Matkrånglande barn!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Tambourine

Trådstartare
En del verkar ha problem med att få sina barn att äta vissa saker. Därför tänkte jag att det vore bra med en tråd med massa tips i.

En väns son vägrade till exempel ett tag äta fisk, så min kompis började helt enkelt säga att det var ungsstekt tiger, då blev det genast mycket godare. :D
Sen är det ju alltid roligare att äta saker som är skurna i skojiga former.

Ibland händer det att jag passar en släktings son som är några år. Han är ganska lättlurad, för när han säger "JA GILLAJ INTE MOJOTAR" så säger jag bara: "Men, du ÄLSKAR ju morötter!", så äter han dem sen. :rofl:

Jag har inga barn själv så ni har säkert en massa tips som är bättre än mina, eller hur? :)

/Tambourine.
 
Sv: Matkrånglande barn!

Jag vill inte bråka om maten alls, var själv extremt besvärlig som barn. Åt inget och var kinkig. Och man försökte tvinga mig att äta sånt som jag hatade, gissa hur det gick?

Och min bror är precis tvärtom, han smakar mer än gärna på allt och gillar nya smakupplevelser. Så det har inte med uppfostran att göra. Barn är olika, precis som vuxna!

Nej, uppmuntra barnen att smaka och gör ingen affär om de inte vill smaka. TVINGA INTE! Det skapar bara en massa tråkigheter och man får ett stört förhållande till mat.
 
Sv: Matkrånglande barn!

Håller med. Aldrig tvinga, respektera när barnet anser att det är mätt och nöjd. Tvång och hets skapar bara oro och maktkamp.

Är man orolig för att barnet äter för lite grönsaker, så kan man alltid finfördela dem och ha i tex köttfärsen. Eller göra såser baserade på finhackade/malda grönsaker. Utan att göra nåt väsen av det!

Och jag tror bestämt att man *inte* ska hålla på och applådera och berömma när ett kinkigt barn äter... Mat äter man, sover gör man, helt naturliga saker som man inte gör väsen av. Mat ska njutas! Inte påtvingas och krigas om.
 
Sv: Matkrånglande barn!

Nej, uppmuntra barnen att smaka och gör ingen affär om de inte vill smaka. TVINGA INTE! Det skapar bara en massa tråkigheter och man får ett stört förhållande till mat.


Nej jag tycker likadant, mat ska vara förknippat med goda upplevelser, inte massa tjatande och trätande.

Men eftersom det är då man lägger grunden för barnets matvanor så kan det ju löna sig att anstränga sig lite extra, dock inte genom att göra någon stor grej av det precis som du säger. Man får vara lite fiffig bara.
 
Sv: Matkrånglande barn!

Är man orolig för att barnet äter för lite grönsaker, så kan man alltid finfördela dem och ha i tex köttfärsen. Eller göra såser baserade på finhackade/malda grönsaker. Utan att göra nåt väsen av det!

Jag skulle tro att det är ganska svårt att bli undernärd i välfärdsstaten Sverige, så för lite grönsaker och så är nog inga problem. För mig är det snarare så att det stör mig att så många föräldrar tar för givet att barn inte gillar vissa saker, konstigt att barnen inte vill smaka då, liksom! Och när de inte vill smaka så ger föräldrarna något annat istället. Precis så skapar man ett riktigt kräset barn.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 439
Småbarn Vår femåring är så sjukt kräsen när det kommer till mat 😩 När hon var liten åt hon allt, sen blev hon lite mer återhållsam när det kom...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 458
Senast: Guldaskig
·
Småbarn Vi har en kille som blir 3 år i april och en bebis på 2 månader. När sonen blev 2 år började han bli mer och mer trotsig och i höst nu...
2
Svar
34
· Visningar
5 575
Senast: Guldaskig
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 266

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp