och hör efter på de aktuella ridskolorna.
Kanske känns lite genant att berätta om din vikt sådär på telefonen med en främling, men då får du ju ett svar :)
Det går ju att "lägga fram" det på olika sätt också,
tex att fråga vad maxvikten är på ridskolans hästar osv.
Lycka till!

Det kan vara i princip vilka raser som helst på ridskolor. Den ridskola jag gick på som barn hade mest svenska halvblod. Detta var för över 20 år sedan. På den tiden hade de en viktgräns på 75 kg vilket jag tycker känns lite snålt tilltaget. En turridningsfirma här i närheten som har islänningar har en viktgräns på 90 kg. Men den ridskola du tänkt gå till borde ju kunna svara på vilken viktgräns de har. Jag tycker i alla fall att du inte verkar vara för tung.

Kul att du ska börja rida igen. :) Jag sitter själv i samma sits efter ett häst- och riduppehåll på 8 år. Nu ska jag bara läka ut en kroppslig grej först så blir det rida av sen.:laugh:

Jag har slängt iväg ett mail till dem nu :)

Ja verkligen kul att ta upp ridningen. Har drömt om det så länge och nu när vi har eget stall också så vore det kul att kunna ha en sommarhäst iaf. Red för 2 år sedan för första gången sedan barndomen och då testade jag tarv, galopp och lite hoppning. Var kanske bara 30 minuter jag höll på, jag kunde inte rör benen efteråt. Sjukt vilken träningsvärk! Hur mycket man än gymmar och har sig så kommer man liksom inte åt samma muskler som i ridningen.

Kul med en till som är på väg att ta upp ridningen. Hoppas kroppen din mår bättre snart :)

Här har de tre stora ridskolorna alla max 80 kg på sina stora hästar, ponnysarna lägre givetvis. Men det varierar väldigt. De mindre klubbarna här (som har färre elever, och mindre slitage på hästarna) har högre maxvikt.

Ring och kolla med dem. Det kan också vara så att de har maxvikt på grupplektion, men tar emot lite tyngre ryttare på privatlektion ibland. Nu är ju inte 85 kilo särskilt tungt för en frisk vältränad häst - så du ska inte känna ångest över det. Men just ridskolehästarna har hög arbetsbörda, och får ofta gå och kompensera för obalanserade ryttare. Därför är man extra rädd om dem.

Jag tycker inte att 85 kg känns sådär jättemycket, tror inte det ska vara någon fara. På min klubbs ridskola har de hästar av alla möjliga typer, både stora, små, tunna och breda. Ring och kolla!

Sen tycker jag också att det faktum att du har ridit förut "förmildrar" omständigheterna, då du förhoppningsvis snart kommer hitta balansen igen. En obalanserad nybörjade på 75 kg tycker jag är värre slitage på en häst än en balanserad ryttare på 85.

Jag tror inte vikten kommer att vara något problem, det är det åtminstone inte på ridskolorna häromkring.
Skulle man inte få väga 85kg kan de ju i stort sett inte ha en endaste karl som elev...

Sen är det som ngn annan skrev också att det är värre med en obalancerad ryttare på 75kg än en balancerad ryttare på 85kg.

Ridning är ju lite som att cykla kan vara lite ringrostigt och vingligt i början efter ett uppehåll men man hittar snabbt tillbaka :)

Kul att du ska börja rida igen :) Det är underbart när man väl har satt igång och man inser att man faktiskt inte har glömt allt och hur mycket enklare det är att lära sig när inte kroppen håller på och växer och ändrar sig hela tiden ;)

Jag tror inte att din vikt kommer vara något hinder. En normal fullvuxen karl kan ju lätt väga över 90 kg och på den ridskola jag jobbade på hade vi hästar som klarade en sådan vikt. Givetvis fick ju inte de tyngsta ryttarna rida alla stora hästar men vi hade några stycken iallafall och det antar jag att de flesta ridskolor har.

Sedan är det stor skillnad på att aldrig har ridit förut och att vara ombörjare. De ombörjare vi hade avancerade ganska snabbt upp till den nivå de var på innan de slutade rida. För de flesta tog det inte mer än ett år innan de var lika vana som innan.

Lycka till!

Fått svar nu att det inte ska vara några problem, jag får helt enkelt rida de lite starkare häsarna :D

Seriöst, jag väger väl däromkring och har aldrig haft en tanke på att jag skulle vara för tung för en normalstor varmblodshäst i bra skick muskulärt osv! Eller borde jag? :o

Håller med - skulle 80 kg vara ngn slags högsta vikt för stora hästar??!! Då kan i stort sett de flesta karlar i Sverige med normallängd/vikt lägga ner det här med ridning på en gång!

Och min cob borde vara skadad, sliten, ja nästan död helt enkelt vid det här laget för matte väger nog ALLDELES för mycket för honom:eek:

KL
Förr vet jag att det fanns en gräns på 75 kg vid tävling i hoppning i högre klasser. Men det var inte max vikten utan minivikten. Så de flesta damer fick ha en blyvojlok med vikter för att klara av den.
Så 85 kg bör definitvt inte vara något större problem vid vanlig ridning.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
854
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 676
Senast: ako
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 203
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 665
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar